Tornar pàgina principal
 El procès d'aprendre a llegir

L'aprenentatge de la lectura en els grups de persones Neolectores suposa algunes dificultats. D'un banda, l'automatització de la descodificació és un procés lent i acostumen a repetir una i altra vegada els mateixos errors. d'altra banda, una vegada aprenen mínimament a descodificar sembla que l'únic que els cal és pràctica però no sempre disposem de temps suficient per llegir individualment amb cada persona.

A continuació, aprofundirem en aquestes dues qüestions i en Anàlisi de la lectura d'un text  y  correcció de la lectura suggerim alguns recursos didàctics.

 Respecte al tema de l'automatització de la lectura,  partim de la base que els dos principals procesos que realitzem quan llegim són:


Les persones que tenen automatitzada la lectura fan servir bastant la predicció, però sembla que durant el procés d'aprenentatge, és a dir,  quan el procés no està automatitzat és més important  la descodificació.

PROBLEMES EN L'APRENENTATGE

 1. Persones que es centren massa en la descodificació.

Es, potser, el problema amb què ens trobem més sovint. Aquestes persones tenen dificultats per descodificar però, sobretot, tenen dificultats per entendre el significat de la paraula que estan llegint. Com moltes vegades elles mateixes diuen: "les cuesta juntar las letras".

Exemples:
En el text hi ha escrit: "Ingredientes" i  Rosa dubta per llegir "In" i per llegir "gre", finalment llegeix: Inguedientes. Tot i haver descodificat parcialment bé la paraula no entén el seu sentit ni tampoc el prediu.

2. Persones que "prediuen"   massa.

Aquestes persones tenen molts problemes per llegir correctament perquè molt sovint  prediuen paraules que no estan escrites en el text. Al contrari de les persones que només es centren en la descodificació, cada vegada que tenen un problema pretenen "endevinar" què posa sense comprovar si s'adiu amb les lletres que hi ha escrites.

Exemple:
En el text hi ha escrit: "frío" i Maria llegeix: "frito". S'imagina allò que està escrit sense comprovar que s'adigui amb les lletres que estan escrites.

Les dificultats en la descodificació que observem més feqüentment són:

Tornar pàgina principal