Neoclásico : Arquitectura
Lordre i
la claredat són dos elements fonamentals als edificis neoclàssics; es tracta de produïr
al visitant una impressió de solidesa, o estabilitat, ordenada i dautenticitat que
no és solament visual sino que tambè predica un sentit moral; la majoria són
construccions públiques i així expressen la idea de que lEstat que té el poder
daixecar-los és bó pels ciutadans. Lestil
resulta de levolució del barroc francès, molt contingut, de línies rectes, volums
contundents, clarament expressats, volent produïr aquesta impressió de consistència.
Es
difonen gravats, molt especialment de Piranesi, dels edificis romans, que serviran per la
inspiració dels arquitectes. |

PIRANESI (1784): Fundamentos de la Mole Adriana, grabado; en La Antichità
Romane, vol. IV, pl. IX, Paris, Biblioteca Nacional. En Encyclopaedia Universalis
(1975), Paris, Vol. 13, 91. |

PIRANESI (1760): Carceri d´invenzione, pl VII, Paris, Biblioteca Nacional. En Encyclopaedia
Universalis (1975), Paris, Vol. 13, 91. |
Piranesi (1720/78). Piranesi va ser
un arquitecte, escriptor dArquitectura i, sobretot, gravador venecià que va fer
tota la seva obra a Roma; havia estudiat, a més de lArquitectura i la Pintura,
també lescenografia, lart de fer decorats teatrals, donant la impressió de
profunditat.
Va fer
molts gravats de lantiga arquitectura romana que van servir com a estudi pels
arquitectes i amants de les antiguitats darreu; els seus monuments i ruines no
sens presenten com a reproduccions fotogràfiques i són interpretacions on la llum,
lescala (fa les coses molt més grans del que són, fixa-t en les figures del
gravat, que semblen mosques), tot té un esperit que va fer exclamar a Goethe, el gran
escriptor alemany, quan va visitar Roma, que les ruines eren més belles als gravats de
Piranesi que a la realitat.
A més
daquesta obra de documentalista (de fer veure com és Roma als que nola coneixen),
Piranesi va fer Le Carceri dInvenzione (presons inventades): és una sèrie de
gravats sobre uns llocs tancats, molt amples, atravessats per ponts, amb moltes politjes,
cordes, màquines de roda, escales i passarel·les; hi ha unes figures que hi transiten,
quasi bé transparents; és un lloc angoixant, lexpressió insuperable de la idea
que duna presó terrible tenim tots als malsons (mira el gravat): la casa del
càstig on sadministra el dolor físic i psíquic, una mena dinfern sense foc.
La seva popularitat va ser molt gran, anunciant ja lesperit romàntic, i va influir
a artistes i, sobretot, escriptors. |
El Palau és un
dels edificis característics: residència del rei o dalguna autoritat (un bisbe, un
noble) o seu duna institució (ajuntament, museu
). El temple és
tambè important, seguint lesquema de lépoca anterior, amb el frontó i la
cúpula com a elements identificatius més importants o bé volent adaptar al Cristianisme
lestructura del temple clàssic. |
Soufflot, Panteó (1755-92).
Va ser projectat com a temple de Santa
Genoveva però lEstat es va apropiar ledifici per fer-en el sepulcre dels
herois, el lloc sagrat de la Glòria; així, el sentiment patriòtic sha
dexpressar com la religió; aquest fet definirà un dels trets dels nous temps: la
recerca de valors que substitueixin a la Religió (uns ho trobaran en la Natura,
daltres en la Política, encara uns altres en la Ciència
).
El Panteó és un temple molt diferent dels
rococós (compara amb la planta de les voltes de Vierzehnheiligen); és un edifici de
planta centralitzada, fet sobre un esquema de creu grega, és a dir, de braços iguals.
És ampli, precís i harmonios; és molt gran i el visitant es troba petit quan el veu i
quan hi entra, perquè larquitecte ha volgut contraposar la immensitat de Déu amb
la petitesa humana.
El pòrtic té il·lustres precedents,
passant pels Invàlids, encara que aquí la composició està molt més simplificada, per
arribar fins el Panteó dAgrippa. La cúpula corona la façana, suportada pel tambor
que fa una columnata circular, com un tholos (temple circular) grec; entre lun i
laltra hi ha una balustrada i un altre tambor més petit de finestres de dintell
corbat, que fa la transició; com als Invàlids, la cúpula és un element estructural que
forma part de la façana.
Linterior és de línies clara i
serenament traçades, rectes o corbes, però sense lagitació rococó. Tambè ara
els Invàlids i el Panteó Romà segueixen sent un punt de referència i la cúpula, per
dins, té tambè un oculus, que reb la llum des dunes finestres amagades. |
.
SOUFFLOT (1757-1792): Panteón,
Paris. En: JONES (1987), El Siglo XVIII, Barcelona, Gustavo Gili, 48.
SOUFFLOT (1757-1792): Panteón,
Paris. En: Historia del Arte Salvat (1979), Barcelona, Salvat, Vol. 9, 124.
 |
La nova situació que, en política, durà al règim de les
llibertats i en economia a la indústria, encara no ha trobat el seu llenguatge artístic:
caldrà esperar al segle XX perquè sorgeixi un Art radicalment nou. La casa de camp
és ledificació que la burgesia que té èxit als negocis es fa aixecar per fer-ho
saber a tothom, especialment a Anglaterra, amb adaptacions a daltres països (com
les casitas de arriba i de abajo, a El Escorial). Tambè denota el desig de viure en
contacte amb la natura dun grup social obligat a estar a la ciutat pels seus afers (Monticello). El model, sovint, és la Villa Rotonda,
de Palladio.
El
desenvolupament del coneixement farà que apareguin nous edificis:com Museus,
observatoris, jardins botànics
, serà durant la etapa de la Il·lustració.
Tambè
es fa larquitectura escultòrica, aquella que nomès té un caràcter simbòlic,
sense utilitat: portes (com la de Brandeburg, a Berlin, o dAlcalà, a Madrid, arcs
de triomf (com el del Carrusel, a París), columnes commemoratives
, sovint imitant
els models romans.

