Tossal de Cambrils

Altres informacions

El Tossal de Cambrils és una muntanya mitjana, que forma part d'un estrep del massís de Port de Comte. Tot i que no és una muntanya molt alta, la volta que descrivim ofereix una bona visió de la zona de Cambrils i de les muntanyes de l'altre costat del Segre i ens permet conèixer una zona no gaire trepitjada, on encara podem veure les restes de l'antiga agricultura. És un dels recorreguts recomanats a la web del Solsonès.

Pels amants de fer vèrtexs, el Tossal de Cambrils n'és un. També és un bon lloc per als boletaires.

Mereix el desplaçament visitar també el Salí de Cambrils i el castell del mateix poble, que data del segle XI, situat en un turó i amb una bonica església romànica adossada i en procés de restauració.

Així mateix, en el camí d'aproximació, es pot gaudir d'una vista esplèndida, des del Mirador de la Serra Seca, sobre la Serra de les Canals i la Serra dels Obacs, ambdues de característiques montserratines i que mereixerien ser més conegudes.

Se surt de Cambrils, que es troba al NE de Solsona. La millor aproximació des de Barcelona és anar a Solsona i allà agafar la carretera L-301 que per la Bassella i Oliana va a la Seu d'Urgell i Andorra. Després d'uns 3,5 km hi ha un trencall a mà dreta, amb indicació "Cirera", que, passant per aquest antic hostal, porta a Montpol i Cambrils. Són 26 km d'una carretera amb esplèndides vistes. Quan aquesta carretera es troba amb la L-401, que va a Sant Llorenç de Morunys, davant del bar-fonda Can Agustí, podem deixar el cotxe i començar a caminar.

Durada: 5 hores.
Desnivell: 710 metres (830, pujant al Tossal de Cambrils).
Dificultat: SD
Cobertura mòbil: No comprovada.

Anar ben calçat i portar aigua, perquè l'única font que es troba no es apta per agafar-ne. Segons l'època de l'any convé portar roba d'abric, ja que a la part alta pot fer força fresca. Si no hi ha neu és una excursió recomanada per la tardor avançada o per l'hivern.
Tot el trajecte està indicat amb pals de Catalunya Turisme amb la icona ovalada i dos caminants. Tot i que no són abundants, estan molt ben situats.

Cambrils - Cordes - Coll de Veça - Tossal de Cambrils - Prat Caní - Pla Nancau - Cal Petit - Cambrils

Cambrils. 0:00 h; 1090 a. Sortim de la cruïlla de la carretera de Solsona amb la carretera de Sant Llorenç de Morunys, davant del bar-fonda Cal Agustí. Comencem a caminar en direcció a Llinars, de pujada, per la mateixa carretera. Al cap d'uns 200 m, al primer revolt de la carretera, trobem un pal indicador: "Tossal de Cambrils". Ens trobem a la Costa de la Fàbrica, sembla ser per una fàbrica que hi havia hagut a la part inferior, al costat de la carretera. Deixem, doncs, la carretera i comencem a pujar a la dreta, al costat d'un torrent, per un camí (deixant a la dreta una pista) que puja fort 100 m de desnivell.

Pista. 0:18 h; 1190 a. Al capdamunt del repetjó trobem dues pistes. Deixem la de la dreta, rudimentària, i agafem l'altra en lleugera pujada, entre camps. Després de 5 min trobem un trencall a la dreta (pal indicador). Podem agafar aquesta petita pista que poc després desemboca altra vegada en la pista que seguíem. Fem uns 20 m cap a la dreta i agafem un corriol a l'esquerra (pal indicador), deixant la pista, que tornarem a trobar de tornada. El corriol comença a pujar, no gaire fort, per la bonica obaga de Font Oliva. Al cap d'uns 3 min deixem un corriol que planeja a l'esquerra. Aviat el corriol surt de l'obaga i entra en una zona de garriga. Davant tenim unes torres d'una línia elèctrica, que creuarem. Poc després desemboquem en una pista secundària, que seguim cap a l'esquerra i mig minut després arribem a una altra pista més important (1380 a), que seguim cap a la dreta.

Al cap de 2 min deixem un trencall a la dreta, passem per la capçalera d'un torrentet i uns 6 min després, en un revolt a l'esquerra, ens trobem en un esplèndid mirador (1460 a), especialment sobre la vall de Cambrils al sud i sobre el Cogulló de la serra de Turb a l'est. Però el que crida més l'atenció és una balma obrada als peus d'un cingles a l'altre costat del torrent de Lleu, l'Espluga de Cordes. Continuem pista amunt i uns 5 min després (pal indicador) deixem la pista i pugem a la dreta a uns prats, a la part alta dels quals hi ha una font.

Font del Prat de Cordes. 1:10 h; 1500 a. Surt de terra, de manera que és difícil agafar aigua. Continuem pujant per un corriol que va seguint el marge dret del torrent de Lleu i deixa a l'esquerra la carena. Després de 7 min creua el torrent i una pista i continua pujant, ara pel costat esquerra del torrent. Després de 9 min més arribem a dalt, al costat d'una bassa.

Coll de Veça. 1:26 h; 1610 a. Aquest coll en altres llocs l'he vist anomenat de Portet, encara que el mapa situa el Portet uns dos km més a l'oest. Al coll retrobem la pista altre cop, que seguim a la dreta (W), per l'obaga del Tossal de Cambrils, amb un bosc de pins i herbei, on s'hi fan rovellons. Però el que crida més l'atenció són una sèrie de sitges per a patates que es troben a peu de pista, totes orientades al nord i cobertes de terra. Es veuen ben conservades i netes. La pista puja molt suaument fins als 1690 metres. Uns 100 m després que comenci a baixar, trobem a mà dreta una pista secundària que a l'inici té un petit ressalt rocallós i que s'endinsa al bosc de pla. Si volem pujar al Tossal és aquesta la millor opció.

