Siurana: Graus de la Gritella

Webs relacionades
Altres informacions

Fer els graus de la Gritella és una caminada divertida, amb vistes molt atractives i, de vegades, atrevida. La part més interessant és a l'inici i al final, al voltant de Siuranella i el barranc de Fontscaldes, pels cingles i tallats verticals. La part central ofereix vistes panoràmiques més àmplies. En conjunt és una excursió gratificadora.

Des de Reus s'agafa la C-242 fins a Cornudella. Passada aquesta població s'agafa la carretera a Siurana. Després de 2,5 km trobem una esplanada on podem aparcar, al coll de les Esplugues.

Durada: 4:25 hores.
Desnivell: Uns 700 metres sumant-los tots.
Dificultat: F2; T2. La dificultat principal es troba en la baixada dels graus de la Covassa i de Siuranella.
Cobertura mòbil: No comprovat.

Anar ben calçat i portar aigua, perquè no hem trobat aigua enlloc.

Coll de les Esplugues - Grau Tallat - camí dels graus de la Gritella - camí travesser - grau de l'Esteve (o Aleu) - Pista - Pla dels Bassots (pista de Prades a Siurana - Grau d'en Saura - Roca Foradada - Grau d'en Llop - Pista de Prades a Siurana - Pla dels Bassots - Trencall de la Masia de l'Hereu - Coll de la Vaca - Siuranella - Grau de la Covassa - Camí del Tití - Grau de Siuranella - Coll de les Esplugues

Coll de les Esplugues. 0.00 h; 585 a. Deixem el cotxe a l'esplanada i anem al començament, a mà esquerra de la carretera, amb senyals grocs i blancs de PR. El camí comença en pujada, no gaire forta. Al cap de 7 min deixem a mà dreta un corriol. És el corriol del Tití, que recorre la cornisa per sobre de la capa de gres vermell fins al barranc de Fontscaldes. El nostre camí segueix de pla i 6 min després trobem el Racó d'en Carletes, en un petit barranc. A mà dreta hi ha una conducció d'aigua procedent de les Fontscaldes i que serveix l'aigua de Cornudella. Continuem de pla i poc després el camí comença a fer-se dret amb algunes giragonses per pujar al Grau del Tallat. Just al peu del Grau, a 6 min del racó, a mà esquerra hi ha unes pedres que indiquen un camí menys fressat, que és el que hem de seguir. Però abans d'agafar-lo continuem pel nostre fins a dalt del grau, que s'aconsegueix en només 2 min.

Grau Tallat. 0.21 h; 640 a. Com el seu nom indica és un tall fet a la roca que permet accedir a tota la zona de Siuranella amb molta facilitat. Des del grau hi ha una vista magnífica. A mà esquerra, i no més de 5 min de camí, hi ha el coll de la Vaca, pel qual després passarem, i que permet accedir a la part alta de Siuranella o baixar al barranc de Fontscaldes i també continuar el PR, por on tornarem. Nosaltres continuem pel camí dels graus de la Gritella i per això hem de fer marxa enrere fins al trencall anterior.

Camí dels graus de la Gritella. 0.23 h; 625 a. A partir d'aquí el camí no és gaire bo, de manera que sembla més un corriol que un camí de ferradura, però es pot seguir bé. A més hi ha freqüents fites, que ajuden, encara que en algun lloc dubtós hi manquen. El camí emprèn la direcció NE, sempre per sota del cingle. Durant una estona segueix de pla i després puja una mica. Al cap d'uns 20 min arriba a una zona amb pedres grosses on es veuen algunes restes de construcció, on hem de pujar (760 a) (és la Cova del Llarg?). Després el camí continua de pla, fins que uns 8 min després es veu obstaculitzat per una pedra grossa, que obliga a baixar una mica per donar-li la volta. A la part de sota hi ha un camí a l'esquerra, força brut i que baixa (a on?). El nostre camí torna a pujar, arriba a una carbonera i una mica de biot en un petit torrent, a partir del qual s'enfila fort fins a arriba a un camí transversal.

