|
PENSEM
AMB EL CAP
L'objectiu
general és treballar el càlcul mental amb els nens i
nenes de parvulari d'una manera lúdica i divertida. El joc que
hem ideat vol ser ben senzill , per tal que es pugui adequar al diferents
ritmes d'aprenentatge que es donen dintre d' una mateixa classe. L'activitat
es pot fer de tres maneres:
1-
La mestra la que es col·loca darrera de l'aparell de televisió
i fa les trucades pertinents. A l'hora de marcar el número telefònic
el va dient en veu alta, d'aquesta manera es repassa la numeració.
2- La mestra és darrera de la televisió i són els
nens i nenes els qui telefonen per a participar.
3- Són els nens i nenes els que fan el paper de presentadors del
joc, en aquest cas és el presentador o presentadora qui fa la tasca
de trucar els concursants. Recordem que sempre que es fa una trucada es
verbalitza el número de telèfon.
El
joc consisteix a resoldre petits problemes de càlcul mental. Sempre
es dóna més d'una oportunitat , en cas d'equivocació
es respon amb la consigna :
SEGUR
QUE HO HA PENSAT BÉ?. TORNI A PENSAR SI US PLAU.
En
cas d'equivocacions reiterades s'agraeix la col·laboració i s'anima
al participant a demanar ajuda a algun amic o amiga de la classe. Això
no significa precisament que l'altre li resolgui el problema, sinó
que entre tots dos puguin esbrinar el camí a seguir per a solucionar
el problema d'una manera correcta . En cap moment es desanima als participants,
encara que se'ls faci adonar de les seves errades. Intentem concienciar
els nens i nenes que l'errada no és dolenta i que es poden ajudar
els uns als altres per tal d'aconseguir bons resultats. També volem
que es vagin adonant que les petites dificultats que poden tenir, les
poden solucionar tot tenint esperit de col·laboració i cooperació
entre ells.
MATERIAL
NECESSARI:
- Caixa de televisió vella.
- Dos Telèfons de joguina
- LListat de noms i cognoms amb els números de telèfons
dels nens i nenes de la classe.
- LListat de control dels nens i nenes que fan el paper de presentador.
- LListat de control dels nens i nenes que ja s'han trucat.
- Problemes de càlcul mental de mostra, amb diferent dificultat.
- Etiquetes o trocets de cartolina amb el número de telèfon
de cada nen i nena que tindran enganxats a la seva taula, al frontal de
la televisió enganxarem el número de telèfon de l'escola,
que és el del concurs.
ACTIVITATS PRÈVIES:
- Aconseguir el número de telèfon de tots els nens i nenes
de la classe. en cas que hi hagi algú que no tingui telèfon
li assignarem un triat per nosaltres.
- Memorització de cada nen i nena del seu propi número telefònic.
- Memorització de petites frases del concurs.
- Familiarització amb el càlcul mental.
1-
JUSTIFICACIÓ DE L'EXPERIÈNCIA
Els
diferents motius que, segons el nostre criteri, justifiquen i fonamenten
l'elecció, elaboració i posada en pràctica d'aquesta
experiència són els següents:Primerament pensem que
el càlcul mental és una activitat que practiquem tot sovint
al llarg d'un dia. Moltes de les situacions que requereixen un raonament
matemàtic les solem resoldre mentalment. D'altra banda pensem que
hem de formar persones crítiques i que sàpiguen raonar el
perquè de les seves actuacions. Així doncs, davant de màquines
com la calculadora i l'ordinador, que ens faciliten la resolució
de problemes matemàtics, no hem de ser subjectes passius , cal
intentar saber en tot moment perquè fem una cosa d'una manera determinada
i no d'una altra.És bo que els nens i les nenes aprenguin a fer
una hipòtesi del resultat d'una determinada operació matemàtica
per tal de contrastar aquesta idea inicial amb el resultat final obtingut
i poder veure si és coherent amb el plantejament de l'operació.Finalment
volem remarcar que quan treballem el càlcul mental estem potenciant
: l'atenció, la concentració, la capacitat de fer relacions
entre diferents aprenentatges, la necessitat de crear estratègies
que ajudin a resoldre problemes... totes aquestes actituds i habilitats
són molt importants a tots els camps d'aprenentatge, no només
al matemàtic.
2- CRITERIS METODOLÒGICS
En aquesta experiència tenim com a referència els criteris
metodològics que es reflecteixen en el P.C.C. que hem elaborat
a la nostra escola, seguint sempre la línia metodològica
que marca la Reforma. D'entre aquests criteris volem destacar:
- No considerem l'errada com a una cosa dolenta en si, sinó
com una eina que ens serveixi per a reflexionar i trobar el camí
de l'encert.
- Metodologia Activa . El nen o nena és protagonista
actiu en el seu aprenentatge, així s'aconsegueix un Aprenentatge
Significatiu.
- Paper de la mestra. La mestra fa de dinamitzadora, i reguladora de l'activitat,
donant a cada nen o nena una dificultat adequada al seu nivell, d'aquesta
manera es respecten les diferències individuals :
Atenció a la Diversitat.
