Serra de Montclús: Sant Urbà, Sant Pere i Cas. Oroners i Santa Linya

Altres informacions

Itinerari 1
. Oroners, ermita del Remei, Sant Urbà i Sant Pere de Queralt
Itinerari 2. D'Oroners a Santa Linya per l'antic camí de ferradura Track it 2 parcial
Itinerari 3. De Santa Linya a Sant Urbà per l'antic camí de ferradura Track it 3
Itinerari 4. De Santa Linya a Sant Marc i a les torres de Cas Track it 4
Itinerari 5. De Sant Marc a Sant Urbà Track it 5

Interès dels itineraris
La serra de Montclús, a la Noguera, una de les serres al sud del Montsec d'Àger, es troba entre els municipis d'Àger, Camarasa i les Avellanes-Santa Linya. És un conjunt d'elevacions petites i suaus, que no superen mai els mil metres i en què el relleu més abrupte és degut als torrents que porten les aigües al Noguera Pallaresa -embassat per la presa de Camarasa-, de manera que és a tocar d'aquest embassament on l'orografia adquireix un aire més muntanyenc. Es un territori força desconegut pels excursionistes, però no mancat d'interès.
Proposo una sèrie d'itineraris que ens permeten conèixer la serra gairebé al complet. D'aquests, el primer és el que té un caire més excursionista i l'únic que demana una preparació pròpiament muntanyenca. Els altres transcorren per antics camins de ferradura o pistes noves per a tractors i tot terrenys que uneixen uns punts amb els altres. Els camins no hi són tots. Crec que mereixeria ser recuperada l'antiga carrerada d'Oroners a Fontdepou.

Els punts d'interès principal són:
* L'ermita de la Mare de Déu del Remei, al poble inundat d'Oroners.
* La capella de Sant Urbà i les ruïnes del castell i de l'antic poble de Montclús.
* El niu d'àligues que és l'ermita de Sant Pere, al barranc del mateix nom.
* La torre de Cas i l'ermita de Sant Jaume de Cas.

L'aproximació a la zona és per la carretera C-12, de Balaguer a Àger. Després cal escollir el punt de partida desitjat.

Durada: It 1: 5.10 h; it 2: 3.12 h; it 3: 1.35 h; it 4: 1.53; it 5: 1.15 h.
Desnivell: No hi ha cap itinerari que superi els 400 m.
Distància: It 1: 18 km; it 2: 12,8 km; it 3: 7,0 km; it 4: 7,4 km; it 5: 5,3 km.
Dificultat: No hi ha cap problema si sabem trobar els camins, que no estan marcats. Al barranc de Sant Pere de l'it. 1 hi ha alguns passos una mica aèris.

Són excursions de tardor o a d'hivern, quan els roures dauren el paisatge i el sol no pica. Per altra banda, cal anar ben proveït d'aigua, ja que no hi ha cap font en tot el recorregut. Per a la primera també és necessària una llanterna, perquè s'ha de passar túnels del tren de Lleida a la Pobla de Segur, i informar-se dels horaris, per no trobar-nos amb la sorpresa d'un tren dins els túnels.
Descripció dels recorreguts

Itinerari 1. Sant Urbà i Sant Pere de Queralt

És l'itinerari més interessant i complet i el que exigeix millor preparació física. Convé preparar bé els enllaços amb els horaris dels trens.

Aproximació.
Tren. Hi ha la possibilitat d'agafar-lo des de Lleida o Balaguer o la Pobla de Segur fins a l'estació d'Àger. Podem tornar des de l'estació de Santa Linya.
Cotxe. S'ha de deixar el cotxe a l'estació de Santa Linya i des d'aquí agafar el tren fins a l'estació d'Àger. A l'entrada del poble de les Avellanes s'agafa la LV-9042 a Santa Linya. A la mateixa entrada d'aquest poble hi ha una pista en bon estat que en 6 Km ens porta a l'estació, ben indicada en un rètol.

