De Campdevànol a Matamala per Estiula

Bonica i interessant travessa que surt de la font del Querol, prop de Campdevànol, recorre la ribera d’Estiula o de la Cabana, puja a Sant Feliu d’Estiula i, més enllà, pel camí ramader, ascendeix fins al pedró de Mateus i baixa a Matamala.
Si es vol fer un circuit, cal renunciar a part del recorregut i des del final de les cascades o des de Sant Feliu retornar. Hi ha recorreguts de Campdevànol que ho expliquen bé, com aquesta web: http://www.campdevanol.org/sender/itinerari_de_natura_pels_gorgs_del_torrent_de_la_cabana

A Campdevànol cal prendre la carretera a la Pobla de Lillet i al cap de tres quilòmetres, just a l’entrada del càmping Pirinenc, baixeu a la font del Querol, on hi ha un aparcament. Per fer la travessa s’ha de tenir un mitjà de transport a Matamala.

Durada: 4:38 h.
Desnivell: + 700; -500
Dificultat: Mitjana.
 La millor època és quan fa molt fred, per poder apreciar els espectaculars caramells que forma el torrent d’Estiula. No és fàcil trobar aigua de confiança. Cal portar calçat i vestit adequat.

Font del Querol – Cascades de la ribera d’Estiula – Sant Feliu d’Estiula – Collet de l’Uró – Coll de Can Carles – Camí Ramader – Pedró de Mateus (opcional) – Collada del Forn – Matamala.

0.00 h. Font del Querol. 429039 – 4675536 – 770. Hi ha taules i fogons per fer-hi berenades, encara que a l’hivern és un lloc molt fred. En sortim (SW) seguint les marques grogues del recorregut de la ribera d’Estiula o torrent de la Cabana, que ressegueixen aquest corrent d’aigua força de prop durant tota la pujada.

0.35 h. Gorg de la Cabana. 427939 – 4674921 – 806. És un bell gorg, el primer d’una sèrie de set, amb caiguda d’aigua escalonada. Quan fa molt fred l’aigua es gela i produeix caramells espectaculars. Continuem amunt mentre anem gaudint dels altres salts d’aigua i de les basses que es formen als seus peus. Segur que ens hi entretindrem. Per ordre, són els gorgs de la Tosca, de l’Olla, de la Balma, del Forat, Petit del Colomer i del Colomer.

En aquest gorg (893 m; 45’) deixem el recorregut dels gorgs de la Cabana i continuem amunt, sense passar el torrent i seguint les marques verd-blanques d’un PR que ja ens a atrapat abans i que ens conduiran fins a Sant Feliu.

1.45 h. Sant Feliu d’Estiula. 426408 – 4672924 – 997. Antiga parròquia situada en una plana i envoltada de camps herbats. El primer edifici, del segle XI, es transformà del tot el 1731. Al costat hi ha l'antiga rectoria, condicionada com a casa de trobades de la parròquia de Campdevànol. Continuem per sota de la rectoria (S), passem la ribera d’Estiula i pugem al collet de l’Uró (o Auró; 1035 m, 18’), que s’obre a la ribera de Bufatals. Al davant, enmig dels camps, hi ha la masia que dóna nom al paratge. Abandonem el PR i continuem (SW) per pista, que aviat baixa suaument i passada la ribera comença a pujar, cada vegada amb més pendent.

2.40 h. Coll de Can Carles i Camí Ramader. 424924 – 4671402 – 1100. Cruïlla on trobem el camí ramader que es dirigia als prats estivals de Castellar de n’Hug pel coll de Merolla. El seguim a l’esquerra (S), de moment continuant per la pista, fins al proper collet de can Gil (5’). Deixant enrere les ruïnes de la casa, al final del coll abandonem la pista i comencem a pujar per l’antic camí ramader, que, seguint molt de prop la carena, s’enfila fort fins que arriba a un collet (1302 m; 40’) després del Cap de la Serra que s’obre ja a la vall de les Llosses. A partir d’aquí planeja una estona.
En un collet abans del pedró de Mateus (o de Matamala) (425361 – 4670005 – 1330; 9’) surt recte un viarany esborradís que ens permet assolir el Pedró en uns deu minuts (425526 – 4669868 – 1370). Després cal retornar al collet i continuar el camí que faldeja el cim pel vessant oest, fins que es despenja dret per la costa del Forn.

4.05 h (sense pujar al Pedró). Collada del Forn. 425740 – 4668989 – 1100. Nus de camins en l’àmplia collada. Al final surt a la dreta (W) un camí ben marcat que baixa pel costat del rec de Robert. Ja avall el passa i continua fins a la casa. Després passa un clot ombrívol i continua per pista fins a Matamala.

4.38 h. Matamala. Petit nucli pertanyent al municipi de Les Llosses amb església, un hostal i un bon forn de pa. Final de l’itinerari.