correu web

Informació sobre el batxillerat

 

Informació general

Informació específica IES Arraona

Modalitats

Optatives

Crèdit de recerca

Sortides

Orientació

Universitària
Cicles formatius
Altres

 

 

EL TREBALL DE RECERCA

Enquesta

Una enquesta és una investigació sobre una mostra representativa de subjectes d'un col·lectiu més ampli, fent servir procediments d'interrogació amb la finalitat d'obtenir informació sobre una gran quantitat de característiques de la població.

Els passos que cal seguir en la realització d'una enquesta són els següents:

1. Definir l'objecte de l'enquesta. Cal realitzar un projecte on intervinguin: quin és el problema que volem tractar, i els objectius a aconseguir.
2. La formulació del qüestionari és fonamental. S'ha de realitzar amb molta atenció i s'ha de comprovar amb un petit grup abans de passar-ho al total de la mostra.
3. El treball de camp, consisteix en l'obtenció de les dades. Caldrà seleccionar els entrevistadors, i formar-los respecte al tema de l'enquesta.
4. Les dades obtingudes caldrà processar-les per tal d'obtenir els resultats clars de l'enquesta.

1. Definir l'objecte de l'enquesta

Cal formular amb precisió quin són els objectius que volem aconseguir amb aquella enquesta, analitzant el problema a investigar, eliminant el que no sigui important i centrant el contingut de l'enquesta, delimitant les variables que intervindran i dissenyant la mostra.

Mostra

Quan prendre una mostra?

- Quan la població és molt gran
- Per motius econòmics
- Per manca del personal adequat
- Per motius de qualitat de resultats
- Per la rapidesa en recollir les dades i presentar els resultats

Quan no és necessari prendre una mostra?

- Quan es necessita informació de tots els elements de la població
- Quan no es domina la tècnica del mostreig
- Quan la població és molt petita.

Les enquestes quan s'apliquen a una mostra representativa de la població és amb l'ànim d'obtenir uns resultats que després poden ser traslladats al conjunt de la població.

2. El qüestionari

El qüestionari és un conjunt de preguntes sobre els fets o aspectes que interessen en una investigació i que són contestades pels enquestats.

Un cop tinguem clars els objectius de la investigació elaborarem l'enquesta.

El qüestionari se sol presentar de dues formes:

- Qüestionari individual. És el que l'enquestat contesta de forma individual per escrit sense que intervingui per res l'enquestador. Se sol enviar per correu i es presenta en forma de quadernet on s'enumeren les preguntes deixant un espai per respondre.
- Qüestionari-llista. El qüestionari és preguntat a l'enquestat en una entrevista. L'enquestador va preguntant a l'enquestat, anotant els resultats en uns fulls que tenen unes quadrícules, reservant una columna a cada pregunta i una fila per cada enquestat.

El resultat d'una enquesta depèn en gran part del qüestionari i de la manera de presentar-lo.

Tipus de preguntes

Primera classificació: Preguntes ofertes i tancades

Les preguntes obertes són aquelles en que la resposta no està especificada en el qüestionari, i deixa a l'enquestat respondre lliurament.
Ex. Què opines sobre l'horari escolar?

Les preguntes tancades són aquelles que contenen la resposta. Es divideixen entre les que només poden tenir 2 respostes, per exemple, sexe i les que són d'elecció múltiple que inclouen vàries respostes i n'hem d'escollir una com per exemple:
Què penses fer en acabar l'ESO?
- estudiar batxillerat
- estudiar CFGM
- fer un PGS
- treballar

Com sabrem quan fer servir un tipus de pregunta o un altre?


L'objectiu de la investigació és el que marcarà el tipus de pregunta. Si es tracta de classificar els enquestats s'utilitzarà una pregunta tancada, però si es vol saber el motiu de les respostes que es presenten, s'hauran de fer ofertes.
Quan es pregunta sobre un tema actual i conegut és millor la pregunta tancada i, pel contrari, quan el tema està poc difós és millor una pregunta oberta perquè sinó l'enquestat pot triar una resposta a l'atzar per no fer constar que del tema no hi entén.

En general, un qüestionari que ens serveixi per estudis de la població haurà de contenir preguntes dels dos tipus.

Segona classificació:segons el contingut

- preguntes d'identificació: edat, sexe, professió, nacionalitat,…
- preguntes de fets: referides a esdeveniments concrets: té cotxe?
- Preguntes d'acció: referides a activitats que fa l'enquestat: va viatjar molt en tren l'any pasta?
- Preguntes d'intenció: canviarà de cotxe en els propers tres mesos?
- Preguntes d'opinió: Què farà quan acabi els estudis?

