L'empremta de gaia

Les pedres precioses del bosc de Poblet

La força de Chaac

LA FORÇA DE CHAAC

A Espanya, el creixement urbanístic de les ciutats iniciat durant els anys 60 és la causa de l'increment dels riscos d'inundació que experimenten els nous espais urbans, industrials i viaris. En són prou representatius els últims esdeveniments en ciutats com el Vendrell, Valladolid, Badajoz i extenses comarques com el Montsià, el Gironès, Maresme, etc... en els que novíssims obstacles viaris o urbans situats en les planes d'inundació o cursos majors dels rius i torrents fan de barrera als fluxos fluvials desviant-los fins i tot cap a zones deprimides o cursos fluvials secundaris provocant inundacions extraordinàries. A la Península Ibèrica es produeixen unes sis o set inundacions importants cada any, amb pèrdues materials de l'ordre de 600 milions d'euros l'any dels quals en corresponen a Catalunya un 20% del total.

Descripció: En aquesta activitat de recerca es presenten una sèrie de tècniques i procediments per a l'estimació d'avingudes d'aigua i la determinació de les zones inundables per cursos fluvials. Per entendre els processos naturals que expliquen aquests fenòmens, s'introdueix l'alumne a dues ciències relacionades, en primer lloc a la hidrologia, ciència que estudia l'aigua, la distribució i la circulació en superfícies terrestres, les propietats físiques i la relació amb el medi ambient, incloent els éssers vius, i en segon lloc a la hidràulica fluvial, que estudia el comportament dels rius, entesos com el conjunt format per l'aigua i el mitjà per on flueix.

Destinataris: Batxillerat, Cicles formatius i Adults.

Punt de partida: Per entendre la dinàmica d'avingudes torrencials que es dóna a la Serralada Prelitoral , s'analitza una situació de risc natural. Es parteix de la intenció que l'equip d'educació del Paratge Natural de Poblet té la intenció d'ubicar una infraestructura al barranc de Castellfollit. En aquest indret es proposen diferents punts on es podria instal·lar aquest equipament. L'objectiu de l'activitat és valorar els diferents riscos naturals que poden existir en aquest barranc per a decidir la millor ubicació d'aquesta infraestructura educativa.

Treball d'aula: Una vegada plantejat el problema a solucionar, els alumnes necessiten uns coneixements per a poder interpretar el que veuen al camp. Aquests coneixements seran les seves eines principals per a poder realitzar correctament el treball de camp en qüestió.

En primer lloc s'introdueix l'alumne en el funcionament dels barrancs mediterranis, on es tracta l'erosió, el transport i la sedimentació. A continuació es treballa com es comporta l'aigua de precipitació per poder entendre el funcionament hidrològic d'un barranc.

Treball de camp: Es realitzen seccions transversals, a escala, en diferents punts del barranc de Castellfollit per calcular un conjunt de paràmetres que permetran conèixer els canvis en la velocitat i el nivell de l'aigua responsables de l'esfondrament dels marges del barranc i de les possibles inundacions.

Anàlisi de resultats i conclusions: A partir dels resultats obtinguts, s'avaluen els episodis de pluja que poden erosionar el talús o que poden provocar inundacions. Finalment es valoren la perillositat i els danys de cada punt estudiat per decidir quin és el lloc més adequat per instal·lar el complex educatiu.

Claus dicotòmiques, martell de geòleg, brúixoles, aparell GPS, Cartografia de la zona, Teodolit, presentacions audiovisuals, quadern de l'alumne.