L'espectacle

Amb l'espectacle D'òpera, Joan Font (Comediants) ens apropa, d'una manera original i divertida al món de l'òpera:

Una noia, en el seu afany de trobar un local abandonat on poder celebrar, juntament amb els seus col·legues, una festa màquina, s'aventura dintre d'una mena de magatzem que ha estat tancat durant molts anys. Allà es troba, de manera sobtada, amb un curiós i teatral personatge, Vivace. Aquest li explicarà que és l'encarregat de guardar aquell magatzem amb els tresors de l'òpera. La noia, molt afeccionada a la música i coneixedora de les noves tendències musicals (Techno, Trip-Hop, Ska, Progressive, etc.), una vegada superat l'ensurt de la inesperada trobada, manifesta a Vivace el seu desconeixement sobre òpera; desconeixement, per altre banda, similar al de Vivace sobre les noves tendències musicals.

Davant la curiositat de la noia, Vivace no dubtarà en desvetllar-li els secrets de l'òpera d'una manera apassionada, entusiasta i alhora entenedora. Li parlarà del naixement de l'òpera, de les emocions a l'òpera, de la veu, dels instruments musicals, de les històries que expliquen les òperes i de moltes coses més relacionades amb l'òpera en particular i amb la música en general. Per guiar a la noia en aquest viatge de descoberta a través del món de l'òpera, Vivace, no escatimarà esforços i de forma, gairebé, màgica il·lustrarà les seves explicacions amb fragments de diverses òperes. La noia, per la seva banda, fascinada amb el que va descobrint no deixarà de transmetre a Vivace el seu entusiasme per la música del moment, que ella tan bé coneix i gaudeix.

Inici Cercador a D'Òpera fllinares@pie.xtec.es Gran Teatre del Liceu D'Òpera

Joan Font (Comediants), amb aquest espectacle, preten apropar o, potser més aviat, provocar en el públic jove, l'emoció en la descoberta de l'òpera. L'eix vertebrador de l'espectacle és l'òpera i tot el que l'envolta, però la història que s'explica tracta la música amb majúscules mantenint una actitud conciliadora pel que fa a la diversitat de gustos i tendències musicals. La música ens pot fascinar, ens pot emocionar, ens pot atrapar, ens pot fer moure, ens pot fer gaudir, però hi ha molts tipus de música, hi ha molts géneres, hi ha molts estils i, sovint, s'ha de seguir un procès d'assimilació. El que és important és conèixer, escoltar, sentir, descobrir la música: l'òpera, el jazz, el rock, etc., que tothom ho conegui, que tothom pugui gaudir i que, després, cadascú esculli. No podem demanar al públic jove que ens escolti si nosaltres no els escoltem. L'autor de l'espectacle, Joan Font, ho enten així i posa damunt l'escena dos personatges que, en certa manera, representen dos mons diferents: Vivace, melòman apassionat, gran amant i coneixedor del món de l'òpera; personatge intemporal però que potser, d'entrada, ens arrosega a un temps passat. La noia, jove, dinàmica, vital representativa d'un present que s'escapa directe al futur. Ella, també gaudeix intensament amb la música i coneix i viu les noves tendències musicals. Vivace i la noia però, tenen un denominador comú: la seva passió per la música. Podrem comprovar, al llarg de l'obra, que el fet que les experiencies, coneixements i gustos d'ambdós personatges puguin ser força diferents no impedirà que es produeixi un intercanvi, una mena de contaminació musical que enriquirà en gran mesura els dos personatges i de retruc a tots nosaltres.

Fragments d'òpera que apareixen a l'espectacle seguint l'ordre d'aparició:

1. La Traviata - Giusseppe Verdi (1813-1901). Preludi. Acte 1r.
2. Eurídice - Jacobo Peri (1561-1633). Ritornello Strumentale. Escena V
3. Orfeo - Claudio Monteverdi (1567-1643). "Lasciate i Monti", Cor de Ninfa e Pastori. Acte 1r.
4. Dido y Eneas - Henry Purcell (1659-1695). "The Sailor's dance". Acte 3r.
5. Don Giovanni - W. A. Mozart (1756-1791). "Giovinette che fate all'amore".
6. La Damnation de Faust - Hector Berlioz (1803-1869). "Marche Hongroise".
7. L'italiana in Algeri - Gioacchino Rossini (1792-1868). Final del 1r Acte.
8. Carmen - Georges Bizet (1838-1875). "Habanera".
9. Rigoletto - Giuseppe Verdi (1813-1901). Quartet "Bella figlia dell'amore".
10. Orfeo ed Euridice - Christoph Willibald Gluck (1714-1787). "Che farò senza Euridice".
11. Turandot - Giacomo Puccini (1858-1924). "Amore, vita, eternità".
12. L'elisir d'amore - Gaetano Donizetti (1797-1848). Selecció.
13. La Traviata- Giuseppe Verdi (1813-1901). "Brindis".