link a Text de suport link a Activitats link a Currículum d'economia
 Mercat de treball
 Text de suport
 
1. Conceptes bàsics
2. Els problemes del mercat laboral europeu
  L'atur
  La taxa d'ocupació
  La taxa de creixement de la població activa
  La taxa de dependència de la tercera edat
  Escassetat de mà d'obra qualificada en el context de la societat del coneixement
  Solucions a escala de la UE
3. L'actuació de la Unió Europea (UE) en el mercat laboral europeu
4. Evolució de la taxa d'atur a la UE, els EUA i el Japó en les darreres dècades
5. L'impacte del canvi tecnològic al mercat de treball
6. La flexibilització de la mà d'obra
7. El problema de l'atur de llarga durada
8. Salaris, productivitat i costos laborals a la UE
9. La sostenibilitat de les pensions a la UE
10. La despesa social a la UE-15
     Tendències en l'àmbit social
    La despesa pública en protecció social a la UE-15
    La despesa en polítiques de mercat de treball dels estats de la UE-15
 
1. Conceptes bàsics

A la UE es mesura la població ocupada i l'atur mitjançant enquestes de població activa. La població activa està formada per les persones que són al món laboral, és a dir, per les que estan treballant i per les que estan cercant un treball. La taxa d'activitat és el resultat del quocient entre la població activa efectiva i la població en edat de treballar (el total de la població excepte els menors de setze anys i la població que resideix en llars, presons, institucions mentals o residències).

Les persones ocupades són aquelles de setze anys o més que durant la setmana de referència de l'enquesta van treballar almenys una hora. La taxa d'ocupació és el resultat del quocient entre la població ocupada i la població en edat de treballar. És important assenyalar que el concepte de taxa de població ocupada gairebé no s'utilitza a Espanya. De fet les estadístiques de l'INE fan únicament referència a la taxa d'activitat i a la taxa d'atur. En canvi, a la UE l'indicador de la taxa d'ocupació s'utilitza molt més que el de la taxa d'activitat. En aquest sentit, un dels objectius clau de la UE és augmentar la taxa d'ocupació fins al 70% l'any 2010.

De fet l'evolució de la taxa d'ocupació reflecteix molt més els canvis en el mercat laboral que no pas la taxa d'activitat. A la UE, la taxa d'activitat s'ha mantingut més o menys estable des de la dècada dels seixanta. L'any 1960 la taxa d'activitat era del 68,8%, l'any 1972 havia descendit al 66,2% i, des de llavors, ha experimentat petites fluctuacions, situant-se l'any 2002 en el 69,6%. Per tant, l'evolució de la taxa d'activitat agregada no ens ajuda a explicar l'evolució de la taxa d'atur a la UE, tot i que també l'afecta. En anys de fort creixement econòmic i de creació d'ocupació, part de la població inactiva pot decidir provar sort en el mercat laboral i començar a buscar feina, augmentant la taxa d'activitat i limitant la disminució de la taxa d'atur. En temps de recessió econòmica, en canvi, l'efecte seria el contrari. Davant la destrucció de llocs de treball, hi hauria aturats que deixarien de confiar a trobar una feina, de manera que es reduiria la taxa d'activitat i es limitaria l'augment de la taxa d'atur. A més, la taxa d'activitat ve determinada per molts factors que actuen en direccions oposades (canvis demogràfics, canvis en les pautes d'incorporació de la dona al mercat de treball o de prejubilació, etc.).

Per la seva banda, la població aturada està formada per les persones que no tenen feina, però la busquen activament i declaren estar disponibles per treballar. La taxa d'atur és el resultat del quocient entre la població aturada i la població activa.

Finalment, la població inactiva està formada per aquelles persones en edat i condicions de treballar que no estan ocupades ni cerquen un treball.

El mercat de treball a la UE, 2002

 

link a principi de pàgina

 
2. Els problemes del mercat laboral europeu
link a principi de pàgina
  L'atur

Des de començaments dels anys 70, l'atur a la UE-15 ha augmentat ràpidament durant les recessions i ha descendit a un ritme més lent en els períodes de creixement econòmic, mentre que les disparitats regionals entre els nivells d'atur han continuat sent significatives. Des de 1994, any en el qual l'atur va assolir un màxim de l'11,2%, el procés de creació d'ocupació ha cobrat un impuls creixent. Entre l'any 1996 i el 2001 es van crear deu milions de llocs de treball i com a resultat la taxa d'atur a la UE va descendir al 7,6%. No obstant això, el problema de la desocupació és encara avui un dels problemes més greus amb què s'enfronten els països de la UE. L'any 2001 a la UE hi havia catorze milions de persones que buscaven feina i no la trobaven. El 2002 la taxa d'atur va augmentar al 7,7% de la població activa.

L'atur és un problema estructural, que es reparteix de forma molt desigual entre els estats membres i les regions i que afecta especialment certs col·lectius, com les dones i els joves. També hi ha un gran nombre d'aturats de llarga durada, amb moltes dificultats per tornar a accedir al mercat de treball, problema que agreuja encara més els costos socials i econòmics de l'atur. Aquest representa un cost social elevat tant per a la persona aturada com per a la societat. D'una banda suposa un desaprofitament dels recursos humans disponibles, de l'altra pot crear problemes en el finançament de l'estat de benestar.

