.
EL
DIA A DIA DE L'ALUMNE EN TRACTAMENT ONCOLÒGIC
|
Quan tenim un diagnòstic
de càncer en un infant ell i la seva família viuen una situació
molt angoixant.
A l’afrontament d’aquesta
malaltia i el seu tractament hem de sumar el fet de perdre de la nit al
dia l’estatus de “persona sana” i entrar dins del circuit de l’atenció
sanitària.
L’escola perd la seva influència
i la rutina diària de l’infant queda en mans del seu estat
immunològic.
El concepte d'aquesta
malaltia, considerada durant anys "el mal lleig" a la nostra societat,
la jerarquització dels serveis (sanitari per sobre de l’educatiu)
i la falta de coordinació en el treball multidisciplinar que es
dóna en l’atenció educativa d’aquests alumnes, ens porta
a la situació de desatenció educativa actual.
En principi i per llei, l’equip
docent, orientat per l’Equip d’Assessorament Psicopedagògic, ofereix
una adaptació del Currículum a les a les necessitats educatives
específiques del seu alumnat.
Es treballa així
mateix, diversos eixos de formació transversals, com serien : L’educació
per la salut, l’educació viària, etc.
Però en el cas de
malaltia o accident greu observem com aquests mecanismes comencen a trontollar:
Relacions i àmbits
de referència en el tractament oncològic

|

L'ESCOLA COMPRENSIVA
Programa educatiu per
a la salut a l'escola i atenció psicopedagògica
Amb un simple cop d'ull al
programa educatiu per a la salut a l'escola, PESE,
podem observar com condiciona el seu propi àmbit d'actuació
ja des del mateix inici, amb l'afirmació de que "L'educació
per a la salut és un procés de formació de l'individu
amb l'objectiu que aquest adquireixi els coneixements, les actituds i els
hàbits bàsics per a la defensa i la promoció de la
salut individual i col·lectiva".
Amb aquesta afirmació
queda condicionat tot el programa a l'educació per a la salut com
un programa enfocat cap a l'orientació i la prevenció, que
exclou la malaltia, identificant-la com a desviació de la normalitat
amb un cert matís de culpa.
Per tant, no es treballa
el concepte de malaltia com a part del procés vital, ni tant sols
en aquells casos en que un alumne o un mestre és afectat.
Maite Fonollosa en la seva
tesi doctoral "Què fem amb els nostres infants malalts? El fora
i el dins d'una realitat educativa complexa" ens analitza aquesta
interpretació de la situació que fa el PESE, com a resposta
a un determinat concepte de malaltia a l'àmbit sanitari on l'aspecte
educatiu de la mateixa, es deixa a nivell auxiliar preventiu o secundari.
A partir d'aquí la
malaltia es considerada un estat "anormal" transitori i l'escola reprimeix
la seva capacitat d'intervenció educativa.
La tasca a desenvolupar davant
d'un diagnòstic de malaltia de llarga durada és essencialment
sanitària i l'escola passa pàgina, oblidant fins i tot que
aquests alumnes presenten necessitats educatives especials.
LA FAMÍLIA
S'ORGANITZA
L’alumne i la seva família
oscil·len entre dos grans institucions, adaptant-se amb més
o menys èxit a les exigències i possibilitats de cadascuna
d’elles.
En el primer moment de detecció
i diagnòstic les famílies entren en crisi, tant a nivell
psicològic com d’organització. L'elaboració del dol
en la malaltia, la pèrdua d'independència i nivell econòmic
arriba de cop.
En aquests moments les famílies
no estan en condicions psicològiques o físiques, de prendre
gaires determinacions sobre el futur educatiu dels seus fills.
Com a institució sòlida,
la majoria de famílies s'organitzen i surten endavant. Canviant
hàbits, obrint-se a la família extensa i confiant en amics
i veïns.
Les errades que es puguin
cometre en un moment donat (desatenció dels germans, problemes en
l'afrontament de la malaltia, etc.) convertiran la família en un
grup d'alt risc psicosocial.
Actualment no hi cap servei
d’orientació psicològica i l’ajuda que pot rebre una família
depèn de la bona voluntat de les persones particulars que treballen
com a professionals en les dues grans institucions : educativa i sanitària.
Els recursos familiars no
són inesgotables. Les baixes laborals poden fer trontollar l'economia
familiar.