Un cop deixat el cotxe a l'estació de Santa Linya, cal agafar el tren fins a l'estació d'Àger. Com que no hi ha taquilles ni res que s'assembli a una estació no queda és remei que posar-se a l'andana i estar atent que arribi el tren i fer-lo parar. El revisor ja vindrà a cobrar. Baixem a l'estació d'Àger, que és al costat de l'embassament i molt lluny del poble.

Estació d'Àger. 0.00 h. 380 m. Sortim de l'estació d'Àger en direcció a l'estació de Santa Linya seguint la via del tren. Passem dos túnels curts. En sortir del segon hi ha un viaducte i immediatament després, pujant un marge, agafem un camí a la dreta que segueix paral·lel a la via. Aquí ens agafa per la dreta el camí romeu de l'Ametlla de Montsec a la Mare de Déu del Remei. En aquest tros es té una vista panoràmica molt bona de la baronia de Sant Oïsme, a l'altre costat de l'embassament. El seguim fins a les primeres cases d'Oroners.

Oroners. 0.35 h.Oroners és un poble gairebé completament negat per l'embassament de Camarasa. El camí continua per sota la penya de la Mare de Déu, prop de la via del tren, però fem una breu desviació per pujar a l'ermita del Remei en uns 10 min.

Ermita de la Mare de Déu del Remei. 0.45 h. 420 m. Ermita encara conservada i mig excavada en una roca dins la Penya de la Mare de Déu, que domina una bona extensió de l'embassament de Camarasa. Per continuar hem de recular fins a sobre el poble d'Oroners i agafar un camí per sota de l'anterior. És el camí antic d'Oroners a Santa Linya, avui en desús i mig perdut. Aquest camí va seguint la via del tren, sense apartar-se'n gaire, fins que després d'uns 35 min travessa un torrentet, passat el qual es converteix en una pista abandonada que segueix el llom d'una carena, ara d'esquena a la via. Al cap d'uns 15 min travessem la carena, en un lloc on cal estar atents per no perdre's. Passem el barranc dels Obacs, lloc ple de pins, i pugem a la carena de la Roca de la Palomera a 470 m, en un lloc on hi ha moltes pedres blanques que segueixen la carena. Davant nostre s'obre la vall de Sant Urbà i es pot veure ja a l'altre costat l'ermita, encara que es confon amb les pedres. Per anar-hi hem de deixar l'antiga carrerada a Fontdepou, que tira a la dreta, i pujar uns 50 metres entre les pedres blanques, fins que trobem el camí que travessa la serra i baixa suaument per la solana de Montclús cap a la capçalera del Barranc del Salt, en direcció NW. Després d'un quart i abans d'arribar al barranc trobem una pista, que seguim de pujada, a la nostra dreta. Amb la pista hem perdut el camí antic, que suposo que seguia un traçat semblant al de la pista actual. Aquesta puja suaument, per anar a passar el barranc.

Barranc del Salt. 2.05 h. Al cap de 200 m de passar-lo retrobem a la dreta, marcat per unes fites (319076 - 4648194 - 555), el camí antic de Santa Linya ( punt 2 del mapa; vg. it 2). Continuem per la pista, que es perd en uns camps, que passem per la dreta. Al final trobem la pista que va de Santa Linya a Sant Urbà. La seguim de baixada (E). Després d'uns 10' s'arriba a una cruïlla en un replà amb unes alzines força grans. Sant Urbà és a sota, a l'esquerra i el podem veure si ens acostem al penya-segat al costat de les alzines. Per anar-hi deixem la pista principal (S) i també una altra que baixa suaument pel costat de les alzines (E) i reculem una mica per una pista de sota de la que hem arribat; després d'un 40 m baixem a la dreta per unes escales i entrem en el conjunt de l'antic poble de Montclús.

Sant Urbà. 2.25 h. 320140 - 4648388 - 490. (punt 1 del mapa) El poble de Montclús, segons diuen, era aquí; ara només queda dreta l'ermita de Sant Urbà i les ruïnes del castell i d'algunes cases. No s'ha de confondre amb les cases i camps de Montclús situats al SW de Sant Urbà i a 740 m. La capella de Sant Urbà està edificada en un lloc impossible, fent equilibris sobre el precipici. Des d'aquí podem admirar l'impressionant caos de roques i parets creat per la natura i que sembla ser l'origen de la ruïna del poble. També val la pena entretenir-se una mica a passejar per les esquerdes i balmes de les roques, que ens ofereixen una vegetació sorprenent.

