|
Fins
ara hem vist una sèrie de procediment pictòrics
que empraven els materials, utensilis i suports segons procediments
tradicionals. La finalitat de l'ús d'aquestes tècniques
consisteix en acabar fent una imatge dins de l'espai limitat
pel suport, imatge que tindrà un caràcter figuratiu,
hi podrem identificar referències reals, o serà
una composició abstracte, utilitzarà les formes
i els colors per a crear una imatge autònoma que directament
no farà referència a res real.
Aquesta
autonomia de les pintures abstractes farà que tinguin
molta més valoració les qualitats dels materials
pictòrics i també les sensacions i impressions
que aquests puguin suscitar. És a partir d'aquí
quan es comença a experimentar molt més amb el
material pictòric i es veu la necessitat de trencar amb
l'ús tradicional de les tècniques pictòriques.
Com també passà amb el collage es comencen a barrejar
procediments i a introduir nous materials que, barrejats amb
la pintura, es disposaran sobre el quadre. Materials que ampliaran
les possibilitats per aconseguir textures, per fer la superfície
del quadre més rugosa i ampliar les possibilitats per
manipular la pintura. Inicialment s'incorporen càrregues
a les pintures: es barrejaran amb sorres, pols de marbres, fent
que la simple pinzellada ja tingui una qualitat més rugosa
i que la textura sigui més gran i perceptible. Progressivament
s'hi aniran incorporant d'altres materials: robes, teles sobreposades,
saca, cordills
. L'experimentació no s'aturarà
aquí i els artistes començaran a jugar amb el
mateix suport. Es talarà, s'esquinçarà
la tela o es foradarà o s'hi faran cosits. Un dels moviments
artístics exponents d'aquest procediment serà
l'Informalisme, que tingué una gran repercussió
a Catalunya.
Antoni Tàpies, Arc blanc, 1961. Procediment
mixt sobre tela. 100x81 cm. Martha Jackson Gallery, Nova York.
S'ha
anomenat informalisme a aquell art contrari a la forma, però
que atribueix importància a la matèria pictòrica,
als matisos de color, als valors tàctils de la superfície,
a les mateixes qualitats i característiques del suport.
El terme d'Art Informel o també d'Art Autre
va ser encunyat pel crític francès Michel Tapié
i es posà en circulació el 1951. Dos dels artistes
exponents d'aquesta via serien Fautrier i Jean Dubuffet, interessats
ambdós per la textura i els aspectes tàctil de
la matèria. A Catalunya i a la resta d'Espanya l'informalisme
arrelà amb força.
Els
informalistes utilitzaran tècniques com el grattage,
el frottage, el collage o tècniques d'estampació
directe. També barrejaran la pintura amb resines, sorra
i d'altres materials per a fer-la més consistent i manipulable.
L'aplicaran amb pinzellades gruixudes o empastant-la fent servir
l'espàtula per a fer-hi textures. En les obres informalistes
fa l'efecte que els diferents materials han tacat la superfície
de la tela, l'han embrutida amb restes de diverses substàncies.
A vegades semblen petits fragments de paisatges, de murs o de
superfícies envellides, on el temps ha anat desgastant
i tacant la superfície. L'ús de tonalitats fosques
i terroses intensifica aquesta sensació. També
és característic d'aquestes obres l'empremta gestual,
l'aplicació directe, instantània i fins i tot
accidental dels materials, el gest compulsiu i directe per arribar
a la taca o a l'estripada. En algunes obres s'empren símbols
(una creu, un cercle) i en d'altres apareixen elements figuratius
però sempre transformats o conformats pel material.
En
els informalistes hom pot observar una certa estètica
del brut, del malbaratament, del desgast, de la destrucció
i l'erosió. Una preeminència pels materials vells
i pobres, i també pel pas del temps.
Entre
els artistes més destacats podem destacar a Jean Fautier,
Jean Dubuffet, Lucio Fontana, George Mathieu, Antoni Tàpies,
Joan-Josep Tharrats, entre d'altres.
"L'informalisme,
des de la seva concepció netament nihilista del
món, reflecteix un desassossec profund, i, això
no obstant, prova, encara que sigui desesperadament, d'agafar-se
a alguna cosa tangible: la matèria de l'obra artística.
Tot donant un valor decisiu a les qualitats de la textura,
els artistes informalistes aconsegueixen subratllar el
caràcter material de les seves realitzacions. Formes,
colors i composicions depenen del tot de la textura, i
la converteixen en autèntica protagonista, capaç
d'expressar un ampli repertori d'emocions. Taques emergents,
gests d'un intens vitalisme, solcs d'insòlita profunditat
que semblen ferides fetes a la matèria inerta,
colors preferentment neutres i superfícies rugoses
i mats impregnen amb la seva presència el món
informalista."
Lourdes Cirlot, "La
pintura informalista a Catalunya" dins del catàleg:
Informalisme a Catalunya.
Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura,
1990, pàg. 9
|
"Cofundador del grup
barceloní Dau al Set el 1948, Tàpies reacciona
contra la plàstica oficial de tipus acadèmic
per experimentar amb les noves tendències contemporànies.
Les primeres obres reben la influència del surrealisme,
sobretot de Klee i de Miró, però ràpidament
incorpora la tècnica de l'assemblage. Antoni Tàpies
se sent especialment atret per la pintura matèrica.
Aquesta pintura defineix la preeminència de la
matèria com a principal raó del quadre.
El missatge és la matèria mateixa. L'essència
del fet estètic la troba l'artista en la seva pròpia
realització material. Aquests materials són
presentats en la seva pròpia textura i ell els
manipula, els ordena, però no els embelleix.
Els materials que utilitza són homogenis: làtex,
pols de marbre, arenes aquàtiques, vernissos sintètics,
teixits, cordes, cartrons, materials usats i inservibles,
de desfeta. Són com si fossin fragments de destrucció,
símbols també del pas del temps. Mentre
que alguns d'aquests materials presenten textures consistents,
altres transmeten una sensació de frescor i lluminositat.
Les incisions que hi fa són com uns talls, com
unes ferides. Valora el relleu i sol alternar el ple amb
el buit, la part positiva amb la negativa. Els senyals
d'empremtes humanes produeixen una sensació de
dolor pregon. Els colors de les obres acostumen a ser
sobris i foscos: ocres, grisos, negres, encara que utilitza
també el blanc. Aquesta pintura és el camí
per expressar l'angoixa en un món poc esperançat.
La tècnica és espontània, intuïtiva.
Conscientment renuncia a la perspectiva i al realisme
perquè falsegen la realitat autònoma de
l'obra d'art. amb la pintura matèrica es fa difícil
de distingir entre art figuratiu i art abstracte."
VVAA. Història de
l'Art. Barcelona: Editorial Teide, 1989. Pàg. 336.
|

1. Marc i sac, 1973. 114x155
cm. col. Particular, Barcelona.
2. Capsa de cartró ondulat desplegada, 1963. Cartró
plastificat sobre tàblex, 81x61 cm. Sala Gaspar, Barcelona.
3. Tela nuada, 1969. Procediment mixt sobre tela. 114x146 cm.
Martha Jackson Gallery, Nova York.
4. Creu de paper de diari, 1946-47. Tintes i encolat sobre paper.
39,5x31,5 cm. Col. Particular, Barcelona.
5. Capsa de cordills, 1945-46. Cartró i cordills. 48x40
cm. col. Particular, Barcelona.
6. Pintura lligada, 1964. Procediment mixt, cordes sobre tela.
100x80c,. Martha Jackson, Gallery.
|
|
|