Turó de Grenys
des de Santa Fe

Webs relacionades
Altres informacions

La vall de Santa Fe és possiblement la més àmplia del Montseny i, sens dubte, una de les més atractives. És, també, la de més humitat i amb una vegetació exuberant. Aquest itinerari surt d'aquesta vall per dirigir-se al mirador excepcional sobre la vall de la Riera de les Truites que és el Turó de Grenys. De tornada recorrerem uns tros de la part alta d'aquesta riera i veurem dos llocs extraordinaris com són la Font de Marianegra i el salt del mateix nom

Des de Barcelona o Girona l'aproximació més fàcil és per la sortida 11 de l'autopista A-7 (Sant Celoni-Montseny) i entrar a la població de Sant Celoni. Aquí només cal seguir les indicacions cap a Santa Fe (Ctra. BV-5114). L'inici de l'itinerari és a Santa Fe de Montseny, al pàrquing al costat del centre d'informació "Can Casades" del Parc, al km 20,9 de la ctra. de Sant Celoni a Viladrau.

Durada: 3 hores, 20 minuts.
Desnivell: 550 metres.
Dificultat: SD
Cobertura mòbil: Sí.

Anar ben calçat. Hi ha aigua abundant a la Font de Marianegra.

Santa Fe - Cal Trompo - Maçaners - Coll Samola - (Turó Alt) - Coll de Te - Turó de Grenys - Font de Marianegra - Salt de Marianegra - Font del Conill - Pla de l'Espinal - Santa Fe.

Santa Fe. 0:00 h; 1120 a. Sortim del costat de l'ermita, per l'esquerra, i agafem un camí que passa a creuar la riera de Santa Fe per un pontet de fusta. A l'altra costat de la riera deixem la pista de l'esquerra, passem per davant de l'escola de natura de Can Lleonart i ens trobem amb una bifurcació, davant mateix de la casa Montcel o casa Partida, curiosa construcció que sembla no acabada i que té servei de bar. Deixem la pista va a la dreta i continuem per la principal cap a la de l'esquerra. Aviat deixem una pista a l'esquerra i al primer revolt pronunciat, sobre mateix de la Font de la Teula, molt discreta però que és considerada com el naixement de la riera de Riells, deixem la pista principal i anem cap a l'esquerra, per una pista molt secundària, que en 2 min ens duu a la casa de Cal Trompo.

Cal Trompo. 0:10 h; 1140 a. Casa que presideix la vall de Santa Fe i on hi havia hagut un hotel. Passem per darrera la casa, per la dreta, i agafem una pista que s'enlaira suaument per la zona del Pla de Forn i després baixa a creuar el Sot del Prat de Dalt enmig d'una roureda impressionant. Passat el sot trobem deixem a la dreta la pista que puja de Can Prim en una zona de plantació de pins. Poc després hi ha la bassa de la Font de Maçaners, avui dia bruta i descurada i més amunt les ruïnes de la casa. Entrem en una plantació de coníferes i pujant fent alguna ziga-zaga. Quan pràcticament som ja a la carena del Pla de Rovirol (1200 a) deixem una pista a l'esquerra que desemboca a la pista que ve del Pla de l'Espinal i ens decantem per una altra menys marcada cap a la dreta que duu a una clariana al costat del Turó de Maçaners.

Turó de Maçaners. 0:30 h; 1210 a. Deixem el turó una mica a la dreta, perdut entre la fageda i iniciem la baixada cap a Coll Samola per un camí que baixa en diagonal prop de la carena en direcció SE, creuant algunes pistes de desembosc. Quan ja és gairebé a tocar del coll s'hi arriba per una pista.

Coll Samola. 0:45 h; 1060 a. És un coll amb roques granítiques que separa la vall de Vimeners de la de la riera de les Truites. És recomanable fer una incursió al Turó Alt, que es troba davant nostre en el sentit de la baixada. Per anar-hi travessem la pista i anem seguint la carena sense camí clar, buscant els millors passos i passant per un petit turonet anterior. Hi arribem amb 10 min. El Turó Alt (1105 a), sense ser gaire elevat, destaca per la seva forma punxeguda i és visible des gairebé tot el sector sud del Morou. També ofereix una singular vista tant cap a la vall de Riells (SE) com cap el Morou (S), i també cap a les Agudes i la riera de les Truites i cap a zones més llunyanes. Per sota seu queda el Puig Arboç, però la densa vegetació desaconsella acostar-s'hi si no és amb molta paciència. Retornem, doncs, cap al coll Samola per prosseguir l'itinerari d'avui.

De coll Samola baixem una mica per una pista deficient i de seguida prenem un corriol que en direcció NNE va baixant. Tornem a trobar la pista i una mica després altre cop el corriol, que després de poc desemboca a una pista ampla, la pista del Vilar, de peatge, que connecta el Pla de l'Espinal amb Arbúcies. La seguim uns metres cap a la dreta i arribem a coll de Te.