Camí travesser al peu del Grau de l'Esteve. 0.58 h; 845 a. Es troba en una petita esplanada. Sembla que segueixi cap a l'esquerra (és la continuació del camí dels graus de la Gritella i va al Grau de les Solanetes o del Julivert?, i després arriba a la Roca Foradada?). Nosaltres agafem a la dreta, per començar a pujar el Grau de l'Esteve o de l'Aleu.

Capdamunt del Grau de l'Esteve (o de l'Aleu). 1.06 h; 910 a. El grau és un pas ben marcat entre les roques que ens porta a la part alta dels cingles de la serra de la Gritella. Quan arriba a dalt hi ha una comella ampla (és zona de bolets). Acostant-nos per l'esquerra al cingle, hi ha una zona de lloses planes que ofereixen una panoràmica molt bona de gran part del camí que s'ha fet i del pantà de Siurana al fons. Al SW és veu Cornudella i la carretera que porta a Albarca, que queda al NW, i la serra del Montsant, que domina a l'W. Seguint el caire a esquerra es deu arribar per dalt al final del grau de les Solanetes o del Julivert. Seguim per la part més fonda de la comella, amb rastres de pintura vermella, i en 4 min arribem a una pista.

Pista. 1.10 h; 930 a. Hi ha un pal indicador. Cap a l'W assenyala el Grau de l'Esteve, per on acabem de pujar. Cal anar al N, seguint la pista, al Pla dels Bassots. Ens hi dirigim i en 7 min hi som.

Pla dels Bassots. 1.27 h; 920 a. És una cruïlla de camins. A l'E podem anar al Mas de l'Extremenyo i el barranc de Prades o de la Gritella; al S, que seguirem després (i que és una opció vàlida si es vol escurçar el temps de la caminada o no es vol fer els graus d'en Saura i d'en Llop), es va al barranc de Fontscaldes. Nosaltres anem cap al N, seguint l'ampla, però força malmesa pista de Siurana a Prades, en lleugera pujada i amb marques de pintura blava. Al cap d'uns 7 min, en un revolt de la pista, quan aquesta passa per entre dues pedres, trobem senyals d'un recorregut pintat de groc i blau (sospitem que es tracta de la Ruta dels Refugis de la Serra de Prades). Seguint-les cap a la dreta hi ha un corriol que baixa cap al barranc del Carcaix i el mas de l'Extremenyo; continuant la pista ens acompanyen una bona estona.

Grau d'en Saura. 1.47 h; 990 a. Es troba a l'esquerra de la pista, poc després que aquesta comenci a planejar. Hi ha un pal indicador del Reus Deportiu i un planell ja antic del bombers amb els graus de la zona. Agafem aquest grau que baixa fent voltes. Al cap de 2 min hi ha un corriol a l'esquerra (potser només per acostar-se a alguna vista?), 3 min després n'hi ha un altre, menys marcat i 4 min endavant un altre a la dreta, que segurament va a una font perduda. Continuem baixant i aviat arribem al final d'una pista, a l'esquerra de la qual hi ha una roca.

Roca Foradada. 2.05 h. 835 a. Aquesta roca té un tall, al qual es pot accedir per un relleix. Al final de la pista i al peu de la roca, en direcció S, hi ha l'inici d'un camí que no hem fet (és el camí dels Graus de la Gritella?). Seguim per la pista en direcció NE i després de només 2 min hi ha un trencall a l'esquerra que es dirigeix cap al barranc de l'Argentera i per on van els senyals grocs i blaus. Continuem per la pista i 4 min després hi ha un camí a la dreta, que puja en diagonal i que permet anar al Grau d'en Llop. Seguim endavant fins uns 20 m abans que la nostra pista es trobi amb una altra. Aquí, a la dreta, comença el camí del Grau d'en Llop.

Grau d'en Llop. 2.14 h; 840 a. Al començament el camí és força perdedor i cal estar atents. Tendeix a orientar-se S i SW, agafant la pujada de biaix. Només al final es fa més clar, i hi ha unes escales de pedra. Tot just a dalt convé decantar-se a la dreta per anar ran de cingle des d'on hi ha una panoràmica molt bona. Destaca l'important Mas d'en Lluc a primer terme, amb Albarca darrere seu i una mica més a la dreta Ulldemolins, tot dominat per la serra del Montsant, que ens ofereix el seu costat E.

