EL
TREBALL DE RECERCA
Enquesta
Una enquesta és una
investigació sobre una mostra representativa de subjectes d'un
col·lectiu més ampli, fent servir procediments d'interrogació
amb la finalitat d'obtenir informació sobre una gran quantitat
de característiques de la població.
Els passos que cal seguir en
la realització d'una enquesta són els següents:
1. Definir l'objecte de l'enquesta.
Cal realitzar un projecte on intervinguin: quin és el problema
que volem tractar, i els objectius a aconseguir.
2. La formulació del qüestionari és fonamental. S'ha
de realitzar amb molta atenció i s'ha de comprovar amb un petit
grup abans de passar-ho al total de la mostra.
3. El treball de camp, consisteix en l'obtenció de les dades.
Caldrà seleccionar els entrevistadors, i formar-los respecte
al tema de l'enquesta.
4. Les dades obtingudes caldrà processar-les per tal d'obtenir
els resultats clars de l'enquesta.
1. Definir l'objecte de
l'enquesta
Cal formular amb precisió
quin són els objectius que volem aconseguir amb aquella enquesta,
analitzant el problema a investigar, eliminant el que no sigui important
i centrant el contingut de l'enquesta, delimitant les variables que intervindran
i dissenyant la mostra.
Mostra
Quan prendre una mostra?
- Quan la població és
molt gran
- Per motius econòmics
- Per manca del personal adequat
- Per motius de qualitat de resultats
- Per la rapidesa en recollir les dades i presentar els resultats
Quan no és necessari
prendre una mostra?
- Quan es necessita informació
de tots els elements de la població
- Quan no es domina la tècnica del mostreig
- Quan la població és molt petita.
Les enquestes quan s'apliquen
a una mostra representativa de la població és amb l'ànim
d'obtenir uns resultats que després poden ser traslladats al conjunt
de la població.
2. El qüestionari
El qüestionari és
un conjunt de preguntes sobre els fets o aspectes que interessen en una
investigació i que són contestades pels enquestats.
Un cop tinguem clars els objectius
de la investigació elaborarem l'enquesta.
El qüestionari se sol
presentar de dues formes:
- Qüestionari individual.
És el que l'enquestat contesta de forma individual per escrit sense
que intervingui per res l'enquestador. Se sol enviar per correu i es presenta
en forma de quadernet on s'enumeren les preguntes deixant un espai per
respondre.
- Qüestionari-llista. El qüestionari és preguntat a l'enquestat
en una entrevista. L'enquestador va preguntant a l'enquestat, anotant
els resultats en uns fulls que tenen unes quadrícules, reservant
una columna a cada pregunta i una fila per cada enquestat.
El resultat d'una enquesta
depèn en gran part del qüestionari i de la manera de presentar-lo.
Tipus de preguntes
Primera classificació:
Preguntes ofertes i tancades
Les preguntes obertes són
aquelles en que la resposta no està especificada en el qüestionari,
i deixa a l'enquestat respondre lliurament.
Ex. Què opines sobre l'horari escolar?
Les preguntes tancades són
aquelles que contenen la resposta. Es divideixen entre les que només
poden tenir 2 respostes, per exemple, sexe i les que són d'elecció
múltiple que inclouen vàries respostes i n'hem d'escollir
una com per exemple:
Què penses fer en acabar l'ESO?
- estudiar batxillerat
- estudiar CFGM
- fer un PGS
- treballar
Com sabrem quan fer servir
un tipus de pregunta o un altre?
L'objectiu de la investigació és el que marcarà
el tipus de pregunta. Si es tracta de classificar els enquestats s'utilitzarà
una pregunta tancada, però si es vol saber el motiu de les respostes
que es presenten, s'hauran de fer ofertes.
Quan es pregunta sobre un tema actual i conegut és millor la
pregunta tancada i, pel contrari, quan el tema està poc difós
és millor una pregunta oberta perquè sinó l'enquestat
pot triar una resposta a l'atzar per no fer constar que del tema no
hi entén.
En general, un qüestionari
que ens serveixi per estudis de la població haurà de contenir
preguntes dels dos tipus.
Segona classificació:segons
el contingut
- preguntes d'identificació:
edat, sexe, professió, nacionalitat,
- preguntes de fets: referides a esdeveniments concrets: té cotxe?
- Preguntes d'acció: referides a activitats que fa l'enquestat:
va viatjar molt en tren l'any pasta?
- Preguntes d'intenció: canviarà de cotxe en els propers
tres mesos?
- Preguntes d'opinió: Què farà quan acabi els estudis?
Com fer les preguntes
- Les preguntes han de ser
poques
- Generalment tancades i numèriques
- Cal redactar-les amb llenguatge
senzill, sense utilitzar paraules ambigües o abstractes.