Com a causes de l'elevada taxa d'atur a la UE-15 se solen assenyalar les següents: un creixement econòmic insuficient; els canvis estructurals que han tingut lloc en el mercat de treball europeu en les darreres dècades (com per exemple, la major incorporació de joves i dones) i el progrés tècnic, que causa canvis constants en la demanda de treball, que no és prou flexible. La UE s'ha marcat com a objectiu assolir la plena ocupació l'any 2010 (definida com una taxa d'atur al voltant del 4%).

Taxa d'atur als estats membres, la UE-15, els EUA i el Japò (2002)

link a principi de pàgina

  La taxa d'ocupació

Un altre problema, relacionat amb l'elevada taxa d'atur, és la baixa taxa d'ocupació a la UE, que el 2002 era del 64,2%. La UE s'ha fixat com objectiu, que l'any 2010 la taxa d'ocupació augmenti fins al 70% de la població en edat de treballar. Assolir aquest objectiu és molt important, especialment davant l'envelliment de la població europea previst per a les properes dècades i de cara a garantir la sostenibilitat dels sistemes públics de pensions.


Taxa d'ocupació als estats membres i la UE-15 (2002)

link a principi de pàgina
  La taxa de creixement de la població activa

En l'última dècada, el creixement sostingut de la població activa de la UE va desaccelerar-se, tot i la creixent incorporació de la dona al mercat laboral. D'aquí uns anys, el creixement de la població activa podria ser fins i tot negatiu. D'entre les causes principals cal destacar les següents:

  • El descens de la natalitat. Des de la meitat de la dècada dels seixanta, la taxa de natalitat de la UE ha descendit acusadament: si l'any 1965 el nombre de naixements va ser d'uns sis milions, l'any 2000 va ser de quatre milions. El descens de la natalitat s'explica, fonamentalment, per la taxa de fecunditat, que ha descendit considerablement en aquestes dècades.

  • El retard en la incorporació dels joves al món laboral. Entre 1985 i 1994, aquesta va ser la causa de la disminució de la població activa en 3,5 milions d'efectius.

  • La sortida del mercat de treball de treballadors d'entre cinquanta-cinc i seixanta-quatre anys.

Taxa d'activitat a la UE-15, 1970 i 2000

link a principi de pàgina
  La taxa de dependència de la tercera edat

La taxa de dependència de la tercera edat, definida com el nombre de persones majors de seixanta anys sobre la població en edat de treballar, actualment a la UE és d'una persona per cada quatre en edat de treballar. Per a l'any 2020, com es pot veure en el gràfic, es preveu que sigui d'una per cada tres i, l'any 2045, d'una per cada dos. El factor determinant és l'envelliment de la població, conseqüència de la reducció de la taxa de fertilitat (en els darrers quaranta anys ha passat de 2,6 fills per dona a 1,45) i de l'augment de l'esperança de vida (en els darrers vint anys ha augmentat en quatre anys tant per a les dones com per als homes i, actualment se situa en 81 i 75 anys respectivament.

Projeccions de la població de la UE-15, 2002 - 2050

link a principi de pàgina
  Escassetat de mà d'obra qualificada en el context de la societat del coneixement

Tot i que l'atur continua sent un dels problemes principals de la UE, l'escassetat de mà d'obra constitueix un obstacle cada vegada més important per al creixement en el conjunt de la UE. La coincidència d'uns nivells d'atur relativament elevats i una escassetat de mà d'obra reflecteix la falta de coherència entre el creixement de la demanda de treball i les qualificacions que ofereixen les persones que busquen feina. Concretament, a tots els estats membres hi ha una escassetat creixent de treballadors que tinguin qualificacions en l'àmbit de les tecnologies de la informació.

D'altra banda, de cara a assolir l'objectiu fixat a Lisboa de convertir la UE, l'any 2010, en l'economia basada en el coneixement més competitiva i dinàmica del món es considera essencial incrementar la despesa en R+D a la UE. L'objectiu de la UE és incrementar la despesa en R+D de l'1,9% l'any 2000 al 3% del PIB de la UE el 2010 i, de l'altra, incrementar la participació de les empreses en el finançament de l'R+D del 56% al 75% en el mateix període. Els principals competidors de la UE, ja estan invertint el 3% del seu PIB en R+D (en el cas del Japó) o hi estan molt a prop (EUA va invertir l'any 2000 el 2,7%). Al Japó i als EUA la participació de les empreses en la despesa d'R+D és també molt superior a la de la UE-15: el 72% i el 67% respectivament, enfront del 56% comunitari.

Per augmentar l'atractiu i la rendibilitat de les inversions en R+D és necessari recórrer a una àmplia gamma d'àrees polítiques, relacionades amb les condicions generals de l'R+D a Europa i amb el suport financer públic a l'R+D empresarial. En aquest sentit, una àrea molt important és la dels recursos humans. La manca d'aquests recursos en l'àmbit de la investigació resta capacitat a la UE per atènyer l'objectiu del 3% desitjat. Tot i l'increment en els darrers anys del nombre de titulats universitaris, la situació del mercat laboral en el sector de la ciència i la tecnologia és d'ocupació plena. Per tant, serà difícil el reclutament de suficients investigadors per fer front a les nombroses jubilacions que tindran lloc en els pròxims anys. El problema serà encara més greu si la demanda d'investigadors augmenta fora d'Europa i es produeix una fuga de cervells cap als EUA. L'assoliment del 3% pot constituir un important incentiu per millorar les condicions d'educació, formació i mobilitat a Europa (Més recerca per a Europa. Objectiu: 3% del PIB).