Les noves polítiques
de gestió hospitalària estan desenvolupant pràctiques
de tractament amb règim ambulatori que substitueixen l’estada hospitalària
per tractaments a l’hospital de dia, on els equips docents hospitalaris
no hi tenen accés.
Què els infants estiguin
menys temps hospitalitzats no és el mateix que deixin de tenir necessitats
educatives especials.
L’atenció domiciliària
i fins i tot la de les Aules d’atenció educativa Hospitalària,
encara es troben situades en un nivell inferior a totes dues grans institucions,
desvaloritzada la seva tasca formativa en la dependència del
concepte d’ajuda a “no perdre curs” o seguiment curricular.
La jerarquització
dels serveis, sanitari per sobre de l’educatiu i la falta de
coordinació en el treball multidisciplinar que es dóna en
l’atenció d’aquests alumnes, ens porta a la situació de desatenció
actual.
A Catalunya hi ha un interès
creixent per ajudar a les famílies i als alumnes en tractament oncològic,
però la majoria de vegades es tracta d'actuacions parcel·lades
i desconnectades.
La idea de les noves "Ciberaules"
com a complement a les AAHH és bona i d'agrair, però parteix
d'una base poc sòlida, avui en dia l'implantació de les NNTT
encara és en fase d'inici i no hi ha prou materials
educatius d'interacció per a treballar on-line.
Com podem constatar, s'aborda
doncs, l'escolaritat i el temps lliure, però no la formació
ni dels alumnes ni dels familiars davant la malaltia.
La coordinació inter-institucional
és inexistent.
Els psicopedagogs de
l’ EAP i els assistents socials (tant de l’hospital com de zona) són
els grans absents en el procés i els metges especialistes no col·laboren
en el traspàs d’informació.
Per norma general, dins del
marc hospitalari o ambulatori, no s'observa atenció psicològica
a no ser que es tracti d'alumnes terminals, o d'alumnes que han generat
algun tipus de brot específic de malaltia mental.
A l'hora de demanar els minsos
ajuts per l’atenció domiciliària les famílies han
de passar per tràmits burocràtics, on a més del fet
de que els informes mèdics s'han de passar per l’aprovació
del Consell Escolar de centre, on no solament són presents
els professionals de l’ensenyament, sinó el personal no docent i
els mateixos companys de l’alumne, hem de sumar l'esgotament físic
i psicològic que representa l’afrontament d'aquesta malaltia.
Per tots aquests motius la
majoria de les famílies no recorren als serveis d'atenció
educativa domiciliària.
El retorn a la vida normal
després de la pèrdua o la remissió no es prepara i
s’acostumen a veure episodis d’angoixa, en l’alumne i/o en la seva família,
passant a ser persones dalt risc psicosocial.
Les associacions planifiquen
sessions de psicoteràpia de grup, però la majoria de la població
no hi té accés per desconeixement del serveis.
Fonaments de la proposta:
ANÀLISI DEL MARC
LEGAL
La proposta que us presentarem
a continuació es basa en el següent marc legal:
La Declaració Universal dels Drets del Infant, del 20 de novembre
de 1959.
La LOGSE
El Reial Decret 299/1996
El Decret 226/1990 del 4 de setembre (DOGC 1350 de 3-10-90) sobre
"Drets i Deures dels Alumnes"
Article 16.
La Resolució 37/1 del Parlament de Catalunya " Els Drets de
I' infant" 1998 basada en la Convenció dels Drets de l’ infant
adoptada per l'Assemblea General de les Nacions Unides el 20 de novembre
de 1989.
La Declaració
Universal dels Drets del Infant, del 20 de novembre de 1959.
A la Convenció
sobre els Drets de l' infant adoptada per l'Assemblea General de les Nacions
Unides de 20 de novembre de 1989 entre els principis que proposa sobre
política de la infància destaquem els següents:
ARTICLE 28
Els Estats membres
reconeixen el dret de l'infant a l'educació, i amb I'objectiu d’aconseguir
aquest dret progressivament i basant-se en la igualtat d’oportunitats,
especialment han de:
- Implantar l'ensenyament
primari obligatori i gratuït per a tothom
- Els Estats membres
han de fomentar i encoratjar la cooperació internacional pel que
fa a l'educació, especialment amb I'objectiu de contribuir a eliminar
la ignorància i l'analfabetisme del món, facilitar l'accés
als coneixements científics i tècnics i als mètodes
d'ensenyament moderns. En aquest aspecte, s’han de tenir en compte
especialment les necessitats especials en desenvolupament.
