Crèdit de síntesi
per a 1er d'Educació Secundària Obligatòria
Elaborat per l'equip docent
de l'ies Ferran Casablancas
Sabadell 2003
.
Materials de consulta
|
.. |
|
. | |||||||||||||||||||||||||||||
. | Presentació
Pautes per presentar el “dossier” al final del Crèdit 1- L’itinerari des de Sabadell |
. | |||||||||||||||||||||||||||||
. |
El crèdit "La Mediterrània " és un crèdit de síntesi adreçat al primer curs del primer cicle d'ESO i forma part dels crèdits obligatoris que heu de fer per tal de superar el cicle. És un crèdit en el qual heu de demostrar la vostra autonomia a l'hora de resoldre els problemes i les situacions determinades que se us proposen des de qualsevol de les matèries que heu tingut durant el curs. Tots els exercicis del crèdit responen a continguts que ja heu treballat. Ara és el moment de demostrar que els heu assolit prou bé. En aquest sentit us proposem onze activitats que segur que sabreu resoldre individualment o bé amb l'ajut d'alguns companys o professors. Per a realitzar aquestes activitats haureu d’utilitzar alguns dels continguts apresos en les diferents àrees i haureu de consultar llibres, persones ... Finalment aquestes activitats seran avaluades i qualificades pels professors que us ajudaran mentre duri el crèdit de síntesi. Abans de la realització d’aquest crèdit s’haurà fet una sortida d’un dia al port i a l’aquari d’Arenys de Mar, per tal de desenvolupar alguna de les activitats previstes. Aquestes activitats es resoldran en grup i es farà un únic dossier amb el nom de tots els que hi han participat. Els components de cada grup els determinarà cadascun dels tutors. Les activitats no es resoldran en el mateix dossier on estan proposades, sinó en uns fulls a part que vosaltres haureu d'elaborar (fent els mapes, les gràfiques ...). Les activitats que feu hauran d'estar degudament ordenades (seguint l'ordre d’aquest dossier) i l'enunciat o títol de l'exercici estarà amb un color diferent del de la resposta (no utilitzeu el color vermell per escriure). Les pautes per a l'elaboració d'aquest
dossier seran pràcticament les mateixes que has fet servir
per als dossiers que heu realitzat fins ara en les diferents àrees
i que us recordem a continuació:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
El dossier ha de constar de les següents parts: - Portada amb el títol i
el nom dels components del grup.
Qüestions a tenir en compte: - Numerar les pàgines.
Heu de treballar en grups de quatre persones. Per tant, cal que us organitzeu la feina per tal que el dijous 19 de juny la tingueu acabada, perquè l’haureu de presentar en forma de dossier a l’hora de l’exposició oral. Seria bo que cada dia, al començament
de les sessions de treball, us dediquéssiu a revisar la feina feta
i a distribuir la que fareu immediatament després. Com que hi ha
activitats individuals i activitats col•lectives, no tothom necessàriament
les elaborarà totes. Això implica que heu de trobar un moment
per a explicar-vos el resultat de totes les activitats.
Tot i que només heu de presentar un dossier final per grup amb el conjunt d’activitats demanades (individuals o col•lectives), també haureu de donar als professors el vostre dossier personal, amb tota la feina individual que heu realitzat. Aquest dossier serà en brut, no cal que el passeu en net. El dossier personal i el dossier
de grup es lliuraran el dijous 19 al moment de l’exposició oral.
L’últim dia del crèdit de síntesi es reserva a l’exposició oral. Els professors del grup establiran un horari especial perquè cada grup pugui exposar el resultat de la seva feina. Cal, per tant, que us repartiu la informació que explicareu en la vostra exposició i, evidentment, que la prepareu abans (feu-vos un esquema o un guió, i assageu). Cada alumne del grup haurà de parlar uns 2 minuts aproximadament. Heu de tenir en compte els aspectes següents: 1- Què heu après (informacions
noves). Resumiu les diferents activitats.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
. |
L'avaluació del Crèdit consistirà en una nota global que tindrà en compte els següents aspectes: 1- Actitud (autonomia individual, esforç, col•laboració amb el grup i interès per les activitats de grup, tolerància i respecte envers les persones ...) Nota individual. 2- El dossier
3- L’exposició oral. Nota
individual.
Considerant tots aquests aspectes, cada
professor posarà una nota per grup i la global sortirà de
la mitjana d’aquestes.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
. |
Tipus d’activitat: Individual i de grup.
- Comarques de Catalunya
Activitat: a) En el mapa de les comarques de Catalunya, pinta amb un color clar les que travessem per anar de Sabadell a Caldetes i indica amb una fletxa quina orientació seguim en el viatge (punts cardinals). b) En el mapa de carreteres, repassa amb vermell el camí que hem fet i , sabent l’escala del mapa, calcula la distància de Sabadell a Caldetes de dues maneres: per on hem passat i si haguéssim pogut anar en línia recta. Procediment: Primer cal fer l’activitat individualment (1/2 hora) i després posar en comú els resultats i triar un sol full per al dossier de grup (1/2 hora més) Tipus d’activitat: Individual
- 1 mapa.
