Morou
des de Santa Fe per la Collada Alta

La vall de Santa Fe és possiblement la més àmplia del Montseny i, sens dubte, una de les més atractives. És, també, la de més humitat i amb una vegetació més exuberant. Aquest itinerari surt del centre de la vall, visita el frondós Pla de Mulladius i després passa per sota de la part oriental de Morou, per sobre mateix de l'Esquei Blanc i d'aquí puja a Morou per baixar pels Empedrats i el pantà de Santa Fe. A més a més de la bellesa i varietat de tot el recorregut, podem destacar tres elements concrets:

Can Casades, casa modernista, adaptada com a Centre d'Informació del Parc. Al davant té uns jardins amb unes sequoies altíssimes.

Capella de Santa Fe, d'origen romànic però molt maltractada, documentada del 1231. Es troba adossada a l'hotel del mateix nom, que té aspecte de castell.

Pantà de Santa Fe, que es va construir entre 1920 i 1935, amb una alçada de 19 m i una base de 14 m, per contenir 899.000 m3 d'aigua i produir energia elèctrica en dos salts d'aigua. Al marge esquerre de l'embassament es troba una casa -la Fabriqueta-, antiga centraleta elèctrica que produïa electricitat per a l'hostal de Santa Fe. Dóna lloc a un paisatge de postal.

Des de Barcelona o Girona l'aproximació més fàcil és per la sortida 11 de l'autopista A-7 (Sant Celoni-Montseny) i entrar a la població de Sant Celoni. Aquí només cal seguir les indicacions cap a Santa Fe (Ctra. BV-5114). L'inici de l'itinerari és a Santa Fe de Montseny, al pàrquing al costat del centre d'informació "Can Casades" del Parc, al km 20,9 de la ctra. de Sant Celoni a Viladrau.

Durada: 2:45 h. .
Desnivell: 300 metres.
Dificultat: Fàcil. Encara que el camí és perdedor abans d'arribar a la Collada Alta i cal estar atents a no relliscar entre la Collada Alta i els Passejadors.
Com que la sortida és curta hi ha temps de sobres per gaudir del paisatge i fer bones fotos, si agraden.
Aquesta sortida és ideal per combinar amb la visió de l'audiovisual del Centre d'Informació del Parc de Can Casades, molt aconseguit.

Santa Fe - Pla de Mulladius - Collada Alta - Sot dels Passejadors - Esquei de Morou - els Empedrats - Pantà de Santa Fe - Santa Fe

0. Santa Fe. 0:00 h; 1120 a. Sortim del costat de l'ermita, per l'esquerra, i agafem un camí que passa la riera de Santa Fe per un pontet de fusta. A l'altra costat de la riera deixem la pista de l'esquerra, passem per davant de l'escola de natura de Can Lleonart i ens trobem amb una trifurcació, davant mateix de la casa Montcel o casa Partida, curiosa construcció que sembla no acabada. Deixem la pista principal que va a l'esquerra i baixa a Riells i també la de la dreta, ran de la paret de Can Lleonart i prenem la del mig. Immediatament després també deixem una altra pista a la dreta i comencem a pujar lleugerament per la que té viguetes amb indicacions d'un itinerari del Parc. Aviat deixem a l'esquerra un camí que va a la Font Nova i poc després, en una bifurcació, agafem la pista de l'esquerra (SSE).

1. Pla de Mulladius. 0:20 h; 1190 a. Abundant de grèvols i ginebres, a més de faigs. En un un bloc de forma rectangular, deixem a l'esquerra una pista secundària que porta a la Font dels Quatre; poc després deixem a la dreta la pista per on van les viguetes del Parc i continuem recte. Hi ha un rètol "turó de Morou / coll de la Mosquera". Uns 200 m després deixem a la dreta la pista que puja al turó de Morou i continuem per l'altra, molt menys clara. Planeja en una zona boscosa i aviat comença a perdre altitud fent giragonses en una zona on hi ha les restes un pou de glaç sense obrar. Més avall té un trencall a l'esquerra que ens permet una magnífica vista sobre la vall del costat d'Arbúcies. La pista, abandonada, continua baixant.