Des de Sant Urbà, sortint per la part baixa del conjunt de pedres i parets, es pot anar amb menys de mitja hora fins a la via del tren. Hi ha un caminet que baixa directe a una pista, una derivació de la que hem deixat abans de Sant Urbà, i que mor al costat del barranc de Montclús, prop de la via del tren, a la qual es pot arribar per un corriol.

Nosaltres continuarem cap a Sant Pere pel barranc del mateix nom. Desfem part del camí d'arribada, fins al camp i continuem pista amunt, però al primer revolt la deixem (punt 3 del mapa) i continuem recte per una altra de més rudimentària que segueix recte (SE), i que és l'antic camí de ferradura entre Santa Linya i Sant Urbà. Al cap de poc arribem a una cruïlla, on deixem un trencall a la dreta i dos a l'esquerra, continuant S i després SW fins que, ja a la carena de Montclús, arribem a una cruïlla amb un oratori en una pista que porta a la Morrera. Pel camí hem vorejat dos camps que tallen el camí.

Adoratori. 3.05 h. 319049 - 4647104 - 725. Capalleta al capdamunt de la serra (punt 4 del mapa). Travessem la pista de la Morrera i continuem recte (SW), iniciant la baixada. Voregem un camp d'ametllers, passat el qual un petit corriol ens permet descendir a la dreta d'un curt barranc que va a parar al de Sant Pere.

Barranc de Sant Pere. 3.15 h. 318807 - 4646711 - 641. Hi retrobem un bon camí (punt 5 del mapa). Anant a la dreta ens menaria a Santa Linya (vg. it. 3). Continuem a l'esquerra, en lleugera baixada. Aviat el barranc es fa estret i avança entre espadats. El camí ample s'acaba i en continua un altre més estret que va pel mig del barranc, cada vegada més profund i amb algun pas delicat. El paratge adquireix grandiositat. Quan ja portem uns 2 km pel barranc, unes fites a la dreta ens indiquen el camí que puja a l'ermita de Sant Pere. Primer s'enfila, després va a creuar un petit barranc secundari i després planeja per travessar una tartera (hi ha unes fites que pugen i que suposo que són del camí marcat pel C. Ex. Lleida). Seguim planejant i anem a donar la volta a un esperó ben bé ran del cingle per sobre el barranc. Passat aquest esperó ja som davant l'ermita de Sant Pere, que veiem penjada com un niu l'àligues. Tot això és molt engorjat i majestuós. Quan s'arriba al peu de l'ermita, cal pujar-hi pel costat nord, a l'esquerra, en una zona de feixes inversemblants, on sorprèn, també, el treball del caminet que hi pujava.

Ermita de Sant Pere de Queralt. 4.05 h; 560 m. L'ermita és d'un romànic rudimentari, encara amb la coberta conservada. Però el que més sorprèn és el lloc escollit per edificar-la, gairebé del tot inaccessible. No en conec cap altra construïda en un lloc tan solitari. Ara bé, és un plaer passar-hi una estona escoltant el silenci i contemplant les aigües de l'embassament.

Per sortir-ne hem de tornar pel mateix lloc fins a un collet al peu de l'ermita i aquí baixar per la solana, sota mateix de la paret de l'ermita, per una canal molt recta, però que es fa bé. Al final de la canal es passa per una petita tartera fins anar a creuar un barranquet secundari. Després cal baixar per la seva riba dreta fins arribar a la unió amb el barranc de Sant Pere. Un cop en aquest barranc el travessem i pugem en diagonal per l'altre costat, la solana, i una mica orientats per les fites busquem els millors passos, al principi arran de cingle i després més a prop del fons del barranc, per passar per un despreniment recent i baixar del tot al fons fins arribar a la via del tren.

Via del tren. 4.45 h. 370 m. Ens dirigim cap a l'estació de Santa Linya seguint la via del tren (S). Hem de passar dos túnels, un de curt, però un segon, sota el Serrat Que-no-passa, una mica més llarg.

