|
A
partir dels principis psicopedagògics de la perspectiva
constructivista dels processos d'ensenyament/aprenentatge, han
sorgit propostes validades per nombroses investigacions, i que tenen
en compte els mecanismes que intervenen en l'adquisició del
procés de la comprensió lectora. Totes aquestes propostes
parteixen de considerar la lectura com una activitat complexa que
s'ha d'ensenyar en situacions contextualitzades i significatives,
i que no té a veure amb la pràctica d'exercicis amb
l'objectiu de treballar habilitats i subhabilitats necessàries
per al procés lector, com tasques de lateralitat, estructuració
espacial, seriacions, que fins ara s'havien considerat prerequisit
imprescindible per a esdevenir un lector "eficaç".
La
proposta per treballar els procediments vinculats amb la comprensió
lectora, que pretén aquest projecte, s'ha fet a partir de
la consideració de que l'àmbit escolar ha de facilitar
l'accés a situacions de lectura variades i funcionals, a
partir de materials i activitats de lectura diversificat, que els
hi permeti construir interpretacions d'allò que llegeixen,
a partir de diferents objectius de lectura (Castellò,1998,
Solé,1998). Ensenyar estratègies de lectura a l'aula
requereix una planificació de com ensenyar als alumnes a
planificar, regular i avaluar el seu propi procés de comprensió,
que garanteix la cessió dels control del procés cap
a l'alumne. I de dissenyar les activitats per abans, durant i desprès
de la lectura. Tot això, no hauria de ser tasca exclusiva
dels professors/es de l'àrea de llengua, sinó que
s'hauria de donar un tractament més transversal de l'ús
dels procediments lectors en el currículum, donat el seu
caràcter instrumental.
D'aquestes
propostes, hi ha tres que em semblen que s'adeqüen més
a l'àmbit escolar, i concretament al Cicle mitjà.
Les possibilitats reals de dur-los a terme són moltes, doncs
s'adapten molt a aquest nivell educatiu, i es poden dur a terme
a qualsevol àrea del curículum, per a qualsevol situació
de lectura a l'aula.
|