3- MOTIVACIÓ
Actualment estem immersos en una societat en la qual el llenguatge
visual té una gran importància. Els nens i nenes solen veure
la televisió tots els dies , la gran majoria d'ells coneixen i
gaudeixen dels concursos televisius que demanen la col.laboració
telefònica dels que hi participen.L'aparell de televisió
el fem servir per diferents activitats, una d'elles és la que us
presentem en aquesta experiència. La televisió és
una eina que sempre ens ha resultat motivadora i engrescadora per als
nostres alumnes.Per últim un altre factor que considerem motivador
en aquesta activitat és que els protagonistes dels problemes que
s'han de resoldre són ells mateixos ( els nens i nenes de la classe
) , i intenten reflectir una realitat propera a ells.
4- ACTIVITATS
Les sessions de càlcul mental tenen una duració curta, d'uns
20 minuts cada una, no és convenient allargar les sessions per
tal de no promoure el cansament i la distracció, sinó tot
el contrari, afavorir l'atenció, l'agilitat i la rapidesa.Normalment
treballem el càlcul mental una o dues vegades a la setmana a la
setmana.Els problemes que plantegem tenen diferent grau de dificultat
per tal de poder-los adequar als diferents ritmes d'aprenentatge que és
donen a una mateixa classe.
Exemples d'enunciats amb diferents graus de dificultat:
a- Nombres fins al 5. Suma. Enunciat directe :
La Marta té dos " matutazos " i la seva mare li regala un . Quants
"matutazos" té ara la Marta?
b- Nombres fins al 5. Resta. Enunciat directe:
La Júlia porta tres galetes per esmorzar, si s'en menja dues ,quantes
tornarà a casa?
c- Nombres fins al 5. Suma. Enunciat indirecte:
En Marc té tres anys. Quants anys ha de passar per a que tingui
cinc?
d- Nombres fins al 5. Resta. Enunciat indirecte:
A escola tens quatre boletes i quan arribes a casa només en tens
dues. Quantes has perdut pel camí?
Després es fa la mateixa gradació de dificultat amb nombres
fins al 9.Hem de dir que nosaltres el fem aquest joc amb nens i nenes
de la classe de pàrvuls de cinc anys, però el veiem aplicable
i motivador per a altres nivells, només cal adequar les activitat
.
5- CONTROL
Per tal que tots els nenes i les nenes participin a l'activitat és
fa un autocontrol per mitja de dues graelles una pels que fan de presentadors
i presentadores i una altre pels concursants.( veure annex )
6- VALORACIÓ I AVALUACIÓ
Per poder fer d'una manera adequada la nostra tasca dinamitzadora
i reguladora de l'activitat cal portar un control del avenços que
fan els nens i les nenes.Durant la sessió observem tot el que passa,
si superen fàcilment la dificultat del problema, si estan atents
, si gaudeixen...Després fem les anotacions pertinents per poder
ajudar a avançar a cadascú segons el seu ritme d'aprenentatge.
7-
CONTINGUTS I OBJECTIUS
A l'hora de fer els continguts i objectius d'aquesta unitat hem volgut
agafar només els que fan referència a l'àrea de llenguatge
matemàtic.
C.
P
R
O
C
E
D.
|
-
Iniciació al nombre natural a partir del reconeixement de
l'equipotència i l'ordre.
-
Iniciació a les operacions sota l'aspecte quantitatiu: afegint,
unint, separant, traient.
-
Estratègies davant el plantejament d'una situació
que cal resoldre, amb procediments matemàtics.
|
OBJECTIUS.
-
Iniciar la utilització del nombre natural per determinar una
relació quantitativa de forma verbal o gràfica.
-
Aplicar l'operativitat amb les agrupacions sota l'aspecte quantitatiu:
afegir, unir, separar, treure...
|
C.
C
O
N
C
|
-
Els nombres naturals del 0 al 10.
|
-
Aplicar i distingir les nocions bàsiques relacionades amb
els aspectes quantitatius a partir de criteris arbitraris o convencionals.
-
Distingir i denominar els nombres naturals del 0 al 9.
|
C.
A
C
T
I
T
U
D.
|
-
Interès en la utilització del llenguatge i dels procediments
matemàtics.
-
Manteniment de l'atenció i constància per acabar l'activitat.
-
Valoració del propi esforç per arribar a resoldre
una situació matemàtica.
-
Inici de la reflexió abans de donar una resposta.
-
Interès pels resultats de les experiències dels companys
i les companyes.
-
Interès per les explicacions donades per la mestra.
|
-
Descobrir les aplicacions de la matemàtica en la realitat
quotidiana.
-
Participar, de forma activa, en les experiències.
-
Tenir una actitud positiva davant de les possibles dificultats que
de vegades planteja la resolució matemàtica.
-
Iniciar la reflexió i el control per tal de no donar respostes
precipitades.
-
Escoltar atentament les explicacions donades pels companys i les
companyes.
-
Saber posar atenció per captar les explicacions donades per
la mestra i dels companys i companyes.
|
|