Sant Mamet

La muntanya de Sant Mamet, al sud del Montsec de Rúbies, és com una avançada que ens ofereix una doble visió: pel nord les parets del Montsec i darrere seu els Pirineus, pel sud l'extensa plana lleidetana. Això la converteix en un mirador privilegiat, injustament menystingut pels excursionistes.
La sortida que proposo avui es fa fer pel Club Muntanyenc Sant Cugat en el cicle: els Montsecs i el seu entorn. Partint de Santa Maria de Meià, es va a la vall d'Ariet de Caps i es puja al cim pel costat nord. Es descendeix pel sud, premer resseguint tot l'esquenall de la carena i després per un tram sense camí, fins a la vall d'Ariet de Sòls. Finalment s'arriba a Baldomar resseguint les valls del barranc de la Clua, amb un interessant engorjat, i del riu Boix.
Per als qui vulguin fer un circuit hi ha dues opcions: una, baixar des de mitja carena directament a la vall d'Areit de Caps per una pista dreta que hi porta; l'altra, des de la vall d'Ariet de Sòls remuntar al costat del barranc de la Clua fins a Ariet de Caps.

A la carretera que va d'Artesa de Segre a Tremp per Comiols, prop del pont d'Alentorn es pren la carretera que mena a Vilanova de Meià i tres quilòmetres després s'arriba a Santa Maria de Meià.

Durada: 6.17 h.
Desnivell: + 800 m; - 1.200 m.
Dificultat: No ofereix dificultats tècniques, però hi ha un tram del camí de pujada poc clar. De baixada cal tenir clar el sentit de l'orientació pel tram sense camí.
Cal anar ben calçat, sobretot pel tram de baixada sense camí, en què també és recomable dur pantalons llargs i resitents. Pel camí no es troben fonts.

Santa Maria de Meià - La Creueta - Vall d'Ariet de Caps - Coll de les Comes - Sant Mamet - Vall d'Ariet de Sòls - Baldomar

0.00 h. Santa Maria de Meià. 333692 - 4651119 - 700. El poble conserva una bonica església, antic priorat benedictí fundat al segle XI, encara que l'església va ser refeta al segle XVII. Travessem el poble i baixem (SW) a passar el barranc de Sant Pere. Pugem per l'altre costat i poc després deixem un trencall a la dreta.

0.37 h. La Creueta. 333087 - 4650045 - 845. Collet que ens obre a la vall d'Ariet de Caps. A la dreta hi ha les ruïnes del castell d'Ariet, de l'església de Sant Salvador i de la masia de cal Castellar. El lloc ofereix una bona vista de la vall de Meià. Per continuar podem seguir oest, per les vores del camps, algun dels quals cal travessar; però és millor, encara que impliqui una mica de volta, continuar sud per la pista que baixa al fons de la vall. Quan s'arriba al barranc de les Planes, se'l segueix amunt, a la dreta (NW), fins a un corral en ruïnes. Aquí cal posar atenció per trobar el camí antic, força perdut, però amb algunes marques, que passa per la careneta entre el barranc anterior i el d'en Gener i després per entre camps de conreu.

1.40 h. Coll de les Comes. 329907 - 4650935 - 1011. Separa les aigües del Segre de la Noguera Pallaresa. A l costat hi ha la torre del Castellet de Dalt, que controlava aquest pas. Pugem (S) fort per l'esquenall de la muntanya, primer per camí poc clar, però que més amunt es fa patent, fins al cim.

2.40 h. Sant Mamet. 329546 - 4649551 - 1395. Al cim hi ha vèrtex geodèsic, una ermita senzilla i un refugi de caçadors. Hi arriba una pista des de Figuerola de Meià. La vista que s'ofereix en dies clars és extraordinària. En sortim resseguint l'ampla carena (SE) per pista. Al cap d'uns 2 km es desprèn a l'esquerra una pistota que baixa fort cap a la vall d'Ariet de Caps i que permet tancar el circuit. Nosaltres continuem encara per carena amb ondulacions suaus, però després baixem més fort. Passada la cota 1.106,5 m, quan ja som a les envistes de la vall d'Ariet de Sòls, hem d'abandonar la pista (332130 - 4646500 - 1033, a 4,800 m de l'ermita de Sant Mamet i poc més d'una hora), que aviat es decanta a l'esquerra, i sense camí, buscant els millors passos entre la garriga, anar a un collet que veiem a l'esquerra (E). En aquest tram cal saber orientar-se. Al principi es baixa poc, fins al collet i després es planeja (NE) fins a una carena propera. Quan hi arribem es troben les restes d'una barraca petita. A partir d'aquí cal baixar per la carena (SE) o prop seu. Ja força avall va apareixent un corriol que ens mena a una collada.

4.25 h. Collada de les Bassetes. 333528 - 4646171 - 743. Hi arriba una pista, que seguim a l'esquerra (NE). Passem per la masia de la Collada, en ruïnes i després, davant la casa Blanca, ja trobarem indicadors (SE) cap a Sant Bartomeu i la Clua.

4.48 h. Sant Bartomeu. 334398 - 4646850 - 584. Ermita romànica que servia el veïnat d'Ariet de Sòls. Continuem per la pista fins que arribem a la carretera nova (25'; 335333 - 4646032 - 494) que puja al poblet de la Clua. La seguim a la dreta fins al final.

6.17 h. Baldomar. 335552 - 4642875 - 318. Final de la travessa. Actualment el poble pertany al municipi d'Artesa de Segre i té algunes bodegues prou conegudes.

Data del recorregut: Itinerari fet el 17 de novembre de 2007 amb el CMSC i dirigida per en Lluís Duch i la Carme Altet.

No conec cap bon mapa excursionista de la zona. Pot ser útil el comarcal 1: 50 000 de l'ICC, que és el que he utilitzat.