Discapacitat Visual i TIC

Línies i trames

L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer els diferents estils i gruixos de línia i les trames.

L'estil i el gruix de línia

És possible especificar l'estil, el gruix i el color de les línies d'un dibuix, i també el color defons o trama de l'objecte.

Per especificar la línia i el color de fons o trama d'un dibuix

Amb Microsoft Word:

1. Seleccioneu el dibuix
  2. .Feu clic amb el botó dret del ratolí. Seguidament seleccioneu la opció Formato de autoforma; en el quadre de diàleg seleccioneu la pestanya Colores y líneas.
  3. Seleccioneu l'opció que desitjeu i accepteu.

Imatge del menú Format d'autoforma

També podeu especificar la línia i el color de fons o trama utilitzant les icones de la barrad' eines de Dibujo

• Per exemple aquest quadre ha estat dibuixat amb l'autoforma i se li ha donat un gruix de 6 punts.

Imatge menú de línies

Amb OpenOffice.org Draw:

1. Seleccioneu el dibuix
  2. .Feu clic amb el botó dret del ratolí. Seguidament seleccioneu la opció Línia; en el quadre de diàleg seleccioneu la pestanya Línia.
  3. Seleccioneu l'opció que desitjeu i accepteu.

Imatge del menú Estil de l'objecte gràfic. Línia.

També podeu especificar la línia i el color de fons o trama utilitzant les icones de la barrad' eines de Línia i emplenament.

Les trames

Amb Microsoft Word, per omplir un dibuix amb una trama heu de seguir els següents passos:

1. Dibuixeu la forma i seleccioneu-la.
  2. Cliqueu el botó de Color de relleno
  3. Seleccioneu Efectos de relleno.
  4. Cliqueu sobre la pestanya de Trama i escolliu una de les trames assenyalades, ja que són les més convenients per fer les làmines en relleu.

Les trames assenyalades són les més utilitzades alhora de fer làmines en relleu.

Amb OpenOffice.org Draw, per omplir un dibuix amb una trama heu de seguir els següents passos:

1. Dibuixeu la forma i seleccioneu-la.
  2. Cliqueu al botó dret del ratolí i a continuació seleccioneu "Àrea"
  3. Cliqueu sobre la pestanya "ombreig" i escolliu una de les trames més adecuades, també podeu modificar les trames amb l'opció "espaiat" i "angle". Aquesta opció ens permet modificar al nostre gust les trames, cosa que no podem fer amb Microsoft Word.

Una de les característiques de Open Office.org Draw és que podem modificar l'ombreig o trames.

Atenció !

Quan hem d'omplir algun dibuix amb trames, procurarem no utilitzar més de dues o tres trames en el mateix dibuix, ja que si fem servir moltes trames en un sol dibuix, i las trames están una al costat de l'altra, no s'apreciarà la diferència al tacte.

Imatges amb trames

En el dibuix de l'esquerra seria correcta l'adaptació amb les trames.

En el dibuix de la dreta no seria correcta l'adaptació ja que les trames estan massa juntes i al tacte no hi hauria gaire diferència.

• Realitzeu una làmina dibuixant diferents ratlles, horitzontals, verticals i en diagonal. Les línies han de tenir diferents gruixos i diferents estils de línia.
  • Exemple:

Imatge de línies amb diferents gruixos

Les formes bàsiques

• Utilitzant les formes bàsiques, dibuixeu un hexàgon, un cercle i un quadrat. Les figures han de tenir un gruix de 4,5 punts, desprès ompliu amb diferents trames.

Imatge de figures amb trames

Feu clic en el fitxer gràfica de barres.doc per veure un model d'una làmina adaptada on s'han fet servir diferents trames per diferenciar les columnes.