Grau de l'Escaler

Webs relacionades
Altres informacions

Santa Pau és una vila encantadora, punt de partida molt bo per diversos recorreguts. L'interès d'aquest itinerari se centra a conèixer el vessant nord de la serra de Finestres sobre mateix de Santa Pau. Passa per un pas una mica difícil com és l'Escaler del Grau -tot i que hi ha manera d'evitar-lo. Des del cim de la carena podem contemplar una vista àmplia a tots dos costats. El camí que proposem de tornada no l'he vist descrit enlloc, però és atractiu i ràpid.

Per altra banda, és una excursió curta, que permet combinarla amb d'altres de la zona.

Per anar a Santa Pau podem fer-ho des d'Olot o des de Banyoles, per la GI-524. A l'entrada del poble hi ha un aparcament, però n'hi ha un altre dins mateix del poble, al costat mateix del riu Ser.

Durada: 2,50 hores.
Desnivell: 400 metres.
Dificultat: F1, T2. Al grau de l'Escaler cal fer servir les mans i no tenir vertigen, tot i que no és molt difícil.
Cobertura mòbil: No comprovada.

Anar ben calçat. El pas de l'Escaler pot ser problemàtic per aquells que tinguin vertigen, especialment si es fa de baixada; però hi ha l'opció d'evitar-lo seguint el camí de les Marrades.

Santa Pau - Coll de Maria - Grau de l'Escaler - Collet de Sant Jordi - Collada del Grau - Camí de la Coma - La Coma - La Ginebreda - Santa Pau

Santa Pau. 0:00 h; 495 a.
Sortim de la plaça de Baix en direcció SW, passat el pont que hi ha a l'entrada del poble i per sobre del pàrquing de la dreta. El carrer comença a pujar. Aviat deixem a la dreta un carrer que porta a Can Pilot i pugem fort per un carrer cimentat, passant per entre can Pitxac i can Baltasar, quan s'acaba la pujada. Després planegem, passem per sota una línia elèctrica i al cap de 8 min arribem a una bifurcació. Deixem a l'esquerra el camí asfaltat de can Font i agafem el de la dreta, amb els rètols de can Pardàs, can Jordà i can Descolls. La pista fa unes voltes fins que arriba a un coll, entre can Jordà i can Descolls.

Coll. 0:15 h; 560 a. A la dreta, sobre can Jordà, hi ha el volcà d'en Simon. Nosaltres anem a passar al costat de can Descolls i seguim prats amunt, fins a can Barraca, una caseta enrunada que hi ha al capdamunt dels prats. Just uns 20 m darrere la casa comença el camí, protegit per una senzilla barrera de fil. El camí s'enfila a la carena i fa unes petites sifonades, fins que baixa al coll de Maria.

Coll de Maria. 0:30 h; 620 a. A la dreta hi ha un camí que porta a can Xart i a l'esquerra un altre cap a Plaça Ribera. Seguim recte per la carena, amb camí clar, encara que una mica brut.

Cruïlla de camins. 0: 50 h; 730 a. Arribem a una pista que cap a la dreta ens menaria a can Xart. La seguim cap a l'esquerra i només 10 m després trobem una cruïlla de camins. La pista bruta de l'esquerra porta a Plaça Ribera. Al davant s'inicia el camí de les Marrades, que és el millor per pujar fins al Grau. Aquest camí primer flanqueja cap a l'E, deixa un trencall a l'esquerra, comença a pujar, deixa un altre trencall també a l'esquerra i després pren direcció W fins que arriba a la carena.

De tota manera, el camí que proposem ara és el del grau de l'Escaler, una mica més atrevit. Per això deixem els camins abans indicats i agafem la pista que puja per la dreta, però només unes trenta passes després l'hem de deixar, per agafar un camí que s'enfila a l'esquerra. Aviat entra a la fageda, en ziga-zagues, fins que es planta sota la cinglera, que supera a través d'uns passos força verticals i en què cal ajudar-se amb les mans.