2. Collada Alta. 0:40 h; 1110 a. Es tracta d'un contrafort enfocat a l'est, més lluminós i amb canvi de vegetació, que té a l'extrem inferior unes roques que sobresurten entre el torrent de Vimeners i el sot de les Collades. La pista fa un revolt a l'esquerra, però no la seguim, sinó que, uns quants metres abans, a la part alta de la Collada, agafem un corriol a la dreta (SE), poc fressat i amb l'inici sovint dissimulat per bardisses, que planeja per sota de la Cornera. Aquest corriol, amb abundants fite, s'ha de seguir amb compte, ja que no és gaire evident i a sota hi tenim els estimballs de l'esquei Blanc, que no veiem. És una zona molt solitària i poc freqüentada, on trobem l'únic alzinar del recorregut. Poc després travessem la part alta del sot de l'Infern i després del dels Pasejadors i entrem ja en la zona de la fageda. El camí puja fins a un contrafort que baixa de l'Esquei de Morou.

3. Contrafort. 1:15 h; 1180 a. No entrem al sot que ve del coll de la Mosquera, que té una magnífica fageda, sinó que al mateix contrafort prenem un corriolet, ben fitat, que gira i planeja a la dreta, i mena a la capçalera del sot dels Passejadors. El corriol pràcticament acaba aquí, però podem pujar guiant-nos per les fites, per anar a trobar un collet situat entre l'esquei del Morou, a la nostra esquerra i que no es veu, i l'esquei dels Esparvers, a la dreta, conjunt de roques verticals i esveltes. La pujada és dreta, entre pedres i fulles de faig. Quan s'arriba al coll, veiem que en realitat és un fals coll, amb un pas estret entre dues roques, perquè es continua pujant per una altra canal, ara per les restes d'un viarany que hi fa giragonses en fort pendent, fins que al capdamunt el pendent és fa més suau. Poc més enllà desemboquem en una corriol transversal (1280 m) en una zona coneguda com el Pla Gran de la Cornera. Seguim aquest corriol cap a l'esquerra i en 2 min arribem a una carbonera i a la seva esquerra a les roques de l'esquei de Morou.

4. Esquei de Morou. 1:35 h; 1295 a. L'esquei de Morou està format per uns blocs de pedres que sobresurten en un contrafort al NE del turó de Morou (1.314 m). Tot i que aquest és una mica més alt, es troba cobert de faigs, de manera que la visibilitat és nul·la. En canvi, des de l'esquei podem gaudir d'un panorama extraordinari. Per això per als excursionistes aquest és molt més atractiu que el turó. S'hi puja amb una grimpada fàcil. Al cim hi ha un llibre de firmes, amb anotacions gairebé diàries.

Per tornar, un cop baixats de l'esquei, continuem pel camí que passa per sota del turó de Morou, que queda a a l'esquerra. Després, molt fressat i amb grosses fites, comença a baixar per la fageda. Aviat es troba altre cop amb el de les viguetes del Parc, que seguim a l'esquerra (15'). Passem pels Empedrats, una zona on el camí baixa per unes pedres planes i acanalades. Uns 5 min després, el camí ja convertit en pista, ens ve de la dreta una altra pista procedent del Portell del Bisbe i del Coll de la Mosquera. Continuem baixant i al cap d'uns altres 5 min per la dreta puja la pista de Fontdecorts. Seguim a la dreta, passem per sobre de les cases de Baladrell i Figueroles, en una zona de magnífics roures, i amb 15 min més arribem al pantà de Santa Fe.

5. Pantà de Santa Fe. 2:25 h; 1080 a. Des d'aquí podem arribar a Santa Fe pels dos costats del pantà. En aquest cas optem per la ribera esquerra, més pintoresca i que segueix més de prop el corrent de l'aigua, i que en uns 20 min i en pujada no gaire forta ens portarà fins al punt de sortida.

6. Santa Fe. 2:45 h. Final de l'itinerari.

Data del recorregut: Itinerari fet amb el CMSC ja el 21-6-1998.

He utilitzat el mapes següents:
· Montseny, Parc Natural. Diputació de Barcelona, 1:25.000 edició 1995
· Alpina, E-25, edició 2002. Ambdós estan molt bé i són molt precisos. El mapa que il·lustra el recorregut és d'aquesta editorial.