El tapís del bosc de Poblet

Verd i vermell

El bosc tremola per nadal

VERD I VERMELL

L'equip d'educació ambiental del PARATGE NATURAL DE POBLET s'ha anat plantejant des dels seus inicis la necessitat de desenvolupar tasques educatives entorn dels incendis forestals, amb l'objectiu de fomentar la sensibilitat vers aquest problema. Aquesta activitat respon a aquest plantejament a més d'acostar el nostre entorn natural al jovent, punt de partida de qualsevol de les nostres activitats. Un altre objectiu a assolir, comú a la resta d'activitats que es desenvolupen, és posar a l'abast dels alumnes, de forma senzilla, el mètode de treball científic.

Termes com ecologia, ecosistema o biomassa, alguns d'ells cada vegada més populars, són tractats de manera pràctica, rigorosa i entenedora, amb la pretensió que l'alumne pugui interioritzar l'abast i dimensions del seu vertader significat.

Descripció: Aquesta activitat de recerca es centra en el problema dels incendis forestals i la manera com les característiques del bosc poden influir en l'inici i propagació d'un incendi.

Destinataris: ESO, Cicles formatius, Batxillerat i Adults.

Punt de partida: Per tal que les dades obtingudes durant el treball de camp siguin significatives, s'ha dissenyat l'activitat com un estudi comparatiu entre dues unitats de vegetació diferents: una primera comunitat vegetal, la brolla de romaní i bruc d'hivern, arbrada amb pi blanc i, una segona comunitat, constituïda per l'alzinar. Analitzant dues comunitats vegetals en lloc d'una, apareix la possibilitat d'avaluar els resultats obtinguts d'una forma comparada i emetre un judici. D'altra banda, aquestes comunitats vegetals representen el percentatge més gran de la vegetació de la muntanya mediterrània mitjana de Catalunya. Així doncs els resultats de l'estudi es poden generalitzar a la resta del territori.

Treball d'aula: En primer lloc, s'analitzen les característiques ecològiques d'una comunitat vegetal, per veure com aquestes característiques ens ajuden a entendre el comportament de la comunitat davant d'un incendi.

En segon lloc, s'explica el funcionament dels aparells que es faran servir per prendre les mesures dels paràmetres ambientals.

L'estudi d'una entitat tan complexa com és una comunitat vegetal només és possible si la descomposem en elements més concrets: estructura horitzontal, estructura vertical, composició florística i morfologia de les plantes.

Treball de camp: Primer visitarem la brolla amb pi blanc, prop del castell de Riudabella, i després l'alzinar prop l'àrea de lleure del barranc del Titllar. En cada indret, organitzem el treball en grups independents de 5 alumnes, i per a cada grup escollim una parcel·la de 30 metres quadrats a l'atzar.

Per a l'anàlisi de la composició i característiques morfològiques de les plantes es treballa amb claus dicotòmiques i herbaris.

Algunes característiques que modifiquen la inflamabilitat dels vegetals son les resines, les essències, el contingut en aigua i la disposició en l'espai.

Per a l'estudi de l'estructura de la comunitat es construeix una representació gràfica en planta i perfil de la parcel·la que ha treballat cada grup.

Es prenen com a característiques ambientals l'orientació, el pendent, la temperatura, la humitat i la llum, fent servir brúixoles, clinòmetres, termòmetres, psicròmetres i fotòmetres, respectivament.

Anàlisi de resultats i conclusions: En primer lloc, es calculen els recobriments de les espècies que s'han representat en el dibuix en planta.

Una vegada preses les dades de camp i calculats els recobriments, abans de passar a elaborar resultats i establir conclusions, es seleccionen totes les dades de les dues comunitats i es reuneixen en una única graella per tal de facilitar-ne la comparació.

En aquesta activitat, l'alumne arriba amb una certa facilitat a la conclusió final, entenent que la solució no depèn només d'un sol factor sinó del conjunt de tots els factors analitzats.

Cartografia de la zona, herbaris ,fotòmetres, psicròmetres, brúixoles, termòmetres, clinòmetres, anemòmetres, material de presa de dades, claus dicotòmiques, material laboratori, presentacions audiovisuals, quadern de l'activitat.