Volta a la tossa de Montclús

Al sud de la Pobla de Lillet i a l'est dels rocs de Catllaràs se situen dues elevacions poc conegudes, però que criden poderosament l'atenció vistes des de la vall del rec de Junyent: són la Roca Forcada i la tossa de Montclús (foto del costat). Poderoses, encinglerades i esquerpes, a primera vista, les dues són accessibles, la primera amb algunes dificultats des de la coll d'Arderiu i la segona sense cap problema des de la les cases de Montclús. Assolida i explicada la primera al nostre llibre L'Alt Berguedà en 27 itineraris, ens va quedar el desig de completar la segona. Aquesta tardor, aprofitant la bellesa de les fagedes en aquesta època de l'any, l'he feta amb els companys del llibre, en Xavier Losantos i en Raimon Rovira. Un dia esplèndid ens va permetre gaudir dels molt variats colors del paisatge: totes les tonalitats dels vermells, ocres i grocs de la fageda, els vermells dels aurons, els diversos verds de l'alzinar i la roureda, que també resplendia amb els colors de l'aram, el verd intents dels prats de Montclús... Una delícia.
Malgrat l'aparença feréstega del vessant nord, el Montclús es pot assolir amb un tot terreny -per bé que el pas és prohibit- des de Santa Eugènia de Vallcabrera, a la pista que uneix Sant Jaume de Frontanyà a la Pobla de Lillet, el nostre recorregut és pel costat nord, des de la vall del rec de Junyent, seguint un camí antic, encara que ara força perdut, però d'una bellesa excepcional.

A un quilòmetre de la Pobla de Lillet, anant cap al coll de Merolla, a ma dreta trobem la pista que ens mena al monestir de Santa Maria de Lillet, on podem deixar el cotxe. Nosaltres vam seguir encara 1,3 km més, cosa que ens va permetre escurçar una mica el recorregut.

Durada: 4.43 h.
Desnivell: 800 m.
Dificultat: F-2; T-2. El camí de la Barra i la baixada després de la collada d'Arderiu ofereixen certes dificultats d'orientació.

Cal portar el calçat i el vestit adequat de muntanya. Hi ha la font d'Ardericó, no gaire fiable. Al refugi d'Ardericó es troba menjar i beure, però cal telefonar (tel. 626 881 151) abans.
Podeu consultar la web del refugi d'Ardericó, per tenir informació de la contrada.

Monestir de Lillet - Rec de Junyent - Coll de Llevat - Collet de l'Oració - Montclús - Tossa de Montclús - Collada de Montclús - Refugi d'Ardericó - Collada d'Arderiu - Junyent - Monestir de Lillet.
0.00 h. Monestir de Lillet. En realitat vam començar a caminar 1,3 km més enllà, uns 100 m després de la pista que baixa del castell de la Vila, des d'on començo a comptar el temps. 416769 - 4776205 - 980. Continuant per la pista baixem a passar el rec de Junyent, força engorjat en aquest tram i, poc abans de tornar a passar el torrent, prenem una pista de desembosc a l'esquerra (10'), que puja al costat d'un torrent secundari. Quan baixa per passar-lo, la deixem.

0.16 h. Camí de Montclús. 416775 - 4775300 - 1064. El prenem a l'esquerra de la pista. Està ben traçat, però el desús fa que estigui brut, sobretot de brancam a terra. De tant en tant hi ha algunes marques grogues antigues. Un tros amunt, en un collet, retroba la pista.

0.20 h. Collet del Pi. 416858 - 4775202 - 1097. Deixem un brancal a l'esquerra i pugem al costat i per sobre d'un torrent, del qual, més amunt, s'allunya, sense travessar-lo mai.

0.38 h. Coll de Llevat. 417280 - 4774810 - 1242. En la carena que separa les valletes de Junyent i de les Sois. Pugem a la dreta (S), per carena.

0.50 h. Collet de l'Oració. 417289 - 4774469 - 1308. Malgrat que els senyals grocs indiquen que passem al costat est, cal pujar una mica més i passar-hi més amunt, per iniciar el camí del pas de la Barra, en alguns trams ben esllavissat i no fàcil de resseguir, i que va prop del peu de la cinglera, al costat est, força planer. Ja cap al final passa pel costat de la Bauma del Xelat (417578 - 4773318 - 1314), deixa un trencall que baixa a l'esquerra i revolta el llom de la muntanya, pujant lleugerament.

1.30 h. Cases de Montclús. 417397 - 4674495 - 1347. Força ben conservades i situades enmig d'extensos prats. Pugem (NNW) sense dificultats per una pista herbada.

1.45 h. Tossa de Montclús. 417132 - 4674237 - 1470. Cim arradonit. Les cingleres que la cenyeixen per l'est i el nord es veuen poc, tapades per la vegetació. Retornem a les cases, passem pel costat del que havia estat l'ermita de Sant Cinto, ara reconvertida pel propietari en lloc d'estada i baixem fins a la collada, pel bonic camí d'accés (foto de la dreta).

2.20 h. Collada de Montclús. 416848 - 4673147 - 1317. Deixem a l'esquerra el camí cap a Santa Eugènia i a la dreta una pìstota que baixa a la font de les Greus. Seguim recte (W) i de seguida deixem a l'esquerra un camí que, passant al costat d'un dipòsit, puja cap a la carena del puig Lluent. La nostra pista, amb petites pujades i baixades, fa una gran volta sobre el clot de la Llena, en una zona arbrada i, a la tardor, de gran varietat de colors.

3.20 h. Refugi d'Ardericó. 414745 - 4673580 - 1327. En procés d'acondicionament, s'hi pot fer estada, ben atesos pel Kun i la Júlia. Continuant per la pista, pugem fins al proper coll.

3.36 h. Collada d'Arderiu (en mapes antics posa coll d'Ardericó). 415262 - 4674312 - 1402. Si volem podem pujar a la Roca Forcada, a uns 20 min a la dreta del coll, tal com es troba descrit a l'it. 20 del llibre, itinerari que seguim a partir d'aquí. Deixant la pista, baixem (NE). De seguida deixem el camí més clar i girem a la dreta, per zona menys poblada d'arbres, fins que, força avall i quan el bosc es fa més espès, girem a l'esquerra i arribem a una antiga pista (14'; 415465 - 4674725 - 1263) procedent de la casa d'Arderiu. La seguim a la dreta i continuant pel dit itinerari arribem a una casa.

4.15 h. El Junyent. 416214 - 4674956 - 1125. Continuem seguint l'it. 20. En arribar al torrent podem continuar per l'it. o bé per la pista fins al punt de sortida.

4.43 h. Pista al monestir de Lillet. Final de l'itinerari.
Si hem deixat el cotxe al monestir caldrà afegir-hi, entre anada i tornada, prop de 45 min més.

Data del recorregut: Itinerari fet l'octubre de 2007.

Catllaràs-Picancel. E-25. Editorial Alpina-GeoEstel, que està molt bé. També de la mateixa editorial el mapa de Montgroy-Fonts del Llobregat, encara que per a aquest itinerari no és gaire precís.