Lo Port oblidat

roques del Masmut, los Mollons, cingle de Sant Jaume

Altres

Excursió que recorre zones oblidades dels Ports, segurament perquè no surten en els mapes de les Pi de les 12 Branquesdues principals editorials que se n’ocupen, Alpina i Piolet. Això no obstant, són paisatges dels més destacats dins el conjunt dels Ports; les roques del Masmut no són menys interessants que les del Benet; los Mollons són un conjunt de cilindres que cap amant dels Ports no hauria de desconèixer; el cingle de Sant Jaume i, al seu costat, la mola de Mitja-vila, amb el cim de la Puntassa, són punts elevats que ofereixen una vista àmplia i bella; sense menystenir alguns arbres emblemàtics, com les Carrasques d’Antolino, lo Càdec, el Pi de les 12 Branques o la Savina de Ginero.
A tot això encara hi podem oferir altres atractius, com la vila de Pena-roja i el seu Pont Xafat; el barranc d’en Ferri, amb la cascada final; el pas de l’Escaleta, la vista dels Marrocals, la nevera de Borla, etc. Tot plegat converteix en injust el desconeixement i la poca freqüentació d’aquesta zona, de la qual no he trobat cap descripció.

Se surt de Pena-roja de Tastavins. Aquest poble es troba a uns 20 km de Vall-de-roures (Matarranya).

Durada: 6.27 h.
Desnivell: 750 m.
Dificultat: El barranc d’en Ferri té una sortida amb certa dificultat i també algun pas que exigeix atenció. Fora d’això només cal tenir present que alguns camins estan descuidats i que la sortida del barranc de les Rabosses, un tram de 40 m, no és evident perquè el camí s’ha perdut. També cal valorar la llargada i el desnivell.
Portar aigua i anar bon calçat. Recomano usar pantalons llargs. Desaconsellada en plena època estival. Si ha plogut molt el barranc d’en Ferri pot ser problemàtic, però hi ha alternativa.

Pena-roja de Tastavins – Dipòsit d’aigua – Barranc de les Rabosses – Mas de Mollons – Barranc d’en Ferri – Mas d’Antolino – Pas de l’Escaleta – Pi de les 12 Branques – Cim del cingle de Sant Jaume – coll de les Bassetes – Maset de Borla – Coll de Borla i roques del Masmut – Pena-roja.
0.00 h. Pena-roja de Tastavins. 240178 – 4516023 – 740. El poble mereix una visita atenta, ja que té edificis ben bonics. Al retorn podrem veure els més destacats. Situats a la plaça de Santa Maria, anem pel carrer que passa sobre la plaça i pel costat de l’església. Més endavant es converteix en camí que ressegueix la base de la mola que dóna nom al poble, amb algunes coves antigues fins al Pont Xafat (7’; 250582 – 4515891 – 807). Aquest és un tall a la mola, que servia de defensa del poble. Abans tenia un pont llevadís, del qual encara se’n veuen alguns vestigis. El deixem a l’esquerra i continuem amunt per un camí ben treballat i que és el camí de romeria de Vallibona. El seguim fins a un planell amb un dipòsit d’aigua, on també conflueix una pista procedent del Pena-roja.

0.17 h. Dipòsit d’aigua. 251157 – 4515486 – 820. Al final del planell abandonem el camí que seguíem fins ara i prenem un corriol que surt a la dreta (SE) i que, planejant, va a passar el barranc del Saüc (251226 – 4515001 – 822). Passat el barranc pugem a la dreta (S), al començament per camí poc evident. Arribem a un collet (15’), on deixem dos corriols a l’esquerra, continuant (SW) cap a un nou barranc.

