Llorà - Rocacorba - Puig Sou - Granollers

Descàrrega de tracks

El puig Sou, al costat de Rocacorba, és un cim comarcal al qual no es fàcil accedir, perquè està ocupat per repetidors de televisió. Ens hem d'acontentar a quedar-nos uns 10 metres per sota. Això no obstant, la perspectiva que ofereix mereix el viatge i ens podria fer oblidar les molèsties dels ferrots que ens envolten. Per sort, una mica més avall tenim l'esplèndida mola de Rocacorba, identificable des de molt lluny per la forma de nau que té, amb l'ermita i la casa plantades al damunt. Els camins per a acostar-nos-hi són variats. Ens hi podem arribar en cotxe o caminant des del costat de Banyoles, per Pujarnol; o des del costat de Girona, per Canet d'Adri, municipi al qual pertany el cim; nosaltres hem escollit un camí menys freqüentat, des de Llorà. És un trajecte una mica més llarg, però compensa per motius diversos: en primer lloc, passem pel volcà Banya de Boc, força desconegut; un segon motiu és la bellesa del camí al costat de la riera de Rocacorba o l'encant del veïnat del mateix nom; encara hi podem afegir que no hi ha perill de trobar-hi cotxes, ni potser persones, si no us hi acosteu en època de cacera; i encara més, hi podríem afegir la il·lusió de fer un camí antic, gairebé oblidat i que convindria recuperar. La tornada cap a Granollers de Rocacorba ens permet completar una excursió molt variada.

A Llorà s'hi arriba per la carretera GI-531, de Girona a les Planes.

Durada: 5:25 h.
Desnivell: + 975; - 800 m.
Dificultat: Mitjana. És força llarga i alguns dels camins estan mal conservats o bruts.

Convé portar bon calçat i pantalons llargs, per estalviar-nos esgarrinxades. No és sobrer un bastó que potser ens ajudi a obrir-nos camí en algun lloc puntual. L'aigua que puguem trobar, si en trobem, no ofereix garanties.

Llorà - coll del Racó - volcà de la Banya de Boc - coll de la Creu d'en Llong - riera de Rocacorba - Can Vives - santuari de Rocacorba - Puig Sou - Can Mitjà - coll Saposa - Portilló - Can Plana - Granollers de Rocacorba.
0.00 h. Llorà. Poblet de cases esparses, pertanyent al municipi de Sant Martí de Llémena. S'hi estan construint urbanitzacions modernes. Té l'església parroquial dedicada a sant Pere. Romànica, d'una sola nau, destaca el campanar, esvelt, de dos pisos, amb finestres geminades.

Sortim del km 13 de la ctra. GI-531, de Girona a les Planes d'Hostoles (475483 - 4652645 - 205). Comencem a caminar per una pista cimentada que puja entre xalets cap a les Termes. Fa algunes llaçades entre les cases de la urbanització. Al cap d'un 15 min, al costat de la casa de Can Subic, adaptada com a centre cívic, deixem un trencall a l'esquerra. Poc després, sota l'alterosa masia de Can Roca, en deixem un altre a la dreta. De moment s'acaben les cases noves i ja només trobarem antigues cases de pagès adaptades com a segona residència. Passem sota la casa. Més enllà trobem a l'esquerra Ca l'Estrader i un xic més amunt, en un revolt, passem un pont sobre el torrent de l'Estrader (5'). Una estona després deixem un trencall a la dreta, prop de Can Cigala. Arribem a Can Quei i, darrere seu, una caseta de fusta, una mica enlairada. De seguida deixem a la dreta un trencall que porta al coll de l'Escaleta. Al cap de 4 min més arribem a Can Bolet, que deixem a la dreta. Ja no trobarem cap més casa fins a Rocacorba. La pista asfaltada s'acaba, però seguim endavant, travessant el rec de Can Bolet, entrant plenament en terreny volcànic. Al cap de 3' deixem una pista de desembosc a la dreta, que mena directament al coll Sasserra. La nostra pista s'enfoca SW i després W. Deixa un trencall a l'esquerra i un altre a la dreta i arriba a un coll.

0:43 h. Coll del Racó. 474302 - 4653392 - 405. Entre el turó de les Castanyedes, a la dreta, i el dels Rasos de Llorà, a l'esquerra. Al davant (W) tenim el puig de la Banya de Boc i el bosc de Casabones. Entre els tres limiten l'olla del volcà de la Banya de Boc, que s'estén davant nostre. L'olla, no gaire aparent des d'ací, és ben aprofitada per a pastures. Travessem la part baixa de l'olla fins a una cruïlla.

