Morou pel Sot Llobater

Webs relacionades
Altres informacions

El Sot Llobater és un dels més recòndits del Montseny. Situat en el vessant est del Morou, s'enfila dret des de Riells fins al coll de l'Escala. El camí recorre pel fons del sot i és difícil tenir vistes àmplies si no és des dels seus dos extrems, el cim de l'Escala i les roques del Portell del Bisbe. Això no obstant, la salvatgeria del seu paisatge i la varietat de la vegetació fan que el recorregut sigui molt agraït. Per altra banda, traspassat ja el sot, es fa accessible tota la part superior del Morou. Això explica que aquest camí, malgrat que sigui molt costerut, fos en altre temps també molt utilitzat. Avui dia és gairebé un camí perdut, que només els excursionistes trepitgem.

A la part superior del recorregut hi ha algunes de les millors fagedes del país, que, sobretot a la tardor, ofereixen una varietat de colors insuperable. Però l'encant del recorregut és molt variat: roques de formes capritxoses i atrevides, miradors insospitats, alzinars atapeïts, sots gairebé impenetrables i la meravella de les aigües de la riera de Riells. Tot plegat fa que l'itinerari sigui altament recomanable.

Des de Barcelona:
Se surt de l'autopista A-7 per la sortida 11 (Sant Celoni) i s'agafa la C-35 fins a la Batllòria. Aquí es gira a l'esquerra per la GI- 552, direcció Breda i Viabrea-Riells. Un mig Km després de Breda s'agafa un trencat a l'esquerra en direcció a Riells. La Ctra. BV-5151 ens porta a aquest poble en 6 Km. A Riells de Montseny s'acaba la carretera.

Des de Girona:
Per l'autopista A-7, sortida 10 (Hostaric-Blanes). S'agafa la C-35 en direcció a Sant Celoni i passat el poble d'Hostalric agafa la C-251 fins l'encreuament en direcció a Breda (6 Km). Aquí s'agafa la carretera GI-552, es travessa Breda i després de mig Km s'agafa un trencat a l'esquerra en direcció a Riells. La Ctra. BV-5151 ens porta a aquest poble en 6 Km. A Riells de Montseny s'acaba la carretera.

Per l'Eix:
Sortida d'Arbúcies-Sant Hilari i es va en direcció a Arbúcies per la carretera GI-550. Es travessa el poble per fora en direcció Hostalric fins que agafem la carretera GI-552. A uns 7 Km girarem a la dreta direcció Breda, passant per Coll de Norri. Just abans d'arribar a Breda girarem a la dreta en direcció a Riells. La Ctra. BV-5151 ens porta a aquest poble en 6 Km. A Riells de Montseny s'acaba la carretera.

Durada: 4:30 hores.
Desnivell: 800 metres.
Dificultat: SD
Cobertura mòbil: Depèn dels llocs.

Anar ben calçat i proveïts de la capacitat de mirar. Cal tenir en compte que pel desnivell és una matinal una mica forta.

Riells de Montseny, sot Llobater, coll de l'Escala, pla de les Bruixes, coll de la Mosquera, esquei de Morou, sot dels Passejadors, sot del Güers, torrent de Vimeners, Dues Rieres, camí de les Cascades, Riells

Riells de Montseny. 0.00 h; 490 a. Sortim de davant de l'església, en direcció SW, per la bona pista de Gualba. Al capdamunt de la pujadeta, abans de començar a baixar, prenem un corriol a la dreta que passa per sota les antigues escoles i per sobre de can Joanet. El corriol puja suaument enmig de l'alzinar. Al cap d'un 6 min arribem a la masia de Can Nadeu. Hi passem per davant i anem a trobar un petit sot a l'altre costat. És el sot Llobater, que creuem, ens decantem a l'esquerra i trobem una pista que ve també de Riells. La seguim cap a la dreta, pujant, al costat del sot de Cal Gat. La pista està en mal estat. De seguida la pista torna cap al sot Llobater, que segueix un tros i després trobem una bifurcació. La de la dreta, que deixem, va cap al corralet d'en Pelegrí. Agafem la de l'esquerra, molt desfeta, que puja al costat del sot. Uns 2 min després la pista creua el sot i revincla a la dreta, fins que ens situa en un petit serradet, enmig de pins. Just en el punt més elevat del serradet hi ha un petit corriol a la dreta, no gaire marcat, que hem de seguir, deixant la pista.

