Glorieta i Serra del Pou des del Remei

Altres informacions

1. Interès de l'itinerari
Un itinerari molt interessant de les muntanyes de Prades és visitar els engorjats del Glorieta. Una possibilitat és sortir des de l'ermita del Remei (Alcover), pujar a la serra del Pou pel santuari de les Virtuts, visitar el poblet de l'Aixàviga i baixar la vall del riu Glorieta. És un itinerari molt variat, amb trossos de vegetació força exuberant, sobretot a la Serra del Pou, amb d'altres més secs, com als voltants de l'ermita del Remei i altres d'abruptes, com la part alta del Glorieta, que es pot considerar el punt més atractiu de tot el recorregut. Com a punts concrets d'interès hi ha: el santuari de les Virtuts, el mirador del cim de la Serra del Pou, el poblet de l'Aixàviga, la Nevera, els engorjats del Glorieta i els gorgs que aquest riu forma al seu naixement. Tot plegat fa aquest itinerari altament recomanable. Veure fotos

2. Aproximació
Situats a Alcover (veure itinerari 1-AC), anem en direcció a Mont-ral. Abans de sortir del poble d'Alcover trobem un trencall a mà esquerra amb la indicació "Ermita del Remei", que hem de seguir. Després de 2,5 Km hi haurem arribat. Davant de l'ermita hi ha una esplanada on es pot aparcar molt bé.
3. Característiques tècniques
Durada: 4:50 hores.
Desnivell: + 620 m.
Distància: 15,600 Km
Dificultat: F-2, T-1.
4. Recomanacions
Potser és un itinerari una mica dur en ple estiu, perquè està situat en terres caloroses i no es puja a gran altitud; això no obstant, té l'atractiu de permetre's una remullada al riu, d'aigües netes. Per beure només he trobat un punt d'aigua, que suposo que és potable tal com em van assegurar en el poble: una aixeta a la font de l'Aixàviga.

5. Descripció del recorregut

Ermita del Remei - Santuari de les Virtuts - Serra del Pou - L'Aixàviga - Nevera del Muster - Engorjats del Glorieta - Fonts del Glorieta - Ermita del Remei.

Ermita del Remei. 0:00h; 345a. Sortim des de l'esplanada de davant de l'ermita de la Mare de Déu del Remei en direcció Oest per una pista que va planejant cap a la vall del Glorieta, deixant un trencall a la dreta. Al cap de 7' es deixa un trencall a l'esquerra, que va cap al fons del Glorieta i al mas de Monravà. Una estona després a mà dreta hi ha una pista, que deixem, per continuar planejant. Al cap de 13' més s'arriba al Glorieta, que es travessa, a gual. Abans de travessar-lo hi ha un camí, a la dreta, que porta als Molins Nous pel marge esquerra del Glorieta, però que no he seguit i no sé com està. Després de passar el Glorieta es puja suaument entre uns camps d'avellaners.

Trencall. 0:25h; 400a. No fa ni tres minuts que hem passat el Glorieta quan ens trobem amb aquest trencall, que pot passar molt fàcilment desapercebut. Cal, doncs, estar atents quan arribem al final del camp d'avellaners que tenim a mà esquerra, perquè la pista continua recte, però nosaltres la deixem. Passant per la renglera superior dels avellaners d'aquest camp, girem a l'esquerra sense camí aparent. El senyal més clar és un furgoneta Citroen 2CV abandonada, on hi ha un petit senyal i la inscripció "les Virtuts". Quan s'acaba el camp, apareix el camí, que puja cap a la dreta (NO). Seguim aquest camí, amb força revolts. Aviat s'enfila en un petit grau, deixant una pista antiga i abandonada. Tampoc no hem de fer cas d'alguns corriols carboners igualment abandonats.

Cruïlla. 0:50h; 475a. Al cap de 25 minuts trobem un camí que ens ve de l'esquerra. Continuem pujant, i al cap de poc veiem a l'altre costat d'una cinglera el santuari de les Virtuts. Per arribar-hi cal donar la volta a la cinglera i després baixar una mica cap a la dreta.

Santuari de les Virtuts. 1:10h; 660a. Aquest santuari es troba sobre un barranc. (Cal tenir present que està mal situat al mapa de les Muntanyes de Prades del Centre de Lectura, 1998). És un bon lloc de descans i de contemplació, però l'edifici és en ruïnes i només queden algunes parets. Sortim del santuari en direcció NW, per un camí amb vagues senyals vermells, que no sé d'on vénen i que abandonem de seguida. Potser es tracta d'un antic camí que l'amo de Mas de Tinet ens va dir que anava de les Virtuts cap al Grau del Mal Pas, però que estava abandonat i que no vam saber veure enlloc. Poc després deixem una pista i anem a sortir a un camp, que seguim per la vora de baix. Al final el travessem i per la vora de sota d'un altre camp anem a parar a una pista. Al final d'aquests camps, a mà esquerra, per la part alta, es veu una barraca o casa, que deu ser el mas de Maseter o algun corral de la casa.

Pista. 1:17h; 700a. Seguim la pista cap a la dreta, en lleugera baixada. Al cap de 10' arribem a Mas de Tinet, bonica masia. 2' després hi ha una pista que baixa a la dreta (tampoc no sé on va) i un altre minut després una font força abandonada i d'on no hi ha manera d'agafar aigua. Aquí s'acaba la pista i continua un camí que puja al Grau del Mal Pas. Anem seguint aquest camí, força bo. Al cap de 4' hi ha una bifurcació.

Bifurcació. 1:33h; 730a. A la dreta (NW, 730a) baixa un camí cap al Glorieta, que és el que hem descrit a l'itinerari Glorieta i Serra del Pou des de Mont-ral. Per tant, a partir d'ara seguirem aquest itinerari, que agafem al punt 0:50h.

It. Glorieta des de Mont-ral fins a la cruïlla del gual del Glorieta. 3:15h. Quan s'arriba a la bassa que hi ha als plans, en lloc de tirar a la dreta per anar a passar el Glorieta, continuem recte avall, seguint els senyals blancs i grocs. De totes maneres és del tot recomanable desviar-se una estona per anar a contemplar els gorgs si no volem perdre'ns la part més bonica i interessant de l'itinerari.

Un cop ben satisfets, retornem a la cruïlla i seguim, com dèiem, avall per un camí força bo i clar, però amb una bona pendent fins als Molins Nous. Haurem passat al costat d'una conducció d'aigua i d'una central elèctrica abandonada. Poc després arribem a una pista que ens condueix a travessar el Glorieta. Anem seguint aquesta pista, pel costat esquerra del riu. Al costat dret queden els Molins Nous. No fem cas d'algunes pistes que s'obren a costat i costat i després d'una bona estona arribem a la cruïlla que havíem agafat al costat dels avellaners. A partir d'aquí ja només es tracta d'anar a recuperat el cotxe.

Ermita del Remei. 4:50h. Final itinerari.

6. Data
Itinerari fet el 28-XI-2002 amb els meus companys RR i XL.

7. Mapes útils.
El millor mapa sembla que és el Mapa excursionista Muntanyes de Prades 1:30 000 de l'ICC i el Centre de Lectures de Reus. L'edició que he fet servir és la de 1998. Però cal tenir en compte les observacions que he fet al recorregut.