INICIACIÓ A
LA MITOLOGIA CLÀSSICA
Molts personatges de la mitologia grega continuen actualment
formant part de la nostra cultura: sovint han inspirat i encara inspiren
obres d'art o literàries, donen nom a planetes i constel·lacions,
i fins i tot serveixen per anomenar certs fenòmens psíquics
-complex d'Èdip, narcissisme-, apareixen a pel·lícules
d'acció o donen nom a alguns equips esportius com l'Hèrcules
d'Alacant o l'Aris de Tessalònica.
Però, què són en el seu origen
els mites grecs?
- L'home no comprenia la causa de molts fenòmens
naturals i també socials i, com que no els podia justificar per
l'experiència quotidiana, va recórrer a explicacions fabuloses,
mítiques. Així els déus encarnen les forces naturals,
tan misterioses per a l'home i de les quals l'home depèn: la
pluja, el llamp, el sol, els estels, el mar, la fecunditat, la mort,
i sorgeixen llegendes sobre l'origen del món i de les plantes
i els animals, sobre el naixement de les tècniques, les arts
i les institucions socials, polítiques i religioses. Els mites,
doncs, van lligats amb la religió, ja que l'existència
de déus obliga l'home a adorar-los i honorar-los perquè
l'afavoreixin i no se li posin en contra.
- Altres mites tenen, en canvi, un sentit històric:
narren esdeveniments, accions dels homes que van ocórrer suposadament
en un passat llunyà i que han estat transmesos per la tradició
oral a través dels segles. Encara que moltes vegades la investigació
històrica actual hi ha trobat un fons real, la tradició
oral els ha embolcallat amb d'altres fets completament fantàstics
i sobrenaturals, com la intervenció dels déus. És
paradigmàtic el cas de la guerra de Troia: al segle passat ningú
no creia ni un borrall de la
Ilíada, el llarg poema èpic d'Homer
que relata el setge de Troia, fins que l'arqueòleg alemany Schliemann,
excavant on el van conduir les indicacions de la mateixa Ilíada,
a Anatòlia, va descobrir i desenterrar Troia. Investigacions
posteriors han permès de concloure que la ciutat va patir un
setge i va ser incendiada i saquejada al segle XII a.C., data molt aproximada
a la que els grecs en donaven.
- Un tercer tipus de mites tenen una finalitat simplement
lúdica, tan sols pretenen divertir amb una imaginativa abundància
d'elements meravellosos com ara monstres, transformacions, escenaris
rics i exòtics, i múltiples aventures fins arribar a un
final feliç.

Afrodita, Musée du Louvre, París (S.G.). |
Les tres classes de mite es poden definir de la mateixa manera: un relat tradicional que explica l'actuació d'uns personatges extraordinaris -déus i herois- en un temps llunyà. Els mites pertanyen a una comunitat, normalment un poble, i donen la seva versió del món, de la vida i de la societat. Tots els mites d'una determinada comunitat formen un conjunt que presenta una certa lògica, una sèrie definida de personatges i una relació mútua dels uns amb els altres. Els grecs, doncs, com tots els pobles, van desenvolupar un ampli conjunt de mites, que constitueix la mitologia grega. El que lliga entre si aquests mites és el temps i els personatges comuns. Cal tenir en compte, però,que el mateix terme de mitologia vol dir també 'ciència que estudia els mites'. |
Els mites grecs se situen tots a l'època prehistòrica,
abans de l'aparició de l'escriptura (segle VIII a.C.), sobretot
al període minoic i micènic (2000-1200 a.C.). Els grecs
d'èpoques posteriors consideraven aquest temps més gloriós
que no el seu, perquè pensaven que els déus tenien un tracte
directe i freqüent amb els herois i els homes.
Els protagonistes dels mites són els herois i els déus, dues races superiors als homes. Els déus són fets a la imatge de l'home -antropomorfisme: tenen la mateixa aparença física i els mateixos sentiments i desitjos, però són més grans i molt més poderosos, perquè tenen les forces de la natura sota el seu control, i, a més, són immortals. Hi ha quinze déus majors, els anomenats olímpics, encapçalats per Zeus, el pare dels déus, que governa tota la seva família com un patriarca i imparteix justícia entre els déus, buscant l'equilibri entre les seves diferents faccions. Per altra banda hi ha uns grups de divinitats: les Muses, patrones de la literatura i la música; les Gràcies, que encarnaven la bellesa i l'encís; les Hores, les estacions de l'any; les Moires, que controlen el destí dels homes, i les Fúries, divinitats de la venjança. També hi ha uns éssers divins menors: nimfes, sàtirs, centaures, sirenes, harpies... |

Nimfa, Musée du Louvre, París (S.G.).
|
Per sota d'ells trobem els herois, homes superiors que
gaudeixen d'una vida gloriosa però són mortals. Neixen de
la unió entre un ésser humà i un de diví.
Pot ser fill de déu i dona com Hèracles, fill de Zeus i
Alcmena, o d'home i deessa com Eneas, fill d'Afrodita i Anquises, o bé descendent més llunyà d'una divinitat,
com Èdip, rebesnet
d'Ares i Posidó.
Cada personatge mític té un camp d'acció
ben diferenciat dels altres: els déus i les deesses tenen competències
i camps d'actuació separats. Afrodita, per exemple, és la
deessa de l'amor i del gaudi sexual, mentre que Àrtemis
simbolitza la puresa virginal. Apol·lo
i Dionís són
dos altres déus contraposats: Apol·lo és el déu
de la llum i la raó, mentre que Dionís ho és del
vi i de la irracionalitat. Si hi ha divinitats que semblen compartir en
un mateix camp d'actuació, de fet hi intervenen des de perspectives
diferents. Així, Ares i Atena
com a déus de la guerra representen dos aspectes diferents: Ares
el furor guerrer, i Atena l'estratègia.
Al s. VI a.C., però, la concepció mítica
del món va entrar en crisi quan a la Jònia van néixer
una sèrie de disciplines basades en l'experiència i la raó
(lógos) en comptes del mite (mythos): la filosofia,
la medicina científica i la història. La religió
i la mitologia tradicionals gregues van haver de suportar les crítiques
dels primers filòsofs que hi oposaven una concepció racional
del cosmos i negaven l'existència dels déus tradicionals
grecs. Tot i així, el nou racionalisme només va afectar
les classes cultes, i, mentrestant, el gruix dels ciutadans grecs van
seguir acudint als seus temples i oferint-los culte, fins que el cristianisme
es va imposar, al s. IV d.C.
|