ARTICLE 29
Els Estats membres
convenen que l'educació de l'infant ha d’anar adreçada a:
- Desenvolupar tant
com es pugui la personalitat, el talent i la capacitats mental i psíquica
de l'infant.
- Infondre en l'infant
el respecte dels drets humans i les llibertats fonamentals i els principis
consagrats de la Carta de les Nacions Unides.
Llei orgànica d’ordenació
general del sistema educatiu
En el títol V de la
LOGSE, que tracta de la compensació de desigualtats en l’educació,
s’estableixen els principis per a que l’Administració educativa
adopti les mides de discriminació positiva que puguin fer efectiu
el principi d’igualtat en l’exercici del dret a l’educació.
El Real Decreto 299/1996
En el preàmbul es
manifesta que aquest decret regula la compensació en compliment
del títol V de la Llei 1/1990.
En aquest decret, s’estableix
que ...”l’educació i la formació tenen una dimensió
més completa que la que tradicionalment se'ls ha atorgat i tenen
una importància decisiva en el desenvolupament de la persona dins
del sí d’una societat tolerant i solidària, basada en els
principis de respecte als drets humans i l’igualat d’oportunitats.
En conseqüència
s’exigeix i demana a l’administració educativa que aporti els recursos
necessaris per a garantir que el dret a l’educació no sigui obstaculitzat
per factors relacionats amb la desigualtat social.... que arbitri les mides
necessàries per a que les situacions personals transitòries
de salut no generin condicions de desigualtat en el dret a l’educació.
Entre els objectius establerts
per a compensar desigualtats, que trobem en l’article 4 de les Disposicions
Generals del Capítol 1, subratllem el punt número 4.
"4. Fomentar la participació
dels diferents sectors de la comunitat educativa i de la resta dels
estaments socials per a fer efectiu l’accés a l’educació
i a la societat en igualtat d’oportunitats ...."
El Decret 226/1990 del
4 de setembre (DOGC 1350 de 3-10-90) sobre "Drets i Deures
dels Alumnes" Article 16.
16.2 Els alumnes tenen dret
a protecció social en supòsits d'infortuni familiar o accident.
16.3 L’ administració
educativa establirà les condicions per tal que els alumnes que pateixen
una adversitat familiar, un accident o una malaltia prolongada no es vegin
impossibilitats per continuar i finalitzar els estudis que estiguin cursant.
Els alumnes que cursin nivells obligatoris tenen dret a rebre en aquests
supòsits l'ajut necessari per tal d’assegurar el seu rendiment escolar.
La Resolució 37/1
del Parlament de Catalunya " Els Drets de I' infant" 1998 basada
en la Convenció dels Drets de l’Infant adoptada per l'Assemblea
General de les Nacions Unides el 20 de novembre de 1989.
5) L'infant menys valgut
físicament, psíquicament. familiarment o socialment ha de
rebre dels poders públics directament, i si és possible a
través de la família, les atencions necessàries per
la seva condició particular.
6) Els mètodes d’educació
han de ser susceptibles dels canvis necessaris per tal que els infants
puguin integrar-se en una societat canviant. El sistema educatiu
ha de ser compensatori, per això s’ha d’adaptar a les diferents
situacions de l'infant, qualsevol que sigui l'origen i la naturalesa.
RECOMANACIONS
DE LA SOCIETAT INTERNACIONAL D’ONCOLOGIA PEDIÀTRICA (SIOP)
http://www.icccpo.org/articles/psychosocial.html
La Societat Internacional
d’Oncologia Pediàtrica (SIOP) es va fundar en la dècada dels
60 amb l’objectiu principal d’augmentar el coneixement i millorar la salut
dels nens afectats de càncer.
La primera reunió
científica es va realitzar a Madrid, España, el 1969.
Al llarg dels anys s’han
creat diferents documents amb guies, conductes suggerides i comentaris
sobre aquests problemes.
Aquestes recomanacions han
estat preparades amb la col·laboració d’experts de diferents
països formulant indicacions generals adreçades a totes aquelles
persones que estan en contacte amb els nens i nenes que puguin patir un
càncer.
