Montsec: serrat de Fontfreda

Travessa més aviat dura, però que es veu compensada pels al·licients que posseeix: bosc variat, on domina el pi al vessant solell, acompanyat d'alzinar, arboç i altres espècies mediterrànies, i el roure, amb algun faig i també pi, al vessant obac; extraordinàries panoràmiques dels Pirineus si ensopeguem un dia clar i vistes a vol d'ocell dels embassaments de Terradets i Camarasa; baixada entre les majestuoses i impressionants parets de les més notables cingleres del Montsec d'Ares. Tot plegat no ens farà penedir de l'esforç.
Aquest itinerari és fruit d'una sèrie de caminades, titulades "De la Mediterrània a les Comarques de Ponent" que fa 10 anys vam fer el Club Muntanyenc Sant Cugat, i que va suposar unir Canet amb el Pont de Muntanyana seguint diferents GR. El creador de la idea i guia dels recorreguts, el company Toni Casals, va voler unir, a Cellers, el GR-1.4 amb el GR-1, per no perdre'ns el congost de Mont-rebei, i amb l'ajuda d'altres companys i unint dos itineraris de Manuel Cortès, va sortir aquest enllaç. El bon record de la caminada ha fet que ara el repetíssim.

Sortim de l'estació de Cellers, a un quilòmetre d'aquest poble, prop de Tremp. És tracta d'una travessa i cal buscar algun mitjà que ens situï al punt de sortida. Si volem allargar una mica el recorregut podem combinar-ho amb el tren de la Pobla de Segur, que ens comunica les estacions d'Àger amb la de Cellers: des de l'Ametlla el GR-1 ens acompanya fins a l'estació d'Àger en poc més de mitja hora.

Durada: 5:17 h.
Desnivell: + 1.190 m, - 1.000 m.
Dificultat: Desnivells forts i pendents molt pronunciats i continuats, però sense cap pas difícil. Hi ha algun tram sense camí clar, però el terreny no és perdedor.
Cobertura mòbil: En general hi ha cobertura.
Cal anar ben proveïts d'aigua, perquè només hi ha una font prop de l'Ametlla. Aconsello bones botes de muntanya, especialment pel terreny pedregós de la baixada.

Estació de Cellers - Barranc del Bosc - Serrat de Fontfreda - Pas de l'Osca - Canal de l'Osca - L'Ametlla de Montsec.
0:00 h. Estació de Cellers. 324907 - 4658671 - 376. Travessem la via del tren i seguim (N) 200 m un corriol paral·lel a la via. Després girem a l'esquerra i prenem una pista a l'esquerra.

0:04 h. Bifurcació. 324711 - 4658854 - 380. Anem a l'esquerra (SW), en lleugera pujada.

0:21 h. Revolt de la pista. 324246 - 4658468 - 473. Convé posar-hi atenció: és un revolt pronunciat a l'esquerra, quan hem fet un km des de la cruïlla. A la dreta (SW) prenem un antic camí de carros força brut, indicat amb una fita, i que manté constant la direcció. Si ens el saltéssim també arribaríem a lloc, però fent una bona marrada.

0:36 h. Serrat Pedregós. 323696 - 4658074 - 597. Hi arribem en un collet a la carena, on retrobem la pista. Davant tenim el profund barranc del Bosc i darrere seu tot l'esquenall del serrat de Fontfreda, que haurem de pujar. Deixem la pista, que continua a l'esquerra (W). Hem de baixar per travessar el barranc. Davant tenim un caminet a la dreta i un altre a l'esquerra. Seguim aquest últim, més bo. Primer baixa en direcció SE, però abans de fer 100 m revolta a la dreta (E).

0:38 h. Revolt. 323746 - 4658023 - 583. Hi deixem un corriol a l'esquerra que mena a Roca Regina. El nostre camí baixa en suavitat per anar a buscar el barranc més amunt, després de passar al peu d'un cingle on hi ha un balma obrada que servia de cleda.

0:54 h. Barranc del Bosc. 322978 - 4657825 - 509. Generalment sec, el passem a gual. A l'altra banda el camí puja a un planell herbat, on gira a l'esquerra (S) i inicia la pujada.

