|
||||||||||||||||
Pràctica | ||||||||||||||||
L'objectiu d'aquesta pràctica és descobrir i conèixer els diferents elements expressius que poden integrar la composició d'un pla.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Desenvolupament de la pràctica | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Composició del pla | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A la selecció d'un determinat pla s'afegeix un altre element, la composició, que consisteix a distribuir adequadament els diferents referents que s'han de visionar dins l'enquadrament: persones, objectes, decorats, acció, sensació de profunditat, línia de l'horitzó, moviments, aire, llum, ombres, etc. L'ús que se'n faci haurà d'estar condicionat a la informació que es pretengui transmetre, segons se li vulgui donar un caràcter descriptiu, estètic, narratiu, expressiu, dinàmic o qualsevol altre que s'hagi previst en el guió. Per aconseguir-ho, serà bo conèixer un conjunt de normes comunicatives que caldrà tenir en compte quan enregistrin imatges. Compareu les dues imatges i reflexioneu sobre els aspectes que veureu a continuació. Cal que tingueu present que partim d'un exemple en què ambdós plans són descriptius, i hi ha com a únic propòsit situar l'espectador en el pati enjardinat d'una casa.
La resposta a totes aquestes preguntes és evident, però deixem constància aplicant-hi el conjunt de lleis i normes que tot seguit tractareu individualment per raons metodològiques, tenint molt en compte que quan enregistreu caldrà contemplar-les de manera global. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Llei dels terços | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
La llei dels terços, com ja heu pogut deduir, consisteix a dividir mentalment l'enquadrament de la càmera en terços equivalents, amb dues línies horitzontals i dues de verticals, amb quatre punts d'intersecció que estableixen l'àrea de màxima atenció visual, on habitualment s'acostuma a centrar la nostra mirada en primera instància i que es coneix com la zona àuria.
Però no us penseu pas que això vulgui dir que no es puguin enregistrar mai plans amb elements centralitzats. Com sempre, depèn del valor expressiu que us hàgiu proposat en la consecució del pla. Analitzeu i comproveu ara com s'aplica aquesta llei en plans narratius i expressius, tot relacionant focus d'atenció i espai on se situen. Passeu amb el ratolí per sobre de les imatges següents i cerqueu les línies àuries.
En funció de la distribució que es faci d'aquestes línies àuries la composició dels plans prenen un valor expressiu determinat, contribuint així a suggerir davant l'espectador una o altra sensació.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Profunditat de camp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
La profunditat de camp és la distància que hi ha entre el referent més pròxim i el més allunyat, enfocats dins un mateix enquadrament. Recordeu que les imatges són per essència bidimensionals, un pla amb una altura i una amplada. La sensació de fondària, i consegüentment, tridimensional s'aconsegueix segons com es jerarquitzin els elements dins l'enquadrament.
Fixeu-vos en les imatges següents i penseu en l'efecte visual que us produeix.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L'aire | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L'aire és l'espai que es troba entre el referent i els límits de l'enquadrament (dalt, sota i costats). Com la resta de conceptes, la seva major o menor inclusió ha d'estar en relació amb la informació que es pretén que aporti. És un concepte íntimament lligat amb la llei dels terços.
Heu de tenir molta cura, sobretot quan enregistreu plans narratius i expressius, procurant no deixar mai aire innecessari ni per la part superior ni inferior, ajustant l'enquadrament amb la màxima precisió.
Un altre aspecte que s'ha de considerar és quan algun referent es desplaça pel pla. Observeu i analitzeu les imatges que serveixen d'exemple.
Experimenteu amb un altre exemple, en el qual es produeix també un desplaçament d'un referent, tot reflexionant sobre el significat que aporta l'acció de la primera imatge i el de la segona.
L'aire entre els límits del quadre i els referents ha de respectar un mínim sentit de l'horitzontalitat i/o verticalitat. Compareu els dos plans.
L'aire és un concepte que té a veure també amb la línia de l'horitzó, sobretot quan s'enregistren plans descriptius en què apareixen paisatges. Contrasteu, en els tres exemples, l'efecte visual que es produeix segons el terç horitzontal que es trobi i el centre d'interès predominant de cada imatge.
També cal tenir present l'aire per indicar la direcció en què es dirigeix l'acció del referent. Guaiteu els següents exemples i penseu quins són els millors plans.
És evident que quan enregistreu no trobeu l'enquadrament de la càmera dividit amb unes línies com en les imatges que heu trobat a l'inici d'aquesta pràctica, però sí que és important que ho tingueu present en l'esquema mental per organitzar adientment els diferents referents que puguin sortir-hi segons allò que vulgueu emfatitzar. Així, doncs, i per concloure aquest apartat, recordeu que segons com distribuïu els elements visuals i com els jerarquitzeu, aconseguireu un major o menor equilibri estètic i dinàmic i proporcionareu a l'espectador una informació més o menys clara, coherent, estètica i agradable. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Proposta de treball | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Empesqueu-vos una breu història per explicar amb imatges en moviment. No ha de ser molt llarga, entre quinze i vint segons.
En acabar, visionar els resultats obtinguts en la producció de cada grup i dedicar una estona al debat i a la reflexió col·lectiva, procurant deixar al final d'aquest procés un espai per a les conclusions. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||