Les recomanacions elaborades
pel Comitè de treball sobre aspectes psicosocials constitueixen
un cos teòric format per diferents documents que s’elaboren de forma
anual en les reunions de la SIOP a la que pertanyen diferents
oncòlegs pediàtrics del mon.
Aquests documents engloben
diferents aspectes de la problemàtica del càncer i es proposen
com a estàndards aprovats per la comunitat científica internacional
sobre el tipus d’atenció a la que es deuria tendir.
La SIOP planteja que
l’atenció del nen amb càncer requereix la participació
d’un equip multidisciplinar coordinat:
Metge especialista, psiquiatra
o psicòleg, assistent social i equips docents amb els que es relacioni
el nen
(mestres d’Aula Hospitalària,
mestres de suport domiciliari i mestres del centre d’origen)
La finalitat és que
el nen creixi tot participant activament en el mon que l’envolta incloent
el treball i la vida familiar. Per tant els recursos que se'ls ofereixi
han de estar inserits dins del context on viuen i creixen.
La idea bàsica de
les recomanacions de la SIOP és que les autoritats, amb legislacions
que així ho permetin, dotin de flexibilitat a les institucions per
tal de que la tasca d’uns i altres estigui coordinada i l’atenció
educativa deixi de ser escolar per a passar a ser realment educativa.
DEMANDES
DE L’ASSOCIACIÓ DE FAMILIARS I AMICS DEL NEN ONCOLÒGIC
AFANOC
http://www.afanoc.org
Entitat fundada l'any 1987
que té com a objectiu millorar la qualitat de vida dels infants
amb càncer.
L’AFANOC va néixer
per iniciativa d'un grup de pares d’infants malalts de càncer, per
tal de buscar solucions a la greu problemàtica que acompanya el
càncer infantil i el seu tractament.
En moltes comunitats espanyoles
hi ha associacions creades amb els mateixos objectius i la majoria estan
unides en la federació
d'associacions de pares de nens oncològics que, al seu torn, va
ser la promotora de la creació d'una confederació mundial.
Les demandes d'AFANOC es
podrien resumir en:
-1- Millores en la coordinació
inter institucional (Departaments de Sanitat i Educació)
-2- Atenció educativa
a l’alumne en tractament oncològic, que actualment es considera
inexistent:
. Les AAHH, tal com les entenem avui en dia, no es veuen com a recurs educatiu.
. Canvi radical del sistema d’atenció domiciliària
(no es considera que la Generalitat compleixi la legislació vigent
amb l'actual sistema d'ajuts).
. Coordinació amb l’escola d’origen.
-3- Replanteig del
programa per a la salut a l’escola. Hauria de contemplar que també
el fet d’enmalaltir és un procés de la vida i oferir eines
a professors i alumnes per a elaborar el dol en la pèrdua de salut.
Així podria servir d’ajuda al company malalt.
EXPERIÈNCIES
EUROPEES
http://www.hope.ap-hop-paris.fr
Dinamarca
S’ha modificat l’estructura
de les escoles hospitalàries per tal de donar resposta a la situació
de canvi en l’hospitalització, transformant-se en el que s’anomena
“centres de supervisió”
Suècia
S’ha creat un servei educatiu
per televisió que permet als infants malalts connectar amb la seva
escola d’origen i seguir una classe virtual.
Alemanya
La mestra de l’aula hospitalària
s’ha convertit en assessora dels centres de referència.
A les comunitats autònomes
de Madrid i Múrcia
S’han creat serveis de suport
domiciliari en connexió amb els centres hospitalaris
Al País Basc
Trobem l’estructura de servei
domiciliari emmarcada dins d’un centre de recursos específic tipus
CREDA.
PROPOSTA DE RESPOSTA
EDUCATIVA A CATALUNYA:
PROJECTE “VINE’M
A VEURE”
Tenint en compte tot l’exposat
anteriorment, la proposta del nostre programa, amb la corresponent
l’autorització dels pares, inclouria els següents punts:
. |
1-
Obertura dels canals de comunicació entre el personal hospitalari
i els docents de l’escola d’origen.
