Història del Centre

Es va fundar el 1892. Degut a la creixent economia i demografia del poble, gràcies principalment a la manufactura del suro, es va veure la necessitat d’obrir  una escola de prestigi. La Sra. Dominga Juera Patxot va deixar tres cases i cent mil pessetes com a herència per a fer una escola per a nens i va posar com a condició que una de les tres persones que formaven el  Patronat fós sempre un clergue. Com era habitual a l’època, es va recórrer a una Congregació Religiosa dedicada a l’ensenyament per fer-se càrrec del centre: els Germans de les Escoles Cristianes (la Salle), i els resultats de l’escola no van decebre.

Fotografia dels alumnes del Sant Josep a les escales del carrer de la Penitència l’any 1897

L’escola ha funcionat des d’aquell 1892 i la seva activitat només es va veure afectada el 1909 -durant la Setmana Tràgica, en què l’escola va ser saquejada i cremada- i al llarg de la Guerra Civil, època en la que els germans de la Salle van ser perseguits i, alguns d’ells, executats.

Durant els anys seixanta es van crear la ”Asociación de Antiguos Alumnos”, l’”Associació de Pares l’Alumnes”, la “Unió Esportiva La Salle” i l’”Associació Recreativa Juvenil Lassal.liana”.

Als anys setanta els Germans de la Salle hagueren  de deixar l’escola, que passà a ser gestionada pel Bisbat de Girona el 1972.

A partir d’aquell moment, va dirigir l’escola mossèn Josep Arges, qui va escriure sobre la seva tasca: ”Vàrem intentar donar unes bases que servissin per a la vida. Treballar en l’esperança: fer sentir que un és algú per a algú”. Durant aquest període el centre va anar rebent les alumnes de l’escola de les Germanes Carmelites, cosa que va transformar el Sant Josep en un col.legi mixte. Deu anys després de l’arribada de mossèn Arges, el va substituir mossèn Esteve Sureda, qui recordà sempre més la bona acollida que va tenir per part de professors, administradors i pares.  Després d’ell va ser director titular de l’escola mossèn Miquel Vall-llosera, que hi va treballar sis anys, durant els quals el director pedagògic del centre va ser el professor Sr. Josep Rius i Graners. Mn. Vall-llosera va ser l´últim clergue que va gestionar  l’escola. Després, va venir la Sra. Mª Àngels Carreras, que primer va exercir com a  titular i directora i després com a  Titular, essent aleshores el director pedagògic el professor Sr. Carles Arnau Figueras. Va continuar la seva tasca la professora Sra. Pilar Giró Roman, actual directora pedagògica del C.E. Sant Josep.

Caràcter propi

IDENTITAT

Les escoles Cor de Maria i Sant Josep tenen com a titular la Fundació Cor de Maria-Sant Josep.

Aquests centres són d’inspiració cristiana i d'iniciativa privada. Tenen la finalitat de promoure l'educació integral dels alumnes.

EL NOSTRE ESTIL EDUCATIU

L'educador és un element indispensable dins del procés de maduració de l'alumne.

Procurem atendre les necessitats educatives de cadascun dels nostres infants.

Desenvolupem una metodologia oberta i flexible que incorpora les innovacions didàctiques d’acord amb l’edat de l’educand.

VALORS QUE PRESIDEIXEN LA NOSTRA ACCIÓ EDUCATIVA:

- La responsabilitat personal.

- El sentit de la justícia i de la solidaritat.

- Educar en i per a la llibertat.

-La visió positiva de la persona i del món.

- Educar per a la convivència i la pau.

1. -Promoure una educació social i compromesa en la societat més propera.

LA COMUNITAT EDUCATIVA QUE VOLEM.

L'escola vol ser una comunitat educativa que es caracteritzi per un esperit de família, clima d'alegria i acolliment.

Tots els membres de la comunitat educativa esdevindran determinants per a la marxa del centre.

EL NOSTRE MODEL DE PERSONA I SOCIETAT.

El model de persona que presentem és el de Jesucrist en l’Evangeli.

L'ésser humà és un ser social. Per això se li deu justícia i es deu a la justícia, a la solidaritat i la fraternitat amb els homes i les dones. També treballem per  la transformació perfeccionadora de la societat en què vivim.

Cada ésser humà i cada societat té dret a les seves pròpies arrels i a la pròpia llengua.

OBJECTIUS GENERALS DE L’ÀMBIT PEDAGÒGIC

-Fomentar una educació que faci que els alumnes  puguin actuar com a ciutadans actius i participatius.

-Establir una normativa que ha de ser respectada per tota la comunitat educativa.

-Afavorir la capacitat de prendre decisions que permetin assumir-ne les conseqüències.

-Vetllar perquè tant el llenguatge com els materials utilitzats no siguin discriminatoris per ningú.

-Afavorir i fer servir el diàleg per a resoldre conflictes.

-Afavorir l’ús i la funcionalitat de la llengua catalana.

-Mostrar els elements propis de les tradicions i cultura de la nostra comunitat, respectant sempre tot allò que sigui diferent.

-Capacitar l’alumnat perquè puguin aprendre progressivament de forma autònoma, sabent cercar i utilitzar tota la informació i els medis que tenen al seu abast.

-Proporcionar els elements necessaris per poder adoptar una actitud crítica davant diferents situacions.

-Promoure valors i actituds des d'una concepció cristiana.

EPÍLEG

Volem que la definició del nostre Caràcter Propi sigui un estímul i un compromís per a tots els membres de la comunitat educativa.

La nostra proposta religiosa, tot i ser viscuda amb convicció, té sempre el caràcter d’un oferiment respectuós envers la llibertat de tots els alumnes, els professors i les famílies. Tots ells, al seu torn, es comprometen a respectar el Caràcter Propi del Centre.Rebutgem tota discriminació en l’admissió d’alumnes per motius de classe social, posició econòmica, creences religioses, afiliacions polítiques o qualitats humanes.

L’escola s’obre a tothom qui desitja l’educació que s’hi imparteix, defuig de qualsevol discriminació, i s’ofereix a la societat com a comunitat on tothom és acceptat, on tothom pot dialogar, escoltar i ser escoltat.

La Titularitat de la Fundació Cor de Maria-Sant Josep