Estació de Santa Linya. 5:10 h. Final de l'itinerari.

Itinerari 2. D'Oroners a Santa Linya per l'antic camí de ferradura

L'interès d'aquest itinerari és sobretot resseguir, en la mida possible, el camí de ferradura que unia les poblacions d'Oroners i Santa Linya.

Oroners. 0.00 h. 380 m. D'Oroners, seguint l'it. 1, ens dirigim cap a Santa Linya fins passat el barranc del Salt (punt 3 de l'it.).

Continuació del camí antic. 1.50 h. 319076 - 4648194 - 555. (punt 2 del mapa) Aquí, enlloc de continuar cap a Sant Urbà, prenem un corriol a la dreta que puja SW, passa al costat d'una bassa i arriba a la pista de Santa Linya a Sant Urbà (punt 9 del mapa). Continuem pujant per aquesta pista, que substitueix el camí de ferradura, fins a una cruïlla al capdamunt de la carena.

Cruïlla de Montclús. 2.15 h. 318185 - 4647305 - 725. (punt 10 del mapa) Al costat d'una casa amb una construcció moderna annexa. A la dreta va la pista cap a Sant Marc; a l'esquerra, el camí de l'Adoratori i la Morrera; continuem recte (S), descendint cap al barranc de Sant Pere, que passem, i pugem lleugerament, deixant el serrat Pedregós a l'esquerra. Som a la Plana, on se'ns uneixen camins i pistes.

Trencall. 2.50 h. 31819 - 4645229 - 687. El trobem quan iniciem la baixada (punt 7 del mapa), ja a les envistes de Santa Linya i prop d'una antena, a la dreta de la pista. És la continuació del camí de ferradura. Abandonem la pista i el seguim fins a Santa Linya sense cap problema i gaudint del panorama que ens ofereix..

Santa Linya. 3.12 h.

Itinerari 3. De Santa Linya a Sant Urbà per l'antic camí de ferradura

Itinerari que segueix el camí antic de Santa Linya a Sant Pere i Sant Urbà.

Santa Linya. 0.00 h. 317721 - 4644402 - 530. Santa Linya és un poblet -pertanyent al municipi de les Avellanes- gairebé abandonat, però en estat de retauració. Es troba al costat nord d'una gran roca, coronada per un castell destruït.

Sortim pujant pel carrer Major, passem davant l'ermita de Sant Salvador i enllacem amb la carretera sense asfaltar que uneix el poble amb l'estació, a 6 km de distància. La seguim 150 m i l'abandonem per prendre un camí empedrat que puja a l'esquerra i que ens ofereix bones vistes del poble i de la vall. Al començament d'aquest camí hi ha un rètol del C. Exc. Lleida que indica l'itinerari de Sant Pere de Queralt i que hi va pel sud del serrat Alt.

Pista. 0.25 h. 31819 - 4645229 - 687. Al capdamunt de la pujada (punt 7 del mapa) desemboquem en aquesta pista moderna que substitueix el camí antic a la Plana i Sant Urbà. La seguim a l'esquerra uns metres, deixem un trencall a la dreta i a la bifurcació següent l'abandonem, prenent una pista secundària a la dreta i que és la continuació del camí antic. Va baixant lleugerament, revolta el serrat Pedregós per la dreta, on deixa un trencall a la dreta i arriba al barranc de Sant Pere.

Barranc de Sant Pere. 0.52 h. 318578 - 464651 - 650. El seguim a la dreta (NW), de baixada, 300 m més, fins a tocar d'un barranc secundari curt que baixa a l'esquerra, quan el de Sant Pere comença a fer-se escarpat (318806 - 4646711 - 641). Hem d'abandonar el barranc de Sant Pere i buscar un corriol a l'esquerra (punt 5 del mapa), que puja sense passar el barranc secundari, acostant-se a la capçalera. És el mateix camí del punt 5 de l'it. 1, que fem ara a la inversa i que ja no abandonem fins a Sant Urbà.

