La Miranda de Terranyes
pel riu de les Valls

Altres informacions

El Port és sempre singular i sorprenent i aquest itinerari satisfà del tot trobar racons esplèndids. El riu de les Valls és meravellós; el Pimpoll i el Ramut són dos pins ben singulars; els plans de la Grassada sorprenen després de l'aspra pujada, amb l'afegitó d'autèntics bous salvatges i l'acceptable refugi de Terranyes; la Miranda ofereix vistes singulars sobre els cingles del barranc de la Partidora, i, finalment, el toll del Vidre, al riu d'Algars, convida a una remullada en les seves aigües transparents.

Es parteix d'Arnes. Per anar-hi des de Barcelona s'ha d'anar a Gandesa, d'aquí a Bot, a Horta de Sant Joan i a Arnes.
Un cop al poble, abans de deixar les darreres cases, es troba a l'esquerra una pista que porta al toll del Vidre i al mas de Pau. Està gairebé tota enquitranada o encimentada, excepte el tram final. Seguiu sempre les direccions abans esmentades. Uns 200 m abans d'arribar a la confluència dels rius de les Valls i l'Algars, hi ha a mà esquerra una indicació a "riu de les Valls". Es pot deixar el cotxe en una petita esplanada que hi ha

Durada: 5:20 hores de caminda real. Segur que s'hi està força més.
Desnivell: + 710 m; - 710 m.
Dificultat: F2-T1. El camí entre el refugi de Terranyes i la Miranda no és prou clar i el tros entre la Miranda i la tornada fins al collet de la Grassada encara menys.
Cobertura mòbil: No comprovat.

Anar ben calçat i portar aigua, perquè les fonts que es troben fins al mas de Pau no són segures.

Riu de les Valls - Barranc del Pedregal - Coll de Miralles - Coll de l'Ereta dels Clots - Refugi de Terranyes - La Miranda - Collet de la Grassada - Mas de Pau - Toll del Vidre - Riu de les Valls

Riu de les Valls. 0:00 h; 540 a. Sortim caminant per una petita pista que es troba a mà esquerra de la pista que hem fet amb el cotxe i a uns 200 m abans que el riu de les Valls conflueixi a l'Algars. Aquesta pista es dirigeix gairebé de pla cap al fons de la vall. L'itinerari és marcat amb senyals grocs fins a la pista que ens porta al coll de Miralles, de manera que, si no s'han esborrat, són una bona indicació. Al cap d'uns 5 min la pista se'n va a l'esquerra cap al mas d'en Colet. Seguim per un camí que s'acosta al riu, que anem seguint per la seva vora dreta fins a les ruïnes del mas de les Valls, que es troba a la nostra esquerra. Una mica abans haurem deixat a l'altre costat del riu el mas del Botzut.

Barranc del Pedregal. 0:27 h; 580 a. Deixem el mas de les Valls a l'esquerra. A prop seu passa un camí que pel coll de la Ferrera ens portaria als Estrets. Entrem a la llera del riu i de seguida anem a l'altre costat. Aquí a mà dreta hi ha un camí que pel coll Xertó se'n va al riu Algars. Seguim a l'esquerra per un camí que comença a pujar de manera més decidida. Se separa del riu, però aviat s'hi torna a acostar, seguint el que ja és el barranc del Pedregal per la riba esquerra, però després d'una estona entrem de ple dins el barranc (660 a), que anirem seguint ja per un costat ja per l'altre. Quan el camí s'enfila fort i a uns 40 min del punt anterior, trobarem senyals humitat i alguns bassals d'aigua (770 a), en el paratge on hi ha els bassis d'en Minguet. El camí segueix pujant fort, fins que uns 10 min després arriba a una pista de desembosc, que seguim a l'esquerra. Fa un parell de revolts i arriba una pista transitable que ve del coll de Miralles. Si anéssim cap a la dreta, ens portaria directament al coll de Montfort, per on passarem després. L'agafem cap a l'esquerra i en 3 min som al coll de Miralles.

Coll de Miralles. 1:30 h; 870 a. És un pla sense gaire vegetació, però amb una alzina notable i una bassa d'aigua per als bombers. Agafem un camí que surt del costat de la bassa i gairebé paral·lel a la pista, però que aviat comença a pujar fent uns quants revolts. Al cap d'uns 7 min (910 a) trobem el "Pimpoll", pinassa de notables dimensions. Continuant amunt uns 5 min després (955 a) hi ha "lo Ramut", una altra pinassa que ostenta a la seva soca el pas d'un llamp que no el va matar. El camí passa per sobre d'uns cingles, des d'on tenim una extraordinària vista sobre els pobles de la Terra Alta i segueix pujant fins que després d'uns 15 min arribem a un coll.