Ens decantem cap a un programa
d’educació personalitzat. Els alumnes amb malalties de llarga durada
responen de forma diversa als protocols de tractament. Correspon per parts
idèntiques a l’equip hospitalari i a l’escola determinar la competència
educativa específica així com les necessitats de cada nen
posant en marxa, si així fos necessari, programes d’educació
individualitzats.
Els psicopedagogs dels
EAP tenen un pes específic en aquest programa doncs han de ser
l’enllaç que coordini la tasca d’uns i altres gestionant la informació.
2-
Suport a les famílies. Com i des de on ajudar-les?
La cooperació de la
família, els professionals de la salut i l’equip docent de l’escola
d’origen, pot ajudar a prevenir les conseqüències negatives
de les malalties amb tractament i pronòstic
incert.
L'atenció serà
doncs global si procurem engegar estratègies preventives i de suport
familiar.
Per tant, s’ha de preveure
l’ajuda psicològica a les famílies que de la nit al dia es
veuen obligades a reorganitzar-se, assumir la pèrdua de la salut
d’un fill i prendre decisions sobre l’atenció sanitària i
educativa dels seus fills. També se'ls hauria de donar un cop de
mà a nivell d'organització i sol·licitud d'ajuts.
Apostem per un replantejament
del paper dels CSMIJ i l'assistència social
3-
Nou enfocament pel PESE, programa d’educació per a la salut a l’escola.
Hauria de contemplar que
també el fet d’enmalaltir és un procés de la vida
i oferir eines a professors i alumnes per a elaborar el dol en la pèrdua
de la salut. Així podria servir d’ajuda al company malalt. El personal
sanitari hauria d’explicar als docents i als companys de classe, la condició
mèdica específica del nen.
4-
Mètodes i estratègies per ajudar a l’alumne en l’adaptació
escolar i crear una atmosfera on es senti lliure d’expressar les seves
preocupacions. Créixer en la malaltia.
Nou plantejament de
la feina a les Aules Hospitalàries que entendríem
com a entorns educatius hospitalaris, donat que el pes específic
de la seva tasca passaria de ser de curricular a educativa, formant als
alumnes en l’elaboració educativa de la seva malaltia.
Enfocament divergent de l’atenció
domiciliària. Dues formes d’entendre l’atenció domiciliària
com a resposta a les noves polítiques de gestió hospitalàries.
5-
Suport a mètodes d’ensenyament que permetin la interacció
fins i tot en els moments de convalescència a casa o a l’hospital
Les Noves Tecnologies
com a eines de comunicació, tot i que encara no les úniques.
|
Propostes de canvis en les relacions i àmbits
de referència

|
. |
Objectiu
La integració real
de l'alumne amb malaltia de llarga durada a l’escola és un objectiu
essencial del nostre programa educatiu.
L’alumne ha de passar d’estar
a l’escola, quan pot, a participar del procés educatiu
sigui on sigui.
Començarà en
el període de diagnòstic, continuarà en el període
de tractament i s’estendrà fins a la finalització del mateix.
L'atenció a oferir
haurà de ser integral, atenent l'alumne des de tots els possibles
angles. Atenció multidisciplinar.
El programa serà global,
intentant que totes les propostes estiguin relacionades.
|

1-
Obertura dels canals de comunicació entre el personal hospitalari
i els docents de l’escola d’origen.
Les polítiques educatives
a desenvolupar haurien de dotar de flexibilitat a les Institucions que
intervenen en el procés de tractament dels alumnes amb malalties
de llarga durada.
Molts problemes serien
fàcils de solucionar amb una simple trucada telefònica. Per
aquest motiu s’ha de fomentar la comunicació entre el personal sanitari
i l’educatiu.
La col·laboració
entre Departaments és molt important per aquests alumnes en un moment
donat, si realment es vol aconseguir oferir una atenció integral
als "alumnes pacients" amb malalties de llarga durada.
La figura clau d'aquesta
relació serien els Equips d’Assessorament Psicopedagògics
de zona, EAP.
La figura del psicopedagog
com a enllaç i orientador que dota de sentit l’atenció educativa
de l’alumne malalt gestionant la informació i coordinant els serveis,
hauria de representar la possible solució a molts dels problemes
d'aquests alumnes i les seves famílies.
2-
Suport a les famílies. Com i des de on ajudar-les?
L'atenció psicològica
als alumnes afectats i les seves famílies en el moment del diagnòstic
i el tractament hauria de mostrar un caràcter "normalitzat" o sistemàtic.