Variant. Tot just arribats al barranc de Sant Pere (punt 6 del mapa) podem fer un altre camí: passem el barranc i pugem a l'altra banda, sense camí clar, però amb bons passos, fins a una balma obrada que hem vist abans d'arribar al barranc. Des de sobre la balma continuem (N) fins a trobar una pista que seguim a l'esquerra i que ens mena a una pista més bona, que seguim a la dreta fins a l'adoratori, on enllacem amb el camí anterior.

Sant Urbà. 1.35 h.

Itinerari 4. De Santa Linya a Sant Marc i a les torres de Cas

El camí de Santa Linya a Sant Marc és un dels més atractius de la zona.

Santa Linya. 0.00 h. 317721 - 4644402 - 530. Sortim pujant pel carrer Major, passem al costat de l'ermita de Sant Salvador i enllacem amb la carretera sense asfaltar que uneix el poble amb l'estació. La passem i pugem al costat d'un dipòsit d'aigua. El camí, empedrat, puja en diagonal (W) per la solana de les Forques fins al capdamunt de la serra, on gira nord, anant una bona estona per la carena.

Pista. 0.40 h. 316695 - 4645902 - 696. La seguim a l'esquerra i no l'abandonem per trencalls que trobarem. La pista segueix els camins antics d'Aimar i del Corbanser. Al mas del Pubill passem al costat d'una font tancada i que és l'origen del barranc de Sant Pere. Després del mas, en una cruïlla on hi ha un petit dipòsit, girem a la dreta, deixant una altra pista més a la dreta que va a un mas proper, i de seguida arribem a Sant Marc.

Sant Marc. 1.08 h. 316461 - 4647389 - 750. Planell amb un absis modern que substitueix l'antiga ermita, sense interès. Retornem a la pista i continuem (NE) pujant, però només 100 m enllà, l'abandonem (punt 8 del mapa) i en prenem una altra de secundària a l'esquerra (N), que surt al costat d'un apilonament de pedres. La seguim fins al final, on traspassem a la dreta un bosquet i sortim a uns camps abandonats, que voregem a l'esquerra. Baixem al costat de la font de Miquel, que no es veu i origen del barranc del Salt, pugem a l'altre costat i arribem a una pista (12'; 316304 - 4647912 - 766). La seguim (N) i, fets uns 500 m, quan s'inclina a la dreta, al costat d'uns camps, l'abandonem i pugem el marge a l'esquerra. A partir d'aquí hem de vorejar un parell de camps, fins que trobem una altra pista (14'; 316429 - 4648614 - 852), que seguim (NE) sempre amunt fins al trencall de les torres de Cas (11').

Pista de les torres de Cas. 1.45 h. 316890 - 4649094 - 890. La seguim (punt 11 del mapa) a la dreta fins a les torres.

Torres de Cas. 1.53 h. 317226 - 4649005 - 900. Una reconstruïda, l'altra aterrada. Ofereixen una molt bona vista cap a Montclús i tot el camí que hem fet. Poc més enllà hi ha l'ermita de Sant Jaume de Cas, interessant.

Des de les torres de Cas podem anar en 4 km de còmoda pista fins al port d'Àger. Aquesta pista és apta per a cotxes.

Itinerari 5. De Sant Marc a Sant Urbà

Itinerari que uneix les dues ermites, però que té sobretot l'interès de permetre un itinerari circular des de Santa Linya enllaçant els it. 3 i 4.

Sant Marc. 0.00 h. 316461 - 4647389 - 750. Sortim de Sant Marc per la pista que ressegueix la carena (E) entre camps i bosquets, fins a una cruïlla després de passar una casa amb un annex modern (it. 2, punt 3).

Cruïlla de Montclús. 0.30 h. 318185 - 4647305 - 725. Seguim la pista de l'esquerra (punt 10 del mapa) i ja no l'abandonem fins a Sant Urbà.

Sant Urbà. 1.15 h. Vegeu it. 1.

Data del recorregut: Itinerars fet el 2002 i repassats, excepte part de l'it. 1, el 2007.

No conec cap mapa detallat de la zona. Es pot fer servir el comarcal de la Noguera 1:50.000 de l'ICC, que és el que està reproduït en el mapa del recorregut.