0.39 h. Barranc de les Rabosses. 250867 – 4514434 – 860. El seguim amunt, per un costat o per l’altre i al final per dins la llera, amb algun pas entretingut. Cal estar atents, perquè quan arribem a una carrasca força grossa i solitària a la nostra esquerra i s’intueix un collet a la dreta (18’; 250980 – 4513735 – 924), cal deixar el barranc i pujar a la dreta, cap al collet, sense camí clar, que s’ha perdut. Al collet apareix un nou camí. A la dreta hi ha les restes d’una barraca i també s’obre una nova perspectiva de tota la vall del barranc dels Mollons. Aquests es veuen, al sud, i més enllà i més avall el mas de Mollons. Ens hi dirigim per un camí clar, encara que brut de matoll, que faldeja. Passem sota les moles dels Mollons, imponents i impressionants i anem baixant fins al barranc. Quan hi arribem, en un paratge on hi ha olles en general amb aigua, el seguim una estona per la riba dreta. Uns 100 m més amunt el passem i pugem a unes feixes herbades. Al final de les feixes seguim un camí que revolta a la dreta i anem al mas de Mollons.

1.50 h. Mas de Mollons. 250657 – 4512480 – 816. Masia grossa, en runes. Al costat hi ha unaMollons bella alzina, que convida al descans. En sortim per la pista d’accés al mas (W) i al cap de 250 entronquem amb una pista més bona, que seguim a l’esquerra.
Nota: Si volguéssim evitar el barranc d’en Ferri podem seguir aquesta pista a la dreta cap al mas de Jeroni de Baix i després cap al mas de Molinars, fins entroncar amb l’itinerari principal. És més llarg, però no crec que exigeixi gaire més temps.
La pista deixa un trencall a l’esquerra, passa el barranc i acaba en una clariana (9’; 251125 – 4512190 – 830). Continuem recte per un corriol a penes perceptible que ens deixa al barranc.

2.02 h. Barranc d’en Ferri. 251220 – 4512141 – 832. Per aquest barranc antigament hi havia un camí, avui totalment perdut, que baixava del mas d’Antolino. Actualment cal seguir el barranc buscant els millors passos. Al començament n’hi ha dos o tres de delicats, però després és fàcil, fins que s’arriba al peu d’una cascada d’uns 20 m (uns 45’), molt bella si porta aigua, que així sol ser encara que el barranc estigui eixut, tot i que cap a final d’estiu sovint no en té. La cascada ens barra el pas i cal buscar una sortida. El millor passant és a la nostra dreta, ribera esquerra, enfilant-nos per un marge herbat i pendent uns metres abans de la cascada. Cal pujar direcció oest uns 100 m, fins al peu d’una muralla de pedra, per la qual hem de grimpar. Al capdamunt apareix un indici de corriol, que seguim a l’esquerra, per sobre de la muralla i que ens deixa al capdamunt de la cascada, sota el mas d’Antolino. Només ens manca dirigir-nos-hi.

3.10 h. Mas d’Antolino. 252080 – 4511352 – 986. Únic mas dels encontorns que encara conserva una mica de vida. Al costat de la casa hi passa una pista, que seguim a la dreta (E, després S). (Anant en direcció contrària pujaríem al coll de la Bassetes, fent una gran drecera). Anem resseguint aquesta pista per sota el cingle de Sant Jaume, que veiem poderós per sobre, fins que tornem a la part superior del barranc d’en Ferri (12’). Pel camí haurem pogut admirar unes notables carrasques. Abans de passar el torrent, deixem la pista i entrem a l’esquerra. De seguida pugem altre cop a l’esquerra i després a la dreta, situant-nos sota una pedra balmada, al costat de la qual pugem, fins que trobem un camí travesser. El seguim a la dreta i ens mena, gairebé de pla, altre cop cap al barranc, sota una gran paret. El passem i a l’altre costat ens inclinem a l’esquerra, guiant-nos per fites escadusseres. Aviat pugem fort i ens trobem al peu d’una escala de ginebre, en un pas situat a l’esquerra de la paret més alta.

