Contacta

Més informacions
Racó literari

Interès de l'itinerari

El massís del Pedraforca és una de les zones naturals més emblemàtiques de Catalunya, en un context geològic únic, conseqüència de la forma molt peculiar de la muntanya, que s'alça de manera impressionant en una àrea molt petita: en només tres quilòmetres de base, el massís s'eleva prop de 1.300 m fins a arribar als 2.497 m del Pollegó superior. Aquestes característiques han fet que el CMSC decidís escollir aquest cim, i no el pic de Costa Cabirolera (2.604 m), per fer el cim comarcal.

L'itinerari es presenta en doble versió: com a travessa del Mirador del Gresolet a Gósol, i com a circuit des del Mirador.

Aproximació

La C-16 fins al Collet, prop de Bagà, on prenem la carretera a Saldes i Gósol. 1,5 km després de Saldes hi ha una carretera, asfaltada de poc, que en 4 km arriba al Mirador de Gresolet. També es pot anar caminant des de Saldes per PR-C-124.

Característiques tècniques
Durada: 5:00 h / 4:35 h.
Desnivell: 950 metres de pujada i 1.050 de baixada / 950 m
Distància: 8,9 km / 7,2 km.
Dificultat: Hi ha alguns punts que requereixen atenció. Cal estar ben preparat.

Recomanacions
Anar amb botes de muntanya reforçades i ben proveïts d'aigua. A l'hivern la pujada per la canal del Verdet i la part de la carena poden ser perilloses, i sempre s'ha de vigilar. No és recomanable si es té vertigen.

Descripció del recorregut

Travessa: Mirador del Gresolet - Refugi Lluís Estasen - Coll del Verdet - Pollegó Superior - Enforcadura - Pla de la Serra - Gósol.
Circuit: Enforcadura - Refugi - Mirador de Gresolet.

Travessa

Mirador de Gresolet. 0:00 h; 1.560 m. Petit aparcament en un eixamplament de la ctra. que ve de Saldes. Esplèndida panoràmica de la vall de Gresolet. Poc abans de l'aparcament agafem el camí marcat que puja al refugi enmig del bosc. També es pot començar uns 500 m seguint pista amunt, amb la qual cosa l'aproximació al refugi és molt més curta.

Refugi Lluís Estasen. 0:15 h; 1.647 m. Situat a la Jaça dels Prats. Agafem el camí indicat (NW), que flanqueja de pla per la paret nord de la muntanya per un bosc de pi negre. Travessem dues canals seguides i després la del Riumbau, plena de còdols, que baixa de dalt de la paret (25') i encara la canal del Verdet. A partir d'aquí el camí comença a pujar fort. Passem per la bauma de la Rua Gran (45') i per una feixa a la paret. Travessem un rierol i, després d'un collet, pugem per una canal dreta i arribem a un coll.

Coll del Verdet. 1:45 h; 2.245 m. Situat al NW de l'aresta del Pedraforca, entre el Cim Nord i el del Cap del Verdet. De la dreta ve un camí de Gósol. Hem deixat ja el bosc i comença la roca nua. Seguint senyals grocs, pugem a l'esquerra (S), per la carena. Al peu de la paret, ajudant-nos de mans i peus, enfilem la part final de la canal del Verdet, dreta, fins que arribem a un avantcim (Cim Nord: 2.434 m). D'aquí seguim per l'aresta cap a l'esquerra, en un recorregut laboriós i extraordinari, baixant i pujant diverses vegades fins que no arribem a dalt de tot.

Pedraforca: Pollegó Superior. 2:53 h; 2.504 m. Si el dia és bo la vista és extraordinària: Al N i al NE la propera Serra de Cadí-Moixeró i els Pics de la Cerdanya; a l'E, les serres de Catllaràs, Taga i el Pirineu del Ripollès; al S, els Rasos de Peguera i la Serra d'Ensija i Montserrat al fons; i a l'W, les serres del Port del Comte, Boumort i el Montsec. L'últim dia nosaltres només van tenir una boira persistent que no ens va permetre veure res.
Baixem per l'altre costat, també marcat de groc, atents al pedregam.

Enforcadura. 3:13 h; 2.355 m. Si es volgués fer un circuit, vegeu més avall. Per anar a Gósol anem cap a la dreta (W), seguint les marques del PC-123, que ens acompanyaran en el que resta de camí. La tartera de Gósol és més suau que la de Saldes i el camí és clar en tot moment. Baixa en diagonal per la capçalera dels diversos ramals que formen el torrent de l'Aubagó per anar a trobar la serra de la Tossa. Quan hi arriba baixa una estona carenejant en direcció sud-oest, fins a uns prats.

Pla de la Serra. 4:00 h; 1.870 m. Reprenem la direcció oest entre un bosc de pi negre en una baixada molt pronunciada fins al torrent de Rubinat. A l'altre costat el camí es fa més suau i ens porta a una petita rotonda que hi ha a l'entrada del poble.

Gósol. 5:00 h. 1.425 m. Final de l'itinerari. Evidentment, si hi ha temps el poble mereix una visita.

Circuit

Enforcadura. 3:13 h. 2.355 m. Baixem a l'E, per la dreta tartera de Saldes. Ja cansats de baixar pel pedregam, força incòmode, trobem dos camins (50'; 1.785 m), que entren al bosc. El que continua baixant va a la zona d'acampada, al costat de la carretera. El de l'esquerra, més planer, marcat com a PR, va al refugi.

Refugi. 4:23 h. No ens queda sinó refer el camí fins a l'aparcament.

Mirador de Gresolet. 4:35 h. Final de l'itinerari.

Data del recorregut: L'itinerari, presentat en principi com una travessa des del Mirador de Gresolet a Gósol, es va haver de modificar a causa del mal temps. Es va fer l'any 2005 sortint de Gósol i baixant per la tartera de Saldes. Abans i després l'he fet en altres ocasions segons es descriu.

Per a més informació sobre aquest itinerari fet en circuit des de Gósol i altres del Berguedà us recomano el llibre de X. Losantos, P. Robert i R. Rovira: L'alt Berguedà en 27 itineraris. Ed. Cossetània, 2005.

Mapes útils
Serra del Cadí-Pedraforca, E:25, Editorial Alpina.

Lloc web creat per Pere Robert. Es permet l'ús i la còpia d'aquestes pàgines sempre que no sigui per a fins comercials. Es prega que citeu el web d'origen. Qualsevol suggeriment serà ben rebut al correu electrònic correu