IES
Cristòfol Ferrer
4t ESO A TECNOLOGIA |
El
trànsit aèri
|
|||||
Autors:Marina i Bouchera | ||||||
|
Organització del trànsit aèri
Transport aèri: Es considera transport aeri a tota activitat la
fi de la qual sigui el trasllat de passatgers o càrrega mitjançant
una aeronau, d'un lloc a un altre. En aquesta categoria es conten l'avió,
helicòpters i globus aerostàtics. El transport aeri és
la modalitat més regulada en el globus terrestre, arran de la II
Guerra Mundial, la majoria dels països del món van subscriure
el Conveni de Chicago en 1944 on es van posar les bases de les regulacions
del transport aeri. El transport aeri és el més segur de
tots els tipus de transport. Els avenços de la navegació
aèria, de les telecomunicacions i de les facilitats electròniques
han permès que l'aviació hagi progressat meravellosament.
El primer vol d'un avió es va fer en 1904 pels germans Wright i
cent anys més tard, l'home pot sortir a l'espai exterior i visitar
altres planetes amb naus no tripulades. (Veure OACI). El transport aeri pot tenir fins civils o militars. Dintre de l'àmbit civil, s'ha desenvolupat un model de negocis basat en línies aèries que presten el servei de transport de passatgers o càrrega, amb objectius comercials i que comunament s'esmenta com la indústria aèria, o més específicament, la indústria aerocomercial. El transport aeri de càrregues s'està desenvolupant a un ritme creixent en els últims anys. Avui en dia existeixen companyies especialitzades exclusivament en aquest tipus de transport. L'IATA (Associació per al transport aeri internacional) ha simplificat la utilització de documentació per exportacions via transport aeri, ha unificat tarifes i les condicions de transport. La característica més important d'aquest tipus de transport és la rapidesa, que el converteix en un mitjà de transport insubstituïble per productes periples (peix, flors, etc.) i per mercaderies d'alt valor. Una mercaderia d'Espanya a Mèxic pot trigar 4 setmanes en vaixell o 1 dia per avió. El document de transport aeri és l'AWB. Els AWB són emesos per les companyies aèries en jocs de tres originals i com a mínim sis còpies. L'AWB no dóna dret sobre la mercaderia però sí a reclamar-la. Generalment és nominatiu, per tant no endossable i no negociable. El document així ho indica generalment "Not negotiable Air Waybill". Porta la signatura del transportista o el seu agent i una data d'expedició. Si l'AWB l'emet un transitori en comptes d'una companyia aèria regular, llavors l'AWB s'anomena "House" (HAWB). Control del tràfic aeri: El servei de control del tràfic aeri, també
conegut per les seves sigles en anglès ATC (Air Tràffic
Control) es presta pels països signants del tractat de Chicago que
van donar origen a la creació de la OACI/ICAO en els termes especificats
per les normes d'aquesta organització internacional. La navegació aèria: La navegació aèria és el conjunt de tècniques i procediments que permeten conduir eficientment una aeronau al seu lloc de destinació, assegurant la integritat dels tripulants i passatgers i dels quals estan en terra. La navegació aèria es basa en l'observació del cel i el terreny i en les dades aportades pels instruments de vol.
Regles
del vol visual i instrumental: Depenent de les condicions mínimes de visibilitat, distància als núvols, i del tipus d'Espai aeri travessat existeixen dos conjunts de regles d'obligat compliment: les Regles de vol visual (visibilitat major de 5NM o 8 Km. i sostre de núvols per sobre dels 1500m.)) les Regles de vol instrumental (opera mitjançant instruments). Els avions de línia, per raons de seguretat, operen solament sota les regles de vol instrumental, independentment de les condicions meteorològiques. L'element responsable en terra de la navegació aèria és el control de tràfic aeri, recolzat en la informació proporcionada pels pilots i pels sistemes de radar. APP (control d'aproximació) El treball consisteix a controlar, amb equips de radar, les aeronaus que arriben o surten de l'aeroport. Amb el procediment d'aproximació, es permet que una aeronau completi totes les fases des que rebi l'autorització d'iniciar el procediment d'aproximació fins que pugui aterrar visualment. El controlador s'encarrega del control de les aeronaus en les fases d'espera, aproximació, sortida i arribada, i és el nexe d'unió entre el control en vol (ACC) i el control de aeródromo (TWC). Algunes de les funcions que es realitzen són les següents: · Aprovar la sortida d'aeronaus del aeródromo. · Mantenir les aeronaus «en espera» abans d'aterrar. · Desenvolupar el procediment d'aproximació. Regles
del vol instrumental: El controlador que desenvolupa aquest treball té al seu càrrec el tràfic aeri que evoluciona en les proximitats de l'aeroport i qualsevol desplaçament que es realitza per la pista, carrers de rodatge i àrees de maniobra. El treball es realitza en condicions visuals i amb dotació de radar en alguns aeroports. Algunes de les funcions que es realitzen són les següents: · Notificar l'autorització de rodatge mitjançant instruccions precises per a determinar la via de rodatge. · Determinar la pista que s'ha d'utilitzar i autoritzar l'enlairament mantenint les distàncies reglades. · Autoritzar l'aterratge proporcionant informació sobre vent, condicions, etc. · Realitzar notificacions d'alerta El controlador que desenvolupa aquesta activitat controla les aeronaus que operen en condicions de vol «en ruta» i exerceix el control des que les aeronaus li han estat transferides pel APP fins que les torna a transferir a aquest servei de control. El control d'àrea està dividit en zones i rutes. Es proporciona a l'aeronau la ruta per la qual ha de volar i es manté la distància entre les aeronaus vigilant la seva seguretat. Regula i ordena el tràfic ja que té compte variables com la disponibilitat de rutes o la previsió de capacitat dels aeródromos. També recapta informació rellevant per al vol.
http://www.youtube.com/watch?v=45_CZ8McJvk http://www.youtube.com/watch?v=tIk4AA36IY4&mode=related&search
|