0:48 h. Cruïlla de Can Noguer. 473984 - 4653310 - 391. A l'esquerra una pista de desembosc es perd. Seguint recte (W) arribaríem a Can Noguer i després a la carretera. Girem a la dreta (N) i comencem a voltar el costat oest de l'olla, primer enmig del bosc i, després de deixar dos trencalls a l'esquerra, entre el bosc i els camps de conreu. Pugem suaument fins a un petit collet, que tanca l'olla, i que ens ofereix la millor visió del volcà. Continuem (N), planejant una estona fins a un altre coll.

1:07 h. Coll Sasserra. 473850 - 4654355 - 454. Deixem a la dreta una pista procedent del turó de les Castanyedes i a l'esquerra una altra que baixa a Bosquerós. Davant, cap al N, blanquegen uns petits cingles, a Roques Altes, sota els quals hem de passar. Seguim, sense baixar. Després de poc deixem a l'esquerra una altra pista, que també baixa a Bosquerós, i prenem un camí (N), que continua planejant.

1:12 h. Bifurcació. 473922 - 4654911 - 474. Cal estar-hi atents, perquè el camí sembla que continua de pla. Anem a l'esquerra, enfilant-nos, i en mig minut som en un collet estret, al costat d'un filat. Traspassem el filat i continuem pujant, en un camí una mica embardissat, però clar. Després d'un revolt a la dreta, arribem a una nova bifurcació.

1:20 h. Cruïlla. 473869 - 4654877 - 531. En una petita clariana. Deixem el camí de la dreta, que sembla molt més clar, i en prenem un que gira a l'esquerra. Va seguint, en pujada suau, però continuada, sobre la vall de Bosquerós, a l'esquerra, i sota la carena de les Roques Altes, a la dreta. És un camí antic, ben fet, però molt abandonat i força embardissat. Mereix ser recuperat, perquè ofereix un magnífic itinerari a Rocacorba. Ja un tros amunt, passada una esllavissada, tenim belles vistes de la vall de Llémena, dels cingles de Sant Roc, darrere seu, i, més enllà, dels cims de les Guilleries, tancats pel Montseny.

1:38 h. Coll de la Creu d'en Llong. 473741 - 4655399 - 668. Entre el serrat del Bruguetar i Roques Altes, separa la vall de Llémena de la de Rocacorba. Cruïlla important de camins. A l'esquerra un corriol ressegueix la carena del Bruguetar i ens menaria cap el coll de Valents i els cingles de Rocafesa. A la dreta un altre recorre la carena de Roques Altes, cap al collet de l'Escaleta. Agafem el del mig (NE), inclinant-nos al costat de la vall de Rocacorba. Immediatament girem a l'esquerra (NW), deixant un corriol que continua recte i porta a la font de Ramon. El camí baixa (N), apartant-se d'una clotada que va fent-se més fonda, a la dreta. (Vegeu esquema) De seguida deixem una desviació a l'esquerra, que puja a la carena del Bruguetar, i una estona després una altra a la dreta. És una llàstima que s'estigui perdent aquest camí de bast, ben fet i treballat, però que es troba completament abandonat.

1:54 h. Riera de Rocacorba. 473717 - 4655808 - 558. La travessem i a l'altre costat trobem el camí de Canet. El seguim a l'esquerra. A partir d'aquí anirem al costat de la riera, de pujada, una bona estona, gairebé sempre per la riba esquerra. Trobarem racons deliciosos. De seguida passem el clot de Serralta. Al cap d'uns 10' travessem un torrent secundari, pugem una mica i arribem a un replanet amb unes lloses (640 m), en una careneta entre el torrent i la riera, on trobem una pistota procedent de Serralta. La seguim a l'esquerra, al costat de la riera. Després d'uns 5 min travessem un altre torrent (aquí sovint la pista s'embardissa) i continuem. Uns 4 min més endavant encara travessem un altre torrent. A l'altre costat, a la dreta, hi ha una mala drecera que puja directe pel caire de l'Arcoba fins prop de la cova de la Mare de Déu seguint sempre la carena. Poc després travessem la riera de Rocacorba i, per un caminet, pugem fins a una pista.

2:28 h. Pista de Rocacorba a Granollers. 473350 - 4657385 - 668. Aquesta pista enllaça Rococorba amb Granollers de Rocacorba pel Portell d'en Salica, però actualment té trams en molt mal estat. La seguim a la dreta. Aviat ens acostem a la riera, la creuem i seguim per l'altre banda tot fent llaçades.

