Rocalladre i la serra del Corb

La serra del Corb, la fageda d'en Jordà i les altres, tot forma un conjunt dins el Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa. L'allau turístic es dirigeix a la fageda d'en Jordà, gràcies a la seva bellesa i a en Maragall, el poeta; però el conjunt del Parc té molts altres racons no menys bells ni menys interessants. L'esforç que exigeixen, sense ser gaire, és prou perquè els amants de la naturalesa i de la bellesa puguin gaudir-les en la més absoluta soledat gairebé sempre. La petita joia de Sant Miquel del Corb, l'esplet visual des de Rocalladre o des de puig Rodó, les fagedes i rouredes de l'obaga, la peculiaritat del paisatge de pedra tosca (o voratosca), tot són atractius més que suficients per recomanar aquest itinerari. L'itinerari en si té dues facetes molt diferents: la primera, fins al coll de les Falgueres, és gairebé tot de faldeig pels vessants nords de la serra, força obac; la segona és aèria i lluminosa.

A les preses ens hi podem acostar des d'Olot, fonamentalment per la C-26, des d'Anglès, per la C-63 i des de Vic, per la C-153. L'oficina d'informació es troba a la sortida del poble, si es ve des d'Olot, i a l'entrada, si es ve per l'altre costat. És l'antiga estació del vell carrilet i hi ha un rètol indicador de com arribar-hi.

Durada: 3:27 h.
Desnivell: 500 m.
Dificultat: No hi ha cap dificultat especial.

Només la font de Sant Martí raja regularment. És imprescindible bon calçat. Quan es passa pel tram de carena cal prendre precaucions, ja que el precipici, que gairebé no es veu, hi és.

Les Preses - volcà Racó - Sant Miquel del Corb - Sant Martí del Corb - coll de les Falgueres - Rocalladre - Puig Rodó - camí de les Barrincoles - les Preses.

Les Preses. 0:00 h; 460 m. Municipi a 4 km d'Olot, d'uns 1.500 h., situat a la zona volcànica de la Garrotxa. Ja està documentat l'any 922. L'església parroquial és dedicada a sant Pere.

Sortim de davant l'oficina d'informació i anem a trobar el GR, que va de la carretera a la plaça Major i que, passant sota els arc de la masia de la Mata, arriba davant l'església de Sant Pere. Podem admirar l'edifici i algunes cases. Seguint les instruccions del pals indicadors ens dirigim (NW) a travessar el clot de les Fonts, deixant el poble a l'esquerra i el càmping Natura a la dreta. El camí manté la direcció general NW, en pujada constant, però no forta, fins que, a tocar del volcà, es troba amb altres camins.

Volcà Racó. 0:37 h; 610 m. El volcà avui dia és un plàcid prat de pastura, però conserva força bé la forma arrodonida i una mica enclotada al centre. Hi arribem pel costat SW, en una cruïlla de camins. Agafem el que en direcció E voreja el volcà cap a la casa del Racó. Passem davant la porta de la casa i, davant mateix de la carretera d'accés, prenem un camí que s'inicia entre la casa i una petita quadra. El camí, ben format, faldeja el vessant E de la serra de Xenacs. Iniciem un bonic recorregut d'obaga, entre alzines, faigs, roures i algun pi, sobre terreny de pedra tosca. Després de 7' passem pel costat de la font del Racó. Poc més enllà deixem un corriol travesser i 8' després una pista a la dreta. De seguida arribem a un planell, amb un corriol a la dreta, que bandegem i un minut després som a sant Miquel.

Sant Miquel del Corb. 0:57 h; 605 m. Església atractiva i harmònica, situada en un petit turonet a mig aire del vessant N del Puig Rodó. (foto) Esmentada ja el 957, l'edifici actual correspon a les característiques del romànic del segle XII, tot i que ha sofert transformacions i restauracions. Destaquen el campanar a quatre vessants i el porxo de la façana de ponent. Els voltants estan ben cuidats. Des d'aquí es veu ben destacat al SE el tallat cim de Rocalladre. Sortim per la molt bona pista d'accés que revolta sota l'església. Als 5' deixem a l'esquerra les ruïnes de can Curós i una mica més enllà arribem a l'Antiga, masia amb plena activitat. La deixem a l'esquerra i per davant la pallissa seguim a la dreta.

Sant Martí del Corb. 1:10 h; 570 m. Ermita situada en un racó obac.(foto) D'estil romànic, però més senzilla que Sant Miquel. S'hi accedeix per unes curtes escales. Al costat hi ha una fonteta. Deixem a l'esquerra la pista principal, que va a la masia dels Camps i a la dreta, al costat mateix de l'ermita, un camí que s'enfila a la serra pel pujant d'en Camps. La pista que prenem és força abandonada. Després de 3', en una bifurcació, prenem la de l'esquerra i només 1' més tard sembla que la pista s'acaba. Deixem un camí a l'esquerra i pugem per un corriol tot ple de marques negres. Només 2' després deixem un camí travesser i poc més enllà, just a la carena que baixa de Rocalladre, un corriol a la dreta, que em sembla que també ens menaria a lloc, però que no he seguit. Continuem en la nostra direcció, per pista antiga una mica embardissada.

