Disseny: Joan Roig
Titol
Galeria d'imatges   Enllaços
Inscripcions   Localització

El tapís del bosc de Poblet

Verd i vermell

El bosc tremola per nadal

barra
ÍNDEX ACTIVITATS

Materials activitat

Recerca activitat

Programacions relacionades

barra
logofons

EL TAPÍS DEL BOSC DE POBLET

Els paisatges van canviant al llarg del nostre territori, donant variacions de relleu, d'humanització, o d'aprofitament agrícola. De tots els elements que formen i composen el paisatge que ens envolta, sobresurt l'element vegetal, que a més, dóna color i molts cops textura.

Tots aquests paisatges no són homogenis, ja que la vegetació varia formant boscos, matollars, prats, conreus o senzillament desert, per la destrucció de les diferents espècies vegetals que hi vivien.

El tapís vegetal no s'organitza d'una forma caòtica, ja que forma unes unitats anomenades comunitats vegetals, que ajuden a entendre per què trobem una espècie en un indret i no en un altre.

A més, el coneixement de la dinàmica d'aquestes agrupacions vegetals ens pot donar pistes per entendre com es van succeint en el temps diferents episodis després d'una gran pertorbació, com ara un incendi forestal, per a tornar a recuperar de forma natural la vegetació abans existent en aquell lloc.

DADES GENERALS

Descripció: Aquesta activitat de recerca permet als alumnes estudiar el paisatge vegetal que recobreix el seu entorn de forma més o menys contínua. Descobreixen com s'agrupen les diferents espècies botàniques formant comunitats vegetals, no a l'atzar sinó que obeint a necessitats bàsiques per a la seva supervivència.

Destinataris: ESO, Cicles formatius, Batxillerat i Adults.

Temporització: 1 dia sencer (matí i tarda).

DESENVOLUPAMENT DE L'ACTIVITAT

Punt de partida: El paisatge vegetal que podem observar està format per comunitats vegetals. Aquestes comunitats vegetals són l'objectiu d'estudi d'aquesta activitat de recerca. L'objectiu que es planteja als alumnes és caracteritzar algunes de les comunitats vegetals presents al bosc de Poblet.

Aquest objectiu consisteix en poder cartografiar-les, justificar la seva ubicació i descriure les seves característiques.

Treball d'aula: Quan els alumnes coneixen l'objectiu plantejat, el primer pas és explicar i que els alumnes raonin una sèrie de conceptes com ara què és una comunitat vegetal, què és el paisatge vegetal, què necessiten els vegetals per a viure, on podem trobar-los segons les seves necessitats...

A partir de presentacions audiovisuals i una sèrie de comparacions els alumnes arriben a raonar i descobrir com funcionen els vegetals, i per què s'agrupen formant comunitats vegetals. També entenen quina estructura tenen les diferents comunitats, per exemple a diferenciar un prat d'un bosc pel que fa a la seva estructura.

A partir d'aquí, si el que volem és caracteritzar aquestes comunitats vegetals, els alumnes decideixen què hem d'anar a fer al camp. Escullen quins aparells són els més necessaris i com funcionen. També decideixen que s'ha de construir una parcel·la igual en cada comunitat visitada al camp per a poder-les comparar.

Treball de camp: Quan els alumnes han decidit quin tipus de treball de camp s'ha de realitzar, es realitza la sortida.

Es tracta d'anar a visitar les comunitats vegetals més importants al Paratge Natural de Poblet, caracteritzar-les i cartografiar-les.

Per a poder-ho fer, els alumnes es divideixen en grups de 5 i, en cada comunitat, munten una parcel·la de 2x2 metres, mesuren els paràmetres ambientals necessaris (humitat relativa, temperatura, altitud, orientació, llum, tipus de sòl...) i analitzen la composició florística (determinen les espècies vegetals) i la estructura de la comunitat.

Tot això ho fan amb l'ajut dels aparells de precisió adequats, amb claus dicotòmiques... Repeteixen el procés en totes les comunitats.

Anàlisi de resultats i conclusions: A partir de les dades recollides en cada comunitat, els alumnes ja poden treure les conclusions pertinents. En aquest cas, es tracta de cartografiar les diferents comunitats en un mapa topogràfic, i omplir la llegenda, amb l'ajut dels resultats obtinguts en el camp. D'aquesta manera, els alumnes acaben caracteritzant i cartografiant les diferents comunitats vegetals del bosc de Poblet.

MATERIAL PEDAGÒGIC EMPRAT

Claus dicotòmiques, herbaris, cordes, vares de ferro, termòmetres, psicròmetres, fotòmetres, brúixoles, aparells GPS, cartografia de la zona, productes químics, presentacions audiovisuals, quadern de l'alumne.

Alberg Jaume I - Les Masies - L'Espluga de Francolí (43440)
Telèfon: 977 87 11 44 - Fax: 977 87 04 14
Correu: cda-monestirs@xtec.cat