Des del mateix moment i en
el context més proper a l'alumne, els CSMIJ,
coordinats amb l'escola per mitjà del psicopedagog, haurien
d'oferir una ajuda específica a l'alumne (dins del marc AAHH i conjuntament
amb aquest equip docent) a més d'un servei d'orientació i
suport als familiars.
En el moment del diagnòstic
i el tractament, una orientació psicològica professional
serà molt ben rebuda per les famílies.
El treball coordinat professionals
del CSMIJ- mestres d'AAHH pot ajudar en la transformació de les
AAHH cap a entorns educatius on els alumnes puguin "créixer" en
i amb la malaltia.
Els assistents socials hospitalaris
i municipals haurien de treballar coordinats per oferir l'ajuda que pugui
precisar l'alumne i/o la seva família. Aquesta coordinació
és tant simple com una trucada telefònica o una notificació
via e-mail als Equips d’Assessorament Psicopedagògics de zona, EAP.
La proposta seria: facilitar
al màxim l’ajut a la família en el moment de diagnòstic,
tant a nivell psicològic com d’organització.
Per tant buscaríem
un nou concepte d’atenció preventiva en moments de crisi a nivell
psicològic i social: Nou paper dels CSMIJ i de l’assistència
social.

3-
Nou enfocament pel PESE, programa d’educació per a la salut a l’escola.
El PESE vol proporcionar
als centres docents materials de suport i es centra la seva actuació
en 10 temes:
- Seguretat i salut
- Alimentació i nutrició
- Prevenció de les
drogodependències
- Sexualitat i afectivitat
- Medi ambient i salut
- Salut mental
- Higiene i salut
- Prevenció de malalties
- Conceptes i metodologia
Sense entrar a analitzar
els objectius podem observar clarament com en la temàtica
es manté una visió moralitzant del terme salut.
En l'anàlisi dels
objectius veiem com es conforma en crear actituds positives de salut i
si bé contempla la
interrelació entre
professionals sanitaris i centres escolars, aquesta es concreta en xerrades
en gran grup
sobre temes profilàctics
(sexualitat, nutrició...).
Recollint les recomanacions
de la SIOP, des d'aquesta proposta apostaríem per una nova concepció
del PESE, sobretot quan un alumne o mestre ha emmalaltit i cal ajudar al
grup escolar en l'elaboració de la malaltia i/o la pèrdua.
Seria en aquest moment on
la col·laboració entre Departaments hauria de fer-se patent.
Les experiències del
servei d’Infermeria de la Vall d'Hebró on els contactes amb les
escoles d’origen per tal de treballar el concepte i les característiques
de la malaltia específica que pateix l’alumne amb el
grup de pertinença, ens fan pensar que han de ser precisament aquests
serveis els que donin l’orientació adequada al PESE.
Per tant des del projecte
"Vine'm a veure" apuntem que el PESE hauria de contemplar que també
el fet d’enmalaltir és un procés de la vida i oferir eines
a professors i alumnes per a elaborar el dol en la pèrdua de la
salut. Així podria servir d’ajuda al company malalt. El personal
sanitari podria explicar als docents i als companys de classe, la
condició mèdica específica del nen.

4-
Mètodes i estratègies per ajudar a l’alumne en l’adaptació
escolar i crear una atmosfera on es senti lliure d’expressar les seves
preocupacions. Créixer en la malaltia.
Una proposta per a les
Aules Hospitalàries
La tasca, moltes vegades
dura, dels mestres, o millor dit de les mestres, de les Aules Hospitalàries
és poc valorada, en general, tant per l’entorn hospitalari com,
moltes vegades, pels mateixos usuaris.
En la situació de
crisi que viu la família en el moment de la hospitalització
inicial, el fet de que l’infant continuï amb el currículum
acadèmic per tot tipus de valor. La família i l’infant busquen
en l’entorn de l’AAHH una aproximació a l’entorn escolar per “oblidar”
per uns moments la situació que viuen.
El pes de tot l’esforç
emocional es situa a l’àmbit sanitari, l’important és lluitar
contra la malaltia
Des de l’entorn hospitalari,
la tasca de les mestres és generalment deixat una mica de banda.