Trencall del Tossal de Cambrils. 1:46 h; 1680 a. Per pujar al Tossal de Cambrils agafem, doncs, aquesta pista, que primer planeja i segueix de prop la pista anterior. Després volta a la dreta fins els prats Escots on comença a pujar més fort en direcció SEE. En 20 min som al cim, on hi ha un pilar de vèrtex geodèsic (1803 a). Tot i això, la vista des del Tossal no és gaire bona, tapada pels pins, encara que si ens acostem a una clariana que hi ha una mica més a l'E, podrem veure la vall del Segre i les muntanyes de l'altre costat. Per continuar el nostre itinerari hem de refer el camí, vigilant de no desviar-nos, ja que al mateix cim l'orientació no és fàcil. Hem de tenir com a punt de referència el cim de Port de Comte, que ha de quedar davant nostre.

Arribats altre cop a la pista que hem deixat per pujar al Tossal, continuem seguint-la, ara en lleugera baixada i al cap de 5 minuts més arribem a una zona de prats i camps de cultiu.

Prat Caní. 2:26 h; 1650 a. En aquest altiplà deixem la pista, que una mica més enllà arriba al coll de Portet, segons el mapa, i n'agafem una altra de més senzilla a la dreta, clarament en direcció S (pal indicador). Va baixant suaument, sempre per la part més fonda, voltada de camps. Rebutgem algunes pistes laterals. Després d'uns 10 min, quan s'acaben els camps (pal indicador) la pista entra a la capçalera d'un torrent, la Ribera dels Pouets, que anem baixant. Uns 4 min després trobem un prat herbat i el torrent es comença a estrènyer. Just aquí a mà dreta puja suaument un corriol (pal indicador), que agafem.

Corriol de la Solana. 2:40 h; 1600 a. Aquest corriol manté l'alçada i va donant la volta al tossal. Aviat el torrent es veu profund i força engorjat. El camí creua un torrent secundari i continua més o menys de pla, fins a la punta S d'un contrafort del Tossal, des d'on es gaudeix d'una vista panoràmica molt interessant. Després tomba a la dreta i aviat comença a baixar, ara per la Solana del Tossal de Cambrils, que ens ofereix una vegetació ben diferent de la que teníem fins ara. Travessa un petit replà i torna a baixar fent revolts i amb alguns tros no excessivament clar, fins que arriba a uns camps abandonats.

Camps de Pla Nancau. 3:27 h; 1420 a. El camí es perd entre l'herba quan arriba als camps. Els travessem a la nostra esquerra i al final el retrobem clarament sense dificultat.Continua baixant força fort. Al cap d'uns 15 min arribem a un altre replà (1300 a), per sota d'uns cingles força notoris que queden a la nostra dreta. Creuem el pla en direcció NW i tornem a baixar fort, també amb revolts, fins a una casa.

Cal Petit. 4:02 h; 1160 a. Cal Petit és una masia avui abandonada. Sortim per sota la casa, deixem una pista a l'esquerra que baixa cap a la carretera de Sant Llorenç de Morunys i agafem al costat d'un camp (pal indicador), que deixem a la nostra esquerra, per dirigir-nos vers un serradet que es veu en direcció NW i per on passa la línia elèctrica que ja hem vist de pujada. A la part alta del camp, uns 100 m després de la casa, surt un corriol que comença a pujar per un bosc esclarissat. Després el camí és dirigeix a creuar el torrent de Lleu i passa que sota la línia elèctrica. Puja al Camp de Sant Martí i es dirigeix vers un altre torrentet, però abans d'arribar-hi puja cap a la dreta (pal indicador) i poc després arriba a una pista secundària (1260). L'agafem cap a l'esquerra per anar a creuar el torrentet que tenim davant, a l'altre costat del qual i una mica elevada hi ha una barraca entre camps. Travesssem el torrentet, creuem un vailet i poc després arribem a una pista més important.

Pista de Camp de Sant Martí. 4:30 h; 1280 a. La seguim a l'esquerra. Uns 4 min després es desprèn a l'esquerra una pista secundària. (Suposo que aquesta pista seria la direcció lògica per arribar al punt de partida sense repetir el camí, però quan vam fer el camí no ho vam veure i la vàrem passar de llarg, de manera que no puc assegurar que es pugui seguir, encara que segons el mapa no hi hauria d'haver cap problema. Si algú m'ho pot aclarir ho agrairé). Continuant per la pista al cap d'uns 4 min després de la pista que hem deixat arribem al pal indicador que havíem seguit de pujada al minut 25 (1235 a). A partir d'aquí no en resta ja sinó refer el camí fins al punt de partida, on arribem després d'uns 20 min.

Cambrils. 5:00 h. Final de l'itinerari.

Data del recorregut: Itinerari fet el dijous 2 d'octubre de 2003, amb els meus amics RR i XL.

He utilitzat el mapes següents:
· Mapa Tipográfico Nacional, 1:25 000, full 291, II (Llinars), Instituto Geográfico Nacional. El mapa és molt precís pel que fa al relleu, però no hi ha els camins.
· També pot ser útil el Mapa Comarcal de Catalunya 1:50 000 de l'ICC.