Cruïlla. 1:15 h; 620 m. Deixem a l'esquerra la pista més bona que baixa a can Vidal i una altra embrossada que segueix recte. Prenem la de la dreta, amb fites. La pista puja tot fent llaçades i bandegem brancals a dreta i esquerra. Després de 10' (680 m), quan la pista s'acosta a la carena que baixa de la vertical de Rocalladre, girem fort a l'esquerra (SE) i prenem una pista més petita i una mica embardissada, fins que s'acaba, tapada per la bardissa.

Pujant d'en Vidal. 1:30 h; 700 m. El prenem enfilant-nos a la dreta sobre la pista. Als arbres hi ha cintes vermelles que ens orienten. El corriol és rost de mala manera, fins que, ja a tocar dels coll, després de superada una canaleta, se suavitza una mica.

Collet de les Falgueres. 1:45 h; 835 m. Collet embardissat i amb abundants falgueres. El camí que segueix a l'esquerra va a la collada de Saiols, Colltort i Fontpobra. Prenem el de la dreta que, per la carena, s'enfila decidit cap al cim de Rocalladre. El camí, tapat per bruc, va ran de cinglera.

Rocalladre. 1:57 h; 908 m. Conegut també com a penya d'en Vidal. Vèrtex geodèsic i mirador excepcional. La plana d'Olot i, sobretot, la fageda d'en Jordà i tota la zona volcànica dominada pel Croscat i Santa Margarida, s'estenen als nostres peus. A més la vista s'eixampla a pleret per tots els cims de la Garrotxa i, més enllà, pels Pirineus, on destaquen el Canigó i el Puigmal. L'esforç fet es veu recompensat de sobres. Baixem per l'altre costat, altra vegada entre brucs i ran de cingle.

Collet d'en Camps. 2:06; 845 m. Enmig del coll, ran de camí, hi ha una sútia, generalment tapada per fullaraca, de gairebé un metre de diàmetre i uns 60 cm de profunditat. Les súties són forats per fer carbonet, que resultava de molt bona qualitat. Se'n troben d'altres per aquest verals. A mà dreta del coll hi ha el baixant d'en Camps, camí també molt rost, i que mena a Sant Martí del Corb. Seguim en la nostra direcció i 3' després trobem una bifurcació. El camí de la dreta va per l'obaga i passa per la font Martinell. És estret i penjat enmig d'un pendent fort, però molt bonic. El de l'esquerra segueix per la carena, amb més desnivell i vistes més amples. Seguim el de la dreta. Després de 14' tornem a la carena, on retrobem per l'esquerra el camí que hem deixat abans. Aquí s'inicia un alzinar notable.

Cruïlla i collet. 2:22 h; 880 m. Rètols indicatius cap a Roca Lladre i Fontpobra, coll de Bas i Puig Rodó. Seguim aquest últim, a la dreta. Passem pel costat de la font del Cingle, un petit recollidor d'aigua en una pedra, i del forat del Cingle, un avenc d'origen càrstic. Als 12' arribem al coll entre el puig Bronzer, a l'esquerra, el més alt de la serra, però amb la visió tapada per l'arbreda, i el puig Rodó, a la dreta. En tres minuts hi arribem.

Puig Rodó. 2:37 h; 907 m. Vista panoràmica gairebé tan bona com la de Rocalladre. (foto) Una molt ben feta taula d'orientació circular ens ajuda a identificar els llocs. És especialment bo el llambrec sobre les planes d'Olot i de les Preses. Retornem fins al coll i baixem (W) per una atrotinada pista o per un caminet que revolta per la seva dreta. Amb 6' arribem al clot de les Grípies, on hi ha equipaments de l'àrea de Xenacs. Amb 2' més hi arribem.

Àrea de Xenacs-camí de les Barrincoles. 2:47 h; 840 m. Caseta amb restaurant i centre d'equipaments del municipi de les Preses. Hi arriba una bona pista. Un cartell ens indica les diverses possibilitats de sortida. Anem pel camí de les Barrincoles (varietat local de giragonses) que baixa en direcció SW. Al cap de 7' arribem a una cruïlla, amb pals indicadors. A la dreta tornaríem al volcà Racó; a l'esquerra aniríem a les Preses pel camí dels Bous, que volta una mica. Seguim recte avall en un tros dret on el camí, molt ben treballat, justifica de sobres el seu nom. Després d'uns 20' de forta baixada arribem a la Talaia (525 m), casa ja sobre el pla. Seguim la pista d'accés a la casa, passem pel Pujol i el Pinell, creuem el clot de les Fonts i arribem a la plaça Major, davant l'església de Sant Pere. En poca estona més arribem al punt de partida.

Oficina d'informació de les Preses. 3:27 h. Final de l'itinerari.

Data del recorregut: Itinerari fet el 4 de gener de 2005, amb el company X. L.

No hi ha cap bon mapa del recorregut. Pot ser útil el vell mapa de la Garrotxa 1:40.000 de l'Editorial Alpina. El mapa Aiats-Puigsacalm (Alpina i G.E.C.A.), 1:15 000, té més detalls, però no agafa una petita part del recorregut i li falten alguns camins.