Les variables

Les variables són registres de memòria a les quals es dóna un nom identificador (el que nosaltres vulguem) i on es poden emmagatzemar valors numèrics o també cadenes de caràcters, amb el benentès que aquests valors poden anar modificant-se durant l’evolució del programa i fer-los servir per allò que ens interessi. Aleshores, sempre que necessitem treballar amb el valor guardat per la variable no haurem d'escriure pas el valor concret sinó el nom de la variable.
No fa cap mal imaginar-se una variable com una “capseta” a la qual hem donat un nom i on hi podem guardar els valors que ens interessin i controlar-ne la variació mitjançant el programa d’ordinador. La visualització que en fa l'Scratch ens ajuda a entendre-ho així.
Com es defineixen les variables amb Scratch?
Com ho podrem fer per posar un altre valor “a la capseta” que defineix la variable i per anar-lo canviant, si ens interessa, mentre fem un programa?
Fent doble clic a la “capseta” que mostra la variable i veureu un desplaçador que permet canviar-ne el valor. Si torneu a fer doble clic veureu altres maneres de mostrar la variable.
A la zona de comandaments, quan ja heu definit una variable, teniu aquestes possibilitats prou entenedores:
Nota: El primer comandament relatiu a variables apareix com Fixa ... a .... Tanmateix, no acaba de ser encertada aquesta traducció. “Fixar” i “variar” són conceptes lingüísticament contraposats; per a una variable l'interessant no és que tingui un valor fix, no volem que sigui “fixa” -cosa que podria semblar “constant”--, sinó que puguem variar-ne el valor. Heu d'entendre el comandament anterior com Fes que el valor de ... passi a ser... i ben bé que ho haurien pogut traduir així!

Obriu el programa triangle2.sb i veureu com es pot fer servir el valor d'una variable a que hi hem definit per fer que el triangle surti més gros o més petit.
- Ara penseu quin comandament afegiríeu i en quina posició del programa perquè cada vegada que cliquem a la bandera verda surti un triangle una mica més gran que en l'execució anterior del programa. (per exemple cada costat 10 unitats més llarg cada vegada)

Llicenciat sota la Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 License
Programem amb Scratch!