Cim comarcals: Segrià. Montmeneu

Perfil de desnivells
Webs relacionades
Altres informacions

He escollit el Montmeneu com a cim comarcal del Segrià, tot i que per cinc metres no és el punt més alt, que ostenta el puntal d'Escambrons (500 m), perquè és el més significatiu de la comarca i perquè n'ofereix una panoràmica esplèndida. Malgrat que el Segrià és terra plana, la petita ascensió al Montmeneu recompensa sobradament el minso esforç. La caminada queda arrodonida si, tal com proposem, la pujada al cim es completa amb les visites de l'aiguabarreig del Segre amb l'Ebre, a Mequinensa, ja en terres aragoneses, i el del Cinca i el Segre, a la Granja d'Escarp.

Agafem la C-12 de Lleida cap a Maials i en aquesta població la C-45, cap a Serós i Fraga. Al punt quilomètric 17,8 girem l'esquerra, en direcció SW, per una pista que porta a una explotació minera. Poc després hi ha un encreuament, seguim recte i després de 2,8 km, quan es troba el GR-65-5 que ve de Maials, poc abans de la bassa del Pedrós, comencem a caminar, seguint el GR. Si es va en cotxe particular es pot seguir un quilòmetre més per aquesta pista, fins a una masia.
També es podria agafar el GR a Maials, però així s'escurça la caminada 7 km.
També es pot agafar la C-45 a Fraga en direcció a Maials i abans d'arribar a aquesta població desviar-se quan s'arriba a la pista de terra.

L'excursió, tal com la proposo, suposa tenir dos cotxes o fer un desplaçament amb taxi. Jo la vaig fer amb autocar, amb el CMSC, guiada pel grup d'en Joan Vilanova, d'Arbeca. Si no es vol fer el camí d'anada i tornada, quan s'ha assolit el Montmeneu refem el camí. L'excursió feta així és d'unes dues hores.

Durada: 4:30 a 5:00 hores.
Desnivell: 200 metres de pujada; 400 de baixada.
Distància: 14,7 km, més 3 km de visita a l'aiguabarreig del Segre i el Cinca.
Dificultat: Cap.

No és una excursió recomanable a l'estiu. La millor època és un dia clar d'hivern o principis de primavera.

Cruïlla on hi ha el GR - Montmeneu - Límit amb Aragó - Mequinensa. Aiguabarreig del Segre i el Cinca.
Cruïlla (prop de la bassa del Pedrós). 0:00 h; 300 m. Sortim seguint el GR-65-5 (que ens acompanyarà fins a Mequinensa) en direcció NW, per una pista que comunica els camps, dominats, sobretot, per l'olivera. Primer anem de pla i després ascendim molt suaument.

Desviació. 0:37 h; 375 m. Deixem la pista principal, per on seguex el GR, que va a l'esquerra, i per una pista secundària anem a trobar un corriol que puja entre feixes, voltant la punta del Montmeneu, la silueta cònica del qual tenim davant nostre, per la dreta. El camí arriba a un petit collet, al NW del cim. Un marcat camí segueix la carena fins al cim. En uns 7 min hi arribem.

Montmeneu. 1:05 h; 495 m. Al cim hi ha un vèrtex geodèsic. La vista sobre la plana del Segrià és extraòrdinària i, si el dia és clar, fins als Pirineus, amb una panoràmica molt àmplia, fins al Cotiella i els Posets. Al sud les valls on hi ha els embassaments de Riba-roja i Mequinensa i la vall del Matarranya. A l'oest alguns pobles de la Franja d'Aragó, en especial Mequinensa, on destaca el seu castell. A l'est les Garrigues i el Montsant. Un queda gratament sorprès de l'amplitud visual que ofereix un cim tan petit. Baixem pel mateix camí fins al collet i continuem, en lleugera baixada pel l'altra banda fins que retrobem la pista principal.

Pista. 1:25 h. 400 m. Retrobem el GR, que seguim cap a la dreta. A partir d'ara anem caminant per la divisió d'aigües, de manera que la vista és força agraïda, especialment vers el sud, on veiem l'Ebre per sota nostre.

Mas del Tonet. 2:30 h; 350 m. Entrem en terres aragoneses. Aviat deixem la pista principal i n'agafem una altra a l'esquerra. Després d'una estona llarga deixem la pista i baixem per un corriol a un barranc que hi ha a la nostra esquerra. Som ja a sobre de Mequinensa. Hi arribem pel pont d'Arbora, sobre el Segre, al costat mateix de l'aiguabarreig amb l'Ebre, que es veu nítidament marcat pel color de l'aigua.

Mequinensa.4:00 h; 95 m. Vila de 2.466 hab., construïda gairebé tota de nou arran de la inundació de l'antiga població pel pantà de Riba-roja. Si hi ha temps mereixen una visita les instal·lacions de la central hidràulica del pantà de Mequinensa (cal concertar visita prèvia).

Aiguabarreig. L'aiguabarreig per antonomàsia és el del Cinca i el del Segre. Per anar-hi cal desplaçar-se en vehicle per la carretera que va a la Granja d'Escarp. Un mig quilòmetre abans d'arribar-hi, a l'esquerra hi ha una pista que ens permet veure alguns racons que són reserva natural, i aigües més amunt, l'aiguabarreig. En la migradesa dels rius del nostre país, aquí es troba la sensació d'un riu de debò.

Data del recorregut: Itinerari fet el 14 de desembre de 2003, amb el CMSC. En Joan Vilanova i els seus amics feien de guies

Mapa Comarcal de Catalunya. Segrià, , 1:50.000, ICC.