Discapacitat Visual i TIC

El sistema braille

L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer el sistema de lecto-escriptura en braille.

L'alfabet braille

conceptes

El sistema Braille va ser introduït a Espanya l'any 1840 per Jaime Bruno Berenguer, professor de l'Escola Municipal de Cecs de Barcelona. L'any 1918 fou declarat com a mètode oficial per a la lectura i escriptura dels cecs.
Des dels acords de Montevideo de Juny de 1987, vigents des de gener de 1988 per a tota la parla hispana, existeix una unificació de la signografia braille.

Característiques del sistema

El Braille es defineix com un sistema de lectoescriptura tàctil per a cecs, basat en la combinació de sis punts en relleu, col·locats en dues columnes verticals i paral·leles de tres punts cadascuna.
Els punts es col·loquen i es numeren segons s'indica:

Atenció !

Aquest signe, format pels sis punts, es denomina signe generador o element universal del sistema braille, o generador braille.
A partir d'aquestes sis posicions es poden realitzar 64 combinacions diferents. Amb aquestes combinacions es poden transcriure al sistema braille el contingut dels llibres de text de les diferents disciplines del curriculum escolar: matemàtiques, física, química, grec, llatí, música, fonètica, etc...., ja que existeix una signografia específica per a aquestes matèries.

Pràctica Feu clic en el fitxer alfabet braille.doc per veure un alfabet en braille.

Escriure en braille

• Obriu el document pràctica.doc, el podeu imprimir i amb un retolador pinteu de color negre els puns que siguin necessaris per a formar les lletres braille corresponents per escriure el missatge. (No oblideu els signes de maiúscula, els signes de número, i deixar un espai en blanc entre paraules.) Podeu consultar l'alfabet braille de la pràctica.
  • Per facilitar-vos l'exercici imprimiu també el document alfabet braille.doc.

r