Coll de l'Ereta dels Clots. 2:00 h; 1100 a. Coll que té una vista àmplia. Hi ha una fletxa vermella amb triple direcció. Una indica el camí per on hem vingut, sense que tingui continuïtat la senyalització; una altra indica un camí a la dreta, de baixada (W), que després seguirem; la tercera indica cap a l'esquerra (S), que és la que seguim. La pintura vermella continua fins que s'arriba al pla de Terranyes. Després d'uns 8 min arribem a un altre coll, el collet de la Grassada (1160 a), on hi ha un molló i un pal indicador "Refugi de Terranyes, 8 min". Seguim les indicacions i uns 3 min després arribem al pla de Terranyes (1180 a), amb un advertiment: "Perill. Bous braus. Toros salvajes. Wild bulls". Cal fer-ne cas, ja que hi ha abundants i autèntics bous braus, però no cal espantar-se perquè ells tenen més por de nosaltres que nosaltres d'ells. Quan ens veuen ens miren i després fugen amb corregudes elegants i airoses. Ens dirigim de pla (SW) cap al centre del pla. 3 min després agafem una pistota que ens ve de l'esquerra i 2 min més tard trobem una pista més ample, que agafem a l'esquerra, ja gairebé a les envistes del refugi, on arribem amb 5 min.

Refugi de Terranyes. 2:20 h; 1190 a. És l'adaptació del Mas del Torrero com a refugi i mantingut per l'Ajuntament d'Arnes. Té aigua de cisterna i possibilitats de dormir-hi, encara que sense gaires comoditats. És un bon lloc per descansar-hi una estona. Per anar a la Miranda hem de desfer uns 200 m i dirigir-nos a una petita elevació arbrada al NW. Sortim, doncs, del refugi, creuem la petita vall que hi ha al davant i a l'altre costat agafem una pista rudimentària cap a l'esquerra, en direcció a les runes d'un mas que es veu al fons. Quan som a la part alta travessem una altra depressió per sota el mas i després pugem a la dreta, fins que arribem a un camí, ja darrere del mas, que agafem a l'esquerra. Al cap d'uns 4 min, ja al cim de la carena, deixem aquest camí per un corriol que va a l'esquerra, al final del qual hi ha la Miranda.

La Miranda. 2:40 h; 1170 a. És una punta pelada, que fa honor al seu nom per la vista esplèndida que ens ofereix del tallats del barranc de la Paridora, a sota mateix i cap a altres indrets, ja més lluny. Mereix estar-s'hi una estona de contemplació. Per continuar el nostre recorregut, ja de tornada, el més lògic seria anar pel coll de Bots cap al fons del barranc de la Paridora o cap al coll de Montfort, però se'ns feia tard i no ens vam atrevir a seguir un camí que desconeixíem i que no és gaire evident, de manera que vam seguir la continuació de l'esperó de la Miranda baixant lleugerament (hi ha algunes fites) fins al final d'una depressió, després vam planejar per un corriol per sota els plans de Terranyes, que quedàvem a la nostra dreta, vam trobar una font que no hem pogut identificar (potser la font de Bucs (encara que les seves mides no coincideixen amb la descripció que en fa Vicent Pellicer al llibre Las fuentes de el Port),i aquí vam pujar una mica fins que vam arribar altre cop al molló del collet de la Grassada. (Aquest recorregut està indicat amb punts de forma aproximada al mapa del recorregut).

Collet de la Grassada. 3:00 h; 1170 a. Des del collet de la Grassada es desfà el camí fins el coll de l'Ereta del Clots, on s'agafa el camí de l'esquerra, marcat amb pintura vermella. Baixa fins anar a trobar una pista (20 min), que en 5 min més ens porta al coll de Montfort (920 a). Deixem la pista, que vincla fort a la dreta, i seguim per un corriol que baixa a l'esquerra, marcat amb pintura groga. Al cap de mitja hora es travessa l'Algars i s'arriba al mas de Pau.

Mas de Pau. 3:55 h; 610 a. Es una casa ben conservada, amb dues alzines centenàries, un magnífic noguer i figueres. Hi ha una font ben arranjada. A partir d'aquí el camí no té pèrdua: només es tracta d'anar seguint la pista, al principi del tot malmesa, que segueix el corrent del riu Algars, que creuem diverses vegades. Després d'uns 10 min trobem el Mas de Damià, adaptat com a refugi provisional. 50 min més tard arribem al Toll del Vidre, a l'esquerra del camí i sota d'una casa renovada. És un lloc per descansar-hi una estona. Hi ha una font. Continuant el camí al cap de 25 min més arribem al lloc de partida.

Placeta de sortida. 5:20 h. Final del recorregut.

Data del recorregut: Itinerari fet 9-9-2003 amb en R.R..

He utilitzat el mapes següents:
El Port 1/40 000, ed. Piolet, 1995.