Activitat: Després d’haver-los llegit, busqueu més informació en altres fonts i feu una redacció d’un full, en llengua catalana, amb el títol: ”El Maresme”. Heu d’explicar la seva situació geogràfica, rius i muntanyes, alguns trets històrics de la comarca i panorama actual de població, ciutats i activitats econòmiques, fent especial esment del nucli d’Arenys de Mar. Procediment: Com que l’activitat és individual, cal posar en el dossier del grup les quatre redaccions i anotar quines han estat les fonts consultades. El temps previst és d’una hora per a la lectura i recerca d’informació complementària, i una hora més per a fer la redacció. Tipus d’activitat: De grup
Activitat: Reelaboreu en fulls a part les activitats que vàreu fer en la sortida de Caldetes / Arenys, posant en comú els vostres quaderns de treball de camp (dossier d’activitats sobre l’aquari i sobre el port). Procediment: Compareu les notes que teniu de la visita a Arenys i seleccioneu les informacions més importants (tant de la informació que us van donar com de les diferents activitats que vau fer). Finalment, que algú de vosaltres faci la redacció definitiva de la visita a Arenys de Mar. Tipus d’activitat: Individual
Activitat: La actividad que os proponemos es que hagáis una descripción del puerto de Arenys de Mar, en castellano. Procediment i avaluació: La actividad se realizará en grupos de 2 alumnos. Cada uno deberá aportar la lluvia de ideas y el redactado será en común. En el dossier de grupo habrá, por tanto, dos descripciones en castellano, correspondientes a los dos subgrupos. La extensión mínima de la actividad será de 2OO palabras. Para la evaluación de la actividad
se tendrán en cuenta : el orden y la pulcritud en la presentación
del trabajo, el empleo de una ortografía correcta y la coherencia
y el sentido literario en la elaboración del redactado.
Para describir es preciso antes saber mirar las cosas, observarlas, conocerlas. El escritor trabaja con las palabras como el pintor con sus pinceles y colores. Cada nombre, cada verbo, cada adjetivo, cada adverbio que utilice tiene que hacer imaginar al lector algo nuevo, como si lo tuviera ante sus ojos. Nos explicará las formas y el aspecto de las cosas, sus colores, sus sonidos, sus olores y el efecto que producen al que las contempla o las usa. En el texto que te presentamos a continuación, Ana María Matute nos hace una descripción del mar. Léela detenidamente: - “¡Voy a ver hasta dónde me llega el mar! Y anduvo, anduvo, anduvo. El mar, (qué cosa rara!, crecía, se volvía azul, violeta. Le llegó a las rodillas. Luego a la cintura, al pecho, a los labios, a los ojos. Entonces le entró en las orejas el eco largo, las voces que llaman de lejos. Y en los ojos todo el color. Ah, sí, por fin, el mar era verdad!. Era una grande, inmensa caracola. El mar, verdaderamente, era alto y verde."
Ana María Matute
Para hacer una descripción debéis tener en cuenta las siguientes fases: 1. Lo primero es concentraros en el tema y tomar nota de todas las palabras que se os ocurran . Se trata de una lluvia de ideas. Intentad entrar en vuestra memoria y buscad en ella todas las palabras útiles para la ocasión, todas las palabras relacionadas con el tema que os hemos propuesto. Pensad en nombres (peces, plantas, personas...) adjetivos (colores, formas...) verbos (acciones que hace el mar, las personas, los vehículos...). No confundáis la lluvia de
ideas con la redacción; en este paso todavía no ha de preocuparos
la forma del escrito, ni la ordenación de las ideas.
Lluvia de ideas . Tomad nota
de todo, incluso lo que parezca obvio o ridículo. Cuantas más
ideas (nombres, adjetivos, verbos, adverbios) se os ocurran en este momento
más rico será el texto final.
2. El siguiente paso será:
Organizar las ideas, para ello os será útil hacer listas
con las palabras que anteriormente hayáis escrito, pero ahora
agrupándolas y clasificándolas por ámbitos, especies,
lugares, tiempo, etc.
Activitat A: Tipus d’activitat: individual i de grup.
Activitat Feu dibuixos, el més semblants a la realitat possible, de cinc peixos de la Mediterrània. Procediment: Cada dibuix es farà en un full o
cartolina DinA4. Cada membre del grup haurà de fer dos dibuixos
i signar-los. En un mateix grup no es pot repetir cap peix.