Les diferències entre els països pel que fa a la despesa en R+D són considerables. Els que més hi inverteixen són Finlàndia i Suècia i els que menys Grècia, Espanya i Portugal.

Despesa en R+D en % del PIB

Pel que fa a la qualificació de la mà d'obra, els gràfics mostren que als EUA i al Japó hi ha un percentatge molt més elevat que a la UE de persones amb estudis universitaris. En canvi, si ens fixem en els nous llicenciats en estudis de ciència i tecnologia, veiem que les dades de la UE són millors que les dels EUA.

Percentatge de la població (25-64) amb estudis terciaris, 2000

Nous llicenciats en ciències i tecnologia en % de la població d'entre 20 i 29 anys, 1999

link a principi de pàgina
  Solucions a escala de la UE

Per solucionar aquests problemes la UE contempla les mesures següents: augmentar l'oferta efectiva de treball, tant incrementant la participació en el mercat laboral com incrementant-ne la qualitat mitjançant la millora dels sistemes educatius i de formació contínua dels ocupats; augmentar la flexibilitat interna de les empreses, per millorar la seva capacitat de resposta davant de canvis en el mercat; revisar els sistemes fiscals i de protecció social per augmentar els incentius per buscar feina; i fomentar la despesa pública en polítiques d'ocupació que facilitin la reinserció laboral dels aturats, com cursos de formació, que garanteixin una renda mínima als aturats. Finalment, la UE també proposa que els estats modifiquin els seus sistemes de pensions per garantir la seva sostenibilitat en el context de l'envelliment de la població europea.

La migració de fora de la UE serà també fonamental en els propers anys per mantenir la taxa de població activa i per possibilitar la viabilitat dels sistemes de pensions i de seguretat social en uns països, els de la UE, amb una població cada vegada més envellida. Entre el 1995 i el 2000, la migració va explicar dues terceres parts de l'augment de la població de la UE i, el saldo migratori, va compensar el creixement natural negatiu a països com Itàlia, Alemanya i Suècia. Una gran majoria dels immigrants a la UE s'incorporen a la població activa.


Percentatge de no nacionals en el total de la població i en el total de la força de treball, 2002

link a principi de pàgina
3. L'actuació de la Unió Europea (UE) en el mercat laboral europeu

Si bé l'atur és un problema central de l'economia europea des de fa molts anys, fins als anys noranta, totes les qüestions relacionades amb l'ocupació eren competència exclusiva dels estats i la qüestió de l'atur va estar absent del debat comú europeu. El Llibre blanc sobre la competitivitat, el creixement i l'ocupació, que es va presentar el 1993, va constituir la primera reflexió sobre el tema de l'atur des d'una òptica comunitària i va definir els principis bàsics sobre els quals s'hauria de basar la futura política europea d'ocupació.

No va ser, però, fins a l'adopció del Tractat d'Amsterdam, l'any 1997, que l'ocupació va esdevenir un objectiu de la UE i, com a tal, es va incloure en el Tractat CE. Les polítiques d'ocupació van continuar en mans dels estats membres, però aquestes polítiques havien de ser compatibles amb les orientacions generals adoptades a escala comunitària i ser objecte d'avaluació en el marc del Procés de Luxemburg.

En aquest marc, el Consell Europeu, a proposta de la Comissió Europea, defineix anualment unes directrius en matèria d'ocupació per a tota la UE que els estats membres han d'implementar amb l'objectiu de reduir la desocupació de manera sostenible. En tots els casos, aquestes directrius respecten el principi de subsidarietat i les competències dels estats en matèria d'ocupació. Aquestes directrius, que s'agrupen en quatre grans pilars, es concreten en els plans nacionals d'ocupació elaborats pels estats membres, amb objectius quantificats i terminis fixats. Cada any, el Consell Europeu supervisa com els estats han aplicat les directrius. És important tenir en compte que el Consell no té potestat per imposar sancions als estats membres en cas què incompleixin les directrius, l'únic que pot fer és emetre advertències públiques.
Les directrius comunitàries sobre l'ocupació se centren a:

  • Millorar la inserció professional, concretament combatre la desocupació juvenil i prevenir la desocupació de llarga durada mitjançant l'aplicació de mesures actives que facilitin la reinserció laboral; el foment de la cooperació entre els interlocutors socials en matèria de formació; i la millora dels sistemes educatius adaptant-los a les transformacions tecnològiques i econòmiques del mercat de treball.
  • Fomentar l'esperit d'empresa, mitjançant mesures que facilitin la creació i la gestió d'empreses; que permetin aprofitar totes les fonts potencials de noves ocupacions, especialment en el sector de serveis; i que disminueixin la càrrega fiscal sobre el treball.
  • Millorar l'adaptabilitat dels treballadors i les empreses a les condicions canviants, mitjançant mesures que contribueixin a la modernització de l'organització del treball i a una major formació dels treballadors.
  • Fomentar la igualtat d'oportunitats, concretament combatre la discriminació laboral entre sexes; conciliar la vida laboral amb la familiar; facilitar la reincorporació al treball després d'un període d'absència; i afavorir la inserció de persones amb minusvalies al mercat laboral.

