Unitats didàctiques
per a entorns oberts. Programacions on-line.
“Una persona aïllada
d'allò que és informacional pot sobreviure en les rutines
i oscil·lacions de l'àmbit quotidià, però no
pot dialogar amb el futur de la nova societat que es va forjant i es va
emancipant fonamentada en el coneixement, l'aprenentatge permanent i el
desenvolupament tecnològic”. Oscar Picardo Joao, FUOC, 2002.
Pedagogía informacional: enseñar a aprender en la sociedad
del conocimiento
L’educació per
a entorns oberts d’aprenentatge a través de les noves tecnologies,
cada cop va prenent més importància.
A Catalunya l’Universitat
Oberta UOC, cada any més important i amb més alumnes, és
un bon exemple.
El nostre projecte intenta
adaptar aquesta experiència a l’alumnat de primària i secundària
obligatòria, centrant-nos en la problemàtica dels alumnes
amb malalties de llarga durada (alumnes hospitalitzats o convalescents
i els seus companys de classe) Per tant, a l’igual que la UOC,la comunicació
ha de ser bàsicament on-line.
Utilitzarem les TIC com a
eines i entorns d’aprenentatge en el disseny de les diferents unitats didàctiques.
La definició curricular que en farem anirà associada a quatre
factors:
- L'aprenentatge centrat
en les xarxes d'estudiants on-line
- La informació com
a font de l'aprenentatge.
- El coneixement com a punt
d'arribada i punt de partida.
- Les TIC com a mitjà
o instrument articulador, entre tot l'anterior
Per tant intentarem, en petita
dosi, transformar l’escola en comunitat d’aprenentatge, organitzada en
equips de treball on-line, el docent en mediador entre l’experiència
prèvia dels alumnes, la informació existent i la producció
en equip virtual de nova informació i als alumnes en agents
actius i creatius.
Aquest protagonista –l'estudiant–
i l'escenari –la plataforma virtual– requeriran una planificació
per a l'aprenentatge i materials on-line que facilitin i orientin el procés.
Aquestes seran les WebQuest.
WebQuest són una recerca
orientada en la qual algunes o totes les informacions, així com
els
aprenentatges que les integren, són originades amb recursos d´Internet.
Tenen com a objectius l'adquisició i integració o ampliació
o aprofundiment del coneixement.
Els diferents tipus de WebQuest
es defineixen per la tasca que plantegen: resoldre un misteri o un
enigma, elaborar un producte o un reportatge, etc.
Per introduir la metodologia
de la WebQuest a l'aula, és recomanable començar amb les
WebQuest de recopilació, que consisteixen a consultar informació,
processar-la i ajustar-la a un format.

Eines
i mètodes d’avaluació del sistema de comunicació on-line.
Com avaluarem el treball
on-line?
En aquest nou entorn
de treball l’avaluació serà un procés anàleg
al mateix aprenentatge i haurem de considerar variables com la maduresa,
la responsabilitat, la integritat, etc. L’avaluació com a procés
sumatiu i formatiu a que tan avesats estem els mestres de primària
prendrà en aquest context tot el seu just valor.
Cada fase del procés
serà avaluada punt a punt, es tindrà en compte tant el format
o presentació com la reflexió conjunta.

Exemple
d'adaptació WebQuest al treball en grup virtual
Us presentem aquest exemple
que parteix de diferents supòsits:
- Tots els alumnes disposen
de correu electrònic
- L'alumne absent o d'escolarització
irregular compta amb una estació de treball amb connexió
telefònica a la xarxa.
- Hem realitzat les pràctiques
del tutorial "Suite en TIC m" i hem treballat amb el programa Power-Point.
- Hem iniciat als nostres
alumnes en la comunicació per correu electrònic i en la navegació
per la xarxa.
El treball es proposa en
un missatge de correu electrònic assignant els alumnes en grups
de tres, (nombre ideal per a treballar en grup virtual), de tal forma que
l'alumne amb malaltia de llarga durada estigui dins d'un grup, que el tutor/a
consideri responsable.
Les tasques estan organitzades
de tal forma que cada membre del grup serà responsable d'una tasca.
El producte final serà
una presentació Power-Point per a publicar dins la pàgina
web de l'escola.
S'avaluarà al grup
en conjunt, això implica tenir en compte aspectes com si en
la reflexió final s'observa col·laboració dels diferents
punts de vista dels membres del grup.
Entra
a ¿Nos probamos un kimono? "Let's try on Japan"
Aquesta WebQuest de Keisha
M. Todd ha estat adaptada al treball en grup virtual i parteix d'experiències
que poden ser comunes a tot el grup i per tant significatives. Segurament
l'alumne amb malaltia de llarga durada està al corrent de les sèries
de dibuixos manga japonesos que ofereix qualsevol cadena de TV.
La versió està
pensada per als alumnes de CM i CS de Primària i primer cicle d'Educació
Secundària Obligatòria.
És un exemple de
WebQuest d'iniciació al treball en grup virtual.
S'hauria d'introduir en
un missatge de correu electrònic determinant una data d'entrega.
Globalitzem les àrees
de socials, matemàtiques, plàstica, anglès, música
i llengua castellana, a més d'objectius de l'eix transversal d'educació
per a la convivència.
Amb la realització
de les tasques que proposa la WebQuest els alumnes aconseguiran, a més
d'una pràctica en les TIC, la construcció d'aprenentatges
significatius en les diverses àrees.
Per a l'alumne en tractament
oncològic pot significar la continuïtat del seu procés
educatiu vinculat amb el seu grup d'origen.
Entra
a Mediterrània
Aquesta WebQuest és
una adaptació del crèdit de síntesi per a 1r d'ESO
de l'ies Ferran Casablancas "La Mediterrània", com a posada en pràctica
del projecte "vine'm a veure"

|