L'Alt Berguedà en 27 itineraris

Espai dedicat a notes, correccions i tracks del llibre, que s'aniran afegint quan es tinguin, d'acord amb caminades posteriors dels autors o d'excursionistes que vulgueu col·laborar-hi.

Des d'ara els autors agraïm per endavant qualsevol suggeriment.

it 1. Per la serra dels Tossals Track
it 2. Volta per les serres de Queralt i dels Lladres Track

it 3. Els rasos de Peguera, entre Corbera i el Cogulló d'Estela
La serra (o serrat, segons l'últim mapa de l'Alpina) de les Arades el 2006 ha estat objecte d'una important explotació forestal que ha canviat la fesomia del terreny i s'hi troben nous viaranys. El millor és seguir sempre prop de carena.
El track ha estat enviat per Joaquim Ortega-Cerdà.

it 4. A ponent dels rasos de Peguera
it 5. L'engorjat de l'aigua de Llinars
it 6. Els cingles de Vall-llobrega i la vall del riu de Peguera
Track cedit per Joaquim Ortega
it 7. Els cingles de la Garganta i de Vallcebre Track
it 8. Els grans miradors de la serra d'Ensija
Al punt 3:26 h és millor baixar tota l'estona a la dreta del barranc, fins al collet.
it 9. Camins del Pont Cabradís
Tornat a fer aquest itinerari el 20-09-2011, hem constatat que el camí entre Monner fins a trobar el camí bo de baixada està molt embardissat i es fa difícil de seguir. Per tant, suggerim fer el camí d'anada a partir de coll Castellar, on prenem la pista de la dreta, indicada amb un pal de seguiment com a camí del Pont Cabradís. Al cap de 150 m deixem a la dreta el camí que farem de pujada i continuem per la pista, fins que aquesta fa un fort revolt a la dreta, on continuem recte, seguint les fites. De seguida la pista es converteix en el corriol de descens al pont Cabradís, que a partir d'aquí no ofereix confusions, encara que no ens estalviarem les dificultats.
Per als qui de totes maneres vulguin anar fins a Bonner, tenen l'opció de seguir el camí tal com està descrit al llibre. Com a variant, incloc el track de Bonner fins a trobar el corriol.
Encara hi ha la possibilitat de fer tot l'itinerari anant pel camí antic entre Feners i Bonner, recuperat recentment, i que és molt recomanable. Aquest camí comença sota Feners, marcat amb groc, i hi ha un pal indicador. Un cop a Bonner es pot optar per recular fins a coll Castellar o seguir l'itinerari descrit en el llibre. Poso també el track d'aquest camí.

var Bonner

it 19. La Creueta i Pedra Picada als confins nord-orientals
it 20. Rosc i roques del Catllaràs Track

it 21. Volta a la vall de Cerdanyola
El 5-02-2011 els autors, acompanyats d'uns amics, hem fet aquest recorrecut. Cal dir que els camins han millorat: estan més nets i marcats, alguns trams convertits en PR-129. Avui dia és més fàcil seguir tot l'itinerari.
També voldríem fer algunes precisions, fruit de converses amb gent del país i de l'observació dels nous mapes de l'Alpina:

• El que anomenem coll dels Comellassos és el Cap dels Roquets, tal com ja diu l'Alpina nou. La Tosa és la Tossa i la Roca Roja és la cinglera per on puja el camí, que per això s'anomena Camí de la Roca Roja. Aquest camí està marcat amb groc.
  • Al cap del Grau agafem el camí NE, que ens mena a una pista que seguim a la dreta de pujada. Al capdamunt hi ha la collada del Puig (segons l'Alpina nou), on devia acabar la Via, i que seguirem a partir d'ara, encara que no hem sabut veure cap baixant de fusta que conectés amb el del Cap dels Roquets.
  • Al punt 2:05, el que anomenem Artigassa, el mapa actual de l'Alpina en diu el Tossal. L'Artigassa es deu referir als plans que hi ha al peu i potser també als que trobarem més amunt. Per pujar-hi des del collet (11'), que l'Alpina en diu del Pas de la Tanca, cal seguir NE, no NW. El Pas de la Tanca és un punt a tenir en compte, ja que si la canal que hi ha al costat del Cap del Banyador està nevada, com la vam trobar ara, és desaconsallable baixar-hi (nosaltres vam patir molt, i sort que el dia era bo i la neu no estava glaçada, que hagués estat del tot impossible). Amb neu és millor continuar pel camí que planeja, ara marcat com a PR-129, i que passa per l'obaga.
  • El que anomenem el Cap del Banyador, s'ha d'entendre com la punta que hi ha un centenar de metres més enllà de la canal de baixada, no el cim. El cim a l'actual mapa de l'Alpina és anomenat Cap d'Amunt de la Solana. El corriol per pujar-hi, no un veritable camí, es troba marcat per un pilonet de pedres.
  • Per arribar a coll de Jou ara es pot seguir tota l'estona el PR; no cal agafar la pista.
  • Després de l'última drecera de la carretera de Cerdanyola a Guardiola, passat el trencall de les Nou Fonts, no agafem la pista de l'esquerra, sinó que seguim encara uns 10 metres més enllà, i baixem per un camí ben fressa. Al capdavall, ja als camps, anem a la dreta.

it 22. Volta a la vall de Malanyeu
Després de publicat el llibre aquest itinerari ha estat recuperat per la xarxa de senders del Berguedà i actualment (maig 2011) es pot seguir amb molta més facilitat: hi ha pals de seguiment a totes les cruïlles importants i tot el camí està marcat amb groc, encara que hi ha algun tram que en lloc de tenir les ratlles rectangulars té botons més barroers.
Convé tenir present que al pas del Griell del Pigot, ara amb cordes i una escala, hi ha caigut una pedra que dificulta un pèl més l'ascensió. També, un cop superat el Griell, els senyals grocs pugen directament a la dreta i ascendeixen a la Foradada pel relleix entre les cingleres. És una opció diferent a la nostra.

it 23. Carenejant entre les valls de la Nou i de Vilada Track
it 24. Volta a la vall de la Clusa
it 25. Circuit pels rasos de Tubau Track
it 26. Picancel, serra d'aires montserratins
Track enviat per Joaquim Ortega-Cerdà.