2:45 h. Veïnat de Rocacorba: Can Vives i Can Mitjà. 473650 - 4658141 - 741. Aquestes dues cases es troben en una vall petita i arrecerada. Fa poc que van ser abandonades del tot, però ara les estan rehabilitant. Les deixem a l'esquerra i, abandonant també la pista, que segueix cap al pla de Martí, prenem el camí dit de l'Escaleta, que surt a la dreta. Hi ha un pal indicador i marques vermelles, del recorregut d'Olot a Girona. També n'hi ha de PR. El camí, molt bonic, puja força dret fins després de superar un pas entre roques. Poc més enllà trobem a la dreta la drecera que hem mencionat abans i que baixa sense passar per les cases de Rocacorba.

3:10 h. Cova de la Mare de Déu. 473966 - 4657698 - 880. Hi arribem un minut després de deixar la drecera. És tradició que aquí s'hi va trobar la imatge de la Mare de Déu de Rocacorba. És a l'esquerra del camí. Al cap de 3 min veiem a mà esquerra unes feixes i, a sobre, una petita construcció, on hi ha la font de Rocacorba, amb una aixeta. L'aigua no sembla de gaire confiança. Poc més enllà arribem a un coll, al peu mateix de la roca.

3:17 h. Coll de la Creueta i Rocacorba. 474253 - 4657591 - 912. Al coll hi arriba una pista que es desprèn de la que puja al Puig Sou i que continua sota la roca cap a Serralta i Canet d'Adri. Del SE puja un camí que ve de Canet d'Adri, i que és un dels més freqüentats per arribar fins aquí. Som a dalt la carena i la vista s'eixampla amb una panoràmica extraordinària. En primer terme tenim Banyoles, amb el seu estany i tot el pla. Més enllà, de NE a SE, el Canigó, les Alberes, l'Empordà tot sencer, la badia de Roses, Girona, les Gavarres i gairebé tot el Gironès. Quasi sobre nostre tenim la impressionant pedra de Rocacorba i, damunt seu, l'ermita amb la casa de l'ermità, avui reconvertida en un refugi molt ben mantingut, però sense guarda. Consta documentat que el 1065 aquí també hi havia un castell, que va perdurar alguns segles. Una visita és obligada. Més enllà hi ha algunes antenes. A l'altre costat (N), sobre el cim mateix del puig Sou, hi ha repetidors i antenes en abundància. Cap allà ens dirigim per un corriol que, a partir del coll, ressegueix la carena. Amb 7 min arribem a la pista, que ens acaba de portar a dalt.

3:28 h. Puig Sou. 474171 - 4657954 - 981. El cim mateix, on hi ha el vèrtex geodèsic, es troba dins les instal·lacions dels repetidors. Tot i això, la visió que es pot obtenir de la placeta entre els dos miradors millora una mica la que teníem des de Rocacorba. Per baixar prenem la pista, que revolta el puig Sou fins al pla de Martí. Cruïlla important de camins. La pista principal segueix recte cap a Banyoles; una altra a la dreta va a Canet, per Biert; n'agafem una altra, a l'esquerra (W), que amb unes poques llaçades ens torna altre cop al veïnat de Rocacorba.

4:03 h. Veïnat de Rocacorba. Can Mitjà. 473643 - 4658197 - 736. Deixem la pista i, girant a la dreta, passem pel costat de la casa,. El camí baixa a trobar la riera de Rocacorba, tenint els camps a l'esquerra. Passada la riera, deixem a l'esquerra el camí del coll de Turó Rodó (veure variant) i pugem a la dreta, pel cami de coll Saposa. Després de poc es desprèn a la dreta, imperceptible, un caminet que va directament a la collada de la Pedra dels Tres Senyors. La pujada és contínua, però suau.

4:30 h. Coll Saposa. 473123 - 4658928 - 814. Confluència de camins: al N, continua cap a la Pedra Plana de Golany i collet de Bastarra; a l'esquerre (S), un viarany permet pujar a Espinassors, un dels cims més alts de la contrada. Anem per un camí (W), amb senyals grocs, poc clar al principi. És el camí del Morts, el que feien servir la gent del veïnat de Rocacorba per portar-hi els seus a l'església de Granollers de Rocacorba. Poc més enllà arriba a una pista de desembosc. Girem a la dreta i immediatament a l'esquerra i seguim baixant, sempre en direcció general SW. Alternem trams de pistes ja malmeses i de corriol, sense gaires possibilitats de pèrdua, si mantenim la direcció. El camí passa per la Llosa Llarga, tot ell sobre pedra. Ja prop dels camps de Portilló gira a l'esquerra i arribem a la casa.

