D'Argelers a Banyuls

per la Maçana i pic de Sallfor

Travessa un xic llarga, esplèndida per la varietat del paisatge, muntanyenc per un costat, però sempre amb el mar a la vista. El tram més muntanyenc té gran varietat arbòria, amb predomini de surera, alzina, faig, roure i boix grèvol, segons els ambients i les altituds. El descens es fa enmig dels magnífics vinyets de Banyuls, en terrasses treballades laboriosament. Però sobretot cal destacar la Reserva Natural de la Maçana, bosc que no ha conegut la destral ni la serra des de fa 120 anys, i és un dels boscos naturals més importants d’Europa i la primera reserva natural dels Països Catalans. Els arbres vells, caiguts, han donat lloc també a una gran varietat faunística d’invertebrats, gairebé 6.000 espècies, que la fan, igualment, lloc preferit dels científics, com ho acrediten els més de 600 títols dels estudiosos. Completen l’excursió el Castell de la Maçana i el pic de Sallfor, aquest últim no gaire alt, però situat a la mateixa carena pirinenca i que té característiques típiques de la zona axial.

Des dels voltants de Barcelona el millor camí és per l’autopista fins al Voló, on prenem la D-618 cap a Argelers de la Marenda (Argelès-sur-mer, per als francesos), on enllacem amb la N-114 direcció a Colliure. Al cap d’uns 3 km (sortida 12), trobem el trencall al Château de Valmy, punt de sortida.

Durada: 6.25 h.
Desnivell: + 1.300; - 1.350 m.
Dificultat: F-3; T-1.
Convé anar proveïts d’aigua, tot i que en podrem agafar a la font de les Colomates. Calçat adequat de muntanya. El temps és força imprevisible, perquè és fàcil trobar-hi boires d’evolució diürna.

Casal de Valmy – Ermita de Sant Llorenç del Mont – Coll del Pomer - Torre de la Maçana – Coll de la Plaça d’Armes – Barraques de les Colomates – Pic de Sallfor – Coll de Vallòria – Coll dels Gascons – Banyuls de la Marenda.

0.00 h. Casal de Valmy. 502418 – 4709151 – 50. Valmy és un castell del segle XIX, edificat per l'amo del paper de fumar JOB, en una propietat de vinyes anomenad Vall Maria, que potser explicaria el nom actual. Avui dia és un hostal rural de prestigi, voltat de vinyes de renom. Part de la propietat és municipal i constitueix un parc amb molt belles vistes d’Argelers.
Comencem a caminar al costat d’aquest casal, que deixem a l’esquerra, i continuant recte pel camí d’accés, seguint les indicacions de Sant Llorenç, amb marques grogues. Aviat passem el rec de l’Abat i la pista es fa de terra. Anem ascendint i poc després de deixar la pista principal, abandonem el nou camí i pugem per una drecera que trobem a l'esquerra i que ens estalvia una bona marrada fins a l’ermita.

0.45 h. Sant Llorenç del Mont. 501715 – 4707853 – 295. Església romànica del segle XII, senzilla però ben treballada, recentment restaurada. Al final de la guerra va servir de refugi temporal als soldats que anaven a l’exili. Continuem pujant SW sempre prop de la carena fins a un collet al costat del roc del Grill (25’; 501315 – 4706722 – 535). Deixem el camí que baixa a la Vall i continuem a l’esquerra (SE), ara més pla.

1.20 h. Coll del Pomer. 501686 – 4706273 – 556. Deixem a la dreta un altre camí que ve de la Vall. En una clariana (15’; 502401 – 4705794 – 653) deixem a l’esquerra un camí que baixa a la font Andreu i recte una drecera que estalvia la pujada a la torre de la Maçana; girem fort a la dreta (W i després S), en pujada, per dirigir-nos-hi.

1.55 h. Torre de la Maçana. 502260 – 4705291 – 795. És un mirador esplèndid i una construcció imponent, que havia arribat a allotjar fins a 33 soldats, i que formava part del sistema defensiu establert per Jaume III de Mallorca, que comptava entre altres amb la torre de Madaloc, ben propera. La vista sobre la vall de la Maçana i de tota la reserva natural és perfecta. Continuem (SE) prop del rocs del cimal i després baixem per un alzinar on el terra està molt degradat. Al capdavall, en un collet, ens ve de l’esquerra la drecera que hem deixat suara. Entrem en un bosc de roure i boix grèvol esplèndid, tota una meravella.

