link a Text de suport link a Activitats link a Currículum d'Economia
 Mercat de treball
 Currículum d'Economia del Batxillerat
 
1. Objectius terminals
2. Continguts
3. Desenvolupament dels continguts
4. Objectius didàctics
 
1. Objectius terminals

6. Identificar els factors que afavoreixen l'aparició d'economies de producció a gran escala (o de deseconomies), relacionar aquests factors amb la dimensió de les empreses de diferents indústries (de la comarca, el país, la UE), les tendències a la internacionalització de les grans empreses i els processos d'integració econòmica.

7. Analitzar el mercat de treball de l'entorn, identificar els diferents tipus d'atur (friccional, estacional, cíclic i estructural) i conèixer els efectes del progrés tecnològic i la mobilitat del capital en l'àmbit internacional sobre el nivell d'ocupació.

8. Utilitzar les eines elementals de càlcul (raons, proporcions, taxes de creixement, índex base 100) per comparar, en l'espai i en el temps, dues magnituds o més, el pes d'una magnitud dins un agregat més ampli o la seva variació dins la sèrie temporal. Utilitzar el programari informàtic (fulls de càlcul i bases de dades) com a instrument per al tractament i presentació de la informació econòmica.

19. Valorar el pressupost de l'estat com a instrument de política econòmica i social, distingir els capítols principals dels ingressos i les despeses públiques i reconèixer les causes i les conseqüències del dèficit públic.

 

link a principi de pàgina

 
2. Continguts
Fets conceptuals i sistemes
1. El sistema econòmic.
    1.2. L'activitat econòmica.
    1.3. L'estructura productiva.
3. Mesura de l'activitat econòmica.
    3.1. Indicadors econòmics. Comptabilitat nacional.
    3.2. Distribució de la renda.
6. Economia i sector públic.
    6.1. El pressupost: instrument de política econòmica.
    6.3. Polítiques sectorials.
7. Economia internacional.
    7.4 La internacionalització de l'economia.

 

Procediments

2. Anàlisi de dades.
    2.2. Tractament i representació gràfica de dades mitjançant la utilització de calculadores o programari estàndard (fulls de càlcul i bases de dades).
    2.3 Interpretació i anàlisi de les relacions entre dues variables o més.
4. Comunicació i expressió.
    4.1 Lectura comprensiva de textos econòmics.

 

Valors, normes i actituds
1. Relativisme.
    1.4. Prevenció en la interpretació de les dades estadístiques sobre els diferents indicadors econòmics.
2. Entorn econòmic i social.
    2.1. Interès i curiositat per conèixer i analitzar amb sentit crític i solidari els problemes econòmics actuals.
    2.3. Interès per conèixer societats amb estructures socioeconòmiques diferents de la nostra.
3. Mètode de treball.
    3.1. Hàbit en l'ús de diferents fonts d'informació econòmica com a base per a l'anàlisi de la realitat.
    3.2. Hàbit de lectura raonada i crítica de la informació econòmica.
 

link a principi de pàgina

 
3. Desenvolupament dels continguts

1. La taxa d'activitat, d'ocupació i d'atur a la UE-15.
    1.1. Diferències entre països.
    1.2. Atur femení, atur juvenil i atur de llarga durada.
2. Salaris, productivitat i atur.
    2.1. Productivitat i salaris reals. Diferències entre països a la UE-15 i a la UE-25.
    2.2. La inflació i els salaris: salaris nominals i salaris reals.
3. Nivell de formació, atur i ocupació.
    3.1. Relació entre nivell d'estudis i taxa d'atur entre països.
    3.2. Relació entre nivell d'estudis i taxa d'ocupació entre països.
    3.3. Inversió en R+D i taxa d'ocupació.
4. Qualitat versus flexibilitat en els contractes de treball.
    4.1. Contractació a temps parcial a la UE.
    4.2. Contractació temporal a la UE.
    4.3. Costos i avantatges de la contractació no fixa per als diferents agents econòmics.
5. Despesa pública, protecció social i sistema de pensions.
    5.1. El nivell de despesa pública i protecció social a la UE-15.
    5.2. La problemàtica del manteniment de l'actual sistema de pensions.
    5.3. Mesures per al manteniment del sistema de pensions: pros i contres.
6. Polítiques de foment de l'ocupació.
    6.1. Objectius de la UE en política d'ocupació.
    6.2. Tipus de polítiques d'ocupació: actives i passives.
    6.3. Despesa en polítiques d'ocupació i taxes d'atur a la UE-15.

 

link a principi de pàgina

 

4. Objectius didàctics
  • Conèixer les diferències entre els estats de la UE-15 i de la UE-25 pel que fa a les taxes d'activitat, d'atur i d'ocupació.
  • Comparar els nivells d'activitat i d'atur de la UE-15 amb els dels EUA i el Japó.
  • Observar la relació entre creixement econòmic i taxa d'atur a la UE.
  • Observar la diferent composició de l'atur quant a sexe, edats i durada.
  • Explicar la relació entre salaris i productivitat als estats de la UE-15 i de la UE-25.
  • Explicar la relació entre nivell d'estudis, ocupació i atur als països de la UE-15 i de la UE-25.
  • Observar les diferències en l'estructura de la població universitària, la inversió en R+D i l'ocupació entre els EUA, el Japó i la UE, sent conscient de la importància del treball qualificat i la inversió en R+D per a la creació de llocs de treball en les economies desenvolupades.
  • Reconèixer la incidència de la contractació temporal i a temps parcial a la UE i els avantatges i els costos que aquest tipus de contractació suposa per a les empreses, els treballadors i l'economia en general.
  • Reconèixer els nivells de despesa pública i protecció social en relació amb el PIB als diferents estats de la UE-15.
  • Relacionar els aspectes que poden afectar el manteniment dels sistemes de pensions a la UE-15.
  • Proposar, argumentant els avantatges i els desavantatges, diferents mesures de política econòmica que serveixin per garantir els sistemes de pensions a la UE-15.
  • Conèixer els objectius de la UE en l'àmbit del foment de l'ocupació, tot diferenciant entre polítiques actives i passives.
  • Observar la relació, si és dóna el cas, entre la despesa en polítiques d'ocupació i les taxes d'atur dels estats membres.

 

link a principi de pàgina

 

Orientacions didàctiques

 

link a principi de pàgina