1:10 h. Trencall. 323013 - 4657492 - 619. Deixem un corriol a la dreta i planegem una mica, però de seguida tornem a pujar. El camí es fa perdedor i aviat desapareix. A partir d'ara ens hem de fiar de les traces, d'escadusseres marques de color vermell i de les nombroses fites.

1:26 h. Carena i agulla. 323222 - 4657447 - 708. Arribem a una carena al costat d'una agulla rocosa. Continuem pujant per la carena, que és un contrafort secundari del Serrat de Fontfreda. Poc després es deixa per l'esquerra, planejant lleugerament.

1:49 h. Carena i agulla. 323303 - 4657011 - 873. Assolim una altra carena i un grony semblant a l'anterior i continuem pujant.

2:30 h. Petit esperó de la carena. 323059 - 4656526 - 1154. Àmplia vista cap al nord. Baixem un ressalt. Encara hem de continuar amunt. Al roquisser apareixen orelles d'ós.. Quan ja falta poc per assolir el cim i veiem a la dreta i a la nostra altitud un collet, ens hi dirigim (SW). També podríem seguir pujant sense desviar-nos fins assolir la carena principal, i resseguir la cresta fins al collet.

3:01 h. Collet. 322697 - 4656256 - 1333. Situat a la carena superior del serrat de Fontfreda, al capdamunt de la canal de Coscolla. Un camí baixa al sud per aquesta canal i mena al pla d'Escumó, que tenim a sota. Primera vista del vessant sud del Montsec, amb l'embassament de Camarasa com a nota destacada. Nosaltres continuem carenejant (W), de pujada.

3.11 h. Cim. 322506 - 4656242 - 1387. Punt destacat del serrat de Fontfreda, marcat per una fita. Visió panoràmica impressionant als quatre punts cardinals. Anem encara carenejant, baixem un ressalt al costat d'un roure centenari i poc després trobem dos teixos, entre espessa boixeda. Passem al solell per una escletxa i continuem per carena fins al punt culminant (1.415 m) del serrat, que es troba en un ampli planell (321702 - 4656445). Tot seguint petites ondulacions de la carena, arribem a un tall profund.

3.50 h. Pas de l'Osca. 321048 - 4646661 - 1347. Separa el serrat de Fontfreda del serrat Alt. Abandonem la carena i baixem a l'esquerra (S) per la canal de l'Osca. Hi ha senyals verds. Al principi és suau, però de seguida es fa dreta i més avall es converteix en un seguit de petites tarteres fins que desemboquem en una pista travessera (1.126 m). La seguim uns metres a l'esquerra i tornem a baixar fins a uns replans herbats en un collet (1.041 m). Girem a la dreta i busquem la baixada pel barranc de la Canal de l'Osca, tot seguint les fites i els senyals. El camí va seguint aquest barranc. Tot aquest vessant de la muntanya és pedregós i de vegetació escassa; en canvi, les cingleres són majestuoses. Més avall el camí es fa més clar, i ja molt avall arriba al costat d'un camp i d'una bassa (674 m), on ja s'entreveu el teulat de la granja de ca l'Hortalà. Hi passem pel costat i, passada la granja, arribem a una pista, que seguim a la dreta.

5:05 h. Font Grossa. 320119 - 4654364 - 642. A sota la pista, al costat d'una bassa. Aigua abundosa i bona. Continuem per la pista.

5:11 h. Pista asfaltada. 320056 - 4653989 - 606. Hi trobem un panell indicador del camí que hem fet i el GR-1. El seguim a l'esquerra, per la pista.

5:17 h. L'Ametlla de Montsec. 320058 - 4653752 - 566. Poblet de 36 habitants, amb bar i piscina pública. Crida l'atenció el campanar de l'església per la bonica factura popular. Final de l'itinerari.
Si volem continuar fins a l'estació d'Àger només cal seguir el GR.

Data del recorregut: Itinerari fet el 28 d'abril de 2007.

No hi ha cap bon mapa de la zona. Poden servir d'orientació el mapa comarcal de l'ICC 1:50 000, d'on hem tret el que il·lustra aquest recorregut, i el de l'Alpina, Montsec, 1:40 000, que és ja antiquat.