Els dibuixos s´hauran de posar al
dossier col.lectiu amb una introducció general que expliqui la biologia
dels peixos, així com comentaris sobre els peixos i altres animals
marins comestibles o no observats a l´aquari d´Arenys i a la
subhasta de peix del port d´Arenys.
Activitat B: Tipus d’activitat: Individual.
Material:
Activitat:
- El nom en català
Trobareu la llista d’éssers vius marins a la pàgina cinc de les activitats de les comunitats marines que figuren en el dossier El mar i nosaltres. Procediment: Aquest exercici és de caràcter
individual i els membres del mateix grup
Bibliografia per a les dues activitats (es troba disponible a la Biblioteca de l ´Institut): Història Natural del Països
catalans
Gran enciclopedia ilustrada de los animales.-
volums: 7,8 i 9
N.B. Marshall, La vida de los peces. Editorial Destino. Barcelona, 1974. ACTIVITAT A: Tipus d’activitat: De grup
En aquest apartat us proposem que feu una anàlisi de les peixeres de l’aquari. Procediment: Per tal de fer aquesta activitat, heu de consultar i recordar tot el que vau veure en els aquaris. Les preguntes que cal que contesteu
són les següents:
1. Quins materials s´utilitzen per
fer les peixeres?
ACTIVITAT B: Tipus d’activitat: Individual.
1.- Imagina’t que heu de construir una peixera. Feu un dibuix a escala 1:4 (les mides reduïdes a la quarta part) de la planta, alçat i perfil de l’objecte. Feu aquest dibuix en una làmina DIN A4 amb caixetí. 2.- Indica els passos que seguirieu per
a la seva construcció i les eines que utilitzaríeu, omplint
el següent quadre:
Procediment:
Tipus d’activitat: Individual
Tipus d’activitat: De grup
Procediment: Preguntant o consultant llibres. Tipus d’activitat: Individual i de grup
Activitat: A continuació teniu un text en el qual falten disset termes (xifres o paraules) que trobareu en el requadre següent. Heu de completar el text amb aquests termes a mesura que l’aneu llegint i després comparar les solucions amb els altres companys del grup, per aclarir els dubtes o les diferències. En el dossier del grup, només cal posar-hi un full. 1869, 5020, Adriàtic, Bon, Bòsfor, Còrsega, d'Amèrica, Egeu, “Mare Nostrum”, NO, S, Sardenya, SE, Suez, N, O, Màrmara. “EL MAR MEDITERRANI” És un mar continental situat entre Europa meridional (__), Àfrica septentrional (___) i Àsia sudoccidental (___), que comunica amb l'Atlàntic per l'estret de Gibraltar (___), amb el mar Roig pel canal artificial de ________ (___) i amb el mar Negre, a través del mar de ______________ i dels estrets de Dardanels i del ___________. Té _________ m. de profunditat màxima i uns 2.505.000 km2 i forma dues conques: l'occidental i l'oriental, clarament separades per un zona de profunditat inferior a 400 m que s'estén des de l'illa de Sicília fins al cap _______ (Tunísia), el punt mes angost del Mediterrani. El Mediterrani occidental està dividit en dues porcions separades per les illes de ____________ i ____________ : el mar Baleàric a l'oest i el Tirrè a l'est. El Mediterrani oriental es subdivideix en diverses conques o mars parcials: Jònic, ___________ , ______________ i Líbic. Des del punt de vista oceanogràfic té característiques pròpies: per sota dels 300 m. la temperatura és de 13º C; la salinitat augmenta de O a E; l'amplitud de les marees és petita. Els romans l'anomenaven "_________________" (que significa mar nostre), ha ocupat un paper fonamental en la història de la humanitat: des de la Prehistòria tenim coneixement de la presència humana en les seves costes i va ser un important vehicle de comunicació per a les cultures del món antic. El descobriment ____________ al segle XV va apartar del Mediterrani els grans corrents comercials, però l'obertura del canal de Suez (_____) tornà a situar lo en un rang de primeríssima importància pel que fa a navegació i comerç. El perill de la creixent contaminació residual i les tensions sorgides de la pobresa dels països africans (especialment de l'hostilitat àrab israelí), han despertat entre els països mediterranis la necessitat de desenvolupar una política mediterrània comuna. ACTIVITAT A: Tipus d’activitat: De grup
Material:
En el mapa del Mediterrani de l’annex d’aquest dossier: - Pinteu de blau i poseu els noms de l’Oceà
Atlàntic, del Mar Mediterrani i del Mar Negre.
ACTIVITAT B: Tipus d’activitat: De grup
Elaboreu en un full un quadre semblant
a aquest i a continuació empleneu-lo amb les dades que s'indiquen
(tingueu en compte que el quadre és un model i que no hi ha totes
les caselles que calen).
Tipus d’activitat: De grup
Activitat: Feu un eslògan turístic en anglès que faci referència a algun dels països del Mediterrani. Penseu que és per a una agència de viatges.
|