Totes aquestes mesures adrecen els problemes actuals del mercat laboral europeu i per tant es poden considerar adients. L'eficàcia de les mesures dependrà però, en tot cas, de com les implementin els estats membres. El problema està en què moltes d'aquestes mesures, per ser aplicades amb èxit, comporten una despesa, especialment les polítiques de formació, de reinserció i d'igualtat d'oportunitats. En el context actual, però, el discurs dominant és que cal retallar la despesa pública per equilibrar els saldos pressupostaris dels estats membres i, per tant, aquestes mesures, en molts casos, es poden acabar convertint en una simple declaració d'intencions.

Tot i això, l'argument de què el Pacte d'estabilitat i creixement limita la capacitat dels estats membres per dur a terme despesa social és poc rigorós. El que limita el Pacte d'estabilitat és la capacitat d'endeutament dels estats membres, atès que amb la seva signatura, els estats s'han compromès a mantenir, a mitjà termini, un saldo pressupostari equilibrat. Per tant, el Pacte no limita la despesa dels estats, sinó que únicament estableix que tot augment discrecional de la despesa pública ha d'anar recolzat per un augment dels ingressos. En definitiva, que els estats puguin aplicar polítiques de demanda per solucionar el problema de l'atur no està limitat directament pel Pacte d'estabilitat i creixement. Actualment, però, la visió predominant a la UE és que els impostos són massa elevats. Conseqüentment els estats es veuen obligats a controlar la despesa per mantenir el saldo pressupostari equilibrat i, com la partida de despesa social és la més elevada, els estats concentren els seus esforços a controlar i retallar aquesta partida. Per justificar la disminució de la despesa social, que sempre és impopular, alguns governs argumenten que el Pacte d'Estabilitat no els deixa cap altra opció.

De totes maneres, encara estem molt lluny de poder parlar d'una política comunitària d'ocupació i serà molt difícil que en els propers anys puguem parlar-ne. Les diferències entre els estats membres pel que fa als mercats laborals i a la normativa que els regula són considerables. Les diferències responen bàsicament a raons històriques i culturals, que han anat definint les institucions que regulen el mercat laboral, la forma de participació dels diferents agents econòmics en aquesta regulació i l'abast de l'estat de benestar. És per aquesta raó, que és tan difícil avançar en la definició d'una política d'ocupació europea o d'un marc regulador del mercat laboral europeu. De fet, actualment, aquest objectiu ni es planteja.

 

link a principi de pàgina

 

4. Evolució de la taxa d'atur a la UE, els EUA i el Japó en les darreres dècades

A la UE, la taxa d'atur va començar a augmentar intensament arran de la primera crisi del petroli, a meitat dels anys setanta. Des de llavors ha seguit una tendència a l'alça, amb fortes fluctuacions en funció de la conjuntura econòmica, que està estretament relacionada amb la creació i la destrucció d'ocupació.


Evolució de la taxa d'atur a la UE, als Estats Units i el Japó (1975-2003)

L'evolució de la taxa d'ocupació de la UE ha mostrat una tendència decreixent des dels anys seixanta i, des dels vuitanta, s'ha vist fortament influïda per les fluctuacions de l'activitat econòmica. L'any 1960, la taxa d'ocupació era del 67% i, el 1980, del 64%. Després de la crisi de la primera meitat dels anys vuitanta la taxa d'ocupació era del 61%, i, durant el creixement econòmic de la segona meitat dels vuitanta, va recuperar-se fins assolir el 64% el 1990. L'any 1994 va caure fins al 60,5 i, durant la recuperació econòmica de la segona meitat dels noranta, va recuperar-se fins al 64,2%el 2002. En consonància, la taxa d'atur a la UE era del 10% el 1985, del 7,5% el 1990, superior a l'11% el 1994 i del 7,7% l'any 2002.

Taxes d'ocupació a la UE, els EUA i el Japó 1975-2002

Per la seva banda, els EUA, han presentat, des dels anys vuitanta, una evolució de la taxa d'atur més favorable que la UE (l'any 2002 la taxa d'atur era del 5,7%). L'any 1960, la taxa d'ocupació era del 61% i l'any 2000 del 73,5%, és a dir, es partia d'un nivell inferior al de la UE i, al 2000, superava el nivell de la UE en més de 10 punts percentuals.

Finalment, al Japó, l'evolució de la taxa d'atur és molt més estable i, fins als anys noranta, es va mantenir per sota del 3% de la població activa. La greu recessió econòmica que pateix el Japó ha fet que, des dels anys noranta, la taxa d'atur augmentés constantment, fins assolir el 6,2% l'any 2002. La taxa d'ocupació s'ha mantingut, des de començaments dels vuitanta, a nivells molt superiors als de la UE.

En definitiva, tant a la UE, com als EUA i, en menor mesura al Japó, l'evolució de la taxa d'atur ve en gran part determinada per l'evolució de l'ocupació: en períodes de fort creixement econòmic es creen nous llocs de treball i disminueix la taxa d'atur, mentre que en períodes de dèbil creixement econòmic es destrueixen llocs de treball i augmenta la taxa d'atur.