Això es pot constatar
de diverses maneres:
1.- Tant sols un 13% de les
AAHH dels grans complexes hospitalaris de Catalunya mantenen algun tipus
de relació externa al centre sanitari.
2.- La majoria d’AAHH són
habitacions reconvertides
3.- Sols un 10% treballa
en equip amb la resta de personal sanitari que intervé en el tractament.
El CSMIJ no hi és present. A voltes l’única relació
que es té amb l’equip sanitari és a nivell de gerència.
4.- Només disposen
d’AAHH aquells centres hospitalaris que tenen servei de pediatria. Tot
i poder comptar amb infants hospitalitzats, la resta de centres no en disposa.
De fet, aquesta és
una realitat molt lògica.
Si els infants estan malalts,
ho lògic és centrar els esforços en guarir la malaltia.
Però una correcta
atenció mèdica no hauria d’estar enfrontada amb una oferta
educativa de qualitat, més aviat hauria de ser complementària.
Com es podria oferir una
atenció més adequada a les demandes del context i de la família?:
La proposta d'un nou plantejament
de la tasca de les Aules Hospitalàries neix de la reflexió
des de dins, com a subjecte i membre d'una associació de familiars.
La necessitat d'ajuda concreta
en aquest moments ens fa pensar en la col·laboració entre
les mestres de l’AAHH i els serveis dels CSMIJ.
Una orientació familiar,
com a escola de pares, i un treball en l’elaboració de la malaltia
per als alumnes afectats, seria la millor ajuda per a que aquest servei
passes de ser un servei escolar a ser un autèntic un servei
educatiu.
Si el currículum perd
pes específic en aquest nou enfocament tant és, ja que la
importància ha de recaure, precisament en aquests moments, en la
ajuda a superar una situació angoixant.
El joc, la tertúlia
i l'expressió artística haurien de passar per davant de qualsevol
activitat curricular.
Les Aules Hospitalàries
han de deixar de ser espais per a continuar amb les activitats de
l’escola.
S’hauria de treballar l’experiència
de la situació que viuen els nostres nens, establint contactes amb
les escoles d’origen, oferint respostes als familiars amb un servei
d’escola de pares i fomentant la concepció veritablement educativa
d’aquest servei.
Haurien de deixar de ser
Aules Hospitalàries per a ser entorns educatius.

Nou enfocament per a l'atenció
domiciliària
Les noves polítiques
de gestió hospitalària estan desenvolupant pràctiques
de tractament amb règim ambulatori que substitueixen l’estada hospitalària
per tractaments a l’hospital de dia, amb ingressos curts i continus.
Com ja hem dit, que els infants
estiguin menys temps hospitalitzats no és el mateix que deixin de
tenir necessitats educatives especials
Els infants són integrats
a l’escola en condicions generalment molt delicades.
El que en principi és
un avantatge, tant per l’infant com per a la família, acaba generant
problemes.
El fet de retornar al centre
escolar d’origen amb medicacions i catèters pot generar sentiments
d’angoixa en el professorat, els companys, la família i el mateix
alumne. No es prepara ni al professorat reafirmant-lo en el seu rol
d'ensenyant, ni tant sols indicant-li com i què fer enfront
dels possibles problemes que pugui generar la malaltia o el tractament,
com tampoc es preparen els companys per als canvis que pot experimentar
el seu amic.
La família creu que
tot retorna a la normalitat quan no és així. L’alumne va
i bé d’una institució a l’altre i
acaba passant, la majoria
del temps que dura el tractament, convalescent a casa sense cap tipus de
suport educatiu.
L'oscil·lació
entre dos grans institucions, adaptant-se amb més o menys èxit
a les exigències i possibilitats de cadascuna d’elles, acostuma
a ser l'experiència diària d'aquests alumnes i les seves
famílies.
I no es contracta cap professor
d’atenció domiciliària ni a l’escola s’engega cap pla d’adaptació
curricular.
Això podria variar
si s'adaptés l’atenció domiciliària en resposta a
les noves polítiques de gestió hospitalàries.
Aquest nou enfocament podria
contemplar dos funcions de l’atenció domiciliària.
-1- A temps fix en el domicili
familiar.
-2- Com a mestre de suport
en el centre escolar.