Com fer les preguntes

  • Les preguntes han de ser poques
  • Generalment tancades i numèriques
  • Cal redactar-les amb llenguatge senzill, sense utilitzar paraules ambigües o abstractes.
  • Han de ser curtes.
  • Cal formular-les de forma neutral.
  • No es poden fer preguntes que obliguen a fer un gran esforç de memòria o a consultar arxius o a càlculs complicats.
  • Tampoc es poden fer preguntes indiscretes.

Preparació del qüestionari

  • No s'ha de començar mai en qüestionari per preguntes difícils.
  • Un cop redactat és aconsellable aplicar-lo a un grup reduit per tal de "depurar-lo" modificant aquelles preguntes o aquelles paraules que poden portar a confusió.
  • La impressió del qüestionari ha de ser bona, amb l'espai suficient per anotar les respostes i utilitzant un tipus de lletra ben clar.
  • Les notes aclaridores solen anar al principi donant les instruccions necessàries per omplir-lo.

3. Treball de camp.

L'entrevista

L'entrevista cal realitzar-la en un lloc que faciliti el diàleg, lluny de sorolls i que proporcioni una intimitat que asseguri l'anonimat de les respostes.
L'entrevistador ha de mostrar-se amable, educat i simpàtic. Ha d'explicar el motiu de l'enquesta i destacar el caràcter confidencial i anònim de la informació.

Quan l'entrevistador s'adoni que les preguntes que formuli són contestades amb mentides o amb tonteries, haurà de fer-li veure a l'entrevistat que aquesta és la seva feina i que no està allà per perdre el temps. Si no rectifica, donarà per acabada l'entrevista i posarà el succeït en el qüestionari.

L'entrevistador

  • Ha de tenir qualitats ètiques que l'impedeixi omplir ell mateix els qüestionaris amb respostes fictícies per acabar abans el seu treball.
  • Ha de tenir qualitats socials, és a dir, ha de ser una persona educada i correcta, sense ser extremat ni en el vestit ni en el seu vocabulari.
  • Ha de tenir també, qualitats tècniques, no influint en la resposta de l'enquestat, repetint-li les preguntes quan no les hagi entès i sabent anotar les respostes.
  • Ha de conèixer la matèria sobre la que va l'enquesta.


4. Processament de les dades

Recollida de qüestionaris

Una vegada els qüestionaris estan omplerts, ve la fase del recompte.
Quan aquestes són numèriques (p.e. edat, nombre de fills,…) no hi ha problema. Però quan les preguntes han tingut una resposta no numèrica, cal traduir-les a números. Aquest procés s'anomena codificació. Com es realitza? A cada possible resposta se li assigna un número.

Si les preguntes han estat obertes, el què cal fer és anotar les respostes en una sèrie de qüestionaris, analitzar el contingut, i buscar els termes o conceptes comuns a vàries respostes.

Un cop tinguem tot això clar, caldrà elaborar les taules de respostes, amb recomptes, percentatges,... i fer els gràfics pertinents que es donin informació de tot el que hem obtingut.

Passos a seguir en l'elaboració d'una enquesta

Si has de fer una enquesta i vols obtenir bons resultats, cal que tinguis en compte tot el que has llegit fins ara i els següents passos:

1. Formular el problema que volem desenvolupar
2. Programar i planificar l'enquesta, incloent els objectius i la metodologia que fareu servir. És a dir, redactar un projecte acompanyat, si cal, del pressupost.
3. Organitzar el treball en grup designant un coordinador.
4. Saber com usar els qüestionaris, elaborar els resultats, ...
5. Seleccionar els entrevistadors, formant els equips que s'encarregaran de fer l'entrevista per omplir el qüestionari.
6. Fer l'esborrany del qüestionari. Estudiar la manera de formular les preguntes (obertes, tancades).
7. Fer una prova del qüestionari amb un grup reduït. Corregir, si cal, les preguntes que donin lloc a dubtes o problemes.
8. Fer el qüestionari definitiu, imprimint-lo i donant les instruccions necessàries als enquestadors sobre la forma d'utilitzar-lo.
9. Dissenyar la mostra a la que es passarà el qüestionari.
10. Planificar el treball de camp, establint els grupets d'entrevistadors, els dies...
11. Realitzar el treball de camp, fent les entrevistes.
12. Recopilar totes les enquestes.
13. Codificar les respostes que calgui dels qüestionaris.
14. Realitzar recomptes i elaborar taules.
15. Interpretar les taules de resultats amb comentaris i discutint els resultats, elaborant un informe. Adjuntar gràfics.
16. Es comprovarà la hipòtesi inicial i es tancarà la investigació traient les conclusions convenients.

 

 

 

 

 

 

Webmaster | Home | Departament d'Educació | © 2005 -2006 IES Arraona