LANGHANS (1788/91): Puerta de Brandenburgo,
Berlin. En: JONES (1987), El Siglo XVIII, Barcelona, Gustavo Gili, 64.
És
una manifestació de lArt alemany ben diferent de larquitectura rococó;
aquesta porta imita la de lAcròpolis dAtenes, els Propílis; Berlin vol ser
la Nova Atenes, com Paris es presentava com la nova Roma; els governs expressen en
lArt el seu ideal social: auster i de base clàssica, rebutjant els plaers rococós.
Tambè
durant el Neoclàssic, coincidint amb la Revolució, sorgeix lArquitectura
Il·luminista, presentant-se projectes dedificis públics, amb alguna utilitat o
clarament simbòlics, que mostren, en la seva estructura, formes arquetípiques, com
lesfera, larc de mig punt o el rectangle, donant a aquests elements, usats
habitualment pels arquitectes dinspiració clàssica, un caràcter irreal. |

BAYARD (FOTOGRAFO): La Madeleine, de Vignon, Paris. En: NEWHALL (1982), The
History of Photography, New York, MoMA, 57.
Vignon, Temple de la Madeleine (1806-42).
Napoleó
volia construir un lloc per fer un culte patriòtic a la Glòria, però ledifici va
acabar com a temple cristià. Napoleó havia elegit un projecte que li semblava prou romà
(ell seria el Cèsar de la nova Roma que era França) i prou pagà (volent deixar de banda
la religió), inspirant-se directament en un temple clàssic, fent un nou Partenó,
seguint el model dels temples de la Magna Grècia, al Sud d'Itàlia, com el de Paestum:
aquesta idea no serà original i edificis així els tindrem a llocs molt variats.
La
diferència fonamental amb el temple clàssic és de dimensions i dus. El temple
clàssic nomès ha de contenir la imatge del déu, mentre que el cristià aplega
lassemblea dels fidels pel que ha de ser més gran.
Napoleó
volia trencar amb el Vell i fer un món Nou però, per dur endavant la seva obra, es creu
obligat a buscar el model en el passat antic idealitzat.

Templo de Hera (550 a. C.), Paestum.
En:PAPAIOANNOU (1988), The Art of Greece, New York, Abrams, 192.
|
BOULLÉE (1788), La Biblioteca, Paris, Cabinet des
Estampes, Biblioteca Nacional. En: ENCYCLOPAEDIA UNIVERSALIS (1975), Paris, Vol.
13, 995.Boullé (1728-99).
Arquitecte
i filòsof de lArquitectura que, en els seus gravats, presenta uns espais
arquitectònics purs, teòrics, tant que resulten irreals.
La
Biblioteca és el lloc que contè tota la Saviesa; més i més prestatges de llibres
ofereixen la globalitat del coneixement, i allà hi ha els lectors, els savis, com
formigues al costat del cos de la Saviesa; lestructura simètrica de lespai es
cobreix amb una volta sostinguda per innumerables columnes, com ho són els llibres,
decorada amb casetons; la simetria queda reforçada per la finestra cenital, oberta al
mig; aquesta coberta, construïda sobre dues paral·leles es projecta cap el fons, com un
infinit.
Simetria,
espai, infinit, saviesa, grandesa i petitesa es combinen i confonen per expressar,
visualment, el concepte pur de totalitat o universalitat.
Però
el Món Clàssic no aconterarà a tothom com a font dinspiració i es buscarà una
altra que doni més llibertat: la natura duna part, creant espais pintorescos (com
els jardins), que semblen sortits dels paisatges de Claudi Lorena (pàg..); a més hi ha
el gust per les ruines, pel que tenen de pintoresc i fins i tot sen construeixen;
daltra part el xinesc és un exotisme que dona més espai a la imaginació que el
clàssic. |

LAUGIER (1755): Alegoría de la Arquitectura,
grabado de Essai sur l'Architecture. En: RODRÍGUEZ (1996): Del Neoclasicismo
al Realismo, Madrid, Historia16, 45.
Tambè
es construeixen cabanes per aillar-se als jardins i, a Anglaterra, es torna al Gòtic
(moda que sestendrà pel món de cultura europea) durant tot el XIX.
Es vol
pensar en l'Arquitectura primigènia, la primera que es va fer: la casa dels nostres
primers pares, la que seria més natural; i es pensa que el Gòtic, amb els seus pilars i
arestes de volta, com troncs i branques d'arbre dins d'un bosc, és el model més natural. |
En el fons, en
aquesta recerca duna altra tradició, hi ha el sorgiment del nou sentiment històric
i nacionalista, amb la represa de la consciència de lEdat Mitja, que havia estat
oblidada per bàrbara des del Renaixement, i el desig de fer present un sentiment on el
misteri (la fe) es pugui expressar millor que amb els motllos clàssics, tan racionals (la
raó). |
|