La col·lecció d'animals dissecats

PER QUÈ TENIM AQUESTA COL·LECCIÓ D'ANIMALS DISSECATS A L'ESPIGA?

Quan es va fundar l’Escola Espiga el curs 1967-68 amb 50 alumnes, dues aules, dues mestres i un petit pati, aquesta va estar ubicada durant cinc cursos escolars als baixos d’un edifici del Carrer Ciutat de Fraga, núm. 22  de Lleida. Aquests baixos van ser cedits generosament per en Lluís Domènech i Torres.

El Lluís Domènech fou durant molts anys Arquitecte Municipal de Lleida. Va ser una persona implicada en millorar i catalanitzar l’ensenyament, en col·laborar en la fundació d’Òmnium Cultural, en formar part de la societat fundadora de l’Escola Espiga, …. I era un gran amant  de la natura. La seva gran afició eren les papallones. Tenia una important col·lecció (15.000 exemplars). A més, també tenia una col·lecció d’animals dissecats que ell mateix recollia: ferits, comprats en els seus nombrosos viatges, trobats morts en excursions, regalats o cedits per amics, coneguts o companys que coneixien aquesta afecció.

Estava ubicada en una habitació en els locals on abans hi havia l’Espiga. De tant en tant, els alumnes i els mestres de l'Escola antiga, visitaven aquesta col·lecció que tenien tan a prop i ell explicava amb tendresa i admiració les anècdotes de cada animal.

Quan el Lluís Domènech es va morir, l'any 1992,  la seva vídua, la Sra. Carme Girbau, en compliment de la voluntat del seu difunt marit ens comunicà que aquesta col·lecció havia de ser per a les nenes i els nens de la seva estimada Escola Espiga.

Vam acceptar l’oferiment i el Carles Sàez (arquitecte i pare de dos alumnes) va dissenyar la vitrina per ubicar-los a l’Escola i poder-los exposar.

I és aquí, a l'expositor d'animals dissecats de l'Escola Espiga, on la col·lecció "Lluís Domènech i Torres" continua complint la funció pedagògica que li va donar vida.

Fotos de l'Escola Espiga quan estava als baixos de l'edifici cedits pel Sr. Domènech