Pista de Prades a Siurana. 2.34 h; 990 a. És només a 40 m del grau. La seguim cap a la dreta i uns 100 m després hi ha a la dreta un corriol que mena altre cop al cingle per poder observar. 40 m més endavant hi ha la baixada al Grau d'en Saura. A partir d'aquí refem el camí cap al Pla dels Bassots, on arribem en 20 min.

Pla dels Bassots. 2.54 h; 920 a. Continuem recte i en lleugera baixada per la mateixa pista, que també té senyals blaus. Al cap d'uns 10 min deixem a l'esquerra una pista secundària i un min després, en el primer revolt pronunciat a l'esquerra, deixem la pista.

Trencall de la Masia de l'Hereu. 3.04 h; 860 a. L'itinerari està marcat per fites altes i clares, però gairebé no hi ha camí. De seguida arribem a les primeres feixes, avui cobertes de pins, de l'abandonada masia de l'Hereu, amb una gran bassa rodona d'aigua a sobre. Continuem baixant i poc després passem per sobre la casa, que queda a la nostra dreta i arribem a una pista que porta a la casa. La seguim a l'esquerra i a la primera bifurcació agafem la pista de la dreta, de baixada. Després la pista planeja, fa voltes pel dins el bosc i a vegades presenta dubtes de si és el camí bo, passa pel costat de les runes d'una edificació i finalment desemboca en una pista travessera més ampla (15'), prop de la pista principal de Prades a Siurana, on tornem a trobar els senyals grocs i blancs del PR que havíem seguit a l'inici de l'itinerari. Seguim aquesta pista cap a la dreta, passem pel costat d'un camp d'avellaners que deixem a l'esquerra i ens dirigim cap al fons del barranc de les Fontscaldes. Poc abans d'arribar-hi la pista s'acaba i es converteix en un corriol, que baixa a creuar el barranc i puja per l'altre costat fins al coll de la Vaca, tot això enmig d'un espectacle extraordinari de pedres i tallats.

Coll de la Vaca. 3.34 h; 770 a. Just abans d'arribar al coll es desprèn per l'esquerra un corriolet que baixa al barranc de Fontscaldes, indicat amb pintura blanca. Al coll mateix el camí principal, amb els senyals grocs i blancs, continua a la dreta. Nosaltres seguim un petit corriol a l'esquerra, molt ben fitat amb pedres, va resseguint la part alta i estreta de Siuranella, en una zona de cingles i pedres de totes formes. El camí planeja pel cim, fins que al cap d'uns 15 min es revincla a la dreta per baixar de cop.

Grau de la Covassa. 3.50 h; 750 a. És molt dret i no apte per a animals de càrrega, ja que sovint cal ajudar-se amb les mans. Baixa el primer cingle, el de pedra calcària. A la meitat de la baixada hi ha la Covassa, que li dóna el nom. Després d'uns 10 min de baixada s'arriba al camí transversal del Tití. El seguim a l'esquerra, com si anéssim a Siurana, durant uns 5 min, quan trobem a la dreta un baixant.

Grau de Siuranella. 4.05 h; 640 a. També baixa molt recte, sobretot al principi, per la cinglera vermella, que té unes formacions molt atractives. Cap a la meitat hi ha una derivació a la dreta a la cova de Donya Blanca. Al cap d'uns 7 min de baixada arribem a la carretera de Cornudella a Siurana, prop de la caseta del Tití, entre el coll de les Esplugues i el barranc de l'Estopinyà. Agafem la carretera a la dreta i en menys de 10 min arribem al cotxe.

Coll de les Esplugues. 4.22 h. Final del recorregut.

Nota: Part d'aquesta excursió no hagués estat possible sense l'esforç de l'Associació d'Excursionistes de Cornudella que fa poc va obrir el Camí de la Gritella.

Data del recorregut: Itinerari fet el dijous 30 d'octubre de 2003, amb en R.R.

He utilitzat els mapes següents:
· Siurana, escala 1/10 000, Editorial Piolet, març 2001.
· Muntanyes de Prades, escala 1/30 000, Centre de Lectura, Reus i ICC, novembre 1998.
Cap dels dos és gaire precís i hi manquen camins.