Cims comarcals: Pallars Jussà. Pic de Peguera

Perfil de desnivells
Webs relacionades
Altres informacions

Entre els cims comarcals el pic de Peguera potser és el més atraient: gran alçada -gairebé tres mil metres-, esveltesa, panoràmica insuperable. La primera vegada que hi vaig pujar, en un dia esplèndid, vaig comptar que veia més de trenta estanys al meu voltant. A tot això cal afegir-hi que tot el recorregut és una meravella.

Per la N-260 anem cap a la Pobla de Segur i després a Senterada. En aquesta població agafem a la dreta la L-503, que seguint tota la Vall Fosca, passat el poble de Cabdella, ens mena a l'embassada de Sallente. Travessem la presa i a l'altre costat podem deixar el cotxe. A l'estiu, quan funciona el telefèric, tenim l'opció d'estalviar-nos dues hores de camí. En aquest cas seguim a l'esquerra de l'embassada fins a la punta nord.

Durada: Unes 8 hores.
Desnivell: 1.213 metres.
Dificultat: Alta al tram final, ja que la cresta és força aèria. La resta no presenta dificultats especials, tot i que cal considerar-la una ascensió d'alta muntanya.

El tram final és d'alta muntanya, per la qual cosa cal anar convenientment preparats. A principi d'estiu és aconsellable portar grampons i piolet. L'època aconsellada és de juny a setembre.

Embassada de Sallente - Estany Gento - Refugi Colomina - Estany de Saburó - Coll de Peguera - Pic de Peguera.
Pàrquing de Sallente. 0:00 h; 1760 m. Sortim per un marcat camí al costat del pàrquing, que, en contínues giragonses, aviat s'enfila fort. Quan hem fet el més fort de la pujada trobem una font al costat del camí. Seguim pujant entre prats fins que trobem les antigues vies del tren de les obres hidràuliques. Seguim les vies cap a l'esquerra, ara de pla, fins a l'estany Gento. Hem de travessar dos curts túnels.

Estany Gento. 2:00 h; 2.150 m. A l'altre costat dels edificis i de la presa hi ha el telefèric. El camí hi passa ben bé pel costat, baixa un pèl i torna a pujar. Al pla de la Cort trobem els senyals del GR-11-20, que seguim a la dreta en pujada força forta.

La Portella. 2:30 h; 2.300 m. Hi retrobem antigues vies de tren. A l'esquerra es veu l'estany Tort, al qual ens podem acostar. Ens dirigim cap al refugi Colomina seguint les vies cap a la dreta, que aviat deixem sota nostre, fins que arribem al refugi.

Estany de Colomina. 2:50 h; 2.400 m. El refugi és un bon lloc per passar la nit si es vol fer l'ascensió en dos dies. Des d'aquí es veu destacat al N el pic de Pequera, envoltat d'altres cim també ben remarcables. El camí, junt amb el GR, segueix la vora esquerra del llac. Després voreja l'estany de Mar, a l'extrem nord del qual puja pel Pas de l'Ós, el tram final del qual té uns escalons que faciliten la pujada.

Estany de Saburó. 3:30 h; 2.580 m. Hi arribem una mica enlairats. Deixem el GR, que continua en direcció E a la dreta de l'estany, i seguim en direcció N, vorejant l'estany força elevats per l'esquerra, enfocats vers el coll de Peguera, que aviat apareix clarament. Deixem a l'esquerra els estanys de Saburó d'Amunt. Passats aquests estanys seguim pujant pel centre de la vall fins al coll.

Coll de Peguera. 3:50 h; 2.715 m. Situat entre el pic de Peguera, a la dreta, i el pic de Mar, a l'esquerra. Des del coll es domina la vall de Monastero, que baixa fins a l'estany de Sant Maurici. Des del coll seguim les fites que en direcció E ens porten a la cresta, prop del cim. Quan s'arriba a la cresta cal grimpar una mica entre grans blocs de pedra força aeris. És el tram més difícil, no apte pels que pateixen de vertigen.

Pic de Peguera. 4:35 h; 2.983 m. Al pic només hi ha una pedra on no hi caben més de tres persones, però la vista és incommensurable, segurament una de les millors dels Pirineus. Destaquen a l'O el pic de Mar i el dels Vidals. Al NO els pics de Sobremonastero, i darrere seu l'Aneto, el Comaloformo i els Besiberris. Al NE el de Monastero. Al SE hi ha el tuc de Saburó. I, sobretot, almenys la trentena d'estanys que tenim per tots costats.

La baixada la farem pel mateix camí, a no ser que es vulgui fer la volta pel vessant del coll de Monastero i en direcció al refugi J. M. Blanc, des d'on es pot tornar pel GR-11-20. Seguint el camí més curt cal comptar entre 3 o 3:30 hores de tornada.

Data del recorregut: Itinerari fet l'última vegada el 19 i 20 de juny de 2004, amb el Grup de Muntanya del CMSC.

Estany de Sant Maurici i Encantats. Ed. Alpina, 2001.