|
ELS
DITS
El
nostre sistema de numeració és decimal. I la tria
d'aquest sistema no va ser a l'atzar. No crec que es triés
aquesta base per els avantatges matemàtics que tingui...
sabem que altres bases (base 12, base 16, base 2...) tenen també
avantatges matemàtics. Però la majoria de civilitzacions
opten per la base 10, perque segueixen la manera "natural "
de comptar i de representar els nombres. Igual que als nens petits
ja els ensenyem a dir que tenen "un any" fent l'equivalencia
d'un dit amb una unitat.
I
llavors, tot d'una, ensenyem als nostres alumnes que comptar amb
els dits "ja no s'hi val".
Potser
caldria saber, abans de fer-los descartar aquesta eina, que ens
serveixen per saber moltes coses. I ajudar-los a tenir una idea
global d'algunes quantitats sense haver de comptar d'un en un. Amb
els dits podem relacionar 10 quantitats. Deu n'hi do. I a més
el fet que a cada mà n'hi hagi cinc, ens permet veure qualsevol
quantitat de l'1 al 10 a cop d'ull (una mica per la mateixa idea
dels nombres romans, perque fins a tres els veiem a cop d'ull, i
a partir de tres el que fem és veure que ens en falta un
per tenir la mà sencera... )
Acabo de descobrir que això
de que els nombres amb els dits és un bon model també
ho han pensat els dels Freudenthal institut:
http://www.fi.uu.nl/rekenweb/en/welcome.xml
Aneu a speddy pictures. Es tracta de dir el nombre que heu vist
un moment. Per a nens i nenes petits.
Les imatges que proposen són mans, oueres, àbacs,
daus.. composició i descomposició de nombres petits.
Podeu seleccionar el temps d'imatge que voleu que surti.
Segur que si s'hi aficionen, de
grans no han de comptar per saber que de 7 a 10 n'hi van 3!!
|