Les polítiques educatives
que es puguin generar, haurien de contemplar aquestes possibilitats diverses
d’atenció individualitzada per l’alumne amb malaltia de llarga durada,
ja que en els dos casos, els professionals més adequats per a realitzar
el seguiment d’aquests alumnes estaran generalment dins del mateix marc
escolar, tot i comptar amb l’opinió dels pares alhora d’oferir el
suport a domicili.
Aquests professionals dotaran
aquest servei d’un cert poder institucional per tal que la seva feina no
quedi relegada a un segon terme i tingui pes específic en l’avaluació
i planificació educativa de l'alumne.
Per tant proposaríem
que tant el reforç domiciliari com el suport dins del marc escolar,
es pogués dur a terme per algun mestre del mateix centre on està
escolaritzat el nen.
Així es podria oferir
seguiment mentre l’alumne es absent (atenció domiciliària)
i reforç específic quan l’alumne retorna a l’escola, a més
de servir de pont entre l’alumne, el grup i l’AAHH.
Una simple trucada telefònica
al domicili familiar podria servir per engegar un tipus o altre d’actuació.
Les polítiques educatives
haurien de preveure algun tipus de model que contemples aquesta possibilitat.

5-
Suport a mètodes d’ensenyament que permetin la interacció
del alumne amb malaltia de llarga durada i els seus companys en tots els
contextos: Hospitalari i/o de convalescència a casa.
Aquest projecte es basava
inicialment en la possibilitat d’experimentar una proposta de comunicació
on-line dels alumnes oncològics amb els seus grups d’origen. L’experiència
havia de servir de base a l’elaboració d’aquesta proposta.
Els inconvenients i entrebancs
han estat continus.
Des de l’inici ha estat quasi
bé impossible contactar amb alumnes en tractament oncològic
que disposessin d’ordinador connectat a la xarxa i l’escola estigues disposada
a engegar un programa d’aquestes característiques .
Finalment quan això
s’ha assolit, la temporalització ens ha impedit avaluar a fons l’experiència,
com per a que servis de base al projecte. Més aviat el projecte
ha servit de base a l'experimentació.
Aquest fet ens ajuda a
constatar que:
- La situació de les Noves Tecnologies al nostre país encara
es troba en fase d’inici
- Ara per ara, les propostes centrades tant sols en la comunicació
telemàtica encara no són viables
- Les experiències europees en aquest tema estan sent molt positives.
Això és molt lògic tenint en compte que els
alumnes manifesten tant de forma verbal com vital, la necessitat
de mantenir contacte amb els seus grups de pertinença. El desig
de continuar sent membre del grup supera qualsevol condició externa
per adversa que pugui arribar ser ( fins i tot en alumnes terminals)
- La tendència apunta per aquest camí i l’aposta de les ciberaules
pot tenir futur si s’elaboren materials adequats a aquesta oferta .
- Els coneixements en Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació,
ara per ara, no són generals en el marc de la nostra població.
Comptem amb un gran marge de població que o bé no es sent
prou preparada, o bé encara no compte amb el maquinari.
Tot i amb això, l'experiència
duta a terme a l'ies Ferran Casablancas de Sabadell ens ha pogut oferir
una oportunitat d'experimentació des de i dins del marc escolar
ordinari. La qual cosa ens ajuda a reflexionar sobre els avantatges que
la comunicació virtual pot oferir als alumnes de llarga durada.
En aquest cas l'adaptació
a proposta en WebQuest d'un crèdit de síntesi elaborat pel
mateix Institut ha resultat d'ajuda, si més no a nivell d'oferta
de possibilitats de recerca amb l'ajuda d'Internet.
L'equip docent finalment
va optar per oferir al grup virtual el material en format paper del centre
més els enllaços que oferia la WebQuest per a la recerca
d'informació.
Per tant podem afirmar que
l'elaboració o adaptació de materials ja existents en format
WebQuest és útil als alumnes amb malalties de llarga durada
i als seus companys i mestres.
Les WebQuest adaptades a
la comunicació via e-mail o treball en grup virtual, que es proposen
a tall d’exemple en aquesta Web, poden donar sortida a l’aplicació
de la telemàtica dins l’àmbit de la interacció dels
alumnes amb malalties de llarga durada amb els seus grups d’origen.
Entra
a l'adaptació i al crèdit de síntesi de l'ies Ferran
Casablancas
Entra
a l'exemple per a primària

|