MODELATGE METACOGNITIU
Com hem vist, la lectura és una activitat cognitiva complexa, sobre tot quan es tracta d'ensenyar l'ús estratègic d'aquest procediment. Si els aprenents tenen la possibilitat de que un lector expert, els ajudi a adonar-se del conjunt d'activitats que comporta el procés de llegir, poden comparar-lo amb el seu propi procés i prendre consciència de la seva actuació davant d'un text.
Aquest modelatge
que fa el lector expert, facilita a més d'aquesta presa de consciència
de propi procés lector, dona a conèixer els possibles procediments
útils per a resoldre els problemes de comprensió, doncs, l'expert
també s'enfrontarà a problemes de comprensió, també
s'equivocarà i en resoldre aquests problemes i errors, donarà
a conèixer als alumnes exemples de procediments vàlids per a superar-los.
Això és molt important per aconseguir ajudar a l'alumnat a construir
l'autoconcepte positiu que com diu Solè (1993)
tindrà una gran repercussió en la motivació de l'aprenent
i en que possibiliti nous aprenentatges.
Així la
seqüència metodològica proposada per Pérez
Cabaní (1998), estableix que en un primer moment la guia del professor
és molt pautada, controlant ell, el procés de presa de decisions.
A partir d'aquesta primera fase de presentació de l'estratègia
d'aprenentatge, el docent va compartint la responsabilitat amb els alumnes a
partir del diàleg i la negociació sobre quins procediments utilitzar,
com, en quines altres condicions. Així, iniciarà un procés
de pràctica guiada, i en contextos variats, que possibilitin l'aprenentatge
més comprensiu. A partir d'aquí, la disminució progressiva
de les ajudes i pautes del docent, que anirà cedint el control de l'activitat
a l'alumnat, possibilitarà l'ús estratègic dels procediments
de forma autònoma. Al final de la seqüència metodològica,
la presa de decisions recau per complert en l'alumne.
![]() |
![]() |
![]() |