Pedró del Quatre Batlles

Webs relacionades

Les formes arrodonides de la part superior del Port del Comte atreuen més l'esquiador, si hi ha neu, que els muntanyencs. Això no obstant, en dies clars ofereix una visió panoràmica que recompensa l'esforç de moure's per terreny pedregós, però no difícil. Com a cim comarcal no decep.

Hem partit de Sant Llorenç de Morunys, seguint la carretera que, per la Pedra i la Coma, enllaça aquesta població amb Tuixén. Deixem el cotxe al coll de Port, que separa les comarques del Solsonès i l'Alt Urgell.

Durada: 4.00 h.
Desnivell acumulat: 885 m.
Dificultat: No ofereix cap dificultat si el dia és clar. En cas de boira, com que no hi ha camins, pot ser desorientador.

Cal proveir-se d'aigua i anar ben calçat, perquè el terreny no és agraït per al turmells. Si hi ha boira és imprescindible la brúixola, ja que sovint ens movem sense camins, però en aquest cas no veig la gràcia de pujar-hi.

Coll de Port - rasa de Carbassers - font d'Arderic - Tossa Pelada - pedró dels Quatre Batlles - tossal d'Estivella - font d'Arderic - refugi de l'Arp - coll de Port.
0. 0.00 h. Coll de Port. 1.673 m. Sortim (NE) per una pista que corre per sobre de la carretera d'arribada i que, decantant-se al SW, aviat baixa a trobar la rasa de Carbassers. Iniciem una pujada constant per la llera de la rasa, pedregosa, que manté la direcció SW. Passem al peu de dues telecadires i continuem pujant.

1. 0.53 h. Font d'Arderic. 2.155 m. La font es troba canalitzada i es fa difícil poder agafar aigua. Deixem la rasa i pugem en diagonal (NW) a la carena de la dreta. Un cop a la carena reprenem la direcció SW i continuem pujant. Al començament hi ha algun arbre, però aviat sortim del bosc i entrem en terreny d'herbei amb moltes pedres.

2. 1.30 h. Tossa Pelada. 2.378 m. Vèrtex geodèsic i segon cim més alt de la serra de Port de Comte. La vista és oberta als quatre vents. El pedró dels Quatre Batlles, un xic més alt, ens queda gairebé al SSE. Baixem una mica i tornem a pujar.

3. 1.42 h. Pedró dels Quatre Batlles. 2.383 m. Cim més alt de la serra. Punt de confluència dels termes de la Coma i la Pedra, Odèn, Alinyà, i la Vansa i Fórnols. La panoràmica és immensa. Al N hi ha la serralada pirinenca, amb els pics de l'Orri i Salòria en primer terme i tota la serra de fons. Cap a l'E veiem l'esquena del Cadí, el Pedraforca, la serra del Verd, Ensija i Peguera. Al S destaca la serra de Busa i, darrere, el Montseny i Sant Llorenç, amb Montserrat més a la dreta. A l'W, darrere del camin obert pel Segre, veiem la serra de Boaumort. Baixem en direcció NE una petita fondalada i pugem a l'altre costat.

4. 2.20 h. Tossal d'Estivella. 2.337 m. Tot i que l'elevació és menor, la visió que ofereix sobre la vall de la Coma i la Pedra i vers els vessants escarpats de la serra del Verd és molt agraïda. Sempre per terreny molt pedregós baixem en direcció W per tornar a la capçalera de la rasa de Carbassers.

5. 2.45 h. Font d'Arderic. 2.155 m. En sortim en direcció N planejant per una pista, que després puja lleugerament. Quan s'inclina cap a l'W, l'abandonem i pugem a una careneta (2.184 m) i baixem per l'altre costat, entrant ja dins el bosc. Seguint sempre en direcció N, travessem la capçalera d'una petita rasa, i hem de buscar unes marques blaves que ens menen a un tallafocs, que baixa, travessant diverses pistes de l'estació d'esquí nòrdic de Tuixén-Lavansa, fins al refugi de l'Arp d'aquesta estació.

6. 3.20 h. Refugi de l'Arp. 1.940 m. Hi finalitza la carretera que del coll de Port mena a aquesta estació. Baixem per la carretera. Podem estalviar unes llaçades fent drecera pel tallafocs. Poc després de tornar a ser a la carretera trobem la font de l'Arp, a la dreta. Ja sense abandonar la carretera arribem al punt de partida.

7. 4.00 h. Coll de Port. Final de l'itinerari.

Data del recorregut: Itinerari fet el 21 de maig de 2005, amb el CMSC, dins el cicle de Cims Comarcals, guiada pel Toni Casals.

No hi ha cap bon mapa de la zona. El mapa de l'Alpina Port del Comte, 1: 25.000, pot servir d'orientació, però és poc precís. També és útil el mapa comarcal de l'ICC.