Mata de València d'Àneu

Perfil de desnivells
Webs relacionades
Altres informacions

La Mata de València d'Àneu és l'avetosa més important de la península ibèrica, d'una bellesa salvatge i amable alhora. L'itinerari passa pel bosc del Gerdar, i es pot allargar sense gaire dificultat fins a l'estany Negre o de Cabanes, ja en un paisatge una mica més d'alta muntanya. El recorregut és d'aquells més gratificants, i estranya que no sigui més conegut. El recorregut està tot marcat i no té pèrdua.

Des d'Esterri d'Àneu s'agafa la C-28 al port de la Bonaigua. Després d'uns 10 km, trenquem a mà esquerra, per un ramal que va al refugi i al bosc del Gerdar. Uns 200 metres després del refugi, en un fort revolt a la dreta, hi ha un pàrquing, on deixem els cotxes.

Durada: 3:30 hores. (2:05 sense anar al llac)
Desnivell: 670 metres (380 sense anar al llac)
Distància:
Dificultat: Sense dificultat.

La primera hora del matí o al capvespre són les millors hores per fer bones observacions d'isards i cabirols, i millor si s'hi va amb grups reduïts. La millor època és de juny a octubre.

Aparcament del Callau - desviació al llac de Cabanes - (llac de Cabanes) - pla del Breviari - aparcament.

Aparcament del Callau. 0:00 h; 1.510 a. Se surt de l'aparcament tirant recte amunt, per un camí que puja. El riu de Cabanes brama a la nostra esquerra, una mica enfonsat. De seguida puja fort, entre avets imponents. Cap al final de la pujada els arbres disminueixen. Travessem el riu i de seguida trobem una bifurcació.

Desviació al llac de Cabanes. 0:55 h; 1.880 a. Si decidim pujar al llac de Cabanes hem d'agafar el ramal de la dreta, que de seguida comença a pujar fort, en terreny més pedregós. Cap al final passem per una petita conca i girem a la dreta. Trobem el primer llac o petit de Cabanes i de seguida, a sobre mateix, el segon.

Llac de Cabanes (o Negre). 1:40 h; 2.190 a. És un llac esplèndid, amb una illeta al mig. Estem voltats d'uns quants cims impotents, entre els qual destaca el Bassiero. Per tornar hem de refer el camí d'anada fins a la desviació.

Desviació al llac de Cabanes. 2:20 h; 1.880 a. Aquí agafem a la dreta, gairebé planejant, cap al pla de Breviari. Al principi hi ha alguna tartera, però aviat el terreny és més amable i entrem altre cop de ple en el bosc.

Pla del Breviari. 2:45 h; 1.850 a. Petit pla herbat. A la dreta un camí es podria portar fins al refugi de la Plana de la Font. Anem per l'esquerra, de baixada. A partir d'aquí els avets són encara més impressionants, enmig de clapes de verd florit.

Cruïlla de la Cabana Vella. 3:15 h; 1.600 a. Deixem aquest camí a la dreta i ens dirigim cap al riu, que creuem per un precari pont de fusta. L'espectacle és inoblidable. Passat el pont pugem una mica i en poca estona som altre cop a l'aparcament.

Aparcament. 3:30 h. Final de l'itinerari.

Data del recorregut: Itinerari fet 24 de juny de 2004.

Mapes útils ICC, mapa excursionista, pica d'estat - aneto, 1:50 000.