Corriol del Sot Llobater. 0.15 h; 585 a. Aquest corriol puja pel llom del serrat. Uns dos minuts després deixem a l'esquerra un camí que es dirigeix a cal Gat i a penes després d'un minut el nostre corriol es decanta a la dreta, per entrar a la baga del sot Llobater, amb un canvi total de vegetació. Uns tres minuts més tard deixem (640 a) a la dreta un corriol que travessa el sot i que ens portaria per sota la Torroella cap a la riera de Riells. El nostre corriol, molt confús, s'endinsa entre els còdols del sot, i cal cap de no gaire estona puja pel marge dret (la nostra esquerra) de la riera. A estones es fa difícil seguir el camí, encara que hi ha fites que ens ajuden. El camí s'enfila en fort pendent sense allunyar-se gaire del sot. Cap a 750 metres d'altitud travessa el sot i continua pujant fort per l'altre costat.

Trencall a Collet Xic. 1.05 h; 890 a. Trobem aquest trencall que ens ve de la dreta en un punt on hi ha senyals grocs. Seguim pujant fort
Aviat deixem un corriol esborradís a la dreta i més enllà un altre, i procurem anar sempre prop del sot, però sense travessar-lo mai. Al cap d'uns 15 min, ja gairebé sota el mateix coll de l'Escala (1025 a), deixem a la nostra dreta un camí que de seguida es fa perdedor, però que es dirigeix sense dubtar a la part més baixa del pla de l'Escala (de totes maneres no és mala idea fer-hi una escapada) i continuem pel camí més fressat de l'esquerra. Just abans a l'esquerra hi ha un viarany que se'n va a la font de l'Escala. El nostre camí ara canvia de direcció i agafa orientació sud, per aproximar-se al Portell del Bisbe. Ens trobem en una fageda esplèndida, amb exemplars que criden l'atenció.

Portell del Bisbe. 1.30 h; 1095 a. El Portell del Bisbe és un pas entre roques verticals gegantines, que ofereixen una bona vista de la vall que hem pujat i d'altres punts. Passat el Portell el camí es bifurca: a l'esquerra hi ha un camí que va cap a Font de Corts; agafem el de la dreta que puja fent giragonses i seguint l'esquenall de la muntanya. Al cap d'uns 7 min arriba a una esplanada, coneguda com el Pla de les Bruixes (1155 a). A l'esquerra hi ha un petit aixopluc, la barraca d'en Menargues. Aquí comença la pista dels Emprius, que ens portaria a Santa Fe.

Pla de les Bruixes. 1.40 h; 1155 a. Sortim del Pla de les Bruixes sense camí, pujant a la nostra dreta pel bosc a través dels faigs, en direcció NW, seguint de prop un curiós apilonament de pedres que semblen les ruïnes d'una paret seca, encara que el seu origen m'és del tot desconegut. Després d'uns 5 min arribem al coll de la Mosquera (1200 a), on deixem a la nostra esquerra una abandonada pista de desembosc que baixa en direcció S cap a l'esquei del Llamp. Per l'altre costat la pista fa un revolt i penetra en la bellíssima capçalera del sot dels Passejadors, en baixada suau. Al cap d'uns 3 min puja per la dreta molt desdibuixat el camí que procedeix de la Roureda Verda. Seguim endavant i uns 50 m després s'acaba la pista que es converteix en corriol.

Corriol al Morou. 1.50 h; 1170 a. Quan s'acaba la coma i ens trobem en una petita aresta, hi ha un corriol que baixa fent giragonses. El deixem i prenem un altre petit corriol que segueix de pla. De seguida es troba el Biot del Morou, insignificant surgència d'aigua, sovint seca, sota mateix d'una gran pedra. A partir d'aquí no hi ha camins clars, però seguim de pla uns 30 m més, fins que arribem al centre d'una canal. Enlairats, tenim a l'esquerra les roques que baixen de l'Esquei del Morou i a la dreta una altra agulla alterosa de l'esquei dels Esparvers. Pugem pel centre de la canal, entre les pedres i arribem a un collet, on sembla que trobem traces de corriol. Des del collet avancem cap al centre d'una altra canal, que pugem en un fort pendent. Al capdamunt desemboquem al Pla Gran de la Cornera en un camí transversal procedent de Santa Fe. El seguim cap a l'esquerra i de seguida som a l'Esquei del Morou, a la nostra esquerra. El cim del Morou queda a la dreta, tapat pels faigs.

Esquei del Morou. 2.10 h; 1289 a. Aquest esquei és un pèl més baix que el cim, però ofereix una vista molt millor, ja que al mateix cim hi és completament nul·la, cobert com es troba d'espessa vegetació. S'hi puja amb una curta grimpada. La panoràmica des de l'esquei és extraordinària sobre tot el vessant oriental de la serra del Morou i, especialment, sobre el recorregut que hem fet. Per això per als excursionistes aquest és molt més atractiu que el turó. S'hi puja amb una grimpada fàcil. Al cim hi ha un llibre de firmes, que ens mostra com aquest esquei és visitat gairebé diàriament.