Collet de Sant Jordi o de l'Escaler. 1:10 h; 850 a. Es troba un cop superat el pas i separa la vall de Santa Pau de la de Llémena. A la dreta (W) hi ha una pista que puja al cim de Sant Jordi i també cap a la Fontpobra. Davant (S), baixant cap a la vall de Llémena, hi ha una pista que passa sota la casa del Grau i més enllà per la serradora de Ventós. Anem cap a l'esquerra (SEE), seguint la carena, per una pista. Al cap d'uns 200 m trobem a l'esquerra el camí de les Marrades, on hauríem arribat si abans ens haguéssim decidit per aquesta opció. Continuem la pista endavant, entre els prats i per sobre de la casa del Grau que queda a la nostra dreta. Hi ha una vista força àmplia de la part superior de la capçalera de la riera de Llémena i dels prats de les Medes. Uns 200 m més enllà arribem a una collada, en el lloc dit el Campet.

Collada del Grau. 1:15 h; 875 a. Aquí tenim diverses opcions. A la dreta baixa una pistota que ens menaria a la vall de Llémena, enllaçant amb l'anterior. Pujant la carena hi ha el camí que ressegueix tota la serra de Finestres. A l'esquerra (SE) baixa una pista força malmesa que enllaça amb el camí de Puigsafont i Finestres. Seguim aquesta pista, sempre de baixada, travassem la capçalera d'un petit torrent i arribem, al cap d'uns 10 min, al proper llom, on trobem un camí a l'esquerra, no gaire perceptible, però senyalitzat amb unes fites.

Camí de la Coma. 1:25 h; 815 a. Seguim aquest camí sempre per la carena, baixant, a vegades força fort, i menyspreant alguns petits corriols. Al cap d'uns 20 min el camí desemboca en una pista, que seguim cap a la dreta, i que de vegades sembla més camí que pista. Al cap de 6 min més desemboquem en una pista més clara.

Pista. 1:55 h; 630 a. Aquesta pista per la dreta ens duria a Finestres per la font de la Salgueda. La seguim cap a l'esquerra, de baixada, fent alguns revolts que podem tallar per dreceres. L'última drecera ens deixa davant mateix de la casa de la Coma. Si hem seguit sempre la pista, després de passar per sobre el paller de la Coma arriba a una cruïlla. Agafem el trencant de l'esquerra i passem entre la masia i el paller de la Coma.

La Coma. 2:07 h; 550 a. Sortim de la masia per la pista cimentada que hi arriba. Travessem un torrent i seguim avall. Poc després deixem una pista que travessa el torrent a la dreta, i una mica més avall deixem la pista principal que va cap a la dreta per una altra de l'esquerra que planeja entre una pineda a la dreta i uns camps a l'esquerra. Uns 300 m més enllà es converteix en un camí que es dirigeix a la masia del Cargol, casa en ruïnes sota uns fils d'una línia d'alta tensió. Passem pel mig de la casa, el camí traspassa un llom, es decanta a l'esquerra i comença a baixar cap a la masia de la Ginebreda. Passem pel costat de la casa, que deixem a la dreta, i de seguida arribem al coll de Can Gordi.

Coll de Can Gordi. 2:30 h; 520 a. Deixem un trencall a la dreta i passem el coll, que ens dóna entrada a la vall de Santa Pau. Només cal seguir la pista fins sota mateix del turó on hi ha el poble vell i després decantar-nos a l'esquerra per pujar al punt de partida.

Santa Pau. 2:50 h. Final del recorregut.

Data del recorregut: Itinerari fet amb el company RR el 14 de gener de 2004.

El millor mapa de la zona és el del IGN 1/25 000, encara que no té els camins i es força imprecís en la toponímia, almenys en l'edició que jo he usat.
Poden també ser útils els mapes de la Garrtoxa de l'Alpina i el mapa comarcal de la Garrotxa de l'ICC.