En les darreres dècades, la tendència de la taxa d'ocupació a la UE ha estat molt diferent a la dels EUA o el Japó: la taxa d'ocupació ha disminuït, mentre que, especialment als EUA però també al Japó, la tendència ha estat a l'alça. Una explicació pot ser el fet que, en els darrers vint anys, el creixement del PIB ha estat més elevat als EUA i al Japó que no pas a la UE. A aquest fet se li ha d'afegir, en el cas dels EUA, la capacitat d'aquesta economia per convertir el creixement en ocupació, que depèn, en gran mesura, de la productivitat del treball.

L'augment de la productivitat possibilita una expansió de la producció sense un augment equivalent dels factors productius. Els augments de productivitat són positius atès que permeten la reducció dels costos de les empreses per unitat de producció; l'augment dels salaris reals sense afectar negativament la competitivitat de les empreses; o la reducció del preu del producte. En tant que els augments de productivitat permeten millorar la competitivitat de les empreses poden també contribuir a crear nous llocs de treball. No obstant això, s'ha de tenir en compte que els augments de la productivitat assolits mitjançant l'adopció de noves tecnologies pot comportar, almenys a curt termini, una reducció de llocs de treball. És per aquesta raó que, per a un nivell de creixement determinat, com més petit sigui l'increment de la productivitat, més gran serà la capacitat de l'economia per generar ocupació. Des dels anys vuitanta i, fins a la segona meitat dels noranta, el creixement de la productivitat a la UE ha estat considerablement superior al dels EUA (a la UE ha estat aproximadament d'un 2% i als EUA d'un 1%), fet que, juntament amb l'evolució del PIB, explica en gran mesura perquè als EUA s'ha creat més ocupació que a la UE i, per tant, la taxa d'atur s'ha mantingut a un nivell considerablement inferior.

Creixement de l'ocupació, del PIB i de la productivitat a la UE i als EUA

link a principi de pàgina

 

5. L'impacte del canvi tecnològic al mercat de treball

El progrés tècnic té un efecte positiu sobre el creixement econòmic, en canvi l'impacte sobre l'ocupació és més incert. La innovació sovint provoca la desaparició d'algunes activitats productives i la creació de noves, que demanen més qualificacions als treballadors.

Efectivament, a les economies de la UE i dels EUA, en les darreres dècades ha tingut lloc, com a conseqüència del creixent protagonisme de les noves tecnologies, un canvi en la demanda de treball, que s'ha desplaçat cap als treballadors amb un nivell de qualificació més elevat. Això ha provocat desajustos entre oferta i demanda, motivats per la qualificació insuficient de la mà d'obra per ocupar certs llocs de treball i per un excés d'oferta de treball poc qualificat. Aquests canvis en la demanda de treball es reflecteixen en les taxes d'ocupació i d'atur entre els diversos nivells educatius.

Taxa d'atur per nivell d'estudis, 2002


Taxa d'ocupació per nivell d'estudis, 2002

Aquest problema es pot afrontar de maneres diferents. Una opció seria fomentar polítiques actives de formació dels treballadors, per ajustar la seva qualificació als llocs de treball disponibles. Una altra seria afavorir la flexibilitat dels salaris, de forma que responguessin a les condicions del mercat, és a dir, deixar augmentar la desigualtat salarial entre els diversos nivells de qualificació. Una tercera opció seria no permetre l'augment de la dispersió salarial i que els treballadors poc qualificats que no tinguin feina passin a l'atur o es prejubilin.

Als EUA s'ha optat per la solució de permetre l'augment de la dispersió salarial al mercat laboral, el que ha permès mantenir la taxa d'atur a un nivell relativament baix. A més, si això es combina amb un estat de benestar molt poc desenvolupat, la gent es veu obligada a treballar i a acceptar feines molt poc retribuïdes per poder sobreviure, la qual cosa, a la seva vegada, garanteix una taxa d'ocupació elevada. De fet, si observem l'evolució de la taxa d'ocupació, veiem que, en les darreres dècades, als EUA s'han creat molts llocs de treball.

En canvi, a la UE s'ha optat per mantenir la inflexibilitat dels salaris a la baixa, cosa que ha provocat la destrucció de llocs de treball poc qualificats i l'augment de la taxa d'atur. Paral·lelament, des dels governs s'han incentivat les prejubilacions, com també polítiques actives de formació i accions orientades a facilitar l'accés al mercat de treball per als col·lectius més afectats per l'atur. No obstant això, molts dels treballadors poc qualificats que es queden a l'atur tenen grans dificultats per accedir a una nova feina i passen a ser aturats de llarga durada. Aquest és un problema important, atès que quan més temps porta aturat un treballador, menys probabilitats té de trobar feina. Sovint es critica la inflexibilitat del mercat laboral europeu, ja que aquesta s'identifica com la causa de la persistència d'una taxa d'atur elevada, especialment si es compara amb la dels EUA, amb tots els problemes socials que això comporta. D'altra banda, però, la flexibilitat del mercat laboral dels EUA també presenta grans desavantatges, en el sentit que els treballadors tenen molts menys drets que als països de la UE i, a més, molta gent es veu obligada a acceptar feines poc retribuïdes i en condicions molt dures perquè no tenen una altra alternativa.

 

link a principi de pàgina

 

6. La flexibilització de la mà d'obra

El treball a temps parcial, el treball temporal i l'ocupació autònoma són opcions que s'han estès a Europa en les darreres dècades com a resposta a les elevades taxes d'atur.

Els treballadors a temps parcial són aquells que en l'enquesta de població activa declaren treballar menys de trenta hores a la setmana. Com es pot veure en el gràfic, el treball a temps parcial està molt més estès entre les dones que entre els homes.