Per tornar refem el camí que hem fet de pujada fins al trencall del sot del Passejadors, poc després del Biot del Morou.

Trencall del Sot dels Passejadors. 2.30 h; 1170 a. Recordem que aquest trencall es troba a l'inici de la pista que porta al coll de la Mosquera, al bell mig de la coma superior d'aquest sot. L'inici del camí, que passa força desapercebut, està indicat amb un munt de pedres situades a la part esquerra de la pista. El camí baixa pel costat dret del sot fent giragonses entre el pedregam. Quan s'han baixat uns 80 m creua el sot, es passa per un petit contrafort que separa aquest sot del següent, que també anem a creuar, just en un lloc on hi ha una roca balmada d'on sovint neix aigua (1040 a). Poc més avall els dos sots formen el Sot dels Passejadors. Uns 30 m més avall deixem a mà esquerra un petit corriol que es dirigeix al proper sot de l'Infern, on mor. El camí continua baixant en ziga-zagues pel costat esquerra del Sot dels Passejadors. A 985 d'altitud, molt prop del sot, ens agafa per la dreta un camí que procedeix del coll de l'Escala i que hem seguit en l'it. del Collet Xic. Continuem baixant i de seguida entrem en una zona d'alzines, on hi ha dos monòlits força grossos. Després el camí revincla a la dreta i baixa fort entre faigs i després flanqueja per dirigir-se al Sot de l'Infern o de l'Esquei Blanc i immediatament després, entre un caos de pedres, al Sot del Burro o de les Collades (900). Passat aquest sot el camí puja una mica i quan arriba a dalt es troba una bifurcació.

Bifurcació de la Roureda Verda. 3.10 h; 925 a. Deixem un camí que puja (NE i després N) fent giragonses i que seguim a l'it. del Collet Xic. Agafem el camí de baixada (E), i aviat entrem en una zona coneguda com la Roureda Verda, encara que en realitat el que hi ha és un alzinar. El camí es decanta més en direcció nord i continua baixant, encara que no tant fort. A 820 d'altitud arriba a una pista de desembosc. La podem seguir cap a l'esquerra fins arribar al torrent de Vimeners i després baixar pel costat del torrent, però és millor creuar la pista i baixar decantant-nos cap a la dreta per un corriolet amb pendent força pronunciat que en 3 min ens porta al mateix torrent, però més avall.

Torrent de Vimeners. 3.30 h; 780 a. A partir d'aquí seguim el mateix it. de tornada a Riells que l'it. del Collet Xic. Seguim un corriol que va pel costat dret del torrent de Vimeners. Uns 5 m després el corriol creua la riera i entra en una zona d'alzinar, allunyant-se del fons de la vall. Al cap d'uns 7 m deixem a la dreta un viarany que baixa i uns 3 m després agafem un corriol que baixa i deixem el de l'esquerra que puja cap als Corrals de Perarnau. Amb uns 2 m més arribem al replà de Dues Rieres.

Dues Rieres. 3: 50 h; 650 a. Aquesta petita esplanada es caracteritza per una gran roca una mica balmada. El camí travessa el torrent de Vimeners i continua pel costat dret, primer de pla i després en baixada suau. Quan tot just hem fet uns 30 m, trobem a la dreta un senderó, que és el que hem seguit en l'it. del Collet Xic. El deixem i continuem de dret. Durant tot el trajecte sentim a la nostra esquerra el soroll de l'aigua que baixa pel fons de la vall, ara ja convertida en riera de Riells. Passada una carbonera que té una pedra enorme al mig, deixem un camí a la dreta, que ens portaria cap al Corralet d'en Pelegrí i seguim pel de l'esquerra, que ara en baixada més forta aviat ens porta a trobar una pista de desembosc. A partir d'aquí el camí es fa planer i passa pel costat d'uns castanyers grossos en una àmplia esplanada. Després creuem la riera de Riells i arribem a la pista que va de Riells a Santa Fe pels corrals d'en Perarnau i Vimeners. La seguim cap a la dreta i aviat arribem a Riells.

Riells. 4.20 h. Final del recorregut.

Data del recorregut: Itinerari fet amb el CMSC el 13 de novembre de 1994. Aquesta matinal va ser la primera que vaig fer amb el club.

He utilitzat el mapes següents:
Montseny. Parc Natural, Diputació de Barcelona, 1:25.000, edició 1995.
Montseny - Parc Natural, ed. Alpina, E-25, edició 2002. Ambdós estan molt bé i són molt precisos.