Tosseta Rasa, cim comarcal de la Terra Alta

La Tosseta Rasa és el cim comarcal de la Terra Alta. Això, per a molts, ja és prou al·licient. Però és també un dels millors, si no el millor, miradors del Port. L'itinerari que proposem no és l'aproximació més curta, sinó una excursió molt completa i variada, de les moltes que hi ha al Port. De la clotada agresta i salvatge del barranc del Carrer Ample passem als espais oberts de les Rases del Maraco, per endinsar-nos després en la boscosa valleta de les Clotes i pujar a l'àmplia panoràmica de la Tosseta Rasa. Tot plegat fa aquesta excursió molt atractiva. El Port és sempre el Port, i amb aquest recorregut en podrem copsar l'essència.

Al Mas de la Franqueta s'hi arriba per una pista asfaltada que surt de tocar d'Horta de Sant Joan. Us hi deixa després de 12,4 km, molt entretinguts per la bellesa del recorregut. És apta per a tot tipus de vehicles, encara que és molt estreta, sobretot en el tram final.

Durada: 5:30 h, sense comptar les desviacions a l'Espina i a Punta Serena.
Desnivell: 850 m.
Dificultat: No hi ha cap dificultat especial, però el terreny és molt pedregós i convé vigilar els turmells.
Anar molt ben calçat i proveït d'aigua. L'única aigua segura és la que es troba a l'àrea del Mas de la Franqueta. La pujada pel barranc del Carrer Ample no és recomanable en èpoques de molta calor.

Mas de la Franqueta - Barranc del Carrer Ample - Rases de Maraco - Refugi de les Clotes - Coll de Carabasses - Tosseta Rasa - Refugi de les Clotes - Pista de Vall d'Uixó - Mas de la Franqueta.

0.00 h. Mas de la Franqueta. 550 m.
L'àrea de pícnic de la Franqueta és una zona d'acampada arranjada per Icona el 1977. Hi ha font, lavabos, barbacoes i un paisatge agradable. És un bon punt per iniciar grans caminades pel Port i també, ben indicades, algunes curtes passejades.

Sortim del pont sobre el riu dels Estrets, continuant per la pista paral·lela al riu i deixant l'àrea de pícnic a la dreta. Al cap de 3 min deixem a l'esquerra un camí que puja al Mas del Quiquet.

0,06 h. Confluència de barrancs. 560 m. Confluència del barranc del Carrer Ample amb el riu dels Estrets, en una zona on hi ha una antiga pedrera de marbre. La pedrera està arranjada amb escales de fustes per fer-hi una visita. Ací i allà veiem grans blocs mig preparats i abandonats. Deixem la pista que continua pel riu dels Estrets i entrem al barranc del Carrer Ample, passant pel mig de la pedrera. Aviant hem de caminar per la mateixa llera del barranc, molt pedregosa. Si ha plogut recentment és fàcil trobar badines amb aigua. Avançar es fa entretingut tant perquè cal estar atents on es posen els peus com perquè el barranc ofereix racons prou atractius. Arribem a una petita surgència d'aigua, anomenada la font de les Figuerasses, i passem per una zona molt estreta, l'estret de les Palanquetes. Poc després, a sobre a la nostra esquerra, podem veure una roca foradada. Encara passem per un altre punt molt estret i arribem a un enforcall.

0.36 h. Bifurcació de barrancs. 640 m. Deixem el de l'esquerra, el riu Sec. Al cap d'uns 7 min arribem a un abeurador i dipòsit d'aigua, gairebé al mig del barranc. Una mica a la dreta hi ha aigua, encara que no és fàcil aprofitar-la. És la font de les Baranes. Poc després el barranc pren més pendent durant una estona. Després passem per dins de bosc i sortim a un eixamplament del barranc. Es veuen nítides les estratificacions de la roca. Al final de l'eixample hi ha un abrigall a mà esquerra. Continuem encara per un tros estret i arribem a un altre enforcall.

1.16 h. Nova bifurcació de barrancs. 810 m. El de l'esquerra, molt tallat, és la Rambla. Seguim pel de la dreta. Una mica després el camí supera un pas per la dreta del barranc i hi torna. Més enllà fem una essa, deixant el fons del barranc, i pugem a la dreta, fins que trobem un camí travesser, el GR-7.

1.39 h. Rases del Maraco. 1.020 m. Hi arribem quan el nostre camí troba el GR, gairebé al capdamunt de la carena, uns 200 m abans del Mas del Maraco, que es veu a l'esquerra. Abunda l'herbei, en contrast amb el barranc que hem deixat. És zona de pastura i sovint hi ha toros braus. No cal espantar-se, ja que fugen en sentir soroll, però cal anar en compte.

Des d'aquí, seguint el GR a l'esquerra fins al coll d'Alfara i després girant a l'esquerra ajudats per unes fites podríem arribar en uns 20 min al cim de l'Espina (1.181 m), vèrtex geodèsic i segon cim més alt de la Terra Alta. Ofereix una vista esplèndida.

Seguim el GR a la dreta, flanquejant prop de la carena, en una zona nua d'arbres i tenint una visió aèria del barranc del Carrer Ample.