5:02 h. Portilló. 472207 - 4658009 - 494. Masia gairebé en ruïnes, amb una llinda de 1726. Continuem en la mateixa direcció per sota la casa. Arribats a una pista, la seguim a l'esquerra i poc després travessem el torrent de Rocabellera. Hi queden patents les roques volcàniques, que ja fa estona que trepitgem, del proper volcà de Montner. De seguida som als camps de can Plana. A l'oest veiem la masia de Can Gelats i, darrere seu, els cingles del puig Sestorres.

5:11 h Can Plana. 471887 - 4657702 - 413. Única casa habitada de tot aquest sector. Deixem a l'esquerra la pista que duu a Can Gelats, per on ve el camí del coll de Turó Rodó, i a la dreta el camí d'accés a la casa. Seguim la pista entre el torrent de Gelats i els camps. Al cap d'uns 5 min, quan acabem de perdre de vista Can Plana i veiem a la dreta l'església de Granollers de Rocacorba, deixem la pista, que va directament a la carretera, i, girant a la dreta, vorejant un camp durant uns 50 m. Al final del camp anem també a la dreta, deixant la pista que continua recte, i poc després a l'esquerra, per un corriol que baixa a creuar el torrent de Rocabellera, ple de roques volcàniques. Passat el torrent, el corriol puja una mica i, arribats a les primeres feixes, el deixem, i girem a l'esquerra, per les feixes, sense camí clar. Passem sota els corrals del Castell de Granollers fins a arribar a la carretera, sota mateix de la casa.

5:25 Granollers de Rocacorba. 471259 - 4657663 - 385. Poblet de cases esparses, pertanyent al municipi de Sant Martí de Llémena. L'església de Santa Maria, ja documenta al segle X, és un edifici del segle XVIII, amb un campanar de planta quadrada i un comunidor, força bonic, al davant. Al costat hi ha l'antic castell, amb aspecte de masia fortificada, seu de la baronia de Granollers, des de 1140, reconvertit en rectoria i ara en casa de colònies.

Variant pel camí del coll de Turó Rodó

Aquesta variant és més directa, però no tan fàcil, perquè el camí està sovint embardissat. Tot just als anys setanta la mainada del veïnat de Rocacorba hi passava cada dia per anar a escola a Granollers. Fins a Can Gelats transcorre tota entre densa vegetació.

Al punt 4:03, un cop travessada la riera, deixem a la dreta el camí més marcat de coll Saposa, i seguim de pla pel costat de la riera, seguint el seu curs. El camí mica en mica s'eleva sobre la riera i es posa al costat d'un petit torrent secundari. Abans de travessar-lo, girem a la dreta i pugem decididament amunt, pel seu costat.

0:20 h. Coll de Turó Rodó. 473155 - 4658301 - 824. Entre el Turó Rodó (S) i Espinassors (N), separa la vall de Rocacorba de la de Granollers. És petit i arbrat, amb poca vista. Baixem decantant-nos a l'esquerra per un corriol, aquí sovint força embardissat, que ressegueix en diagonal (SW) una lleixa sota el puig Sestorres i sobre la vall de Granollers de Rocacorba. Després d'uns 25 min arriba a un esperó (472733 - 4657775 - 615) i canvia a direcció NW, iniciant una baixada molt dreta. Al final arriba a una pista, que seguim a l'esquerra.

0:50 h. Can Gelats. 472461 - 4657867 - 509. Masia deshabitada, però encara en bon estat de conservació. Es té una bona vista de la vall i de les muntanyes que l'envolten. La deixem a la dreta i baixem per la pista d'accés a la casa, que fa amples llaçades. Poc abans d'arribar al torrent de Gelats hi ha la possibilitat de fer una curta drecera. Travessem el torrent i arribem davant de Can Planes, on entronquem amb l'itinerari principal.

Temps de la variant: 1:00 h.

Data del recorregut: Itinerari fet l'última vegada el 19 de novembre de 2005, amb el CMSC.

No hi ha cap bon mapa excursionista de tota la zona. De la part del nord esperem tenir aviat un mapa de l'Alpina. Pot ser útil el mapa comarcal de l'ICC, 1:50 000.