2.05 h. Coll de la Plaça d’Armes. 502709 – 4704860 – 689. A l’esquerra un camí es dirigeix a Argelers i el Rimbau. Seguim en direcció sud-est en lleugera pujada. A partir d’aquí comença el domini de la roureda i també de la fageda amb boix grèvol i la part més central de la reserva de la Maçana. A l’esquerra del camí, apareix la barraca dels Porcs, de pedra i amb xemeneia, i que és un bon refugi en cas de necessitat. El camí continua en la mateixa direcció prop de la carena i després revolta a la dreta deixant la carena a l’esquerra. Al cap de 900 m des del coll trobem una bifurcació (13’; 502670 – 4704285 – 740). Anem pel camí de la dreta (botons blancs), que baixa a passar el torrent de la Maçana i i després puja a les barraques.

2.40 h. Barraques de les Colomates. 502245 – 4703340 – 808. Conjunt de barraques de pastors en un llom herbat. Actualment una està condicionada com a refugi lliure. Baixem SW, passem pel costat del tancat de l’Esquella, clos on cada estiu es feia l’Esquellada, aplegament de totes les vaques de la Maçana per marcar-les i curar-les, i que donava lloc a una trobada de pastors dels dos costats de la frontera en un ambient festiu. Continuem avall fins al torrent de la Maçana.

2.45 h. Font de les Colomates. 502245 – 4703202 – 773. Al costat esquerra del rierol, en un paratge idíl•lic, daurat per la catifa de les fulles dels faigs. Passem el torrent que resseguim uns metres avall i després ens anem enlairant, en el nucli de la reserva. Passem dos recs i arribem a la carena en un collet. Recte continua el camí de les Aigües. Nosaltres pugem a la dreta, prop de la carena, sense camí clar, fins al ras de Sallfor.

3.25 h. Ras de Sallfor. 503374 – 4702818 – 961. Entre dues puntes, a l’esquerra i a la dreta. Tot el paratge és plenament pirinenc, malgrat ser a poca alçada i molt a prop del mar. La panoràmica, si la boira, molt freqüent en aquesta zona, no ens ho impedeix, és magnífica, amb les planes del Rosselló i de l’Empordà a un costat i a l’altre. A recer d'unes roques del costat nord hi ha un minúscul refugi que pot servir de protecció. Enllacem amb el GR-10, que seguim a l’esquerra (E) i que ja no abandonarem fins a Banyuls. A partir d’aquí ja és gairebé tot baixada, per camí ben marcat i clar. Descendim, doncs, pel costat est, al començament amb fort pendent, que ens obliga a estar atents i a deturar-nos de tant en tant per gaudir del paisatge, que va canviant, primer a l’alzinar, després al garric i finalment deixa pas a la vinya. Força avall entronquem amb el camí de l’Aigua (50’; 504583 – 4702753 – 568) i la baixada se suavitza del tot. Al davant fa estona que tenim la silueta de la torre de Madaloc.

4.35 h. Coll de Vallòria. 505810 – 4703641 – 430. Coll profund i cruïlla de camins. Continuem pel GR, en una última pujada.

5.15 h. Coll dels Gascons. 507188 – 4703672 – 368. Hi trobem la carretera de Banyuls a la torre de Madaloc i Port-Vendres. Continuem pel GR, que passa la carretera algunes vegades en una baixada precipitada. Aquí comença el domini del vinyet, magníficament cultivat i que produeix el famós vi de Banyuls. Al coll de Llagostera deixem definitivament la carretera a la dreta i continuem pel serrat, que va descendint fins a Banyuls.

6.25 h. Banyuls de la Marenda. És una vila turística situada a la Costa Vermella. Tradicionalment ha estat un poble agrícola (cal destacar la viticultura, s'hi fa una mena de vi dolç muscat específic) i mariner; actualment el turisme ha substituït la pesca. Sembla que fins temps relativament recents el contraban ha tingut un pes important a l'economia de Banyuls. Un dels banyulencs més famosos és Aristides Maillol, nascut al 1861, considerat un dels més grans escultors del segle XX. Un museu li ret homenatge a la casa de Banyuls on va viure a partir de 1910. Final de l’itinerari.
Data del recorregut: Itinerari fet el 2011 amb el CMSC.