Ocupació a temps parcial, 2002

El percentatge de treballadors a temps parcial sobre el total a la UE en el seu conjunt és aproximadament del 18%. Les diferències entre els estats són molt grans. L'estat amb un major percentatge de contractes a temps parcial sobre el total són els Països Baixos, seguits pel Regne Unit, Bèlgica, Àustria, Suècia i Dinamarca. En aquests estats, la taxa d'activitat és superior a la mitjana comunitària i, especialment, laparticipació de la dona en el mercat laboral és molt elevada.

La major part dels contractes a temps parcial es concentren en el grup de població de vint-i-cinc / cinquanta-quatre anys que és quan se sol tenir fills petits, la qual cosa reflecteix el fet que les dones en aquests països, en comptes d'abandonar el mercat de treball quan tenen fills opten per un contracte a temps parcial. En canvi, en altres països, com pot ser el cas d'Espanya, Grècia o Itàlia, moltes dones opten per abandonar el mercat de treball i dedicar-se als fills, sovint perquè no tenen l'opció de treballar a temps parcial.

Els treballadors temporals són aquells amb un contracte on la data d'acabament del contracte queda fixada per condicions objectives, com per exemple una data concreta o la realització d'una tasca determinada. Aquest tipus de contractes afecta un 15% de la població ocupada, tot i que a països com Espanya i Portugal el percentatge és molt més elevat. És de destacar que la majoria dels treballadors que tenen aquest tipus de contracte preferirien tenir un contracte indefinit.

Ocupació temporal a la UE i als estats candidats, 2002 (en % del total de treballadors)

 

link a principi de pàgina

 

7. El problema de l'atur de llarga durada



Taxes d'atur de llarga durada, 2002

L'atur o la desocupació de llarga durada es defineix com la permanència en la desocupació per un període superior a un any. Aquest és un problema persistent al mercat laboral de la UE-15, on afecta més del 40% dels aturats. A la UE-15 la taxa d'atur de llarga durada és especialment elevada a Grècia, Espanya i Itàlia. Als països de l'Europa central i oriental el problema de l'atur de llarga durada és molt més important.

Aquest tipus d'atur afecta especialment els treballadors d'edat avançada que, una vegada han perdut la feina, tenen moltes dificultats per tornar a accedir al mercat laboral, però no únicament. Als països amb més incidència de l'atur de llarga durada, aquest afecta més les dones que els homes. En canvi, on l'atur de llarga durada és més baix (com a Irlanda, el Regne Unit o Suècia) afecta més els homes.

S'ha comprovat que com més temps porta aturat un treballador, menys possibilitats té de trobar feina, degut al deteriorament de la seva qualificació. Si a aquest fet afegim que els més afectats són treballadors de certa edat, en la majoria dels casos amb famílies al seu càrrec, ens trobem amb un problema social considerable. Solucions a aquest problema? oferir prejubilacions als treballadors que es quedin a l'atur a certa edat, oferir incentius a les empreses perquè contractin els aturats de llarga durada i oferir formació als aturats per ajustar les seves qualificacions als llocs de treball ofertats. Una altra opció possible seria flexibilitzar el mercat laboral. Una mesura dràstica en aquest sentit, seria limitar molt més les possibilitats que els aturats de llarga duració poguessin accedir a subsidis o ajuts i això combinar-ho amb una major flexibilització del mercat laboral, de manera que molts d'aquests aturats no tinguessin altra opció que acceptar una feina encara que fos poc retribuïda i amb condicions molt dures per al treballador. De fet, l'èxit del model nord-americà per mantenir una taxa d'atur moderada es fonamenta, en gran part, en aquesta estratègia.

 

link a principi de pàgina

 

8. Salaris, productivitat i costos laborals a la UE
El salari net és el que percep el treballador, mentre que el salari brut són els ingressos que rep el treballador més les cotitzacións a la seguretat social a càrrec del treballador i l'impost sobre la renda (IRPF en el cas d'Espanya).

El cost laboral per a l'empresari està format pel sou brut i per les aportacions a la seguretat social a càrrec de l'empresa, a més d'altres despeses no obligatòries. Per calcular el cost real d'un treballador per a l'empresa és necessari tenir en compte la productivitat del treballador. El cost laboral unitari és el resultat del quocient del cost laboral i la productivitat del treballador: per tant, si la productivitat dels treballadors augmenta és possible augmentar els seus salaris sense que això perjudiqui la competitivitat de les empreses. En aquest sentit, el gràfic permet veure que els països amb salaris més elevats també tenen taxes de productivitat superiors a la mitjana.


Costos laborals relatius, salaris i productivitat a la UE i als estats candidats, 2000

 

link a principi de pàgina

 

9. La sostenibilitat de les pensions a la UE

Actualment, a la UE, la taxa de dependència de la tercera edat és d'una persona per cada quatre en edat de treballar. Per a l'any 2020 es preveu que sigui d'una per cada tres i, en l'any 2040, d'una per cada dos.

Si bé d'una banda és cert, que, tal com subratlla el discurs predominant actual, els diners disponibles per a les pensions depenen del nombre de persones que treballen i cotitzen i que, mantenint-se totes les altres variables constants, si hi ha menys persones que treballen i cotitzen i més que cobren pensions, les pensions indubtablement s'han de reduir. De l'altra banda, s'ha de tenir també en compte que els diners disponibles per a pensions no depenen únicament del nombre de persones que treballen. Així, l'augment de la productivitat del treball, fa que sigui compatible el manteniment de les pensions amb una reducció del nombre de persones que treballen.