1.54 h. Coll. 1.020 m. La vista s'obre vers el vessant d'Alfara i del Toscar. Més enllà veiem per primera vegada el cim del Caro. Pugem seguint la carena. Dalt la carena veiem davant nostre, força destacada, la mola blanca de la Tosseta Rasa. Al cap de poc baixem altre cop al vessant de sobre el barranc del Carrer Ample i poc després entrem al bosc, deixant enrere les rases del Moraco. El paisatge canvia completament, flanquejant, ara, en una zona de bosc atapeït.

2.17 h. Collet de la Miranda. 1.045 m. Situat en un contrafort que baixa sobre les roques de Carrer Ample. A la dreta del collet hi ha un mirador extraordinari sobre la vall dels Estrets, incloent-hi les roques i el fons dels barranc del Carrer Ample. Però cal vigilar, perquè a sota tenim un bon estimball. El camí baixa per un fort pendent durant uns 3 min, i després més o menys planeja fins que arriba a la fondalada de les Clotes.

2.37 h. Cruïlla. 980 m. A la dreta hi ha el camí que enllaça amb la pista de la vall d'Uixó. Seguim planejant cap a l'esquerra, prop d'un torrentet.

2.40 h. Refugi de les Clotes. 990 m. Situat en un lloc pla enmig d'una fondalada frondosa, en un paratge idíl·lic. El refugi és propietat de la UEC de Tortosa, que l'ha reconstruït. Es troba en un estat acceptable de conservació. Convida més estar-s'hi fora que a dins, on hi ha un pou d'aigua, no sé amb quines condicions sanitàries. Continuem pel GR. Al cap de poc deixem un caminet a l'esquerra i aviat entrem en una zona rocosa, on el camí fa una ziga-zaga.

2.52 h. Coll de Carabasses. 1.050 m. Molt tallat a la carena, destaca un piló de ciment a l'esquerra, sobre una roca. Travessant el coll baixa el camí del Toscar. El GR, que seguim, puja a la dreta, oferint-nos magnífics punts de vista vers el vessant del Toscar, amb formacions de pedra que criden l'atenció. Després d'un 4 min, enmig d'una petita tartera i poc abans d'arribar a un collet rocós, abandonem el GR i pugem, sense camí clar, a la dreta. Ens enfilem per un pendent fort, entre vegetació de boix, per anar a trobar una careneta que hi ha a l'esquerra. Quan hi som la seguim amunt una estona. Ens deixa al peu d'una barrera rocosa, que flanquegem a l'esquerra gairebé fins al final, on trobem un pas bo per superar-la. Un cop a dalt ja som a la carena de la Tosseta Rasa. La seguim a l'esquerra fins al cim.

3.17 h. Tosseta Rasa. 1.220 m. Cim més alt de la Terra Alta i gran mirador, potser el més ben situat per copsar tota la meravella de la serralada del Port. Si el dia és clar la vista és impagable. Al S destaca el cim del Caro, inconfusible per les antenes que en sobresurten; al SW veiem l'altiplà de la Mola de Catí i, més a la dreta, el de Terranyes, amb la Penyagalera al fons; al NW tenim la vall del riu dels Estrets, tancat pels ports d'Arnes i la Falconera; Al N hi ha la Muntanyola i, darrere, els cims de les Roques de Benet; cap al NE es veu la punta de l'Espina.

Baixem pel costat oposat de la pujada, seguint les rastres d'un corriol (SW), que ens duu a un collet herbat situat a la zona de les Foies (5 min). Al final del collet baixem a l'esquerra (E) al costat d'unes feixes, passem pel costat d'una bassa (4 min), baixem a la dreta per un camí malmès i poc després trobem el GR.

3.30 h. Coll d'en Caubet. 1.125 m. Seguim el GR a l'esquerra. Sota mateix de la Tosseta Rasa passem una fondalada amb les runes d'una cabana a l'esquerra i de seguida arribem al collet rocós a què fèiem referència de pujada. Continuem baixant, passem pel coll de Carabasses i tornem al refugi.

3.56 h. Refugi de les Clotes. 990 m. Seguim pel GR uns 3 min més fins a la bifurcació. El camí de la dreta, per on va el GR, és el que hem fet de pujada. Prenem el de l'esquerra, que primer planeja i després puja a un collet estret.

Des d'aquí, seguint la carena de la dreta, sense camí, però per terreny fàcil, es pot pujar a la Punta Serena (1.035 m), gran mirador sobre la fondalada de la vall d'Uixó i dels Estrets. També ens ofereix una vista molt bona de la Tosseta Rasa, que tenim davant mateix. S'ha de tornar pel mateix camí.

Passat el collet el paisatge canvia completament i tornem a terreny abrupte. El camí, a trossos esllavissat per tarteres, voreja la Punta Serena i arriba a una pista.

4.22 h. Coll de les Saleres. 895 m. Hi trobem la pista de la vall d'Uixó. La prenem a la dreta. A partir d'ara no ens cal sinó seguir-la fins al punt de sortida, tot gaudint dels magnífics i sempre sorprenents paisatges que ens ofereix lo Port.

5.20 h. Mas de la Franqueta. Final de l'itinerari.

El Port, 1:40 000, Editorial Piolet.