3.37 h. Pas de l’Escaleta. 252125 – 4519299 – 1048. Aquesta escala la van col•locar la gent del Pas de l'Escaletamas d’Antolino per pujar a cultivar uns horts que tenien a la part superior. La pujada per l’escala cal fer-la en compte, ja que la seva conservació és precària. Al capdamunt anem a la dreta, ran de cingle, passem la capçalera d’un barranc i pel costat d’un gran càdec i arribem a un coll que ens dóna vistes cap al barranc de l’Escresola. Hi trobem una pista, que seguim a l’esquerra (E) i que revolta per sota de la imponent mola de Mitja-vila. Fem un revolt tancat a la dreta, i al següent a l’esquerra, la deixem un moment i entrem a la dreta seguint un corriol que ens guia cap a un pi singular.

3.55 h. Pi de les 12 Branques. 252014 – 4510063 – 1138. És un pi poderós i bell, malgrat haver estat ferit pel llamp, que es fa admirar. Retornem a la pista i continuem en lleugera pujada. Un quilòmetre després hi ha una font al costat del camí, que sempre sol tenir aigua. Més enllà arribem a un collet entre la mola de Mitja-vila i el cingle de Sant Jaume. Abandonem la pista i agafem un camí a l’esquerra (NW) que en pujada suau en duu al capdamunt del cingle. Aquest camí és el tradicional de Villabona a Pena-roja, i ja no l’abandonarem fins al final.

4.32 h. Cingle de Sant Jaume. 252712 – 4511256 – 1232. Punt més elevat d’aquesta excursió i talaia extraordinària, que mereix un descans contemplatiu. Hi ha una fita del camí entre els dos pobles. Baixem per un tram ben treballat a la cinglera fins a un coll ben marcat.

4.52 h. Coll de les Bassetes. 252476 – 4511970 – 1111. Hi retrobem la pista procedent dels masos d’Antolino i de Ginero, que travessem, i pugem a l’altra banda, per carena o a prop. Poc més enllà hi ha un magnífic exemplar de savina i uns 18’ després, si ens acostem a l’esquerra, podem admirar una bona vista de la zona dels Mollons. Molt poc després, a peu de camí hi ha la Creu del Llop, que recorda una trista història de temps més durs que els actuals. A partir d’aquí tenim a la nostra dreta unes magnífiques vistes de los Marrocals, a l’altra banda del rierol dels Prats. El camí deixa la Tossa a l’esquerra i baixa a un collet.

5.32 h. Maset de Borla. 252491 – 4514021 – 1078. Casa abandonada. Al costat hi ha una nevera, encara amb les parets en força bon estat. En començar a baixar per l’altra banda, ja apareixen les magnífiques parets de les roques del Masmut, que cada vegada van adquirint més relleu. Arribem a una pista, que seguim a l’esquerra.

5.50 h. Coll de Borla i roques del Masmut. 252081 – 4514747 – 935. Des del coll hi ha un corriolroques de Masmut que ens permet pujar a dalt de les roques del Masmut. Exigeix una grimpada no gaire complicada. A partir d’ara anirem baixant per la pista cap a Pena-roja, fins que a tocar del pont Xafat l’abandonem i prenem un camí a l’esquerra que passa per dins el tall de la paret, on podem veure les restes de les obres de defensa. A l’altra banda, en lloc de continuar cap al poble pel camí de pujada, seguim per sobre, més de pla, per un camí que passa per la Roca Foradada, un túnel fet a la roca, i continuem per unes modernes i inacabades reconstruccions d’habitatges troglodites. Ja dins el poble, admirarem l’edifici de l’Ajuntament, els safarejos i altes cases notables, fins al punt de sortida.

6.27 h. Plaça de l’església de Pena-roja de Tastavins. Final de l’itinerari.
Data del recorregut: Itinerari fet el 12 de setembre de 2009 amb el CMSC.

La Tinença de Benifassà. 1: 30.000. Ed. el Tossal cartografies. 2009. Es tracta d’una editorial cartogràfica nova, que ha fet un treball molt acurat. A més cobreix una zona que en bona part no surt ni a Piolet ni a Alpina.
Adverteixo que un tram de l’itinerari, entre el barranc de les Rabosses i el mas de Mollons no consta al mapa.