La quantitat disponible de diners per a pensions dependrà, fonamentalment, de les preferències de la societat i, més concretament, de la prioritat que la societat doni al fet que les persones grans rebin una pensió que els permeti viure de forma digna. La qüestió clau és com es vol repartir la riquesa del país, a la vegada que s'ha de tenir en compte que aquesta no depèn únicament del nombre de persones que treballen sinó de la riquesa que generen els que treballen.

Per tant, l'argument que el manteniment de les pensions actuals posaria en perill la sostenibilitat de les finances públiques s'ha de matisar. Això no hauria de ser així si s'augmentessin els impostos; hi hagués una redistribució de la despesa pública d'altres partides cap a les pensions; o si augmentés la productivitat del treball i augmentés l'activitat econòmica.

Actualment, les prestacions de vellesa i supervivència representen al voltant d'un 46% de la despesa total en protecció social a la UE i, aproximadament, un 13% del PIB. En els propers anys, si no es canvien els sistemes de pensions actuals, aquest percentatge augmentarà considerablement com a conseqüència de l'envelliment de la població. La visió predominant avui és que el pes de la despesa en pensions en el PIB avui ja és molt alt i que un augment posaria en perill la sostenibilitat de les finances públiques dels països de la UE. Per tant, les reformes que planteja la UE tenen com a objectiu reduir el pes de les pensions finançades amb els pressupostos públics en el PIB. Concretament la UE proposa:

- retardar l'edat de jubilació;

- incrementar el nombre d'anys de cotització requerits per al cobrament de la pensió màxima;

- crear fons de reserva específics per finançar transferències futures;

- incentivar el desenvolupament de fons privats de pensions.

Respecte al darrer punt, és interessant destacar el debat actual sobre si els sistemes de pensions s'han de finançar segons el principi de repartiment (les cotitzacions actuals dels treballadors en actiu serveixen per finançar les pensions de les persones jubilades actualment) o el de capitalització (les cotitzacions de cada generació s'inverteixen per al pagament de les seves pròpies pensions en el futur).

Actualment una de les prioritats dels països de la UE i de la UE mateixa és "modernitzar" els sistemes de pensions, entenent per això el desplaçament (almenys parcial) dels sistemes públics de pensions de repartiment per programes de pensions privats de capitalització. El principal problema d'aquesta "modernització" és que exposa el nivell de vida dels futurs pensionistes als riscos dels mercats financers. L'enfonsament recent de les borses de valors i el col·lapse de grans empreses als EUA, en les quals importants fons de pensions havien invertit una gran part de les seves contribucions a la seguretat social dels seus empleats, ha demostrat que els mercats financers no constitueixen una base sòlida per garantir les pensions, atès que les crisis econòmiques poden precipitar molts pensionistes a la pobresa.

Des del punt de vista de la solidaritat intergeneracional, es podria defensar que els sistemes públics de repartiment són més justos, atès que permeten fer les transferències de forma més segura i amb una major equitat social: en cada moment del temps es produeix una transferència de la producció des de la població activa cap als pensionistes amb criteris equitatius que haurien de garantir que els pensionistes poguessin tenir una vida digna. L'envelliment de la població requerirà, per mantenir els nivells de vida actuals dels pensionistes, una major transferència real de producció des de la població activa cap als pensionistes. Si l'economia creix, una part es podrà finançar amb el creixement econòmic.

En un sistema de capitalització privat, en canvi, els ingressos dels pensionistes dependran de l'evolució dels mercats financers i de l'evolució dels fons d'inversió en els quals els pensionistes hagin invertit mentre treballaven.

10. La despesa social a la UE-15
  Tendències en l'àmbit social

A la UE-15, els desenvolupaments socials estan fortament determinats pel procés d'envelliment de la població europea i pels seus efectes en l'ocupació, la política social i les finances públiques. La població de la UE-15 està envellint i, tot i que els països en via d'adhesió presenten una estructura d'edat més jove, l'ampliació no canviarà aquesta tendència. D'altra banda, les famílies són més inestables que abans, les llars més petites, i els fluxos migratoris exerceixen un paper cada vegada més important en l'evolució de la població.

Les tendències recents de l'ocupació mostren que en els propers anys el manteniment de l'oferta de treball dependrà cada vegada més de què s'augmenti la taxa d'activitat a la UE (especialment l'ocupació de les dones i els treballadors de més edat), de la creació de més llocs de treball de qualitat, com també de la dimensió i la naturalesa de la immigració i de la seva integració en el mercat de treball i en la societat.

Pel que fa a les condicions de vida, el 2002, el 78% dels europeus es mostraven contents amb el seu nivell de vida i consideraven la qualitat del sistema sanitari com la principal prioritat de la despesa pública respecte a altres àmbits com l'educació o l'assistència social. Són les persones dels països del nord de la UE-15, els homes, els joves i especialment aquells que tenen un major nivell educatiu, els que expressen més satisfacció pel que fa al seu nivell de vida i de salut.

