LES LLENGÜES INDOEUROPEES

Des de finals del segle XVIII els filòlegs es van ananr adonant que la majoria de les llengües europees i moltes d'asiàtiques presentaven nombroses correspondències les unes respecte a les altres i van arribar a la conclusió que provenien d'una mateixa llengua, que van anomenar indoeuropeu.
llatí: mater
grec: meter
indi antic (sànscrit): mata
islandès antic: módr
irlandès: mathir
lituà: móte
albanès: motre
alemany: Mutter
anglès: mother

De totes aquestes formes es pot deduir que la forma originària (indoeuropea) era *matér. L'indeuropeu, doncs, no es coneix directament, perquè n'hagin quedat escrits, sinó que moltes de les seves paraules es poden saber, com en aquest cas, per la comparació entre les paraules de les llengües indoeuropees.

Es creu que aquesta llengua era parlada cap al 4.000 a.C per un poble que habitava una àrea entre Europa i Àsia. Entre les diverses hipòtesis sobre l'origen geogràfic, la més acceptada actualment és la que els situa en una regió estesa des del nord del mar Negre fins al nord del mar Caspi. Aquest poble va emigrar des dels seus territoris en diverses onades i en direccions diferents: cap a l'Iran i l'Índia, cap a l'Àsia Menor, cap a Grècia, a Itàlia, al mar Bàltic fins arribar a Britània i la península Ibèrica. Així l'indoeuropeu es va disgregar en branques diferents, de les quals vénen les diverses famílies de llengües indoeuropees: grec, llengües indoàries, eslaves, germàniques, cèltiques, itàliques...

Els pobles itàlics d'origen indoeuropeu van arribar a la península Itàlica abans del 1.000 a.C. des del nord. Mentre els oscos i els umbres ocupaven una àrea extensa del centre i sud de la península, els llatins habitaven una petita regió del centre-oest.

Arbre de les llengües indoreuropees

Adreces d'interès:

• Datat l'origen de les llengües indoeuropees (en català): secció del Diari de l'escola de Vilaweb que exposa la hipòtesi que les llengües indoeuropees deriven d’una llengua primera originada a la península Anatòlica, a l'actual Turquia, vers el 6700 a.C., segons les conclusions d'una recent investigació i publicada a la revista científica Nature. Sobre la mateixa qüestió es pot llegir al diari Avui (22/5/2004) l'article "Gens, paraules i l'origen dels europeus" de David Bueno i Torrens (UB). També en format PDF.
  • TITUS: Thesaurus Indogermanischer Text- und Sprachmaterialien (en alemany, anglès, castelà i francès) recull materials útils per a la filologia indoeuropea: bibliografies, informacions acadèmiques, conferències, congressos, materials didàctics i textos en les diverses llengües indoeuropees, lèxics.
  • Llengües del món (en català): secció del web de Joaquim Sardà i Mercè Ribas que dóna una llista de totes les llengües del món, agrupades per famílies i grups lingüístics, amb indicació de l'alfabet que s'usa, l'estatus lingüístic, nombre de parlants, any del cens i països on es parla.
  • Les llengües del món (en català): web de Gabriel Bibiloni, UIB, en construcció que dóna informació de les grans famílies lingüístiques, completada amb mapes diversos, incloent-hi els mapes de les llengües d'Europa i Àsia, a més de les iranianes.
  • Llengües del món (en català): relació de les diferents llengües que parlen els alumnes de l'IES Miquel Tarradell del Raval, Barcelona. De cada llengua hi ha traduïdes unes vuitanta paraules i frases curtes amb la traducció i la pronunciació (fet per l'alumne).
  • Logos Wordtheque (en anglès): Logos és un servei de diccionari enciclopèdic multilingüe allotjat a Itàlia. Disposa de centenars de milers d'articles i definicions que són presentades quan es demana (en l'idioma que sigui) informació sobre una paraula.
  • iLoveLanguages - Your guide to languages on the web (en anglès): Base de dades amb més de 2.000 recursos relacionats amb 100 llengües del món. Una de les webs sobre filologia i ensenyament més bones de la xarxa.
  • Sánscrito en la web (en castellà i anglès): Pàgina per aprendre a parlar i escriure sànscrit la qual inclou l'alfabet, gramàtica, pronunciació, informació sobre l'origen de les llengües indoeuropees i enllaços relacionats.
  • El sànscrit (en català): secció del Diari de l'escola de Vilaweb que s'aproxima a aquesta antiga llengua de l'Índia, actualment encara oficial i amb parlants, en ocasió del diccionari sànscrit-català..
  • India: Languajes and scripts (en anglès): Impressionant centre de recursos i informació sobre les diferentes llengües de l'Índia, amb tot tipus de documents i informació, fins i tot sobre les varietats minoritàries.