Coll de Te. 1:15 h (amb la incursió al turó Alt); 1005 a. Davant nostre tenim el turó de Grenys, objecte del nostre itinerari. Al coll, quan la pista fa un revolt cap a l'esquerra, agafem una pista secundària a la dreta que ens porta al restaurant del mateix nom. Per anar al turó de Grenys agafem una pista de desembosc que surt per l'esquerra just abans d'arribar al restaurant i que comença a pujar pel costat W del turó. Al cap d'uns 5 min, en un revolt a la dreta de la pista, s'agafa un corriolet fet pel pas dels vigilants del foc, d'una torre rudimentària i provisional que han posat fa poc. El corriol puja directament entre la punta N (1098 a) i el turó de Grenys (1116 a). Aquest camí és més fàcil que pujar pel costat S i fer tota la carena.

Punta nord del turó de Grenys. 1:30 h; 1098 a. La punta nord del turó de Grenys és un cim rocallós. A nosaltres, com a excursionistes, ens interessa més aquesta punta que el cim, cobert de vegetació, perquè ofereix la millor vista aèria que es pugui tenir sobre la vall de la riera de les Truites i sobre les Guilleries i fins als Pirineus. Per continuar el nostre itinerari hem de refer el camí fins a coll de Te.

Situats altre cop a coll de Te, agafem la pista del Vilar cap a la dreta, baixant. De seguida trobem a mà esquerra la font de Prats, abundosa i ben arranjada i una caseta al costat, que és habitada esporàdicament. La pista gira en direcció N i al cap d'uns 5 min, quan la pista fa un revolt pronunciat a la dreta, agafem una pista no tan cuidada a l'esquerra que porta a la font de Marianegra i al corral d'en Vidal, i que pot ser un recorregut bonic i fàcil per arribar-hi. Però nosaltres baixarem arran de la riera de les Truites

Riera de les Truites. 1:50 h; 910 a. Per anar-hi seguim aquesta pista durant uns 2 min, i al primer revolt a l'esquerra, en el lloc conegut com la Planeta, deixem la pista i baixem per un corriol a penes perceptible i que va en diagonal cap al fons del sot. Al començament del corriol hi ha unes petites fites i després una pintura vermella ja molt esborrada. En un no res fem una baixada de 80 m. Un cop som ran de riera, anem remuntant la vall per un paratge encantador fins que després a una pista transversal, que és la que hem deixat abans de baixar a la riera. Arribats a la pista la seguim 1 min cap a l'esquerra i trobem la font de Marianegra.

Font de Marianegra. 2:15 h. 990 a. Font molt abundosa i ben arranjada. És aconsellable arribar-se fins al salt de Marianegra, que es troba a 5 min d'aquí. Per això travessem el sot de Marianegra que és al costat mateix i per la seva riba dreta seguim un corriolet que puja al seu costat. El salt no sol ser gaire abundant, però tot el paratge és encisador. Reculem fins a la font i la pista i ens anem a situar altre cop al costat de la riera de les Truites, però abans de travessar-la deixem la pista i en prenem una altra a l'esquerra, de desembosc i amb pendent força pronunciat. Seguim aquesta pista amunt i al cap de 2 min en deixem una a la dreta que travessa la riera. La pista es decanta a l'esquerra i abandona el sot de les Truites i uns 5 min després s'acaba. Quan s'acaba continuem per un corriol que la continua i que entra al sot de Marianegra, força enlairat. Aquest corriol sovint està força brut, però es pot seguir bé. Al final entra al sot mateix i per l'altre costat arriba a una pista transversal. La creuem i tirem amunt per una pista de desembosc molt antiga i perduda que puja per la carena entre el sot del Pont Viu i el de les Gatellades. Deixem a banda i banda algunes restes de pistes de desembosc i al cap d'uns 8 min de seguir-la arribem a la pista del Vilar, just a l'alçada de la font del Conill, molt ben apariada, però que sempre he vist seca. Prenem la pista del Vilar amunt i al cap d'uns 10 min més som ja al Pla de l'Espinal. Poc abans d'arribar-hi a mà esquerra hi ha el Faig Gros de Maçaners, arbre notable.

Pla de l'Espinal. 2:50 h; 1225 a. Una mica abans d'arribar a una casa, dita el Convent i que avui dia és una casa de colònies, hi ha dues pistes a l'esquerra. Si prenem la de la dreta passarem pels plans dels Ginebrons, del Campament, on encara hi ha restes d'un emplaçament militar de després de l'última guerra, i dels Arços. Al cap de 25 min s'arriba a una pista transversal, que porta a Cal Trompo. La travessem i poc després arribem prop del punt de partida, al costat de la riera de Santa Fe. Passem el pont, a la dreta, i ja som al punt de sortida.

Santa Fe. 3:20 h. Final de l'itinerari.

Data del recorregut: Itinerari fet amb el CMSC el 6-9-1998

He utilitzat el mapes següents:
Montseny. Parc Natural, Diputació de Barcelona, 1:25.000, edició 1995.
Montseny - Parc Natural, ed. Alpina, E-25, edició 2002. Ambdós estan molt bé i són molt precisos.