En l'àmbit de l'evolució de la distribució de la renda, el risc de pobresa i d'exclusió social persisteix i presenta diferències considerables entre els països de la UE-15. No obstant això, aquestes diferències serien molt més accentuades sense els efectes redistributius de les prestacions socials, que permeten reduir les desigualtats de renda entre un 30% i un 40%.

Els avenços tecnològics, especialment els avenços en l'àmbit de la medicina, han possibilitat una millora de l'estat de salut dels ciutadans europeus i un augment de la seva esperança de vida. Aquests desenvolupaments condicionen els sistemes de sanitat, que han de respondre a les necessitats d'una població més envellida. Tots els estats de la UE-15 destinen un percentatge considerable del PIB als sistemes d'assistència sanitària (el 8,4% de mitjana) i la majoria dels estats garanteixen la seva universalitat. Les diferències entre els sistemes sanitaris dels estats membres són considerables però en els propers anys tots hauran de fer front a reptes similars: la seva viabilitat financera, la seva qualitat i accessibilitat, l'evolució de les tecnologies i les teràpies, i l'envelliment de la població.

link a principi de pàgina

  La despesa pública en protecció social a la UE-15

Despesa pública per funcions com a percentatge del PIB de cada estat membre (2001)


Despesa pública per funcions com a percentatge del total per estat membre (2001)

Entre el 1995 i el 2000, el volum total de prestacions socials a la UE-15 ha augmentat en un 9% en termes reals. La despesa pública en protecció social a la UE-15 representa el 18,8% del PIB i el 40% de la despesa pública, sent la primera partida pressupostària a tots els estats. Les diferències entre els estats són, però, considerables. Els països que destinen una menor proporció del PIB a despesa pública són Irlanda, Portugal i Espanya (amb el 9,7, el 13,4 i el 13,5% del PIB respectivament). Els països que més recursos hi destinen són Dinamarca i Suècia (el 24,2 i el 23,9% del PIB).

Dins del conjunt de la despesa social, la partida que té més pes en el conjunt de la UE-15 és la destinada a la gent gran i als supervivents (vídues i orfes), amb un 46,4% del total de prestacions. Aquesta partida és especialment elevada a països com Itàlia i Grècia, amb un elevat percentatge de població de més de seixanta anys. La despesa en atenció sanitària i en subsidis per malaltia és la segona partida social en importància, amb més del 27% de les prestacions al conjunt de la UE-15. La segueix la despesa destinada a la partida de família i fills (8,2%), que presenta grans variacions entre els estats membres (a Irlanda, Luxemburg i Dinamarca concentra al voltant del 13% de les prestacions mentre que a Espanya, Itàlia i els Països Baixos representa menys del 5% de la despesa social). La tercera partida en importància són les prestacions per invalidesa (8,1% al conjunt de la UE-15). La segueixen les prestacions d'atur, amb el 6,4%. Les diferències entre estats pel que fa aquesta partida no reflecteixen les diferències en les taxes d'atur, atès que la durada, la cobertura, i la quantitat de les prestacions d'atur varien considerablement entre estats. Finalment, les prestacions en matèria d'habitatge i exclusió social representen el 3,7% del total de les prestacions socials.

Composició de les prestacions socials a la UE-15, 2000 (% sobre el total)

link a principi de pàgina
  La despesa en polítiques de mercat de treball dels estats de la UE-15

Les polítiques del mercat de treball comprenen les intervencions adreçades als aturats i altres grups de persones que presenten dificultats particulars per integrar-se al mercat de treball o mantenir-hi la seva posició. No obstant això, la despesa assignada a aquestes polítiques no s'ha d'interpretar exclusivament com un indicador de la taxa d'atur d'un país o de la determinació política d'un estat a lluitar contra l'atur, ja que altres factors, com ara la situació demogràfica o el PIB per càpita, també contribueixen a explicar aquests aspectes.

L'any 2000, els estats de la UE-15 destinaven de mitjana el 2,04% del PIB a les polítiques del mercat de treball. Hem de distingir entre polítiques actives i polítiques passives.

Les polítiques actives del mercat de treball concentren a la UE al voltant del 35% de la despesa en polítiques de mercat de treball. Aquestes polítiques inclouen la formació professional, la rotació i el repartiment del treball, els incentius al treball, la inserció professional de les persones amb discapacitats, la creació directa de llocs de treball, com també els ajuts a la creació d'empreses. Les despeses en programes de formació (34,5%) i en creació directa de llocs de treball (27,4%) són les dues categories més importants de la despesa adreçada a les polítiques actives del mercat de treball.

Pel que fa a les despeses passives, que concentren al voltant del 65% de les despeses en polítiques de mercat de treball, tenen com a objecte mantenir i donar suport a les rendes en cas de pèrdua del lloc de treball o de jubilació anticipada.

Les diferències entre estats membres pel que fa a la despesa en els dos tipus de polítiques són també remarcables. Com es pot veure en el gràfic, el Regne Unit, Grècia i Luxemburg són els tres estats que destinen menys diners tant a polítiques actives com passives. En l'altre extrem, Dinamarca, Bèlgica i Suècia són els tres estats que hi dediquen més recursos. Espanya, el país de la UE-15 amb una taxa d'atur més elevada, destina al voltant del 2% del PIB a polítiques de mercat de treball, fonamentalment a polítiques passives, situant-se molt a prop de la mitjana comunitària.

Despesa pública total en polítiques del mercat de treball en % del PIB (2002)

 

link a principi de pàgina