- Han de ser curtes.
- Cal formular-les de forma
neutral.
- No es poden fer preguntes
que obliguen a fer un gran esforç de memòria o a consultar
arxius o a càlculs complicats.
- Tampoc es poden fer preguntes
indiscretes.
Preparació del qüestionari
- No s'ha de començar
mai en qüestionari per preguntes difícils.
- Un cop redactat és
aconsellable aplicar-lo a un grup reduit per tal de "depurar-lo"
modificant aquelles preguntes o aquelles paraules que poden portar a
confusió.
- La impressió del
qüestionari ha de ser bona, amb l'espai suficient per anotar les
respostes i utilitzant un tipus de lletra ben clar.
- Les notes aclaridores solen
anar al principi donant les instruccions necessàries per omplir-lo.
3. Treball de camp.
L'entrevista
L'entrevista cal realitzar-la
en un lloc que faciliti el diàleg, lluny de sorolls i que proporcioni
una intimitat que asseguri l'anonimat de les respostes.
L'entrevistador ha de mostrar-se amable, educat i simpàtic. Ha
d'explicar el motiu de l'enquesta i destacar el caràcter confidencial
i anònim de la informació.
Quan l'entrevistador s'adoni
que les preguntes que formuli són contestades amb mentides o
amb tonteries, haurà de fer-li veure a l'entrevistat que aquesta
és la seva feina i que no està allà per perdre
el temps. Si no rectifica, donarà per acabada l'entrevista i
posarà el succeït en el qüestionari.
L'entrevistador
- Ha de tenir qualitats ètiques
que l'impedeixi omplir ell mateix els qüestionaris amb respostes
fictícies per acabar abans el seu treball.
- Ha de tenir qualitats socials,
és a dir, ha de ser una persona educada i correcta, sense ser
extremat ni en el vestit ni en el seu vocabulari.
- Ha de tenir també,
qualitats tècniques, no influint en la resposta de l'enquestat,
repetint-li les preguntes quan no les hagi entès i sabent anotar
les respostes.
- Ha de conèixer la
matèria sobre la que va l'enquesta.
4. Processament de les dades
Recollida de qüestionaris
Una vegada els qüestionaris
estan omplerts, ve la fase del recompte.
Quan aquestes són numèriques (p.e. edat, nombre de fills,
)
no hi ha problema. Però quan les preguntes han tingut una resposta
no numèrica, cal traduir-les a números. Aquest procés
s'anomena codificació. Com es realitza? A cada possible resposta
se li assigna un número.
Si les preguntes han estat
obertes, el què cal fer és anotar les respostes en una sèrie
de qüestionaris, analitzar el contingut, i buscar els termes o conceptes
comuns a vàries respostes.
Un cop tinguem tot això
clar, caldrà elaborar les taules de respostes, amb recomptes, percentatges,...
i fer els gràfics pertinents que es donin informació de
tot el que hem obtingut.
Passos a seguir en l'elaboració
d'una enquesta
Si has de fer una enquesta
i vols obtenir bons resultats, cal que tinguis en compte tot el que has
llegit fins ara i els següents passos:
1. Formular el problema que
volem desenvolupar
2. Programar i planificar l'enquesta, incloent els objectius i la metodologia
que fareu servir. És a dir, redactar un projecte acompanyat, si
cal, del pressupost.
3. Organitzar el treball en grup designant un coordinador.
4. Saber com usar els qüestionaris, elaborar els resultats, ...
5. Seleccionar els entrevistadors, formant els equips que s'encarregaran
de fer l'entrevista per omplir el qüestionari.
6. Fer l'esborrany del qüestionari. Estudiar la manera de formular
les preguntes (obertes, tancades).
7. Fer una prova del qüestionari amb un grup reduït. Corregir,
si cal, les preguntes que donin lloc a dubtes o problemes.
8. Fer el qüestionari definitiu, imprimint-lo i donant les instruccions
necessàries als enquestadors sobre la forma d'utilitzar-lo.
9. Dissenyar la mostra a la que es passarà el qüestionari.
10. Planificar el treball de camp, establint els grupets d'entrevistadors,
els dies...
11. Realitzar el treball de camp, fent les entrevistes.
12. Recopilar totes les enquestes.
13. Codificar les respostes que calgui dels qüestionaris.
14. Realitzar recomptes i elaborar taules.
15. Interpretar les taules de resultats amb comentaris i discutint els
resultats, elaborant un informe. Adjuntar gràfics.
16. Es comprovarà la hipòtesi inicial i es tancarà
la investigació traient les conclusions convenients.
|